افراد دوست داشتنی چه ویژگی‌هایی دارند

41

بسیاری از افراد تسلیم این باور اشتباه می‌شوند که دوست داشتنی بودن ناشی از ویژگی‌های ذاتی و غیرآموختنی است که فقط تعداد محدودی از افراد خوش‌شانس از آن بهره‌مند هستند. همچنین تصور می‌شود که افراد دوست داشتنی خوش چهره، به شدت اجتماعی و به شکل عجیبی باهوش هستند. اگرچه ممکن است به راحتی این باور را بپذیرید، اما در واقعیت، دوست داشتنی بودن تحت کنترل شماست و با هوش هیجانی در ارتباط است.

در مطالعه‌ای که توسط دانشگاه کالیفرنیا انجام شد، شرکت‌کنندگان بیش از ۵۰۰ صفت را براساس اهمیت‌شان برای دوست داشتنی بودن، رتبه‌بندی کردند. صفت‌هایی که در بالاترین رتبه قرار گرفتند، هیچ ارتباطی با اجتماعی بودن، هوش یا جذابیت (ویژگی‌های درونی) نداشتند. بلکه بالعکس، مهم‌ترین صفات صمیمیت، شفافیت و ظرفیت درک دیگران بودند. این صفات و صفت‌های مشابه‌ آنها، توصیف‌کننده‌ی افرادی هستند که در بُعدِ اجتماعیِ هوش هیجانی، مهارت دارند. داده‌های تحقیقاتی به‌دست آمده از بیش از نیم میلیون نفر نشان می‌دهد که افراد دارای چنین مهارت‌هایی نه تنها به شدت دوست داشتنی هستند، بلکه نسبت به افرادی بدون این مهارت‌ها، عملکرد بسیار بهتری دارند. براساس مطالعات مختلف، رفتارهای کلیدی‌ای که افراد دارای هوش هیجانی بالا از خود نشان می‌دهند و باعث می‌شود که دوست داشتنی باشند، ۱۳ مورد هستند که در ادامه با آنها آشنا می‌شویم.

۱. سؤال می‌پرسند

افراد دوست داشتنی سوال می‌پرسند تا آنچه می‌شوند را بهتر درک کنند.

رونیکس

بزرگ‌ترین مشکلات افراد در زمان گوش دادن این است که بیش از حد به آنچه که می‌خواهند بگویند یا اینکه چگونه صحبت طرف مقابل بر آنها اثر می‌گذارد، توجه می‌کنند و در نتیجه نمی‌توانند آنچه که گفته شده را بشنوند. اگرچه کلمات با صدای بلند و به شکل واضح بیان شده‌اند، معنا از دست رفته است.

یک راه ساده برای جلوگیری از این مشکل، پرسیدن سؤال‌های متعدد است. دیگران دوست دارند که بدانند شما به آنها گوش می‌کنید و سؤالی ساده برای شفاف‌سازی نشان می‌دهد که نه تنها شما به آنها گوش می‌دهید، بلکه آنچه که می‌گویند برای‌تان اهمیت دارد. شاید تعجب کنید که با سؤال پرسیدن تا چه حد احترام و قدردانی به دست می‌آورید.


حتما بخوانید: تقویت مهارت گوش دادن؛ ۱۰ اصلی که شما را تبدیل به شنونده سراپا گوش می‌کند

۲. موبایل خود را کنار می‌گذارند

هیچ چیز بیشتر از پیامک زدن در وسط گفتگو یا حتی نگاهی سریع به موبایل‌تان، طرف مقابل را ناراحت نمی‌کند. زمانی که در حال گفتگو هستید، تمام انرژی خود را برای آن بگذارید. با این کار متوجه خواهید شد که گفتگوها تا چه حد لذت‌بخش و حتی مؤثر هستند.

۳. صادق هستند

افراد دوست داشتنی صادق هستند. صداقت و راستگویی برای دوست داشتنی بودن بسیار مهم است. هیچ کس فردی شیاد و متقلب را دوست ندارد. مردم جذب کسانی می‌شوند که صادق هستند، چرا که می‌دانند می‌توانند به آنها اعتماد کنند. وقتی نمی‌دانید که طرف مقابل چطور آدمی است و واقعا چه احساسی دارد،‌ نمی‌توانید او را دوست داشته باشید.

