چگونه قربانی مدگرایی نشویم اما خوش‌تیپ باشیم؟

0

مد و فشن صنعتی پرزرق‌‌وبرق و وسوسه‌انگیز است. دسترسی گسترده و نامحدود به اینترنت و شبکه‌های مجازی بر رونق این صنعت افزوده است؛ به‌گونه‌ای که تقریبا اکثر ما خودآگاه یا ناخودآگاه تحت‌تأثیر چیزهایی هستیم که به اصطلاح «ترند» یا مد شده‌اند. امروزه ویترین رنگارنگ فروشگاه‌ها به صفحات کوچک موبایل منتقل شده‌ و مدگرایی به یک اپیدمی تبدیل شده است اما گاه آنچه مد می‌شود، برای همه ظاهری زیبا خلق نمی‌کند و نسخه‌ی مناسبی برای هر فرد نیست. برای اینکه ظاهر مناسبی برای خود به‌وجود آوریم، باید اصول و روشی را پی بگیریم که ما را در این صنعت به یک قربانی تبدیل نکند. در مقاله‌ی پیش‌ رو، ۴ روش برای انتخاب ترند مناسب را آموزش داده‌ایم. مزیت این روش‌ها این است که هم می‌توانید خوش تیپ بمانید و هم اینکه قربانی مدگرایی نخواهید شد.

روش اول: انتخاب آگاهانه

صرفا چون سلبریتی مورد علاقه‌ی ما، تیپ و استایل خاصی برای خود انتخاب کرده است، قرار نیست همان استایل برای ما مناسب باشد و ما را به نسخه‌ای مشابه آن فرد تبدیل کند. پس برای مدتی هم که شده، مجلات و وبلاگ‌های مد را کنار بگذارید. اگر احساس می‌کنید آنچه مد شده، برازنده‌ی شما نیست، در مقابل وسوسه‌ی خرید آن مقاومت کنید.

رونیکس

۱. محدودیت مالی برای خود درنظر بگیرید

با درنظر گرفتن بودجه‌ی مشخص، از خرید لوازم غیرضروری جلوگیری کنید. این روش یکی از شیوه‌های پس انداز کردن نیز محسوب می‌شود.

۲. از ترند‌های الهام‌بخش ایده بگیرید

مدگرایی- انتخاب آگاهانه‌ی ترند مناسب

در مدگرایی و انتخاب لباس براساس مد، معمولا سلیقه‌ی شخصی خود را نیز اعمال می‌کنیم، پس می‌توانیم از ترندهای موجود برای ایده‌گرفتن استفاده کنیم. مثلا کت‌های نظامی، یکی از ترندهای پاییزه است که می‌توان آن را با شلوار جین مشکی و تی‌شرتی به رنگ خنثی پوشید.

۳. راحت‌بودن را در اولویت قرار دهید

از ترندی استفاده کنید که بیشترین حس راحتی را به شما می‌دهد. استفاده مداوم از شلوار جین تنگ و کفش پاشنه‌بلند به سلامتی شما آسیب می‌زند.

۴. از ترندهای همیشه ماندگار استفاده کنید

مدگرایی و انتخاب لباس و کفش براساس مدهای فصلی و سالیانه، مستلزم صرف وقت و هزینه‌ی گزاف است. برای حل این مشکل می‌توان از ترندهایی استفاده کرد که هرگز از دور رقابت خارج نمی‌شوند و همیشه به‌عنوان ترندهای شیک ماندگارند.

  • آقایان می‌توانند از جین آبی و تی‌شرت سفید استفاده کنند و خانم‌ها در بعضی از مراسم می‌توانند پیراهن‌های مشکی بپوشند. این دو استایل همیشه موردپسند است.
  • پیشنهاد دیگر استفاده از کت‌های تک اسپرت است که ترکیب زیبایی با شلوارهای جین و شلوارهای خاکی‌رنگ به‌وجود می‌آورد.
  • کفش‌های راحتی را می‌توان تقریبا با هرچیزی پوشید، اما ترکیب آنها با شلوارهای جین و یا دامن‌های چین‌دار بسیار زیباست.
  • در کنار این ترندهای ماندگار می‌توانید از کیف‌ها، زیورآلات و شال‌های مد نیز استفاده کنید تا هم شیک و به‌روز به‌نظر بیایید و هم برای استایل خود مجبور به صرف هزینه‌ی اضافی نشوید.

