بررسی کامل سه بیمه بدنه و شخص ثالث خودرو و موتور در یک جا

0

بیمه موتور چیست؟

افراد برای اینکه به راحتی بتوانند در خیابان‌ها و از طریق وسایل نقلیه زمینی تردد داشته باشند، نیاز است که بیمه شخص ثالث خودرو، بیمه بدنه و بیمه موتور را تهیه کنند. این بیمه نامه‌ها با توجه به قانون به صورت اجباری و اختیاری هستند، اما نیاز است که بدانید اگر پلیس راهنمایی و رانندگی موتور سیکلت یا خودرویی را فاقد بیمه ثالث و موتور روئیت کند، آن‌ها را جریمه کرده و به پارکینگ منتقل می‌کند. همچنین نیاز است که قبل از تهیه این بیمه نامه‌ها، شرایط استعلام و مقایسه داشته باشید تا با انتخاب بهترین پوشش‌ها و سقف تعهدات، نگرانی برای جبران خسارت‌های رخ داده وجود نداشته باشد. برای اینکه با مزیت‌های این سه بیمه نامه بیشتر آشنا شوید تا انتهای متن همراه ما باشید.

بیمه شخص ثالث چیست؟

بیمه شخص ثالث یکی از بیمه نامه‌های اتومبیل است که خرید آن برای ماشین اجباری است و در صورت عدم تهیه آن، پلیس راهنمایی و رانندگی خودرو را متوقف کرده و به پارکینگ منتقل می‌کند که همراه با جریمه خواهد بود. علت نام گذاری بیمه شخص ثالث بدین گونه است که به شخص اول بیمه‌گزار، به شخص ثانی بیمه‌گر و به شخص زیان دیده شده در حادثه، شخص ثالث گفته می‌شود. همان گونه که از نام این بیمه نامه مشخص است خسارت‌های به وجود آمده ناشی از تصادف‌ها به شخص ثالث، جبران خواهد شد.

بیمه ثالث خودرو پوشش‌های اصلی دارد که با پرداخت حق بیمه می‌توان تحت پوشش این موارد قرار گرفت. توجه کنید که در بیمه ثالث خودرو، بیمه‌گر هیچ تعهدی در قبال خسارت‌های وارد شده به راننده مقصر ندارد.

رونیکس

پوشش‌های بیمه شخص ثالث

پوشش‌های بیمه موتورسیکلت

با توجه به اینکه بیمه یک قرارداد دو طرفه است، بهتر است بدانید که این بیمه نامه دو نوع پوشش مالی و جانی دارد که برای جبران خسارت‌های وارد شده به اشخاص ثالث در نظر گرفته می‌شود از سوی دیگر، بیمه‌گزار با پرداخت حق بیمه می‌تواند تحت پوشش خطرات مختلف قرار گیرد.

در حقیقت بیمه شخص ثالث هزینه‌های رخ داده برای اشخاص ثالث در تصادف‌های رانندگی را تا سقف تعهدات خود جبران خسارت خواهد کرد. این خسارت‌ها به شرح زیر هستند.

خسارت‌های مالی: خسارت‌های مالی که برای اشخاص ثالث رخ می‌دهد تا سقف تعهدات در این پوشش جبران می‌شود. هزینه‌هایی مانند: تعمیرات وارد شده به خودروی شخص ثالث در این پوشش قابل بررسی و جبران است.

خسارت‌های بدنی و جانی: خسارت‌های بیمه نامه شخص ثالث برای پوشش‌های جانی و بدنی در نظر گرفته شده است و می‌توان خسارت‌های جانی رخ داده در حادثه‌های رانندگی را تاسقف تعهدات جبران کرد. در حقیقت پرداخت خسارت بدنی، دیه یا همان ارش با توجه به نوع شکستگی، نقص عضو و صدمه ازکارافتادگی کلی و جزئی تحت پوشش این بیمه نامه خواهد بود.

نحوه محاسبه قیمت بیمه شخص ثالث خودرو

نحوه محاسبه نرخ حق بیمه شخص ثالث

برای اینکه بتوان نرخ بیمه شخص ثالث خودرو را محاسبه کرد نیاز است که عوامل مختلفی را بررسی کرد که این موارد عبارتند از:

  • تعداد سیلندر
  • کاربری خودرو
  • تاریخ انقضای بیمه ثالث قبلی
  • درصد تخفیف بیمه نامه راننده
  • سال تولید و سال ساخت ماشین
  • میزان تعهدات مشخص شده در پوشش‌ها
  • میزان جریمه دیرکرد تمدید بیمه نامه ثالث
  • تخفیف عدم خسارت در بیمه شخص ثالث

حق بیمه شخص ثالث را بر اساس نرخ دیه و تعداد سیلندر در خودروهای سواری، موتورسیکلت و ظرفیت بار (تناژ) در خودروهای بارکش به شرکت‌های بیمه اعلام می‌کنند.