افراد دوست داشتنی خودشان را می‌شناسند. آنها به اندازه‌ی کافی اعتماد به نفس دارند که خود واقعی‌شان را به دیگران نشان دهند. با تمرکز بر اینکه چه چیز به شما به عنوان یک نفر انگیزه می‌دهد و باعث خوشحالی‌تان می‌شود، به فردی دلچسب تبدیل می‌شوید،‌ نه اینکه تلاش کنید تا دست به انتخاب‌هایی بزنید که فکر می‌کنید باعث می‌شود دیگران شما را دوست داشته باشند.


حتما بخوانید: چرا صداقت داشتن مهم است

۴. قضاوت نمی‌کنند

برای اینکه دوست داشتنی باشید، نباید قضاوت کنید.

اگر می‌خواهید دوست داشتنی باشید، باید ذهنی باز داشته باشید. ذهن باز شما را به فردی خوش‌برخورد و دلچسب در ذهن دیگران تبدیل می‌کند. هیچ کس نمی‌خواهد با کسی گفتگو کند که متعصب است و حاضر به شنیدن نیست.

داشتن ذهن باز در محیط کار بسیار مهم است، چرا که که خوش‌برخوردی به معنای دسترسی به ایده‌های جدید و دریافت کمک است. برای از بین بردن افکار قبلی و قضاوت‌های‌تان، باید جهان را از چشم دیگران ببینید. اینکار به معنای این نیست که باید آنچه که باور دارند را باور کنید یا از رفتارشان چشم‌پوشی کنید، بلکه باید تا حدی قضاوت را کنار بگذارید که بتوانید آنها را واقعا درک کنید. تنها با این کار می توانید به آنها اجازه دهید که خودشان باشند.


حتما بخوانید: جزئیاتی که مردم بر اساس آنها شخصیت شما را قضاوت می‌کنند

۵. به دنبال جلب توجه نیستند

مردم از کسانی که تشنه‌ی توجه هستند، بیزارند. نیازی نیست شخصیتی بزرگ و برونگرا داشته باشید تا دوست داشتنی به نظر برسید. بلکه برخورد دوستانه و باملاحظه چیزی است که برای به دست آوردن دل دیگران نیاز دارید. به جای تلاش برای اینکه به افراد نشان دهید که مهم هستید، وقتی به شکل دوستانه، مطمئن، و مختصر و مفید برخورد می‌کنید، متوجه می‌شوید که آنها کاملا به شما توجه می‌کنند. افراد سریع متوجه نگرش شما می‌شوند و به نگرش صحیح بیشتر از آنچه که شما فکر می‌کنید، جذب می‌شوند.

وقتی که مورد توجه قرار می‌گیرید، مثلا زمانی که برای دستاوردی تشویق می‌شوید، از افرادی تشکر کنید که برای کمک به شما تلاش کرده‌اند تا به اینجا برسید. شاید این کار کلیشه‌ای به نظر برسد، اما اگر صادقانه آن را انجام دهید، نشان می‌دهد که شما فردی قدرشناس و متواضع هستید. این دو صفت به شدت با دوست‌ داشتنی بودن در ارتباطند.

۶. باثبات هستند

وقتی افراد به شما مراجعه می‌کنند، دوست دارند بدانند که با چه کسی سروکار دارند و انتظار چه پاسخی خواهند داشت. برای اینکه باثبات باشید، باید قابل اتکا باشید و حتی این اطمینان را به طرف مقابل‌تان بدهید که در صورتی که از نظر روحی دچار تغییر شوید، برخوردتان با دیگران تغییر نخواهد کرد.

برای تهیه مجموعه صوتی «جذابیت و کاریزما» کلیک کنید

۷. از زبان بدن به شکل مثبت استفاده می‌کنند

با استفاده از زبان بدن مثبت، فردی دوست داشتنی به نظر می‌رسید.

