درمان گلودرد با ۱۳ راهی که سلامتی را به شما باز می‌گرداند

22

گلودرد معمولا اولین نشانه‌ی سرماخوردگی است، اما ممکن است ناشی از صدمه دیدن تار‌های صوتی نیز باشد. با کنار گذاشتن علت به وجود آمدن گلودرد، مهم‌ترین سؤال این است که درمان گلودرد چیست و چه کار کنیم که زودتر خوب شویم؟ دکتر جافری لیندر، یکی از پزشکان بوستون می‌گوید: «شاید اولین فکری که بعد از گلودرد می‌کنید این باشد که به دکتر مراجعه کنید، ولی بهتر است بدانید که بهترین درمان‌ گلودرد در خانه‌ی شماست.» در ادامه به معرفی ۱۳ روشی می‌پردازیم که به شما کمک می‌کنند تا هر زمان که احساس خارش یا درد گلو داشتید، در خانه خودتان را درمان کنید.

درمان‌ گلودرد با روش‌های خانگی

۱. استراحت کردن

استراحت کردن ممکن است سریع‌ترین روش نباشد، ولی شاید بهترین وسیله برای مبارزه با عفونتی باشد که موجب گلودردتان شده است. دکتر لیندر می‌گوید: «اکثر گلودردها ناشی از ویروس‌های سرماخوردگی هستند و می‌دانیم که وقتی سرما می‌خورید کار زیادی برای درمانش نمی‌توانید انجام بدهید تا آنکه دوره‌ی سرماخوردگی تمام شود. ولی اگر استراحت کافی داشته باشید حداقل بدن‌تان راحت‌تر می‌تواند با ویروس مقابله کند.»

رونیکس

۲. قرقره آب‌نمک

مطالعات نشان داده‌اند که چندین بار قرقره کردن آب گرم و نمک در طول روز، می‌تواند ورم گلو و مخاط سینه را کاهش بدهد و به بیرون راندن محرک‌ها و باکتری‌ها کمک کند.

دکترها توصیه می‌کنند که باید نصف قاشق غذاخوری نمک در یک لیوان آب گرم حل شود. اگر مزه‌ی نمک برای شما قابل تحمل نیست، می‌توانید مقداری عسل به محلول اضافه کنید تا شیرین شود. فقط مواظب باشید که بعد از قرقره آب را قورت ندهید و تف کنید!

۳. استفاده از دستگاه بخور (مرطوب کننده)

دستگاه بخور برای درمان گلودرد

اگر گلویتان درد می‌کند، حضور در اتاقی که هوایش خشک است، گلودردتان را بسیار بدتر می‌کند. برای جلوگیری از به وجود آمدن چنین محیطی، از دستگاه بخور استفاده کنید. این دستگاه باعث می‌شود که هوای اتاق مرطوب شود. تنفس در هوای مرطوب بسیار راحت‌تر است و برای درمان گلودرد هم مفید است.

۴. شست‌و‌شوی بینی

با اینکه تصور شست‌وشوی بینی با آب نمک خوشایند نیست، ولی با توجه به مطالعات بسیاری که در این زمینه انجام گرفته است، شست‌وشوی بینی یکی از بهترین گزینه‌ها برای درمان گلودرد در خانه است. مطالعاتی در سال ۲۰۰۸ روی کودکان انجام گرفت و بر طبق آن نشانه‌های سرماخوردگی در کودکانی که ۶ بار در روز بینی خود را با آب نمک شست‌وشو داده بودند، بسیار کمتر شد.

مطالعاتی که در مجله‌های «Annals of Allergy» و «Asthma and Immunology» منتشر شد، نشان داد که شست‌و‌شوی بینی در دفعات خیلی زیاد باعث کاهش مخاطِ محافظ در بینی می‌شود و با کاهش این مخاط، احتمال سرماخوردگی و دیگر عفونت‌ها بیشتر می‌شود. پس اگر قصد دارید که بینی‌تان را شست‌و‌شو بدهید، فقط در مواقع ضروری، با آب استریل‌شده و در محیطی تمیز این کار را انجام بدهید.