مبنای محاسبه حق بیمه شخص ثالث، میزان پوشش مالی و بدنی آن، دیه کامل یک انسان در ماه حرام است. چهار ماه‌: ذی القعده، ذی الحجه، محرم و رجب ماه‌های حرام در تقویم قمری به شمار می‌آیند. میزان دیه شخص فوت شده در حادثۀ رانندگی برحسب مبالغ مذکور تعیین می‌شود.

بر همین اساس، هر ساله، بیمه مرکزی حداقل و حداکثر مبلغ برای استعلام قیمت بیمه ماشین را بر اساس نرخ دیه و تعداد سیلندر وسیله نقلیه به شرکت‌های بیمه اعلام می‌کند. مبلغ دیه کامل تعیین شده توسط قوه قضاییه در سال 1402 معادل 1 میلیارد و 200 میلیون تومان در ماه‌های حرام و 900 میلیون تومان در سایر ماه‌ها است. میزان حداقل پوشش مالی بیمه ثالث هر ساله بر اساس 2.5 درصد دیه ماه‌های حرام در سال جاری محاسبه می‌گردد.

بیمه موتور سیکلت چیست؟

بیمه موتور یکی از بیمه نامه‌های جبران خسارت وارد شده به اشخاص ثالث است که ماهیت جبران کنندگی برای خسارت‌ها و حادثه‌های رخ داده در تصادف دارد. این بیمه نامه دو پوشش اصلی و جانی را برای اشخاص ثالث در نظر گرفته است تا با توجه به سقف تعهدات، هزینه‌های رخ داده در حادثه‌های رانندگی را جبران کند. همچنین دقت کنید که بیمه موتور به صورت اجباری است و اگر به موقع برای تمدید آن اقدام نکرد، با جریمه و توقیف موتور سیکلت روبه رو خواهید بود.

پوشش‌های بیمه موتور سیکلت

بیمه نامه موتور دو نوع پوشش اصلی جانی و مالی دارد که به جبران خسارت‌های وارد شده به اشخاص ثالث می‌پردازد. در حقیقت پوشش‌های این بیمه نامه به شرح زیر هستند.

خسارت مالی شخص ثالث در حادثه:

در بیمه موتور خسارت‌های مالی وارد شده به اشخاص ثالث در حادثه تصادف جبران خسارت خواهد کرد و تحت پوشش این بیمه نامه قرار دارد.

خسارت جانی اشخاص ثالث در حادثه:

خسارت‌های جانی در پوشش‌های بیمه موتور با توجه به سقف تعهدات و دیه اعلام شده تعیین می‌شود.

خسارت جانی برای راننده مقصر:

در این پوشش، خسارت‌های جانی وارد شده به راننده مقصر در حادثه تحت پوشش قرار می‌گیرد و می‌توان برای دریافت خسارت به شرکت بیمه مراجعه کرد.

جبران خسارت‌های تحت پوشش بیمه موتور عبارتند از:

  • غرامت فوت و نقص عضو
  • هزینه خسارت‌های وارد شده به وسیله نقلیه یا محمولات آن
  • برخورد و تصادف با هر گونه جسم ثابت یا متحرک
  • هزینه درمان شخص ثالث در صورت بروز مصدومیت به علت تصادف با موتور سیکلت
  • هر گونه خسارت مالی وارد شده به شخص ثالث

دقت کنید که بیمه موتور سیکلت هیچ گونه تعهدی در برابر خسارت‌های مالی وارد شده به راننده مقصر ندارد. عوامل مختلفی نظیر سال تولید، نوع موتورسیکلت، نوع موتور و تعداد سیلندر تخفیفات بیمه موتورسیکلت در تعیین بهترین بیمه تاثیرگذار هستند. شما می‌توانید با مراجعه به سایت بیمه دات کام، با وارد کردن اطلاعات درخواستی، بهترین بیمه موتور را با توجه به شرایط خود و عوامل یاد شده ازhttps://bimeh.com/thirdpartyMotor انتخاب و خریداری نمایید.

