۱۲ نشانه که بیش از حد شکر مصرف می کنید

0

شاید تصور کنید سطح قند خون‌تان طبیعی است و هیچ مشکلی ندارید. اما با خواندن این مطلب نظرتان عوض خواهد شد. در ادامه شما را با نشانه‌های قند خون بالا در بدن آشنا می‌کنیم.

اغلبِ افراد تصور می‌کنند تنها مبتلایان به دیابت، سطح قند خون بالایی دارند، اما این برداشتِ اشتباهی است؛ هرکسی ممکن است از این مشکل رنج ببرد، بدون اینکه از آن خبر داشته باشد. این خبر خوبی برای سیستم عصبی، رگ‌های خونی و ارگان‌های حیاتی بدن نیست. برای اینکه بتوانید جلوِ عوارض این بیماری را بگیرید، باید نشانه‌های آن را به‌موقع تشخیص بدهید و اقدامات لازم را صورت دهید.

همیشه گرسنه‌بودن

وقتی سطح قند خون بالاست، گلوکز نمی‌تواند وارد سلول‌ها شود. درنتیجه بدن انرژی لازم را دریافت نخواهد کرد و همیشه به‌دنبال مصرف غذای بیشتر خواهید بود.

رونیکس

خستگی مضاعف

وقتی سطح قند خون بالاست، بدن توانایی ذخیره و جذب گلوکز را از دست می‌دهد، انرژی به‌صورت بهینه مصرف نمی‌شود و سلول‌ها انرژی لازم را دریافت نمی‌کنند. به همین علت، بیمار در اغلب اوقات احساس خستگی می‌کند.


حتما بخوانید: چرا همیشه احساس خستگی می‌کنیم؟

تکرر ادرار

وقتی سطح قند خون بالاست، کلیه‌ها نمی‌توانند مایعات را درست جذب کنند. بنابراین بدن برای اینکه سطح غلظت گلوکز در خون و سلول‌ها را متعادل کند، خون را در مایع درون‌سلولی حل می‌کند تا سطح گلوکز متعادل شود. نتیجه‌ی این عمل، تکرر ادرار خواهد بود.

خشکی دهان و تشنگی زیاد

خشکی دهان - نشانه مصرف بیش از حد شکر
خشکی دهان و تشنگی زیاد سبب ازدست‌دادن مایعات در بدن می‌شوند. غده‌ی هیپوتالاموس که وظیفه‌ی تعیین سطح تشنگی و کم‌آبی را در بدن به‌عهده دارد، برای مغز پیام تشنگی می‌فرستد. البته شما نمی‌توانید در مقابل تشنگی مقاومت کنید، اما بهتر است آب یا چای را بدون قند مصرف کنید.


حتما بخوانید: ۹ نشانه‌ که می‌گوید به اندازه کافی آب نمی‌نوشید

کاهش وزن

وقتی سطح قند خون بالاست در مدتی‌زمانی کوتاه، ممکن است شاهد کاهش وزن باشید، حتی اگر مرتب مواد غذایی پرکالری مصرف کنید. دلایلی برای این پدیده وجود دارد:

  • ازدست‌دادن آب که نتیجه‌ی تکرر ادرار است، سبب می‌شود سطح آب در کل بدن پایین بیاید و درنتیجه وزن‌تان کاهش یابد.
  • اگر سطح انسولین برای سوخت‌وساز گلوکز، کافی نباشد بدن به‌جای ذخیره‌ی چربی، شروع به سوزاندن آن می‌کند.
  • میزان بالای ادراری که حاوی گلوکز است، سبب می‌شود بدن کالری زیادی بسوزاند. به‌این‌صورت، بدن تلاش می‌کند از شر گلوکز اضافی خلاص شود.

بیماری‌های عفونی

عفونت‌های دستگاه ادراری و عفونت‌های قارچی در بین زنان و مردان مشترک‌اند. اما این بیماری‌ها بیشتر در زنانی مشاهده می‌شوند که مبتلا به دیابت و سطح بالای قند خون هستند. سطح بالای قند سبب ایجاد محیطی ایدئال برای باکتری‌ و قارچ‌ها می‌شود.


حتما بخوانید: علائم عفونت خون، علل ایجاد و پیشگیری از آن

پوست خشک

خشکی پوست به چند دلیل ممکن است با سطح بالای قند خون، ارتباط پیدا کند:

  • تکرر بیش‌ازحد ادرار سبب می‌شود پوست خشک شود.
  • خشکی پوست پا معمولا نشانه‌ی بیماری آترواسکلروز يا تصلب شرايين است. در این بیماری رگ‌های خونی باریک و سفت می‌شوند و درنتیجه جریان خون کاهش پیدا می‌کند. غالبا افراد مبتلا به دیابت به این بیماری مبتلا می‌شوند.
  • رشته‌های عصبیِ آسیب‌دیده‌، پیام‌های عصبی درستی برای غده‌های تعریق نمی‌فرستند. درنتیجه این موضوع موجب به‌هم‌خوردن تعادل آبی پوست می‌شود.

فقدان تمرکز

عدم تمرکز - نشانه مصرف بیش از حد شکر
سطح بالای قند خون جلوِ ورود گلوکز به سلول‌های مغزی را می‌گیرد و مغز نمی‌تواند انرژی لازم را به‌دست آورد. این امر باعث کاهش سرعت فکرکردن و تصمیم‌گیری می‌شود.


حتما بخوانید: علت عدم تمرکز چیست؟

تاری دید

تارشدن دید، نتیجه‌ی کم‌آبی ناشی از سطح بالای قند خون است. این مشکل همچنین روی خود سلول‌های چشم می‌گذارد. درنتیجه چشم‌ها توانایی خود برای فوکوس‌کردن را از دست می‌دهند.

کاهش سرعت بهبود جراحات

سطح بالای قند خون سبب می‌شود رگ‌های خونی آسیب ببینند. درنتیجه خون به‌درستی در اندام‌ها و به‌خصوص دست و پا جریان پیدا نمی‌کند و بافت‌های بدن به‌خوبی تغذیه نمی‌شوند.

زودرنجی

نتایج تحقیقات نشان می‌دهند بیمارانِ مبتلا به قند خون بالا از زودرنجی و اضطراب رنج می‌برند و خُلق‌وخوی‌شان به افسردگی میل می‌کند. مغز به گلوکزِ کافی نیازمند است و زمانی که این مقادیر را دریافت نمی‌کند، خلق‌وخوی فرد تغییر می‌کند.

سطح قند خون همچنین روی جذب کرومیوم، اثر خواهد گذاشت. کرومیوم عامل دیگری در تعیین خلق‌وخوی ماست و برای ثابت نگه‌داشتن قند خون مهم است، چراکه انسولین بدون کرومیوم درست کار نمی‌کند. وظیفه‌ی انسولین جمع‌آوری قند از سطح خون است.

بیاموزید که چگونه اعتماد به نفس داشته باشید و خجالت را کنار بگذارید تا از موفقیت‌های جدید خود لذت ببرید

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
منبع brightside
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.