حتما بخوانید: علت خونریزی بینی یا خون دماغ شدن و روش‌های جلوگیری از آن

خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های مؤثر در درمان‌ گلودرد

۵. مایعات

احتمالا با فواید نوشیدن آب به اندازه‌ی کافی آشنا هستید. بسیار مهم است که همیشه آب بدن‌تان را در سطح بالایی نگه دارید، مخصوصا زمانی که سرما خورده‌اید، گلویتان درد می‌کند یا تحریک شده است، باید مایعات کافی بنوشید تا زمانی که ادرار شما زرد روشن یا بی‌رنگ شود. این کار باعث می‌شود که مخاط سینه‌تان مرطوب بماند و بهتر بتواند باکتری‌ها را بیرون براند. اینکه چه می‌نوشید مهم نیست، همیشه آب گزینه‌ی مناسبی است ولی می‌توانید نوشیدنی‌های شیرین یا آبمیوه‌هایی به رنگ قهوه‌ای روشن یا سوپ مرغ هم بخورید.


حتما بخوانید: نوشیدن آب بعد از بیدار شدن از خواب چه فوایدی دارد؟

۶. چای

چای برای درمان گلودرد

اگر از آب خوردن خسته شده‌اید، یک لیوان چای سبز گرم هم می‌تواند درمان گلودرد شما باشد. بهتر است به جای چای معمولی، دمنوش های گیاهی حاوی آنتی اکسیدان مصرف کنید، چون باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شوند و عفونت‌ها را از بدن دور نگه می‌دارند. می‌توانید به چای‌تان یک قاشق چای‌خوری عسل هم اضافه کنید تا مزه‌ی چای بهتر شود و زودتر هم خوب شوید.


حتما بخوانید: خواص چای ترش برای بدن چیست؟

۷. سوپ مرغ

خوردن سوپ مرغ یک روش قدیمی برای درمان سرماخوردگی است که البته درمان گلودرد هم محسوب می‌شود. دکتر لیندر می‌گوید: «سدیم موجود در آب مرغ دارای خواص ضدعفونت است و گلودرد را نیز درمان می‌کند.» وقتی بیمار می‌شوید، سوپ مرغ مزیت دیگری نیز برای‌تان دارد: زمانی که گلویتان ورم کرده، غذا خوردن برای‌تان دشوار است، ولی خوردن سوپ بسیار راحت‌تر است و همچنین مواد غذایی لازم برای مبارزه با باکتری‌ها را نیز می‌توان در سوپ مرغ یافت.

۸. یک قاشق عسل

خواص عسل که معرف حضورتان هست. وقتی از گلودرد صحبت می‌کنیم، یک قاشق عسل می‌تواند بهترین درمان گلودرد شما باشد. عسل خواص ضد عفونی دارد و می‌تواند شما را زودتر خوب کند.


حتما بخوانید: ۸ فایده‌ نوشیدن آبلیمو و عسل قبل از صبحانه

۹. بستنی یخی

بستنی یخی برای درمان گلودرد

اگر گلویتان به اندازه‌ای درد می‌کند که نمی‌توانید بدون درد چیزی بخورید یا بنوشید، لیس زدن بستنی یخی یا دیگر مواد یخ‌زده مثل یک تکه یخ می‌تواند موقتا گلودردتان را با بی‌حس کردن آرام کند. برای تأثیرگذاری بیشتر می‌توانید از طعم‌های نارگیل، آناناس، نعناع یا لیمو استفاده کنید.

درمان‌ گلودرد با دارو

۱۰. ضدالتهاب‌‌ها

یکی از قوی‌ترین و تأثیرگذارترین داروهایی که به هنگام گلودرد می‌توانید استفاده کنید در سبد دارو‌های خانه‌ی شماست؛ دارویی ضدالتهاب و غیراستروئید به نام ادویل (Advil یا Aleve). این داروها ترکیبی از مسکن‌ها و ضدالتهاب‌ها هستند، پس می‌توانند حال شما را بهتر کنند و همچنین می‌توانند ورم گلوی شما را کاهش بدهند.

