کرم اوره چیست و چه کاربردی دارد؟

0

با کرم اوره می‌توانید عارضه‌هایی را درمان کنید که باعث خشکی یا زبری پوست می‌شوند. این کرم دارویی کاربردهای زیادی دارد و می‌توانید آن را بدون نسخه یا با تجویز پزشک تهیه کنید. بعضی بیماری‌های ناخن نیز با این کرم قابل‌درمان‌اند. اگر می‌خواهید درباره نحوه استفاده از کرم اوره، عوارض آن و دوزهای مختلفش بیشتر بدانید، با ما همراه باشید.

کرم اوره چیست؟

کرم اوره یکی از داروهای موضعی بدون نسخه است و برای عارضه‌هایی به کار می‌رود که باعث خشکی، زبری یا ناهمواری پوست می‌شوند، مانند اگزما، درماتیت، پسوریازیس و خشکی‌ پوست. البته می‌توان برای نرم‌کردن و برداشتن ناخن‌های بیمار یا آسیب‌دیده بدون جراحی هم از آن استفاده کرد.

کرم اوره رطوبت پوست را با نرم‌کردن ماده شاخی (کراتین) روی پوست بیشتر می‌کند. با این کار سلول‌های مرده پوست می‌افتند و پوست می‌تواند آب بیشتری در خود نگه دارد. اوره در بدن نیز هنگام هضم پروتئین ساخته می‌شود. البته کرم اوره را با اوره مصنوعی درست می‌کنند که از آمونیاک و کربن‌دی‌اکسید ساخته شده است.

رونیکس

کرم اوره چه کاربردهایی دارد؟

اوره سبب می‌شود که آب برای رطوبت‌رسانی وارد پوست شود، عملکرد سد پوستی را بهبود می‌بخشد و تولید کراتینوسیت را تنظیم می‌کند. (کراتینوسیت‌ها سلول‌های اصلی لایه خارجی پوست یا اپیدرم هستند و نقش مهمی در حفظ یکپارچگی و ساختار پوست دارند.) بنابراین کرم اوره با افزایش رطوب و استحکام پوست، عارضه‌هایی را درمان می‌کند که باعث خشک، پوسته‌پوسته یا زبرشدن پوست می‌شوند.

بیماری‌هایی که معمولا با کرم اوره درمان می‌شوند عبارت‌اند از:

  • اگزما؛
  • درماتیت آتوپیک؛
  • خشکی پوست (Xerosis)؛
  • ایکتیوز ولگاریس (خشکی پوست همراه با زخم‌های کوچک)؛
  • پسوریازیس؛
  • هاپرکراتوزیس (افزایش ضخامت لایه بیرونی پوست)؛
  • درماتیت سبورئیک (بیماری پوست سر)؛
  • بیماری‌های ناخن؛
  • تینه‌آ پدیس یا پای ورزشکاران.

نحوه استفاده از کرم اوره

باید این محصول را طبق دستور‌العمل داخل بسته یا طبق تجویز پزشک مصرف کنید. اگر درباره نحوه مصرف سؤالی داشتید، می‌توانید از پزشک خود یا داروساز بپرسید. بعضی محصولات باید پیش از مصرف خوب تکان داده شوند. معمولا باید ۱ تا ۳ بار در روز کرم اوره را به پوست یا ناخن آسیب‌دیده خود بزنید و آن را تا زمان جذب کامل بمالید. دست‌های خود را پس از مصرف این پماد بشویید مگر اینکه برای درمان دست خود از آن استفاده کرده باشید. میزان استفاده از این دارو به دوز آن و بیماری پوستی شما بستگی دارد.

کرم اوره باید فقط برای پوست و ناخن استفاده شود. آن‌ را از ناحیه‌های حساس مثل چشم‌ها، لب‌ها، درون بینی یا دهان و ناحیه تناسلی دور نگه دارید، مگر اینکه پزشک دستور استفاده از کرم در این نواحی را داده باشد. درباره اعمال این کرم روی پوست صورت یا پوست زخمی، ترک‌خورده، بریده‌شده، خراش‌افتاده یا به‌تازگی تراشیده‌شده از پزشک خود سؤال کنید یا راهنمای مصرف محصول را بخوانید. همچنین از پزشک خود درباره پوشاندن محل درمان با بانداژ یا گاز سؤال کنید.

در نظر داشته باشید که پوست شما فقط به یک لایه نازک از دارو نیاز دارد. اگر کرم اوره را پس از شستن پوست یا حمام استفاده کنید و پوست هنوز مرطوب باشد، ممکن است آب‌رسانی بهتر صورت بگیرد. اگر این کرم را برای ناخن استفاده می‌کنید، برای محافظت از ناحیه اطراف، باید آن را بپوشانید. معمولا ناخن بیمار پس از چند روز برداشته می‌شود.

عوارض جانبی کرم اوره

استفاده از کرم اوره ایمن است و عوارض جانبی کمی دارد. البته ممکن است بعضی افراد با مصرف دوزهای بالا، دچار عوارض موقتی خفیفی بشوند از جمله:

اگر این علائم بدتر شدند یا ادامه داشتند، سریع به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. البته در نظر داشته باشید پزشکی که این دارو را برای شما تجویز کرده است، معتقد بوده که فواید آن بیشتر از عوارضش است. بیشتر افرادی که از کرم اوره استفاده می‌کنند دچار عوارض جدی نمی‌شوند.