وقتی نسبت به حرکات بدن، حالت چهره و لحن صدای‌تان آگاه باشید و سعی کنید آنها را مثبت نشان دهید، مردم به سمت‌تان جذب می‌شوند. استفاده از لحنی مشتاق، باز کردن دست‌ها (دست به سینه نبودن)، ارتباط چشمی مداوم و قرار گرفتن به سمت فردی که در حال صحبت با شماست، همگی شکل‌های مختلف مثبت زبان بدن هستند که افراد دارای هوش هیجانی بالا برای جذب دیگران استفاده می‌کنند. زبان بدن مثبت تفاوت‌های اساسی در گفتگوها ایجاد می‌کند.


حتما بخوانید: ۲۳ ترفند زبان بدن که شما را دوست‌داشتنی می‌کند

۸. در اولین برخورد، اثری قوی بر دیگران می‌گذارند

تحقیقات نشان می‌دهد که افراد در ۷ ثانیه‌ی ابتدای ملاقات با شما تصمیم می‌گیرند که شما را دوست داشته باشند یا نه. آنها در ادامه‌ی گفتگو در حال توجیه درونی واکنش اولیه‌شان هستند. شاید ترسناک به نظر برسد، اما وقتی این نکته را بدانید می‌توانید از آن به خوبی استفاده کنید تا دوست داشتنی به نظر برسید. تأثیرگذاری اولیه، شدیدا به زبان بدن مثبت وابسته است. استوار ایستادن، با قدرت دست دادن، لبخند زدن و باز کردن شانه‌های‌تان به سوی فردی که در حال صحبت با شماست، به شما اطمینان می‌دهد که اولین برخوردتان صحیح و خوب بوده است.

۹. برای احوالپرسی از نام کوچک افراد استفاده می‌کنند

نام شما بخش مهمی از هویت‌تان است و وقتی دیگران از آن استفاده می‌کنند حسی عالی به شما دست می‌دهد. افراد دوست داشتنی هر زمان که با کسی ملاقات می‌کنند، حتما از نامش استفاده می‌کنند. البته نباید فقط زمانی که با طرف مقابل احوالپرسی می‌کنید از نامش استفاده کنید. تحقیقات نشان می‌دهد که وقتی فردی نام شخص مقابل را در صحبت‌هایش استفاده می‌کند و به او اشاره می‌کند، طرف مقابل احساس معتبر بودن می‌کند.

اگر چهره‌ها را خوب به خاطر می‌سپارید اما در به باید آوردن اسامی مشکل دارید، این کار را به تمرینی تفریحی تبدیل کنید و سعی کنید به یاد آوردن نام افراد را به عنوان یک بازی ذهنی انجام دهید. زمانی که کسی را ملاقات می‌کنید، نترسید که نامش را برای بار دوم، حتی بلافاصله بعد از اینکه آن را شنیدید و فراموش کردید،‌ بپرسید. اگر می‌خواهید نام وی را دفعه‌ی بعد به خاطر داشته باشید، باید به طور مداوم از آن استفاده کنید.

۱۰. لبخند می‌زنند

مردم به شکل طبیعی (و البته ناخودآگاه) آینه‌ی زبان بدن فردی هستند که در مقابل‌شان قرار گرفته و با آنها صحبت می‌کند. اگر می‌خواهید دیگران شما را دوست داشته باشند،‌ در حین گفتگو به آنها لبخند بزنید و آنها نیز به طور ناخودآگاه این لبخند را بازتاب داده و به شما لبخند می‌زنند.


حتما بخوانید: راهکارهایی برای خوش اخلاقی با دیگران

۱۱. می‌دانند که چه زمانی درد دل کنند

مواظب باشید که به سرعت مشکلات شخصی و اعترافات‌تان را بازگو نکنید، چرا که شما را فردی شاکی جلوه می‌دهد. افراد دوست داشتنی اجازه می‌دهند طرف مقابل مشخص کند که چه زمانی برای اینکه درد دل کنند، مناسب است.

۱۲. زمان مناسب برای تماس فیزیکی را می‌دانند

افراد دوست داشتنی به موقع طرف مقابل را لمس می‌کنند.

