درمان ترک پا با چند روش موثر خانگی

1

در این مطلب سعی کرده‌ایم همه چیز را در مورد ترک پا برای‌تان توضیح بدهیم؛ از علائم و دلایل گرفته تا راهکارهای درمان ترک پا به شکل خانگی و همچنین راه‌های پیش‌گیری از بروز مجدد آن.


حتما بخوانید: آبرسانی به پوست با ۱۰ روشی که پوست شما را از خشکی در می‌آورد

علائم ترک پا

پیش از اینکه راهکارهای درمان ترک پا را برای‌تان بگوییم، ابتدا باید تشخیص بدهید که آیا مشکل شما واقعا ترک پاست یا فقط کمی خشکی پوست است که با سابیدن می‌توان آن را برطرف کرد.

رونیکس

ترک پا علائم گوناگونی دارد که بعضی از آنها شایع‌تر از بقیه هستند. اگر این علائم برای مدت طولانی درمان‌نشده باقی بمانند ممکن است شدیدتر بشوند. در این بخش با علائم ترک پا آشنا می‌شوید:

۱. زبر و خشن شدن پوست

زبر و خشن شدن پوست پاشنه‌ی پا ابتدایی‌ترین علامت ترک پاست. در این مرحله ترک‌های پاشنه هنوز ظاهر نشده‌اند. این مرحله، یعنی قبل از اینکه ترک‌ها به‌وجود بیایند بهترین زمان شروع درمان است.

اگر متوجه شدید که پوست اطراف پاشنه‌ی پاهایتان به سفیدی می‌زند و زبر و خشن شده است این احتمال وجود دارد که ترک‌ ایجاد شود، بنابراین بهترین کار این است که در همین مراحل اولیه درمان را شروع کنید.

۲. کنده شدن پوست پاشنه

این نشانه‌ نیز به مراحل اولیه‌‌ی ترک پاشنه مربوط است. اگر پوست کناره‌های پاشنه‌ی پاهایتان کنده شده، زمان آن است که درمان را شروع کنید. اگر در مراحل اولیه، درمان را جدی نگیرید ترک‌ها ظاهر می‌شوند و پس از آن به‌سختی می‌‌توانید آنها را برطرف کنید.

۳. ترک‌خوردگی روی پاشنه

یکی از نشانه‌های بعدی ترک پا، ترک‌های قابل مشاهده‌ای هستند که روی پاشنه و اطراف آن به‌وجود آمده‌اند. این علائم با قرمزی و پوسته پوسته شدن همراه است.


حتما بخوانید: آبرسانی به پوست با ۱۰ روشی که پوست شما را از خشکی در می‌آورد

۴. خارش پا

وقتی ترک‌ها در کف پا در حال شکل‌گیری هستند، پوستِ روی پا کشیده می‌شود و خارش ایجاد می‌کند.

اگر دیدید پاهایتان بیش از حد معمول خارش دارد یا زندگی روزمره‌تان را با مشکل روبه‌رو کرده، بهتر است قبل از تشدید علائم درمان مناسب را در پیش بگیرید.

۵. کهیر یا راش‌های خارش‌دار

اگر ترک پا را درمان نکنید و روی پاهایتان را که پوستش سفت و کشیده شده است بخارانید، احتمالا دچار کهیر یا راش خواهید شد.

وجود کهیر یا راش علامت آشکاری است که نشان می‌دهد باید درمان ترک پا را شروع کنید. با شروع درمان، کهیر و خارش متوقف می‌شود اما اگر صرفا بخواهید کهیر و خارش ناشی از آن را درمان کنید و به فکر درمان ترک پاشنه نباشید فایده‌ای ندارد و کهیر مجددا عود خواهد کرد.

۶. خونریزی یا ترشح از ترک‌های پاشنه

اگر درمان ترک پاشنه را جدی نگیرید و برای مدتی طولانی آن را به حال خود رها کنید، ترک‌ها عمیق‌تر می‌شوند؛ با عمیق‌تر شدن آنها لایه‌های زیری پوست هم آسیب خواهند دید.

این آسیب می‌تواند موجب خونریزی یا ترشح چرک از ترک‌ها شود. اگر چنین اتفاقی بیفتد، پای ترک خورده‌ی شما مستعد عفونت خواهد بود.

۷. تشدید علائم در طول فصل زمستان

اگر ترک پاشنه داشته باشید خواهید دید که علائم آن در فصل زمستان بدتر می‌شود. هوای سرد، پوست را تحریک می‌کند و باعث خشکی و خارش بیشتر می‌شود. اگر در حال درمان ترک پاشنه‌ی پاهایتان هستید، وقت را از دست ندهید و سعی کنید قبل از شروع فصل سرما درمان را کامل کنید تا علائم آن بدتر نشود.


