بروملین؛ فواید و عوارض این آنزیم مشتق از آناناس

2

بروملین نوعی مخلوط آنزیمی هضم‌کننده پروتئین است که از ساقه، میوه و آب گیاه آناناس به دست می‌آید. عناصر فعال موجود در بروملین (شامل پروتئینازها و پروتئازها) پروتئین را در بدن می‌شکنند و معمولا به‌صورت مکمل برای درمان انواع بیماری‌ها مثل سوختگی، سنگ کلیه یا سرطان استفاده می‌شوند. در این مقاله، بیشتر با فواید و عوارض جانبی این ماده آشنا می‌شویم. تا انتهای مقاله همراهمان باشید.

کاربرد بروملین

در حال حاضر بروملین به‌عنوان مکمل غذایی، به‌تنهایی یا با سایر داروها استفاده می‌شود و سازمان غذا و داروی آمریکا آن را ماده‌ای ایمن معرفی کرده است. بروملین برای پوست آسیب‌دیده از سوختگی مفید است. بسیاری از افراد از کرم موضعی بروملین برای ازبین‌بردن پوست مرده ناحیه سوختگی و از نوع خوراکی آن برای کاهش ورم مجاری بینی استفاده می‌کنند.

بروملین همچنین برای کمک‌ به هضم، کاهش درد عضلانی و آرتروز کاربرد دارد. بااین‌حال، شواهد علمی کافی برای تأیید این یافته‌ها وجود ندارد.

انواع بروملین

بروملین به‌صورت قرص، پودر و کپسول برای استفاده خوراکی و به‌صورت کرم برای استفاده موضعی موجود است. همچنین ممکن است همراه با سایر مکمل‌ها مثل لینولئیک اسید برای کاهش وزن به بازار عرضه شود.

رونیکس
هرچند این ماده از آناناس به دست می‌آید، خود آناناس یا آب آن حاوی مقدار زیاد و مؤثر بروملین نیست. حتما درباره استفاده از بروملین و مقدار مصرفی آن با پزشک مشورت کنید.

فواید بروملین

۱. مهار آرتروز

بر اساس یکی از پژوهش‌ها، خواص ضدالتهابی و ضددرد بروملین آن را به ماده درمانی مؤثری برای درد، ورم بافت‌های نرم و سختی مفاصل ناشی از آرتروز تبدیل می‌کند. این پژوهش درباره نقش این ماده در درمان آرتروز زانو و شانه بود که در آن روزی ۲ بار ۴۰۰ میلی‌گرم بروملین استفاده می‌شد.

۲. درمان بیماری‌های قلبی‌عروقی

طبق یکی از پژوهش‌ها، بروملین در درمان بیماری‌های قلبی‌عروقی مثل بیماری شریان محیطی، سکته مغزی، حمله قلبی و فشار خون بالا نقش بسزایی دارد. این ماده توانایی پلاکت‌های خونی برای چسبیدن به هم و ایجاد توده را مهار می‌کند. این ویژگی به کاهش ایجاد لخته و مشکلات قلبی‌عروقی کمک می‌کند.

۳. مهار آسم

نتیجه آزمایشی حیوانی نشان داد که ممکن است اثرات ضدالتهابی بروملین برای افراد مبتلا به آسم یا سایر بیماری‌های مربوط به حساسیت مجرای هوایی مفید باشد.

۴. کاهش علائم سینوزیت مزمن

آزمایشی نشان داد که قرص بروملین در کاهش ورم، احتقان و سایر علائم مربوط به سینوزیت مزمن نقش دارد و به بهبود تنفس و کاهش التهاب بینی کمک می‌کند. شرکت‌کنندگان در این آزمایش به‌مدت ۳ ماه روزانه بروملین مصرف می‌کردند.

۵. اثرات ضدالتهابی

به نظر می‌رسد این ماده برای افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید مفید باشد. این ماده علاوه‌ بر کاهش التهاب بینی، می‌تواند التهاب هر قسمت دیگری از بدن را هم کاهش دهد. همچنین بروملین می‌تواند ترکیبات خاص مربوط به التهاب سرطان و رشد تومور را کم کند. از طرف دیگر می‌تواند سیستم ایمنی را برای ترشح ترکیبات ضدالتهاب تحریک کند. البته بیشتر این آزمایش‌ها روی موش‌ها و سلول‌ها در محیط آزمایشگاهی انجام شده‌اند و اطلاعات انسانی کمی در این رابطه وجود دارد.

۶. کاهش علائم کولیت

در آزمایشی حیوانی، بروملین استخراج‌شده از میوه التهاب را کاهش داد و زخم‌های مخاطی ناشی از بیماری التهاب روده موش‌ها را کم کرد.

۷. بهبود جای سوختگی

بر اساس یکی از پژوهش‌ها، استفاده از بروملین به‌صورت کرم موضعی برای ازبین‌بردن بافت آسیب‌دیده از زخم و سوختگی‌های درجه ۲ و ۳ مؤثر است.

۸. مبارزه با سرطان

بر اساس پژوهشی در سال ۲۰۱۰، بروملین برای مبارزه با سرطان مؤثر است. احتمالا این ماده توانایی مقابله با رشد سلول‌های سرطانی را دارد.

