آیا زدن ماسک برای کودکان ضرر دارد؟

0

ماسک زدن یک ابزار ساده اما قدرتمند برای محافظت در برابر ویروس کرونا است؛ به‌خصوص برای کودکانی که برای واکسن زدن کوچک هستند. از آنجایی که مبتلایان کرونا ممکن است علائمی نداشته‌ باشند، ماسک زدن برای همه اعضای جامعه ضروری است. در ادامه جزئیات ماسک زدن برای بچه ها را شرح می‌دهیم و راجع‌به باورهای غلط درباره ماسک زدن صحبت می‌کنیم. اگر نگران ابتلای کودک خود به کرونا هستید و می‌خواهید بدانید که زدن ماسک برای کودکان ضرر دارد یا نه، این مقاله را از دست ندهید.

آیا زدن ماسک برای کودکان ضروری است؟

سازمان جهانی بهداشت معتبرترین نظر را در این‌باره دارد و تا به حال بررسی‌های تخصصی مختلفی انجام داده است. بر اساس اطلاعات موجود مبنا بر ناقل بودن کودکان، و با در نظر گرفتن نیازهای روانشناختی و رشدی آن‌ها، سازمان جهانی بهداشت و یونیسف اینگونه توصیه می‌کند:

کودکان زیر پنج سال نیازی نیست ماسک بزنند. این تصمیم بر اساس ایمنی و سلامت کلی کودک گرفته شده و توانایی استفاده مناسب از ماسک را با تأثیر حداقلی آن در نظر می‌گیرد.

رونیکس

به گفته سازمان جهانی بهداشت و یونیسف، تصمیم‌گیری درمورد ماسک زدن در کودکان ۶ تا ۱۱ ساله باید با در نظر گرفتن موارد زیر انجام شود:

  • وجود انتقال گسترده بیماری در ناحیه زندگی کودک؛
  • توانایی کودک برای استفاده درست و ایمن از ماسک؛
  • دسترسی به ماسک به همراه جایگزین کردن آن‌ در مکان‌های مختلف (مانند مدرسه و مراکز نگهداری کودک)؛
  • نظارت کافی بزرگسالان و آموزش به کودک برای پوشیدن، درآوردن و استفاده درست از ماسک؛
  • تأثیرات احتمالی پوشیدن ماسک بر یادگیری و رشد روانشناسی در ارتباط با معلم‌ها، پزشکان و پدر و مادر؛
  • شرایط خاص و ارتباط کودک با افرادی که خطر بالایی برای ابتلا به بیماری جدی دارند، مثلا افراد مسن یا مبتلا به بیماری زمینه‌ای.

کودکانی که بالای ۱۲ سال سن دارند، باید طبق شرایط بزرگسالان ماسک بزنند، به‌خصوص هنگامی که نمی‌توانند از حفظ فاصله یک متری با افراد دیگر مطمئن باشند و در ناحیه‌ای با شیوع گسترده کرونا زندگی می‌کنند.

چه کودکانی نباید ماسک بزنند؟

کودکان زیر ۲ سال نباید از ماسک استفاده کنند زیرا ممکن است نتوانند آن را بدون کمک بردارند. کودکان مبتلا به مشکلات تنفسی شدید یا اختلالات شناختی نیز ممکن است به سختی ماسک را روی صورت تحمل کنند و احتیاط های بیشتری لازم است.

چگونه به کودک کمک کنیم به ماسک زدن عادت کند؟

کمک به کودکان برای ماسک زدن

باید درک کنید که شاید کودک شما از زدن ماسک بترسد. روش‌های زیر می‌توانند به احساس راحتی بیشتر کودکتان کمک کنند:

  • هنگام ماسک زدن در آینه نگاه کنید و راجع‌به آن صحبت کنید؛
  • برای عروسک مورد علاقه‌اش هم ماسک بزنید؛
  • ماسک‌هایی با تزئینات جالب و مورد پسندشان تهیه کنید؛
  • به فرزند خود تصاویر کودکان دیگری که ماسک دارند نشان دهید؛
  • روی شخصیت کتاب مورد علاقه آن‌ها ماسک بکشید؛
  • در خانه نیز استفاده از ماسک را تمرین کنید تا فرزندتان به آن عادت کند.