هرچند برخی از مسکن‌ها و ضدالتهاب‌ها بدون نسخه ارائه می‌شوند، بهتر است پیش از مصرف آنها با پزشک یا داروساز مشورت کنید.

حتما بخوانید: ۱۵ غذایی که به درمان التهاب کمک می‌کنند

۱۱. قرص‌های مکیدنی و اسپری‌ها

قرص‌های مکیدنی برای درمان گلودرد

مکیدن قرص‌های مکیدنی باعث افزایش تولید بزاق دهان می‌شود و گلویتان را مرطوب نگه می‌دارد. اما در میان تمام اینها، آب‌نبات‌های سخت، بهترین انتخاب برای شماست. برای تأثیر بیشتر از طعم‌هایی مثل اکالیپتوس یا نعناع استفاده کنید.

استفاده از اسپری‌‌ها راه درمان گلودرد نیستند و سرماخوردگی پنهان شما را کاهش نمی‌دهند، ولی ناحیه‌ی متورم را موقتا بی‌حس می‌کنند. ماده‌ی اصلی این اسپری‌ها فِنول نام دارد که یک ماده‌ی ضدعفونی‌‌کننده و ضدباکتری است.

توصیه می‌شود درباره مصرف اسپری‌ها و قرص‌های مکیدنی از پزشک یا داروساز مشاوره بگیرید.

۱۲. شربت سرفه

یکی از روش‌های درمان گلودرد استفاده از شربت سرفه است. شربت‌ سرفه مانند اسپری و قرص‌های مکیدنی، دیواره‌ی گلو را می‌پوشاند و موقتا درد را کاهش می‌دهد.
اگر مجبورید هوشیار بمانید (به خاطر رانندگی، کارتان و …)، باید شربتی بخرید که در آن از فرمول‌های خواب‌آور استفاده نشده باشد. اگر هم می‌خواهید استراحت کنید و گلودرد به شما اجازه‌ی خوابیدن نمی‌دهد، از شربت‌هایی استفاده کنید که در آنها از مسکن‌ها و آنتی‌هیستامین‌ها استفاده شده است. با استفاده از این کدئین‌ها و مسکن‌ها می‌توانید راحت بخوابید.


حتما بخوانید: درمان سرفه خشک؛ ۷ درمان خانگی سریع و درمان‌های دارویی برای قطع سرفه

۱۳. آنتی‌بیوتیک‌ها

 

حدود ۱۰ درصد مواقع در بزرگسالان گلودرد ناشی از عفونت باکتریایی است. اگر و فقط اگر نتیجه‌ی آزمایش شما در مورد عفونت باکتریایی مثبت بود، پزشک باید برای‌تان آنتی بیوتیک تجویز کند چون آنتی‌بیوتیک‌هایی که برای گلودرد ناشی از ویروس تجویز می‌شوند، اثربخش نخواهند بود.

همیشه داروها را کامل مصرف کنید تا بیماری‌تان کاملا درمان شود.
هرگز بدون مشورت با پزشک و سرخود آنتی‌بیوتیک مصرف نکنید.

در ادامه بخوانید: رفع گرفتگی صدا با استفاده از داروهای گیاهی
هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
منبع health
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 22 دیدگاه)
  1. علی مردی می‌گوید

    شب یع بستنی خوردم اصلا گلوم درد نمیکنه ولی وقتی میدوم یا راه میرم یا نفس عمیق میکشم گلوم اصلا یجور عجیبی میشه از درد میکشه منو خودشم نه بغلای گلو کمی پایین تر

  2. Avatar می‌گوید

    آبجوش قرقره کنید هرچی بیشتر بهتر فقط زیاد هم جوش نباشه ک آسیب ببینید . واقعا قدر سلامتی رو بیمار ها میفهمن یا حق

  3. محمد می‌گوید

    دارم منفجر می شوم از گلو درد