چند نکته برای کنترل آکنه و از بین بردن جوش

0

وجود جوش در صورت یا بدن هر فردی تأثیر بسزایی در کیفیت زندگی او دارد. این موضوع هم بر عزت‌نفس و هم بر رشد روانی اجتماعی فرد تأثیر می‌گذارد. مبتلایان به آکنه با بسیاری از درمان‌های بدون نسخه، درمان‌های خانگی و درمان با داروهایی که نیاز به نسخه دارند روبرو هستند و انتخاب مؤثرترین روش از بین بردن جوش برای همیشه گیج‌کننده است. آکنه انواع مختلفی دارد که تشخیص نوع آن به انتخاب درمان مناسب بسیار کمک می‌کند. در این مقاله، راه‌های عملی برای کنترل آکنه و از بین بردن سریع جوش را بیان می‌کنیم.

دلایل اساسی جوش زدن

بررسی سابقه‌ی پزشکی و معاینه بالینی می‌تواند کمک کند تا مشخص شود که آیا علت به خصوصی برای بروز آکنه وجود دارد یا نه. شرایطی مانند مصرف برخی داروها یا اختلالات هورمونی مانند سندروم تخمدان پلی‌کیستسک می‌توانند از علل اصلی جوش زدن باشند. مثلاً برای از بین بردن جوش جوانی می‌توان سطح هورمون‌ها را طی آزمایشی تعین کرد و در صورت لزوم از درمان‌های هورمونی استفاده کرد. وقتی علت اصلی آکنه مشخص شود می‌توان جهت از بین بردن جوش برای همیشه اقدامات مؤثری انجام داد. درمان‌های مختلفی ازجمله مقابله با اختلال هورمون‌ها، کاهش تولید چربی، جلوگیری از انسداد منافذ پوست و کاهش التهاب برای از بین بردن جوش وجود دارد.

درمان‌های موضعی جهت از بین بردن جوش برای همیشه

رونیکس

درمان موضعی برای مراقبت از آکنه‌ی نوع خفیف تا متوسط مؤثر ​​است. رتینوئیدها و ضد میکروب‌هایی مانند بنزوئیل پراکسید و آنتی‌بیوتیک‌ها پایه‌ی اصلی درمان موضعی جوش هستند. این درمان‌ها روی جوش‌های فعال اثرگذار هستند و همچنین می‌توانند از بروز ضایعات جدید جلوگیری کنند. عارضه‌ی جانبی این نوع درمان‌ها جهت از بین بردن جوش برای همیشه، تحریک کردن موضع است و می‌تواند باعث خشکی و خارش پوست شود. از ژل‌ها برای پوست چرب و از لوسیون‌ها، کرم‌ها و پمادها برای پوست خشک استفاده می‌شود. بیشتر داروهای موضعی باید حداقل شش تا هشت هفته مصرف شوند. گاهی برای از بین بردن جوش لازم است حتی سال‌ها از آن‌ها استفاده کنید.

رتینوئیدها

یکی از راه‌های از بین بردن جوش برای همیشه استفاده از رتینوئیدهای موضعی است. این دارو روی کنترل بسته شدن منافذ و کم کردن التهاب اثر دارد. درمان با رتینوئیدهای موضعی تعداد جوش‌ها و ضایعات التهابی را ۴۰ تا ۷۰ درصد کاهش می‌دهد. شایع‌ترین عارضه‌ی جانبی آن تحریک و پوسته‌پوسته شدن پوست است. باید در ابتدا مقادیر بسیار کمی از این دارو مصرف شود و در صورت نیاز به‌مرور مقدار آن افزایش یابد. بهترین پاسخ بعد از گذشت ۱۲ هفته دیده می‌شود.

ضد میکروب‌ها

استفاده از ضد میکروب‌های موضعی ازجمله بنزوئیل پراکسید و آنتی‌بیوتیک‌ها در از بین بردن جوش مؤثر است. بنزوئیل پراکسید باعث سفید شدن پارچه‌ها می‌شود. اریترومایسین و کلیندامایسین موضعی تأثیر چشم‌گیری بر از بین رفتن جوش دارند؛ اما باید از مصرف آن‌ها به‌تنهایی خودداری کرد؛ زیرا پس از یک ماه استفاده ممکن است باعث مقاومت آکنه نسبت به درمان شوند.

درمان ترکیبی

درمان‌های ترکیبی، به‌عنوان‌مثال استفاده از رتینوئیدها و آنتی‌بیوتیک‌ها به‌صورت هم‌زمان نسبت به زمانی که هر یک از این داروها را به‌تنهایی مصرف کنید، اثر بیشتری در از بین بردن جوش برای همیشه دارد؛ اما یابد دقت کنید که از ترکیب آن‌ها در یک زمان خودداری کنید و آن‌ها را در ساعت‌های مختلفی استفاده کنید. به‌عنوان‌مثال، آنتی‌بیوتیک موضعی با بنزوئیل پراکسید در صبح و رتینوئید در شب مصرف شود.