برای کودکان زیر ۳ سال

بهترین راه این است که سوالاتشان را با زبانی ساده و قابل فهم توضیح دهید. اگر پرسیدند که چرا مردم باید ماسک بزنند، توضیح دهید که افراد برای سالم مانندن به این ماسک‌ها نیاز دارند.

برای کودکان بالای ۳ سال

سعی کنید بر روی میکروب‌ها تمرکز کنید. برایش توضیح دهید که بدن باکتری‌ها و آلودگی‌های خود را دارد. بعضی باکتری‌ها خوب و بعضی بد هستند. باکتری‌های بد باعث مریضی می‌شوند و از آن‌جایی که تشخیص تفاوت خوب و بد کار آسانی نیست، باید با ماسک از خود محافظت کنند و باکتری‌ها را از بدن خود دور کنند.

نحوه درست ماسک زدن برای کودکان

اگر ماسک به درستی پوشیده شود، می‌تواند مانعی در برابر قطرات تنفسی افراد باشد. این قطرات تنفسی نقشی اساسی در انتقال کرونا دارند زیرا می‌توانند این ویروس را در خود حمل کنند و انتقال دهند. برای استفاده مؤثر، ماسک‌ها باید:

  • دهان و بینی را پوشانند؛
  • به‌شکلی محکم اما راحت اطراف صورت شما را بپوشانند؛
  • با کش یا بند، پشت گوش شما محکم شوند؛
  • چند لایه پارچه داشته باشند؛
  • به آسانی امکان عبور هوا را بدهند؛
  • پس از استفاده شسته و خشک شوند (ماسک‌های پارچه‌ای).

همچنین به خاطر داشته باشید که قبل و بعد از زدن ماسک، دست‌های خود را بشویید. هنگامی که به خانه خود بر می‌گردید، بدون تماس با قسمت جلوی ماسک، کش‌های دوطرف آن را بگیرید و آن را در بیاورید. پس از هر بار پوشیدن، ماسک را ضدعفونی کنید یا آن را بشویید و کاملا خشک کنید.

نکات مهم برای ماسک زدن در کودکان

  • کودکانی که دستگاه ایمنی ضعیفی دارند بیشتر در معرض خطر عفونت هستند و بهتر است از ماسک N95 استفاده کنند. افرادی که بیماری خاصی ندارند، می‌توانند از ماسک پارچه‌ای استفاده کنند.
  • اگر کودک شما به ماسک خود دست می‌زند، بهتر است به آرامی او را راهنمایی کنید تا رفتارش را اصلاح کند.
  • اگر کودکتان زیر ۲ سال است و نمی‌تواند با ماسک از خود محافظت کند، بهترین راه حفظ فاصله اجتماعی و ماسک زدن اطرافیان اوست.

سوالات رایج درباره زدن ماسک برای کودکان

نحوه درست ماسک زدن برای کودکان

عادت‌هایی مانند حفظ فاصله اجتماعی، شستن دست‌ها و ماسک زدن، می‌تواند به خوبی از شما و کودکتان در برابر ویروس کرونا محافظت کند؛ حتی در برابر ویروس دلتا. اهمیت ماسک زدن برای کودکان وقتی بیشتر می‌شود که زیر ۱۲ سال سن داشته باشند و نتوانند واکسن کرونا را دریافت کنند.

شاید بعضی والدین درباره ماسک زدن برای بچه خود نگرانی‌هایی داشته باشند و ما قصد داریم به این نگرانی‌ها پاسخ دهیم. در ادامه شایع‌ترین سوالات مربوط به ماسک زدن کودکان را برای شما پاسخ می‌دهیم:

– آیا با ماسک زدن کودک سخت‌تر نفس می‌کشد؟

نگرانی‌های زیادی در مورد کاهش دریافت اکسیژن در صورت ماسک زدن وجود دارد. بااین‌وجود، به خاطر داشته باشید که ماسک‌ها از جنسی ساخته می‌شوند که جلوی ورود اکسیژن موردنیاز بدن فرزند شما را نمی‌گیرند. این ماسک‌ها تأثیری بر تمرکز و یادگیری کودک ندارند. بیشتر کودکان بالای دو سال می‌توانند به طور امن و برای مدت‌های طولانی ماسک بزنند. این افراد شامل کودکانی با مشکلات پزشکی نیز می‌شود.