حتما بخوانید: عوامل ایجاد حساسیت پوستی (درماتیت)؛ نشانه‌ها و راه‌‌های درمان آن

علت ترک پاشنه‌ پا چیست؟

دلایل ترک پا - درمان ترک پا

دلایل گوناگونی برای ترک خوردن پاشنه‌ی پا وجود دارد که در این قسمت به برخی از آنها را اشاره می‌کنیم:

۱. خشکی پوست

اگر پوست‌تان به‌طور طبیعی خشک است باید مرتب از مرطوب‌کننده استفاده کنید و از پاهایتان بیشتر مراقبت کنید. اگر پوست خشک را به حال خود رها کنید، به ترک پاشنه دچار خواهید شد. اینکه هر روز برای سابیدن و مرطوب کردن پاهای خود چند دقیقه وقت بگذارید خیلی بهتر از این است که به دنبال درمان ترک پا باشید، مخصوصا در انتهای زمستان.

۲. ایستادن‌های طولانی‌مدت

اگر معمولا زمان‌های طولانی سرپا هستید، احتمال اینکه به ترک پاشنه دچار شوید، زیاد است. اگر شغل‌تان ایجاب می‌کند که تمام روز روی سطح سخت یا پاشنه‌ی کفش‌تان بایستید، بهتر است از کاپ پاشنه (heel cup) استفاده کنید تا وزن‌تان روی پاشنه‌ها بهتر توزیع شود.

۳. چاقی

چاقی و اضافه وزن نیز یکی از دلایل ترک پاشنه‌ی پاست. پاشنه‌ی پا وزن بدن را تحمل می‌کند و بنابراین اگر اضافه وزن داشته باشید، پاشنه‌‌ی پاهایتان آسیب خواهد دید. در واقع این وزن اضافی باعث ترک‌خوردگی پاشنه می‌شود. پس برای پیش‌گیری از ترک پاشنه توصیه می‌شود یک برنامه‌ی کاهش وزن برای خود در نظر بگیرید.

۴. برخی بیماری‌ها

اگر دچار دیابت، اگزما، مشکلات تیروئید، پسوریازیس یا بیماری پای ورزشکاران هستید، احتمال اینکه مرتبا به ترک پاشنه دچار شوید زیاد است، اما ترک پاشنه‌ی پا مشکلی نیست که مجبور باشید آن را تحمل کنید چون درمان‌هایی وجود دارد که به برطرف شدن آن کمک می‌کند.

۵. بالا رفتن سن

با افزایش سن، بدن شما به‌تدریج چربی طبیعی‌اش را از دست می‌دهد و در نتیجه رطوبت و قابلیت ارتجاعی‌اش کم خواهد شد. به دلیل خشک‌تر شدن پوست، پوست پاشنه‌‌ی پاهای شما هم شروع به ترک خوردن می‌کند. هیچ‌کس نمی‌تواند جلوی بالا رفتن سن را بگیرد اما با رعایت نکاتی که در ادامه خواهیم گفت می‌توانید از ترک خوردن پاشنه‌‌ی پاهای خود پیش‌گیری کنید.


حتما بخوانید: راهنمای خرید محصولات مراقبت از پوست

۶. زیاد در معرض آب بودن

شاید برای‌تان عجیب باشد اما واقعیت این است که زیاد در معرض آب بودن نیز می‌تواند چربی‌های طبیعی پوست‌تان را از بین ببرد. حمام‌های طولانی‌مدت یا ایستادن در آب برای زمان طولانی پوست پاهایتان را خشک می‌کند و باعث ترک‌خوردگی آن می‌شود.

۷. هوای سرد

پیشتر گفتیم که در فصل زمستان علائم ترک پا تشدید می‌شود. پس سرمای هوا هم می‌تواند یکی از علت‌های ترک پاشنه‌ی پا باشد. رطوبت پایینِ هوای سرد، مانند سیستم گرمایشی منزل‌، اتومبیل یا محل کارتان، پوست‌ شما را خشک می‌کند.

۸. صابون‌های ناملایم

اگر از صابونی استفاده کنید که خاصیت مرطوب‌کنندگی نداشته باشد، پوست‌ اطراف پاهایتان خشک می‌شود و با ادامه‌ی استفاده از این نوع صابون‌ها و برطرف نکردن خشکی پوست‌، دچار ترک پاشنه خواهید شد.