زمانی که در حین گفتگو فردی را لمس می‌کنید،‌ باعث ترشح هورمون اُکسی‌توسین در مغزش می‌شوید که در ذهنش، شما را با اعتماد و بعضی احساسات مثبت دیگر پیوند می‌دهد. لمس کوتاه شانه، در آغوش کشیدن یا دوستانه دست دادن همگی باعث ترشح اکسی‌توسین می‌شود. البته باید فردی مناسب را در زمان صحیح لمس کنید تا این هورمون ترشح شود، وگرنه لمس کردن ناخواسته و نامناسب نتیجه‌ی معکوس دارد. به یاد داشته باشید که روابط فقط براساس کلمات شکل نمی‌گیرند بلکه ناشی از احساسات ما نسبت به یکدیگر هستند. تماس فیزیکی طرف مقابل به شکل مناسب، راهی فوق‌العاده برای این است که نشان دهید شما به او اهمیت می‌دهید.

۱۳. بین جدی بودن و شوخ‌طبعی تعادل برقرار می‌کنند

مردم مجذوب افراد مشتاق و باانگیزه می‌شوند. با این حال، چنین افرادی به سادگی ممکن است در ملاقات با دیگران خیلی جدی یا بی‌علاقه به نظر برسند، چرا که معمولا در کارشان غرق می‌شوند. افراد دوست داشتنی بین جدی بودن و شوخ‌طبعی تعادل برقرار می‌کنند. در حین کار جدی هستند اما برخوردی دوستانه دارند. آنها همچنان خوش برخورد هستند، چون حتی در کوتاه‌ترین لحظات هم فردی مؤثر بوده و قدر لحظات ارزشمند را می‌دانند. این افراد صحبت‌های غیرمهم و شایعه‌پراکنی را محدود کرده و به جای آن، به ارتباط مؤثر با همکاران‌شان توجه می‌کنند. آنها آنچه که دیروز یا هفته‌ی گذشته با ایشان در میان گذاشته‌اید را به یاد می‌آورند و نشان می‌دهند که شما هم به اندازه‌ی کارشان برای‌شان اهمیت دارید.

جمع‌بندی

افراد دوست داشتنی دارای ارزشی بی‌نهایت و منحصر به فرد هستند. آنها به آسانی ارتباط برقرار می‌کنند، توازن در محیط کار را افزایش می‌دهند، باعث می‌شوند تا اطرافیان‌شان به بهترین شکل عمل کنند و معمولا بیشترین احساس لذت و خوشی را تجربه می‌کنند. این مهارت‌ها را به مجموعه‌ی صفات‌تان اضافه کنید تا ببینید که چقدر دوست داشتنی می‌شوید.

برگرفته از: talentsmart

کاریزماتیک بودن یادگرفتنی‌ست.
به کمک این مجموعه اصول کاریزما را بیاموزید و دیگران را مجذوب رفتار و گفتار خود کنید.

۱۰،۰۰۰ تومان

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 41 دیدگاه)
  1. امیرحسین می‌گوید

    خیلی خوب بود ولی خب ای کاش یکم با شرایط ایران مطابقتش میدادین منظورم محدودیت روایط زنان و مردان است

    1. میترا دانشور می‌گوید

      سلام، ممنون از اینکه نظرتون رو با ما در میون گذاشتید، اما بنده در بین ویژگی‌ها موردی نمی‌بینم که با شرایط ایران مطابقت نداشته باشه. موفق باشید.

  2. nasrin می‌گوید

    بله منتقد جان از اول نمی رن سراغ نیمه خالی لیوان خواهشا یک بار دیگه بخون مقاله رو .
    و نیمه پر لیوان رو ببین حداقل یک تشکر راه اندازی سایت یک کار ساده نیست.حداقل هر کاری به اندازه خودش ارزش و اعتبار داره.

  3. f.kh.t می‌گوید

    بنظرم کاملا عالی بود اما ایا باید حتی در جمع ها خیلی صمیمی هم اینطوری باشیم؟زمانی که اونها چیز اشتباهی میگن باید اونها رو توجیح کنم یا خیر؟زمانی که اون ها مطمعن هستن هیچ گناهی نکردن اما در واقع باعث صدمه به دیگران شدند و نمی پزیرند چگونه برخورد کنیم؟