ایدز (HIV) چیست ؛ علائم، راه‌های انتقال

4

ایدز چیست

به طور کلی ایدز نوعی بیماریی است که با علائم و نشانه‌های گوناگونی که در اثر ابتلا بدن به ویروسی با نام اچ آی وی (HIV) پدیدار شده و علت آن ضعف دستگاه ایمنی بدن است.
جالب است بدانید ویروس اچ آی وی (HIV) با بیماری ایدز متفاوت بوده و یکی نیستند! در اصل اچ آی وی نام ویرویسی است که باعث ضعیف شدن دستگاه ایمنی بدن بوده و ایدز (AIDS) نام بیماری ناشی از این ویروس است.
در اصل می‌توان گفت که بیماری ایدز ، پیشرفته ترین مرحله HIV بشمار می‌آید.
در نظر داشته باشید که در بوجود آمدن بیماری ایدز ، فرد بیمار میباست به ویروس HIV مبتلا شود اما ابتلا به HIV ، لزوما به معنای ابتلا به بیماری ایدز نیست!

HIV چیست؟

اگر بخواهیم به طور کلی اچ آی وی را تعریف کنیم ، باید گفت که این ویروس به دستگاه ایمنی بدن حمله و آن را به تدریج تخریب می‌کند و نام HIV در فارسی به معنی “ویروس نقص ایمنی انسانی” است.
عملکرد اچ آی وی به صورتی است که با از بین بردن دسته‌ای از سلول‌‌های بدن با نام “لنفوسیت تی” که در دستگاه ایمنی مهم بشمار می‌آیند و وظیفه‌ی مبارزه با انواع عفونت و بیماری‌ها را دارد ، سیستم ایمنی بدن را به تدریج تخریب می‌کند.
زمانی که فرد بیمار به اچ آی وی مبتلا شده ، گلبول‌های سفید خون که جزئی از سیستم ایمنی بدن هستند آلوده می‌کند.
با تضعیف شدن سیستم ایمنی بدن ، رفته رفته بدن بیمار قدت خود را در مقابله با بیماری‌ها از دست می‌دهد.

رونیکس

 

علائم ایدز چیست؟

باید بدانید که علائم ایدز با در نظر گرفتن شدت و پیشرفت بیماری در بدن ، میتواند علائم مختلفی داشته باشد ، اما با این حال 3 نشانه کلی بیماری ایدز رو باهم مرور می‌کنیم.

  1. مرحله اول این بیماری که عموما با نام مرحله حاد که مدت چند هفته اول پس از انتقال پدیدار می‌شود به این صورت است که فرد بیمار در عرض دو تا چهار هفته به علائمی شبیه آنفولانزا دچار می‌شود.
    این علائم در قالب درد ماهیچه و مفصل ، خستگی ، تحریک یا ناراحتی پوستی ، تب ، تورم در غدد لنفاوی و سردرد رخ می‌دهد.
    با توجه به اینکه این علائم در بسیاری از بیماری‌های دیگر مشترک بوده ، اگر فرد مبتلا از بیان رفتارهای پرخطر خود (مواردی که ممکن است منجر به ایدز شود) قبل از بروز این علائم یا اقدام به آزمایش‌های مربوطه برای تشخیص بیماری ایدز اجتناب کند ، باعث تاخیر در تشخیص به موقوع بیماری خود می‌شود.
  2. مرحله دوم این بیماری تأخیر بالینی یا مرحله مزمن نام دارد ، سرعت پیشرفت ویروس HIV در مرحله مزمن در بدن هر شخص می‌تواند متفاوت باشد.
    از طرفی بدون تخشیص و شروع درمان می‌تواند تا حدود یک دهه قبل از پیشرفت به ایدز ادامه یابد! اما با تشخیص به موفع و شروع روند درمان نیز می‌تواند به طور مداوم ادامه دار باشد.
    همچنین در این مرحله از بیماری ممکن است بیمار دچار تورم گره های لنفاوی به صورت مداوم شود.
  3. -مرحه سوم و آخر که عفونت زودهنگام نیز نام دارد ، ویروس با تکثیر خود و تخریب سلول های ایمنی ، با از بین بردن سلول میزبان منجر به بروز نشانه‌هایی اعم از کاهش وزن ، بروز زونا ، برفک دهان (کاندیدیازیس دهانی) ، خستگی ، تب و متورم شدن غدد لنفاوی می‌شود.

منظور از رفتارهای پرخطر چیست؟

در نظر داشته باشید که به مواردی که در ادامه باهم مرور می‌کنیم اصطلاحا رفتارهای پرخطر نیز گفته می‌شود و منظور از این رفتارها مجوعه اتفاقاتی است که راهی برای انتقال این ویروس بین افراد سالم و افراد مبتلا است.
اول از هرچیز باید بدانید که اچ آی وی از طریق تماس پوستی و از راه هوا منتقل نشده و از بابت نباید نگران باشید.همچنین ویروس خارج از بدن قادر به زنده ماندن طولانی مدت نیست!
بنابراین رفتارهای پرخطر عبارتند از :
رابطه جنسی ناایمن (عدم استفاده از کاندوم)
استفاده مشترک از وسایل تزریق (سرنگ ، سرسوزن ، آنژیوکت و …)
شرکت در نزاع و درگیری‌های فیزیکی (بدلیل امکان بروز جراحات احتمالی ناشی از وسایل تیز و بُرنده)
استفاده مشترک از وسایل خالکوبی و تاتو (قلم، جوهر و …)