درمان‌ های خانگی ترک پا

حالا که علائم ترک پا و دلایل ایجاد آن را دانستید، زمان آن است که به بحث اصلی یعنی درمان بپردازیم. درمان ترک پا نه هزینه‌ی خاصی دارد و نه داروی خاصی نیاز دارد. درمان‌های خانگی زیادی وجود دارد که به شما کمک می‌کند یک‌بار برای همیشه از ترک پا خلاص شوید. و اما متداول‌ترین شیوه‌های درمان ترک پا:


حتما بخوانید: قارچ پوستی؛ از دلایل ایجاد و نشانه‌ها تا درمان خانگی آن

سابیدن سلول‌های مُرده‌ی پوست

برای درمان ترک پا سلول های مرده را بسابید

چطور می‌توانیم پوست مرده‌ی پاشنه را از آن جدا کنیم؟ یکی از رایج‌ترین شیوه‌ها استفاده از سنگ پاست. ابتدا پای خود را کمی در آب گرم و صابون قرار بدهید تا پوست مرده‌ی روی پاشنه نرم شود. سپس با استفاده از سنگ پا این ناحیه را بسابید تا سلول‌های مرده از آن جدا شوند. سپس پاهای خود را خشک کنید و به آنها مرطوب‌کننده بمالید.

عسل

عسل یک ماده‌ی طبیعی است که برای درمان ترک پاشنه بسیار مؤثر است، زیرا پوست را به‌طور طبیعی مرطوب می‌کند. می‌توانید یک فنجان عسل را در یک لگن کوچک آب گرم حل کنید و پاهای خود را در آن قرار بدهید.

روغن نارگیل

روغن نارگیل یکی دیگر از درمان‌های طبیعی ترک پاست که نه‌تنها به مرطوب کردن پوست کمک می‌کند بلکه به دلیل خواص ضدقارچی و ضدمیکروبی‌اش برای درمان ترک پا مفید است. روغن نارگیل برای ترک‌های عمیق‌تر عالی است.

قبل از خواب پاهای خود را بسابید، آنها را کاملا به روغن نارگیل آغشته و جوراب‌های نخی تمیز به پا کنید. صبح بعد از بیدار شدن از خواب، جوراب‌ها را دربیاورید و پاهای‌ خود را مانند معمول بشویید. این کار را هر روز انجام بدهید تا ترک‌ها کاملا برطرف شوند.

روغن‌های گیاهی

برای درمان ترک پا به‌غیر از روغن نارگیل، از انواع دیگر روغن‌های گیاهی نیز می‌توانید استفاده کنید. درست مانند آنچه در مورد روغن نارگیل گفتیم ابتدا پاها را با سنگ‌ پا بسابید و بعد از مالیدن روغن گیاهی، جوراب بپوشید و بخوابید.

پماد ویکس

یکی دیگر از درمان‌های رایج ترک پا استفاده از پماد ویکس قبل از خواب است. به پاهای خود ویکس بمالید، جوراب‌های تمیز به پا کنید و بخوابید. صبح می‌توانید پاهای خود را بشویید. این کار را هر روز و تا زمانی که از نتیجه راضی باشید، انجام بدهید.

شیر

برای درمان ترک پا از شیر استفاده کنید - علائم ترک پا

شاید تعجب کنید اگر بدانید شیر برای لایه‌برداری پوست مفید است و به آن درخشش و طراوت می‌دهد. اسید لاکتیک و آلفاهیدروکسی اسید موجود در شیر به برطرف کردن خشکی پوست کمک می‌کند. یک فنجان شیر را به یک لگن کوچک آب گرم اضافه کنید و پاهای خود را به‌مدت ۱۰ دقیقه در آن قرار بدهید.

پارافین واکس

پارافین واکس نه‌تنها راه خوبی برای سابیدن پوست زبر و مرده است بلکه به مرطوب کردن پوست هم کمک می‌کند. مقداری پارافین واکس را در مایکروویو گرم کنید و به همان اندازه روغن نارگیل به آن اضافه کنید تا به شکل خمیر سفتی دربیاید. سپس یک لایه‌ی ضخیم از این خمیر را روی ترک‌های پاشنه‌ی پاهایتان بگذارید، جوراب‌های تمیز به پا کنید و بخوابید. صبح روز بعد طبق معمول پاهایتان را بشویید. هر روز این کار را انجام بدهید تا ترک‌ها کاملا برطرف شوند.