– آیا با ماسک زدن رشد ریه‌های کودک دچار مشکل می‌شود؟

خیر، زدن ماسک هیچ تأثیری بر رشد ریه‌های کودکان ندارد. اکسیژن به آسانی از ماسک عبور می‌کند و تنها مانع انتقال قطرات دستگاه تنفس و بزاق دهان می‌شود. با جلوگیری از عفونت‌هایی مانند کووید ۱۹، ریه کودک شما سلامت بیشتری خواهد داشت.

– آیا ماسک‌ها کربن‌دی‌اکسید بازدم را در خود نگه می‌دارند؟

خیر. اطلاعات اشتباهی درباره مسمومیت با کربن دی‌اکسید بازدم گزارش شده که موجب نگرانی درباره استفاده از ماسک می‌شود. اما لازم است بدانید که مولکول‌های کربن دی‌اکسید بسیار کوچک هستند و نمی‌توانند در پارچه‌هایی که هوا را عبور می‌دهند بمانند. در واقع، جراحان تمام روز را با ماسک‌های محکمی سپری می‌کنند، بدون اینکه آسیب ببینند.

– آیا شیلد صورت می‌تواند جای ماسک را بگیرد؟

برای محافظت در برابر ویروس کرونا، ممکن است بعضی کودکان نتوانند ماسک بزنند. این امر می‌تواند به دلیل ناتوانی‌های جسمی یا شرایطی خاص مانند کلاس گفتار درمانی باشد که معلم باید دهن کودک را ببیند. در این موارد، می‌توان از شیلد به جای ماسک استفاده کرد. اما باید بدانید که شیلد نمی‌تواند به اندازه ماسک از کودک در برابر ویروس محافظت کند.

اگر تصمیم گرفتید از شیلد صورت استفاده کنید، باید تمام صورت را بپوشاند، به اطراف صورت برود و تا پایان چانه ادامه داشته باشد.

– آیا ماسک زدن هنگام ورزش کردن یا انجام فعالیت‌های فیزیکی لازم است؟

کودکان نباید هنگام ورزش کردن یا انجام فعالیت‌هایی مانند دویدن، پریدن یا بازی‌کردن ماسک بزنند، زیرا می‌تواند در تنفس آن‌ها اشکال ایجاد کند. هنگام برنامه‌ریزی برای فعالیت‌های کودکان، لازم است نکات ضروری حفظ سلامت کودک را به یاد داشته باشید:

  • فاصله او با دیگران را حفظ کنید؛
  • تعداد کودکانی که با هم بازی می‌کنند را محدود کنید؛
  • امکاناتی برای شستن دست فراهم کنید و این کار را در کودکان تشویق کنید.

سخن پایانی

علاوه بر حفظ فاصله اجتماعی، شستن دست‌ها و واکسینه شدن، کلید محافظت در برابر کرونا ماسک زدن است. اگر نگران ماسک زدن برای کودک خود هستید، پیشنهاد می‌کنیم که با یک متخصص کودکان مشورت کنید. اما همانطور که خواندید، ماسک زدن برای محافظت از کودکان بالای ۱۲ سال ضروری و برای افراد جوان‌تر نیز دارای اهمیت زیادی است. تنها منع استفاده از ماسک در کودکان، برای بچه‌های زیر ۲ سال، افرادی با ناتوانایی‌های جسمانی و هنگام ورزش است. با به خاطر داشتن این نکات از سلامت خود و فرزند عزیزتان محافظت کنید.

آیا شما برای کودک خود ماسک می‌زنید؟ تجربیاتتان در این مورد را با ما و کاربران عزیزمان در میان بگذارید.


در ادامه بخوانید: آموزش دوخت ماسک پارچه ای به ۳ روش ساده اما استاندارد، همراه با الگو
هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
مهم‌ترین و سخت‌ترین وظیفه پدران و مادران تربیت فرزند است تربیت کودکان شاد و سالم امروز، و انسان‌های موفق فردا

۸،۰۰۰ تومان

منبع who healthychildren healthychildren
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.