بازی‌های ویدئویی چگونه سبک زندگی ما را تغییر داده‌اند؟

0

همه دوست دارند بازی کنند. ما با خانواده و اسباب‌بازی‌هایمان بزرگ شده‌ایم. فقط در طول زمان، بازی‌های ویدئویی توانسته‌اند بخشی از دنیای اسباب‌بازی‌های فیزیکی را فتح کنند. اما این فقط یک گوشه و فتح کوچک از پیشروی‌های مثبت و منفی بازی‌های ویدئویی در زندگی انسان مدرن است. در ادامه، برخی از ابعاد تاثیر متقابل بازی های ویدئویی و سبک زندگی مدرن را بررسی خواهیم کرد.

چرا بازی کردن یا گیم بد است؟!

تا همین دو یا سه سال پیش، و البته شاید همین الان، هر گاه والدین، بچه‌های خود را در حال بازی کردن با گوشی و تبلت و کامپیوتر می‌دیدند بی اختیار به شماتت او می پرداختند. این باور که بازی ها، به خصوص بازی های کامپیوتر یک معضل و مشکل هستند برای بسیاری از والدین جا افتاده است. تبلیغات بی حد و اندازه تلویزیون و دیگر رسانه ها و کارشناسان آنها، سالهاست که والدین را از گذراندن زمان بچه ها با ابزارهای دیجیتال به خصوص تلفن هوشمند منع کرده اند. اما راهکار چیست؟ آیا با حذف صورت مسئله بهترین جواب برای احساس مسئولیت والدین در قبال فزرندان است؟!

شناخت واقعی گیمرها

تصور اینکه یک گیمر باید به کامپیوتر یا کنسول بازی چسبیده باشد به مرور در حال تغییر است. افزایش تولید بازی های موبایلی، سهولت جابجایی و گسترش نفوذ این ابزارها، جامعه گیمرها را به اندازه ای گسترش داده که کمتر کسی را می‌توان یافت که خود او یا اطرافیانش در حال بازی با موبایل نباشند. خرید درون بازی به عنوان یک نمونه موفق ارائه خدمات در بازی های موبایلی آنقدر ساده و کاربردی بوده که عبارتهایی خرید پول بازی، خرید جم و خرید سکه و الماس و … از رایج ترین کلمات در مراودات گیمرها به حساب می آید.

رونیکس

بنابراین، تصورات اشتباه و دور از واقعیتی که معمولا در رسانه ها از گیمرها منتشر شده، واقعیت ماجرا نیست. گیمرها مانند تمام بچه های دیگر و با سرگرمی متفاوتی هستند که مانند هر کسی که بازی می‌کند به بازی انتخاب شده اش علاقه و اغلب تعصب دارد. اما این تفاوت از او یک انسان عجیب و غریب و ناشناخته نخواهد ساخت.

بازی؛ ابزاری ضد فرهنگ یا فرهنگ ساز؟

جبهه گیری و دشمنی با پدیده های ناشناخته و در نهایت قرار گرفتن در حالت تدافعی در مقابل آن پدیده، از شاخصه های اصلی یک جامعه با رویکرد سنتی و بی اعتماد به متخصصین است. هر چند بازی ممنوعیت قانونی خاصی ندارد، اما نوع نگاه به آن تا چند سال پیش به گونه ای بود که صرفا از آن به عنوان یه ابزار ضد فرهنگ و ابزاری برای تهاجم فرهنگی نامبرده می‌شد.

بازی نیز مانند یک چاقو چیز و بُرنده است که نوع استفاده از آن توسط یک نفر، می‌تواند مشکل ساز یا مشکل گشا باشد. برای آنکه بتوانیم از مزایای بازی و بازی کردن به درستی استفاده کنیم، نیازمند فرهنگ سازی به وسیله بازی هستیم.

بازی های مناسب گیمرها

کدام بازی ها مناسب کدام گیمرهاست؟

با توجه به نوع رویکرد مسئولین در گذشته و عدم حمایت موثر از بازی سازان بومی، و در کنار آن صرف هزینه های هنگفت برای ساخت بازی های مهیج جذاب توسط دیگر کشورها، صنعت بازی سازی در ایرانف علی رقم تلاش ها و کارهای انجام شده، قابلیت رقابت با رقبای قدرتمند غیر ایرانی را ندارد.

صرفا میلیون ها و بعضا میلیاردها دلار برای ساخت یک بازی، در مقابل هزینه نهایتا چند میلیارد تومانی تولید کنندگان بازی در ایران، شرح مفصلی از عدم حمایت کافی و به جا از این صنعت فرهنگ ساز است.

اگر بازی سازان به عنوان سازندگانِ به روز ترین ابزار فرهنگ ساز، تحت حمایت نهادهای مالی و قانون گذاری قرا میگرفتند، قطعا و با توجه به پیشینه فرهنگی ما ایرانیان، بازی های فاخری را تولید می کردند. این نوع بازی ها نه تنها سود سرشار مالی را عاید سرمایه گذاران می کرد، بلکه سرمایه گذاری صحیح و به جایی برای فرهنگ سازی به شیوه های امروزی را در اختیار متولیان امر قرار می‌داد.