بیمه بدنه خودرو

بیمه بدنه یکی دیگر از بیمه‌های خودرو است که برای جبران خسارت‌های مالی وارد شده به راننده مقصر و افراد زیان دیده در حادثه می‌پردازد. بدین صورت که اگر شما به عنوان راننده مقصر، دچار حادثه شوید، بیمه‌گر تا سقف تعهدات خسارت‌های رخ داده را جبران می‌کند. همچنین اشخاص ثالث می‌تواند مازاد هزینه‌های مالی رخ داده در حادثه رانندگی را از بیمه بدنه خود دریافت کنند. در نتیجه مهم است که پوشش‌ها و شرایط این بیمه نامه را بدانید.

از این رو توصیه می‌کنیم که برای خرید بیمه بدنه، بیمه شخص ثالث خودرو و بیمه موتور از سامانه‌های آنلاین بیمه مانند: بیمه دات کام بهره‌مند شوید تا بهترین بیمه را با شرایط استعلام و مقایسه تهیه کنید. با توجه به پیشرفت خدمات بیمه‌ای، شرایط استعلام، مقایسه و خرید انواع بیمه نامه فراهم شده است. بیمه دات کام یک سامانه و کارگزاری آنلاین بیمه است که شرایط خرید انواع بیمه نامه را از شرکت‌های مختلف فراهم کرده تا ارزان‌ترین و بهترین بیمه را تهیه کنید.

پوشش‌های بیمه بدنه خودرو

بیمه بدنه برای جبران خسارت‌های مالی رخ داده در حادثه‌های رانندگی دو نوع پوشش اصلی و اضافی را در نظر گرفته است تا همه افراد بتوانند بدون نگرانی برای جبران خسارت‌های خود به بیمه‌گر مراجعه کنند. با توجه به تغییرات قیمت تعمیرات و تعویض قطعات خودرو نیاز است که از این بیمه نامه بهره‌مند شد تا هزینه‌های رخ داده جبران خسارت شوند. به طور کلی خطرات تحت پوشش بیمه نامه بدنه به شرح زیر هستند.

پوشش‌های اصلی:

  • سرقت کلی خودرو
  • واژگونی و سقوط خودرو
  • آتش سوزی خودرو یا لوازم یدکی
  • برخورد با یک جسم متحرک یا ثابت
  • آذرخش یا انفجار خودرو یا لوازم یدکی
  • پرداخت خسارت نجات خودرو در حین انتقال تا 50 درصد
  • خسارت وارد شده به لاستیک‌ها و باتری تا میزان 50 درصد قیمت نو
  • هزینه‌های متعادف برای نجات یا انتقال خودرو به تعمیرگاه تا میزان 20 درصد

پوشش‌های اضافی:

  • شکست شیشه خودرو بر اثر تراکم هوای داخل خودرو
  • افزایش یا کاهش قیمت خودرو
  • سرقت لوازم یدکی و قطعات خودرو بدون سرقت کلی
  • هزینه رفت و آمد (هنگامی‌که خودرو در دسترس نیست یا در تعمیرگاه است.)
  • بلایای طبیعی( زلزله، سیل، طوفان و تگرگ)
  • پرداخت خسارت‌های پاشیدن رنگ، اسید و مواد شیمیایی

به طور کلی مهم است که به موقع برای خرید بیمه شخص ثالث، بیمه موتور و بیمه بدنه اقدام کنید تا اگر حادثه رانندگی و تصادف رخ دهد، ریسک جبران هزینه‌ها بر عهده بیمه‌گر باشد.

محاسبه قیمت بیمه بدنه خودرو

مولفه‌های گوناگونی در استعلام قیمت بیمه بدنه از بیمه دات کام (https://bimeh.com/carbody) تاثیرگذار هستند:

  • مشخصات خودرو: عواملی نظیر سال ساخت اتومبیل، نوع خودرو، ارزش خودرو و کاربری آن در محاسبه نرخ بیمه‌نامه بدنه نقش پررنگ دارند.
  • پوشش های اضافی(تبعی) بیمه بدنه: انتخاب هریک از پوشش‌های اضافی یادشده، مبلغی بر نرخ پایه بیمه بدنه اضافه می‌کند. به بیان دیگر، انتخاب پوشش‌های بیمه‌ای بیشتر با افزایش قیمت بیمه بدنه همراه است.
  • تخفیف‌های بیمه بدنه: تخفیفات این بیمه خودرو شامل: تخفیف‌های عدم خسارت، تخفیف خودروی صفر، تخفیف خرید نقدی، تخفیف ارزش خودرو هستند.
هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.