ایدز (HIV) از چه راه‌هایی منتقل می‌شود؟

  • در ادامه مواردی که منجر به انتقال ویروس اچ آی وی می‌شوند رو باهم مرور میکنیم :
  • از راه انتقال خون آلوده به ویروس
  • استفاده مشترک از وسایل خالکوبی و تاتو (قلم، جوهر و …)
  • از مادر مبتلا به نوزاد در طی حاملگی ، زایمان و حتی شیردهی
  • استفاده مشترک از وسایل تزریق (سرنگ ، سرسوزن ، آنژیوکت و …)
  • تماس جنسی با فرد مبتلا بدون استفاده از وسایل پیشگیری مانند کاندوم

 

همچنین در نظر داشته باشید که آمیزش جنسي محافظت نشده و استفاده از سوزن ، سرنگ آلوده (در موارد گسترده جهت تزریق مواد) دو علت اصلی ابتلا به اچ آی وی هستند!
از این رو در تمامی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استفاده مجدد از انواع سرنگ ، آنژیوکت ، تیغ بیستوری و … به دلیل امکان ابتلا به انواع بیماری‌ها نظیر هپاتیت و ایدز ممنوع بوده و کادر درمان می‌بایست بعد از استفاده از سرنگ و سوزن ، آن را درون سیفتی باکس قرار داده تا به عنوان زباله پزشکی امحاء شود.

در ادامه قصد داریم باهم در راستای فرهنگسازی رفتار با بیماران مبتلا به ایدز و (HIV) ، راه‌هایی که باعث انتقال اچ آی وی نمی‌شوند رو مرور کنیم :

  • از راه دست دادن
  • از راه نیش حشرات
  • از راه بغل گرفتن و یا بوسیدن صورت
  • از راه استفاده از استخرها و یا توالت عمومی
  • از راه عطسه و سرفه، یا تماس با اشک یا عرق بیمار
  • از راه تماس معمولی افراد در منزل یا اجتماع با بیمار
  • از راه لمس دستگیره در، میله اتوبوس و راه پله یا گوشی یا تلفن
  • از راه استفاده از وسایل غذاخوری مشترک (بشقاب ، لیوان ، قاشق ، چنگال و …)

تشخیص ابتلا به ایدز (HIV)

برای تشخیص ابتلا به اچ آی وی از ظاهر فرد نمی‌توان فهمید که آیا وی به این ویروس مبتلا شده یا خیر ، و همچنین تنها راه مطمئن برای تشخیص ابتلا به این ویروس ، انجام آزمایش و تشخیص توسط پزشک امکان پذیر است.

آیا درمانی برای بیماری ایدز وجود دارد؟

به طور کلی باید گفت که اچ آی وی و ایدز قابل پیشگیری بوده اما متاسفانه در حال حاظر درمان قطعی وجود ندارد!
از این رو طبق اعلام سازمان بین المللی تحقیقات پزشکی ، پژوهشگران آلمانی در مسیر کشف داروی ایدز به نتایج مطلوبی دست پیدا کرده‌اند.
جدا از این مورد که درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد ، با تشخیص به موقع آن و مصرف دارو‌های ترکیبی ، تا حد زیادی میتوان به کنترل ویروس و بیماری نیز کمک کرد.

و در آخر اگر استفاده متعددی از وسایلی مانند سرنگ ، تیغ و … که استفاده مشترک و چندباره از آن خطر ابتلا به بیماری‌های مختلفی مانند هپاتیت و ایدز را افزایش داده ، پیشنهاد می‌شود که از داروخانه‌ها و فروشگاه‌های تجهیزات پزشکی اقدام به خرید وسایل یکبار مصرف کنید تا در معرض اینگونه خطرات قرار نگیرید.

از این جهت ، فروشگاه تجهیزات پزشکی رادطب ایرانیان ارائه دهنده انواع تجهیزات و لوازم پزشکی مصرفی (انواع سرنگ ، سفتی باکس ، سرسوزن و …) با بهترین برندها و نازلترین قیمت و ارسال به سراسر ایران با هدف خدمت رسانی در جهت پخش و توزیع گسترده تجهیزات پزشکی در سراسر ایران فعالیت دارد.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 4 دیدگاه)
  1. آیدین می‌گوید

    مرسی از اطلاعات مفیدتون ، حالا نکته جالبش اینجاست که هنوز به طور دقیق مشخیص نیست که این ویروس از چ طریقی بوجود اومده !!!

  2. احمدرضا می‌گوید

    ممنون جامع بود👍 فقط اینکه میگن ممکنه از نیش پشه یا حشرات منتثل بشه ثابت شده؟؟!

    1. مینا پاشازاده می‌گوید

      نه نمیشه ، در اصل ویروس تو روده پشه زنده نمیمونه و همینطور تکثیر نمیشه ! برای تکثیر شدن بایستی درون سلول های خاص بدن انسان باشد.

  3. آتی نگر می‌گوید

    شما رو به خدا به این ماه عزیز درباره hpv و hsv آگاهی بیشتری بدید. وضعیت رو به وخامت هست و بی‌بازگشت. مردم آگاهی ندارند و عده‌ای در حال انتشار اطلاعات نادرست هستند. ویژه نامه یا ویژه برنامه بزنید. برای نجات ایران دیره. تو اینستاگرام هشتگ هاش رو سرچ کنید ببینید ایرانی‌ها بیشتر از بقیه دنیا دارن در موردش بحث میکنن. بعضی نوجوان‌ها فکر میکنند طبیعی هست. تو رو خدا از دولت و از خود مردم مطالبه کنید. این سبک زندگی یک نفر با صد نفر رو باید مهار کرد. باید واقعاً فکر اساسی کرد برای این معضل. هر قدر تریبون و قدرت دارید لطفاً خرج کنید برای این موضوع. دعای مردم پشت و پناه هر کسی که برای روشنگری جهاد کنه. سپاس.