توصیه‌های کارشناسان برای درمان کرونای خفیف در خانه

0

با گسترش سویه جدید کرونا یا همان امیکرون، احتمال ابتلا به ویروس حتی برای افرادی که کامل واکسینه شده‌اند هم افزایش یافته است. به همین خاطر لازم است در صورت مشاهده علائم، بلافاصله خودتان را قرنطینه کنید تا از ابتلای اطرافیانتان پیشگیری کنید. آیا به این فکر کرده‌اید که در صورت ابتلا به کرونا و نیاز به قرنطینه‌شدن، چه چیزهایی باید در دسترس داشته باشید و چه‌ کارهایی باید انجام بدهید؟ در این مقاله، درباره درمان کرونا در خانه و کارهایی صحبت می‌کنیم که باید در این دوره انجام بدهید. با ما همراه باشید.

۱. برنامه‌ای عملی تنظیم کنید

آماده‌شدن برای یک دوره قرنطینه خانگی به‌معنی برنامه‌ریزی و تهیه وسایل لازم برای این دوره است. فهرستی آماده کنید از شماره‌تلفن افرادی که در مواقع ضروری باید با آنها تماس بگیرید. مواد شوینده مانند مایع دست‌شویی و صابون و وسایل بهداشتی مانند دستمال کاغذی را از قبل تهیه کنید.

وقتی در حال برنامه‌ریزی برای غذا هستید، به غذاهایی فکر کنید که به‌خوبی ذخیره می‌شوند و مغذی هستند، از جمله:

رونیکس
  • برنج؛
  • ماکارونی؛
  • کنسرو لوبیا یا لوبیا خشک؛
  • میوه‌های خشک؛
  • سوپ؛
  • سبزیجات منجمد.

خوردن میوه و سبزیجات تازه برای سلامتی و بهبود سریع‌تر مهم است. میوه‌ها و سبزیجات مقدار زیادی مواد مغذی ضروری را برای بدن فراهم می‌کنند. برای راحتی بیشتر می‌توانید وقتی حالتان بهتر است سوپ بپزید و آن را در فریزر بگذارید.

۲. زیاد آب و مایعات بنوشید

نوشیدن آب برای هیدراته‌ماندن بدن هنگام ابتلا به کرونا بسیار مهم است، به‌خصوص اگر تب بالایی داشته باشید. علائم رایج کرونا مانند تب، سرفه، اسهال و استفراغ به‌راحتی می‌توانند باعث کم‌آبی بدن شوند. اگر نمی‌توانید آب‌لوله‌کشی را با خیال راحت استفاده کنید، چند بطری آب برای مدت‌زمان بیماری‌تان تهیه کنید تا بتوانید در کنار تخت‌تان نگه دارید و در صورت نیاز بنوشید.

۳. داروهای مسکن را در دسترس داشته باشید

یکی از داروهای مسکن مفید برای کاهش سردرد، بدن درد و تب استامینوفن است. بسیاری از مردم از ایبوپروفن (ادویل یا موترین) استفاده می‌کنند، اما نگرانی‌هایی در خصوص ایمنی کمتر ایبوپروفن وجود دارد، اگرچه شواهدی مبنی بر صحت این موضوع وجود ندارد. دکتر لری بورچت، پزشک اورژانس کالیفرنیا، مصرف ۶۵۰ میلی‌گرم استامینوفن را هر ۴ تا ۶ ساعت به‌عنوان دوز ایمن برای بیشتر بزرگ‌سالان توصیه می‌‌کند.

بر اساس گزارش منابع معتبر، رایج‌ترین علائم گزارش‌شده سویه امیکرون سرفه، خستگی و احتقان یا آبریزش بینی است. این علائم را می‌توان با برخی از داروهایی که در هنگام سرماخوردگی از آنها استفاده می‌کنید، درمان کنید. داروهای حاوی فنیل افرین و سودوافدرین برای گرفتگی بینی و دیفن هیدرامین برای آبریزش بینی مفید هستند.

اگر آسم یا بیماری تنفسی دیگری دارید، حتما داروهایی را که از قبل استفاده می‌کردید و پزشک برایتان تجویز کرده بود در دسترس داشته باشید. این امر برای هر بیماری مزمن دیگری نیز صدق می‌کند، زیرا شرایطی مانند دیابت، بیماری قلبی و اختلالات سیستم ایمنی، شما را بیشتر در معرض خطر عوارض جدی کرونا قرار می‌دهند.

۴. زینک (روی) مصرف کنید

دکتر مورتون تاول، استاد دانشکده پزشکی دانشگاه ایندیانا، می‌گوید: «روی به یکی از محبوب‌ترین پیشنهادها برای کاهش علائم کرونا تبدیل شده است. در حال حاضر شواهدی وجود ندارد که نشان بدهد مصرف روی می‌تواند از ابتلای افراد به کرونا پیشگیری کند، اما روی خاصیت ضدویروسی دارد و در پژوهشی آزمایشگاهی نشان داده شد که جلوی تکثیر ویروس در سلول‌ها را می‌گیرد.»