در این شرایط، گیمرها بازی هایی را انتخاب می‌کردند که تناسب و همخوانی درستی با فرهنگ آنها به عنوان یک ایرانی داشت. تعدد بازی های خوب و جذاب، انتخاب های درستی را در اختیار آنها قرار خواهد داد.

تا زمانی که نسل آینده ایران تحت تاثیر بازیهای ساخته شده با فرهنگ غیر ایرانی هستند، توقع جا انداختن و ارتقا؛ فرهنگ اصیل ایرانی، توقی بیجاست.

چرا سبک زندگی گیمرها انقدر متفاوت است؟!

گیمر ها یا علاقه مندان به بازی های ویدئویی از هر زمان و مکانی برای بازی کردن بهترین استفاده را می‌کنند. میل و رغبت گیمرها برای اختصاص، آن هم فراتر از کنترل شخص، تحت تاثیر جذابیت بازی و رقابت در آن است. جذابیت در بسیاری از بازی ها آنقدر بالاست که قدرت جدا شدن از بازی را از گیمر می گیرد و توانمندی وی را برای تسلط و مدیریت زمان بازی کردن مختل می کند.

در این شرایط گیمرها پیرو توانمندی جسمی و روحی خود حتی الامکان به بازی ادامه می دهند. همین تغییر و تحول در ساعات خواب و بیداری و انجام کارهای روزمره، باعث خستگی، جمع گریزی و در نهایت منزوی شدن یا درون گرا شدن گیمر خواهد شد.

کدام بازی ها در ایران بیشترین آمار مخاطب را دارند؟!

بدون شک پر مخاطب ترین بازیها، بازی های موبایلی هستند. این بازیها با قابلیت اجرا روی گوشی های هوشمند، محدودیت زمان و مکان برای بازی کردن را حذف می کنند. لیست بلند بالای بازیهای موبایلی و طرفداران میلیونی و گاها میلیاردی آنها نشان از عمق نفوذ این بازی ها در جامعه گیمرها دارد. در ادامه با برخی از پر مخاطب ترین بازیهای موبایلی آشنا خواهیم شد:

کلش آو کلنز

کلش آو کلنز

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های بازی‌های مجازی که مورد توجه گیمرها قرار می‌گیرد، این است که این بازی‌ها یک دنیای موازی با دنیای ما خلق می‌کنند. دنیای که هم با دنیای واقعی در ارتباط است و هم استقلال نسبی دارد. برای مثال در بازی کلش آف کلنز هم مانند دنیای واقعی برای خرید امکانات و ابزارها و حل سریع مشکلات باید پول بپردازید؛ اما پول یا ارز رایج این بازی، دلار و تومان نیست؛ بلکه جم یا سکه و دیگر انواع دارایی است.

فری فایر

بازی Garena Free Fire در سال 2019 و 2020 به بهترین و معروف ترین بازی موبایل در صنعت گیم تبدیل شد و جایزه “بهترین بازی” را از Google Play در سال 2019 دریافت کرد. ماه می سال 2020، این بازی با بیش از ۸۰ میلیون بازیکن روزانه در سطح دنیا، رکورد داشته است. از نوامبر 2019، بازی گارنا فری فایر یک میلیارد دلار در کل جهان فروش داشته ‌ هم اکنون به رکورد بیشترین دانلود در جهان رسیده است.

کالاف دیوتی موبایل

به نظر هر گیمری که به سبک شوتر علاقه دارد، کالاف دیوتی یک موهبت الهی محسوب می شود. اما شاهکار این بازی، لذت همراه شدن با کالاف روی موبایل است. کالاف دیوتی موبایل در نوع خود یک اعجوبه است و توانسته تمام انتظارات گیمرهای کالاف را برآورده کند. گرفیک، داستان، روان بودن و هیجان بازی آنلاین در کالاف موبایل واقعا ستودنی و قابل تحسین است.

این سه بازی در کنار بازیهای دیگری مانند پابجی، پوکمون گو، هی دی، Pes موبایل و دهها عنوان دیگر بازی هایی هستند که بر اساس آخرین آمار منتشر شده توسط سایت IGN در سال 2020، حدودا 31 درصد یعنی تقریبا یک سوم مردم دنیا حداقل یک بازی آنلاین را در یکسال انجام داده اند.

این آمار و مشاهدات عینی هر کدام از ما، لزوم برخورد مناسب و تخصصی با بازی و گیمرها، به منظور هدایت آنها به استفاده از بازی های مناسب و جلوگیری از اشاعه فرهنگ نادرست را نمایان می‌کند. در کنار کار فرهنگی، منافع اقتصادی هنگفتی در این صنعت وجود دارد. خرید پول بازی به منظور خرید ابزارها، شرکت در تورنومنتها و دیگر مزایای غیر رایگان در بازیها، لزوم سرمایه گذاری در این زمینه را برای همه دست اندر کاران این حوزه مشخص می کند.

برگرفته از فروشگاه اینترنتی آی گیم (https://igame.ir/)

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.