۹. تقویت هاضمه

به نظر می‌رسد بروملین می‌تواند عوارض زخم معده و علائم اختلالات هاضمه را کاهش دهد. همچنین بر اساس آزمایش‌های حیوانی، این ماده می‌تواند تعداد باکتری‌های اشرشیا کلای و ویبریو کولرا را در روده کاهش دهد. این ۲ باکتری عامل اصلی اسهال هستند.

۱۰. کاهش وزن

برخی از تولیدکنندگان مکمل، بروملین را به‌عنوان ماده‌ای کمکی برای کاهش وزن به بازار عرضه می‌کنند. آنها می‌گویند که آنزیم‌های موجود در بروملین می‌توانند سرعت هضم چربی‌ها در بدن را افزایش دهند. بااین‌حال، تحقیقات کمی نقش بروملین در کاهش وزن را تأیید می‌کنند.

مقدار مصرف بروملین

بدن معمولا توانایی جذب مقدار چشمگیری بروملین را دارد. همچنین می‌توان روزانه ۱۲ گرم بروملین را بدون ایجاد عوارض جانبی مصرف کرد. بااین‌حال، میزان مصرف بروملین باید با نظر پزشک، بر اساس نوع بروملین مصرفی (از ساقه یا گیاه) و دستورالعمل شرکت تولیدکننده باشد.

عوارض جانبی بروملین

عوارض جانبی بروملین

مثل همه مکمل‌ها، لازم است قبل از مصرف بروملین با پزشک مشورت کنید. ممکن است مصرف بروملین (به‌خصوص به مقدار زیاد) عوارض جانبی خفیف داشته باشد، از جمله:

اگر از رقیق‌کننده‌های خون مثل وارفارین و پاراداکسا استفاده می‌کنید، از مصرف بروملین خودداری کنید. بروملین ممکن است اثرات ضدپلاکتی داشته باشد و احتمال خونریزی شدید را بیشتر کند. به همین دلیل حداقل ۲ هفته قبل و بعد از جراحی نباید از بروملین استفاده کنید.

افرادی که به آناناس حساسیت دارند یا سایر مواد حساسیت مشابهی در آنها ایجاد می‌کند نباید از بروملین استفاده کنند. این مواد عبارت‌اند از:

در صورت بروز بعضی علائم باید بلافاصله به اورژانس مراجعه کنید، از جمله:

  • تنفس دشوار؛
  • حالت تهوع؛
  • قرمزی شدید یا ورم پوست؛
  • استفراغ؛
  • ضعف.

تداخل دارویی بروملین

۱. ضدلخته‌ها

بروملین لخته‌شدن خون را آهسته می‌کند، بنابراین اگر از داروهای رقیق‌کننده خون استفاده کنید ممکن است دچار کبودی و افزایش خونریزی شوید. بعضی رقیق‌کننده‌های خون عبارت‌اند از:

۲. آنتی‌بیوتیک‌ها

بروملین می‌تواند بر نحوه جذب آنتی‌بیوتیک‌ها اثر بگذارد، بنابراین می‌تواند جذب آموکسی‌سیلین و تتراسایکلین در بدن را افزایش دهد. مصرف هم‌زمان بروملین با این داروها می‌تواند میزان اثر و عوارض جانبی داروها را بیشتر کند.

۳. آرام‌بخش‌ها

بروملین می‌تواند اثر داروهای آرام‌بخش را قوی‌تر کند، از جمله:

  • داروهای ضدتشنج مثل سیرتوئین و والپروئیک اسید؛
  • باربیتورات‌ها؛
  • بنزودیازپین‌ها مثل آلپرازولام و دیازپام؛
  • داروهای درمان بی‌خوابی مثل زولپیدم و زالپلون؛
  • داروهای ضدافسردگی سه‌حلقه‌ای مثل آمی‌تریپتیلین؛
  • الکل.
همین مسئله درباره گیاهانی با خاصیت آرام‌بخشی مثل سنبل‌الطیب و کاوا نیز صادق است.

مصرف بروملین در شرایط خاص

اطلاعات کافی درباره ایمن‌بودن مصرف بروملین در دوران بارداری و شیردهی وجود ندارد. برای پیشگیری از عوارض جانبی از مصرف این ماده در این دوران‌ها خودداری کنید.

شما بگویید

شما چقدر با بروملین آشنایی دارید؟ تابه‌حال برای درمان بیماری خاصی از مکمل بروملین استفاده کرده‌اید؟ در صورت تمایل، می‌توانید تجربه و نظرتان را در قسمت ارسال دیدگاه برایمان بنویسید و این مطلب را از طریق شبکه‌های اجتماعی با دوستانتان به اشتراک بگذارید.


در ادامه بخوانید: لوتئین چیست؟ همه‌چیز درباره این ماده مفید برای چشم
راه‌حل‌هایی برای اینکه هم زیبا بمانیم هم سالم


هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
منبع healthline webmd medicalnewstoday
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 2 دیدگاه)
  1. زهرا می‌گوید

    می‌تونه باعث افزایش هورمون پاراتیرویید بشه؟برا درد بدن کرونا خوردم ولی الان سوزش نوک انگشتان و درد انگشت دارم.

    1. فرناز تاج‌بخش می‌گوید

      سلام زهرا جان؛
      آیا همزمان از داروی دیگه ای استفاده میکنید؟ شاید درد شما به خاطر تداخل دارویی یا موضوع دیگه ای باشه ولی پیشنهاد میکنم در این مورد با پزشک صحبت کنید.