۵. مصرف ویتامین C را فراموش نکنید

ویتامین C در این شرایط برای بدن بسیار مفید است، زیرا از فعالیت سلول‌های ایمنی ما حمایت می‌کند. پزشکان مصرف روزانه ۱ تا ۳ گرم ویتامین C و رژیم غذایی سالمی را توصیه می‌کنند که سرشار از سبزیجات و میوه‌های تازه است.

۶. یک دماسنج در دسترس داشته باشید

یکی از چیزهایی که حتما باید هنگام ابتلا به کرونا بررسی شود، دمای بدن است. اگر تب دارید، ۲ بار در روز دمای بدنتان را اندازه بگیرید و در صورتی‌ که با داروهای مسکن نتوانستید آن را پایین بیاورید یا علائم بدتر شدند، به پزشک مراجعه کنید.

۷. خودتان را سرگرم‌ نگه دارید

مهم است که در طول درمان کرونا در خانه مراقب سلامت روان خود نیز باشید. شما باید این مدت را در قرنطینه بگذرانید، پس سعی کنید از این زمان بهترین استفاده را بکنید و جایی برای افکار مضطرب‌کننده یا استرس‌آور باقی نگذارید.

۸. تا حد امکان در یک اتاق و جدا از افراد خانواده بمانید

استراحت، غذاخوردن و تمام فعالیت‌هایتان را در یک اتاق انجام بدهید و استفاده از فضاهای مشترک را محدود کنید. آشپزخانه و سایر فضاهای مشترک را به‌خوبی تهویه کنید. حداقل ۲ متر از اعضای خانواده خود فاصله بگیرید. در صورت امکان، از توالت دیگری استفاده کنید.

۹. در خانه بمانید

به محل کار، مدرسه و اماکن عمومی نروید و تا حد امکان در خانه بمانید مگر اینکه خروج از خانه برای دریافت مراقبت‌های پزشکی باشد.

محافظت از خود در حین مراقبت از فرد مبتلا به کرونا

محافظت از خود در حین مراقبت از فرد مبتلا به کرونا

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها و سازمان بهداشت جهانی برای محافظت از خود هنگام مراقبت از فرد مبتلا به کرونا، این توصیه‌ها را کرده‌اند:

۱. دست‌هایتان را تمیز و دور از صورت‌تان نگه دارید

شستن صحیح دست‌ها به‌طور مرتب به‌مدت ۲۰ ثانیه با آب و صابون، به‌خصوص پس از تماس نزدیک با فرد مبتلا را فراموش نکنید. اگر آب و صابون در دسترس نیست، از ضدعفونی‌کننده حاوی الکل استفاده کنید. از دست‌زدن به چشم، بینی و دهان خودداری کنید.

۲. ماسک بزنید

اگر لازم است با فردی که بیمار است در یک اتاق باشید و او قادر به استفاده از ماسک نیست، شما حتما ماسک بزنید و حداقل ۲ متر از او فاصله بگیرید. اگر ماسکتان خیس یا کثیف شد، آن را با یک ماسک تمیز و خشک عوض کنید. ماسک استفاده‌شده را دور بیندازید و دستانتان را بشویید.

۳. خانه را هر روز تمیز کنید

با استفاده از اسپری حاوی الکل و دستمال کاغذی سطوحی مانند میز و دستگیره را که بیشتر لمس می‌شوند ضدعفونی کنید. از تمیزکردن اتاق و توالت مجزای فرد بیمار خودداری کنید.

۴. مراقب ظروف باشید

هنگام دست‌زدن به ظروف غذا یا لیوان شخص مبتلا، از دستکش استفاده کنید. وسایل را با صابون و آب داغ یا ماشین ظرف‌شویی بشویید. پس از درآوردن دستکش یا دست‌زدن به ظروف استفاده‌شده، دست‌های خود را با آب و صابون بشویید.

زمان پایان‌دادن به قرنطینه

قرنطینه با هدف جداکردن افراد مبتلا به ویروس از سایر افراد انجام می‌شود. اگر سیستم ایمنی ضعیفی دارید، درباره زمان پایان‌دادن به قرنطینه با پزشک صحبت کنید. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها درباره پایان‌دادن به قرنطینه خانگی شروط زیر را عنوان کرده است:

  • حداقل ۱۰ روز از شروع علائم گذشته باشد؛
  • حداقل ۲۴ ساعت را بدون تب و بدون استفاده از داروی تب‌بر گذرانده‌ باشید؛
  • علائم دیگرتان در حال بهبود باشند.

سخن پایانی

درمان کرونا در خانه با هدف کاهش علائم انجام می‌شود و شامل استراحت، مصرف مایعات و مسکن‌ها می‌شود. سعی کنید موارد گفته‌شده را رعایت کنید تا هرچه زودتر این بیماری را پشت‌سر بگذارید و به روند عادی زندگی برگردید.

آیا شما هم به کرونا مبتلا شده‌اید و مدت قرنطینه را در خانه گذرانده‌اید؟ به‌نظرتان چه کاری باعث بهبود سریع‌تر شما شد؟ تجربیات و نظرات خود را با ما و کاربران عزیزمان در میان بگذارید.


در ادامه بخوانید: همه‌چیز درباره دوز سوم واکسن کرونا
گامی برای تسلط شما بر مهارت‌های برقراری ارتباط



هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
منبع healthline mayoclinic
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.