اگر متوجه عوارض جدی این دارو از جمله تغییرات غیرعادی پوست (مانند تاول‌زدن یا پوسته‌پوسته‌شدن) یا نشانه‌های عفونت شدید نیز باید به پزشک اطلاع دهید. واکنش آلرژیک شدید به این دارو نادر است. البته در صورت مشاهده علائم حساسیت مانند راش پوستی، خارش و التهاب (مخصوصا در صورت، زبان یا گلو)، سرگیجه شدید و مشکل تنفسی شدید، باید بی‌درنگ به بیمارستان بروید.

کرم اوره برای اگزما

تداخل دارویی

معمولا کرم اوره با داروهای دیگر تداخلی ندارد. البته اگر می‌خواهید از محصولات پوستی دیگر در آن ناحیه استفاده کنید، باید ابتدا به پزشک خود اطلاع دهید. پزشک باید از سایر داروهای موضعی که استفاده می‌کنید باخبر باشد، زیرا اوره می‌تواند باعث افرایش جذب سایر ترکیبات شود.

دوزهای مختلف کرم اوره

این کرم با غلظت‌های مختلف (۲ تا ۵۰درصد) عرضه شود. دوز مصرفی شما به عارضه‌ای که دارید بستگی دارد.

۱. دوز پایین اوره

دوز پایین که شامل اوره ۲درصد تا ۱۰درصد می‌شود، معمولا همچون مرطوب‌کننده به کار می‌رود. این دوز بیشتر برای درمان خشکی پوست، ایکتیوز، درماتیت آتوپیک و پسوریازیس کاربرد دارد.

۲. دوز متوسط اوره

دوز متوسط که شامل ۱۰ تا ۳۰درصد (ازجمله کرم اوره ۲۰ درصد) می‌شود، همچون آب‌رسان، کراتولیتیک (عاملی که باعث ازبین‌رفتن پوسته‌پوسته‌شدن و زبری پوست می‌شود) و تقویت‌کننده داروهای موضعی به کار می‌رود. همچنین می‌توان از این دوز برای درمان خشکی پوست، ایکتیوز، درماتیت آتوپیک، پسوریازیس و حفظ سلامت پوست استفاده کرد.

۳. دوز بالای اوره

کرم اوره ۳۰ تا ۵۰درصد (ازجمله کرم اوره ۴۰ درصد) همچون کراتولیتیک یا تقویت‌کننده داروهای موضعی استفاده می‌شود و برای درمان این عارضه‌ها به کار می‌رود:

  • هایپرکراتوزیس موضعی؛
  • پسوریازیس؛
  • کراتودرما (اپیدرم ضخیم)؛
  • میخچه و پینه؛
  • شوره سر؛
  • بیماری‌های ناخن؛
  • پیش‌درمان هایپرکراتوتیک آکتینیک کراتوز (لکه‌های ناشی از نور خورشید).

نکاتی درباره استفاده از کرم اوره

پیش از استفاده از این دارو، درباره آلرژی‌های خود با پزشک صحبت کنید. ممکن است این محصول شامل ترکیبات غیرفعالی باشد که باعث واکنش آلرژیک یا سایر مشکلات می‌شوند. همچنین باید سابقه پزشکی خود، مخصوصا بریدگی و عفونت و زخم‌های پوست را با پزشک یا داروساز خود در میان بگذارید. در نظر داشته باشید که خوردن کرم اوره خطرناک است و منجر به موقعیت اورژانسی می‌شود.

ممکن است بعضی محصولات حاوی اوره باعث افزایش حساسیت شما به آفتاب شوند. با مطالعه دستورالعمل یا سؤال کردن از پزشک یا داروساز می‌توانید مطلع شوید که به محافظت بیشتری در برابر آفتاب نیاز دارید یا خیر. پزشک یا داروساز ممکن است پیشنهاد کند که زمان کمتری را در آفتاب بگذرانید، از لامپ‌های خورشیدی و سولاریوم استفاده نکنید و خارج از منزل از ضدآفتاب و لباس‌های محافظ استفاده کنید. اگر دچار آفتاب‌سوختگی یا تاول و قرمزی پوست شدید، حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

بعضی محصولات می‌توانند باعث تغییر رنگ یا لک‌شدن لباس‌های شما شوند. همچنین در زمان بارداری، فقط در شرایط ضروری و با توصیه پزشک از کرم اوره استفاده کنید. هنوز مشخص نیست که این دارو از طریق شیر مادر به کودک منتقل می‌شود یا خیر، پس در دوران شیردهی هم درباره مصرف آن با پزشک مشورت کنید.

شرایط نگهداری از کرم اوره

این دارو را دور از دسترس کودکان نگه‌ دارید. کرم اوره باید در دمای اتاق یعنی ۱۵ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد نگهداری شود و از نور و رطوبت دور باشد. این محصول را در ظرف دربسته نگه دارید. با پایان تاریخ انقضا، دارو را دور بیندازید.

سخن پایانی

ممکن است کرم اوره برای درمان خشکی و زبری پوست بسیار مؤثر باشد و سلامت را به پوست شما برگرداند. همچنین بیماری‌های ناخن نیز با این کرم مفید درمان می‌شوند. البته خوب است که پیش از مصرف این داروی موضعی، با پزشک خود مشورت کنید و آلرژی‌ها یا شرایطی مانند بارداری را به او اطلاع دهید. این دارو عوارض کمی دارد، اما باید با مشاهده هر گونه تغییرات غیرطبیعی پوست، پزشک خود را مطلع کنید.


در ادامه بخوانید: بهترین روغن برای پوست خشک و روش استفاده آن
اگر می‌خواهید دلیل بسیاری از رفتارهای شریک عاطفی، یا حتی خودتان را در رابطه متوجه شوید، حتما این کتاب را بخوانید.
منبع verywellhealth clevelandclinic webmd
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.