اثر درمان‌های بدون نسخه در از بین بردن جوش برای همیشه

استفاده از درمان‌های خانگی و داروهای بدون نیاز به نسخه برای از بین بردن جوش بسیار استفاده می‌شود؛ زیرا این نوع درمان‌ها در دسترس بوده و ارزان هستند؛ اما شواهد علمی کافی برای اثبات اثرگذاری بسیاری از آن‌ها وجود ندارد. یکی از مشهورترین محصولات بدون نیاز به نسخه اسید سالیسیلیک است. برخی مطالعات نشان می‌دهند این محصول می‌تواند در از بین بردن جوش زیر پوستی مؤثر باشد. هیچ مدرک روشنی وجود ندارد که نشان دهد شستشوی مکرر صورت باعث کاهش آکنه می‌شود. بهتر است که صورت خود را دو بار در روز با آب گرم و صابون ملایم بشویید. اسکراب خشن می‌تواند باعث ضایعات جدید شود. تنها صابون‌های ضد باکتری که ممکن است در از بین بردن جوش مؤثر باشند، صابون‌های حاوی بنزوئیل پراکسید هستند.

از بین بردن جوش برای همیشه با درمان‌های خوراکی

آکنه‌های خفیف را می‌توان با درمان‌های موضعی از بین برد؛ اما کسانی که آکنه متوسط ​​تا شدید دارند به درمان سیستمیک نیاز دارند. آنتی‌بیوتیک خوراکی، درمان‌های هورمونی و ایزوترتینوئین اصلی‌ترین درمان‌های سیستمیک برای از بین بردن جوش برای همیشه هستند.

آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی

هنگامی‌که داروهای موضعی در از بین بردن جوش کارایی ندارند یا در موارد آکنه‌ی متوسط ​​تا شدید به‌ویژه هنگامی‌که قفسه‌ی سینه، پشت و شانه‌ها درگیر هستند آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی اغلب خط بعدی درمان محسوب می‌شوند. پاسخ به آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی معمولاً پس از حداقل شش هفته درمان دیده می‌شود. به دلیل خطر افزایش مقاومت، نباید از آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی برای درمان آکنه‌ی خفیف استفاده شود.

درمان‌های هورمونی

آزمایش‌های بالینی نشان داده است که در خانم‌هایی که دچار اختلالات هورمونی هستند، داروهای ضدبارداری خوراکی حاوی استروژن می‌توانند در از بین بردن جوش برای همیشه مفید باشند. داروهای ضدبارداری که فقط پروژسترون دارند ممکن است باعث بدتر شدن آکنه شوند.

ایزوترتینوئین

ایزوترتینوئین تمام مکانیسم‌های ایجادکننده‌ آکنه را تحت تأثیر قرار داده و در از بین بردن جوش اثرات بسیار چشم‌گیری دارد؛ اما به دلیل عوارض جانبی زیادی که دارد مصرف آن باید بسیار تحت کنترل صورت بگیرد. از عوارض پوستی ایزوترتینوئین می‌توان به خشکی چشم، بینی و لب‌ها و درماتیت اشاره کرد.

کنترل انگل‌های پوستی دمودکس راهی برای از بین بردن جوش برای همیشه

دمودکس‌ها انگل‌های میکروسکوپی هستند که در فولیکول‌های مو و غدد چربی پوست انسان زندگی می‌کنند. این انگل‌ها تمام مواد زائدی را که در طول زندگی در بدنشان تولید می‌شود، درون بدنشان نگه می‌دارند تا زمانی که بمیرند. در هنگام مرگ این مواد زائد روی پوست و فولیکول‌های مو می‌ماند و باعث آسیب به پوست و مو می‌شود. دمودکس‌ها از چربی پوست و محصولات آرایشی و بهداشتی تغذیه می‌کند. زمانی که تعداد دمودکس‌ها در پوست زیاد می‌شود می‌تواند باعث مشکلاتی مانند جوش، روزاسه، خارش، ریزش مو و پیری زودرس پوست شود. یکی از راه‌هایی که برای از بین بردن جوش برای همیشه وجود دارد، از بین بردن انگل‌های دمودکس با محصولات مخصوص به این موضوع است. محصولاتی به نام دمودکسیلین توسط شرکت لووین کر تولیدشده است که با از بین بردن دمودکس‌ها مشکلات پوستی ازجمله جوش‌های مقاوم به درمان را از بین می‌برند.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.