وازلین

راه مؤثر دیگر برای درمان ترک پا استفاده از وازلین است که در خانه‌ی اغلب ما وجود دارد. بعد از سابیدن پاهایتان، یک لایه‌ی ضخیم وازلین را روی ترک‌ها قرار بدهید، جوراب‌های تمیزتان را به پا کنید و بخوابید. صبح پاهایتان را مانند معمول بشویید.

گلیسیرین

گلیسیرین هم یک درمان بسیار خوب برای ترک پاست زیرا خواص مرطوب‌کنندگی دارد و رطوبت را نگه می‌دارد. بهترین شیوه‌ی استفاده از گلیسیرین این است که آن را با مقدار مساوی آبلیمو ترکیب کنید و به پاهای خود بمالید. اجازه بدهید ۲۰ دقیقه بماند و سپس بشویید. می‌توانید کمی گلاب به این ترکیب اضافه کنید تا خوش‌بو هم بشود.


حتما بخوانید: آشنایی با روش‌های درمان خشکی پوست

روغن کنجد

برای درمان ترک پا از روغن کنجد استفاده کنید- علت ترک پا

یکی از مؤثرترین درمان‌های خانگی ترک پاشنه روغن کنجد است که به مرطوب شدن پوست، پیش‌گیری از عفونت ترک‌های عمیق و رشد سلول‌های جدید کمک می‌کند. کافی است ۲ قاشق چای‌خوری روغن کنجد را به یک لگن کوچک آب گرم اضافه کنید و به‌مدت ۱۰ دقیقه پاهای خود را در آن قرار بدهید. اگر ترک‌ها خیلی عمیق‌اند، می‌توانید قبل از گذاشتن پاها در لگن به آنها روغن کنجد بمالید.

نمک اپسوم

منیزیم سولفات یا نمک اپسوم (Epsom salt) به‌عنوان ماده‌ای که به بهبود جریان خون و در نتیجه درمان ترک پا کمک می‌کند، شناخته شده است. نصف فنجان نمک اپسوم را به یک لگن آب گرم اضافه کنید، به‌مدت ۱۰ دقیقه پاهای خود را در آن قرار بدهید و سپس سنگ پا بزنید.

بعد از اینکه ترک پاشنه‌‌ را کاملا درمان کردید، بهترین کار این است که راه‌های پیش‌گیری از بروز مجدد آن را پیدا کنید و به‌کار ببرید. برای مثال مرطوب نگه داشتن پاها، انتخاب کفش مناسب و نوشیدن آب کافی، چند راه خوب برای پیش‌گیری از ترک پاست.

برگرفته از: positivehealthwellness.com

اگر می‌خواهید دلیل بسیاری از رفتارهای شریک عاطفی، یا حتی خودتان را در رابطه متوجه شوید، حتما این کتاب را بخوانید.
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

۱ دیدگاه
  1. زهرا می‌گوید

    با سلام
    من دچار کم کاری تیرویید شده بودم اما آزمایشگاه بعد چند ماه با خوردن نصف تیروکسین سدیم تیروئیدم رو نرمال نشون می داد من هم هر روز صبح ناشتا این نصفی تیروکسین رو مصرف می کردم اما تمام علایم پرکاری رو داشتم بعد چند ماه کف پاهام شروع به خارش کردن و ترکهای عمیقی ایجاد شدن که راه رفتن هم برام دشوار شده بودن به دکتر پوست مراجعه کردم اما برام هیچ کورتونی به دلیل اختلال هورمونی تجویز نکردن فقط چند تا پماد کورتونی نوشتن که تاثیر انچنانی نداشت یواش یواش این ترکها شروع به پیشرفت کردن و کف پاهام رو احاطه کردن بعدش کف دستهام شروع به خارش کردن دکتر پوست زنجان رفتم ایشان با تشخیص پسوریازیس برام نوعی قرص خطرناک تجویز کردن بعدا دونستم اون قرص برای روماتیسمه اونرو هم قطع کردم باز پیش دکتر پوست شهر خودمون رفتم ایشان از اینکه دکتر زنجان بدونه لایه برداری تشخیص پسوریازیس دادن تعجب کرده لایه برداری کردن و جوابش اگزمای درماتیت تماسی اومد خلاصه چند روزی قرص تیرویید رو خودسرانه قطع کردم که در پوست پاهام بهبودی حاصل شد به نظرم این ترکها در اثر سوخت و ساز بالای بدنم ایجاد شده بودن با اینکه اشتهای خوبی داشتم اما روز به روز لاغرتر می شدم و تحریک پذیر و زود خشم شده بودم