حتما بخوانید: چگونه صورتی استخوانی داشته باشیم؟

روش دوم: پاک‌سازی کمد لباس‌ها

۱. خداحافظی با ترندهای قدیمی

مدگرایی- پاکسازی کمد لباس‌ها

صنعت مد بر این اساس پایه‌گذاری شده که به‌طور مداوم به شما گوشزد کند «استایل شما دیگر مد و به‌روز نیست». شغل طراحان مد، فروش لباس است پس آنها برای موفقیت شغلی خود، در پی تغییر مداوم ترندها و مدها هستند. اگر زمان زیادی از ترند موردعلاقه‌ی شما می‌گذرد و این احتمال وجود دارد که به این زودی به چرخه‌ی رقابت بازنگردد، بهتر است از شر لباس‌های قدیمی خود خلاص شوید و انتخاب‌های جدیدتری داشته باشید.

۲. به‌روز کردن کمد لباس‌ها

برای جلوگیری از انباشتگی و شلوغی کمد لباس‌ها، بهتر است با خرید البسه‌ی جدید، لباس‌های قدیمی‌تر را حذف کنید. پیشنهاد ما این است که با شروع فصل جدید، لباس‌هایی را که مدت‌هاست استفاده نشده‌اند، به صورت برعکس و پشت‌ورو به چوب‌رختی آویزان کنید. هر لباسی را که پوشیده و شسته می‌شود، به قسمت دیگری منتقل کنید. در پایان فصل، لباس‌هایی که همچنان پشت‌ورو باقی مانده‌اند یعنی برای شما کاربردی نداشته و بهتر است از کمد لباس‌ها خارج شوند.

۳. حذف لباس‌های مشکل‌دار

از شر لباس‌های لکه‌دار، پاره، تنگ یا گشاد خلاص شوید. وقتی لباسی برای ما کوچک شده، استفاده از آن صرفا به دلیل ارزش معنوی‌ای که برای ما دارد، منطقی نیست.

۴. نپذیرفتن لباس‌های دسته‌دوم نامناسب از آشنایان

گاهی خواهر یا برادر بزرگ‌تر شما یا دوست و آشنایان‌تان، لباسی را به شما می‌دهند که دیگر از آن استفاده نمی‌کنند. شاید استفاده از این لباس‌های دسته‌دوم برای شما صرفه‌ی اقتصادی داشته باشد اما گاهی این لباس‌ها مناسب شما نیست و پذیرفتن آنها فقط باعث شلوغی بیشتر کمد شما می‌شود. پس ساده‌ترین راه برای جلوگیری از این مشکل، نپذیرفتن آنهاست.

روش سوم: انتخاب لباس با سایز مناسب

مدگرایی- انتخاب لباس با سایز مناسب

لباسی را که اندازه‌ی شما نیست، فقط به دلیل مدبودن نخرید. اگر در لباس موردعلاقه‌ی خود احساس راحتی نمی‌کنید، این مشکل باید به دست یک خیاط برطرف شود.

  • یقه باید به اندازه‌ی دو انگشت جا داشته باشد. اگر پیراهن‌ خود را درون شلوار قرار می‌دهید، باید پیراهن به اندازه‌ی کافی بلند باشد تا هنگام خم‌شدن از شلوار بیرون نزند. سرشانه‌ها باید آزاد بوده و آستین‌ها تا مچ دست بلند باشند.
  • پیراهن باید کاملا اندازه‌ باشد که هنگام پوشیدن، فاصله‌ی میان دکمه‌ها باز نشود.
  • شلوارها علاوه‌بر تناسب باید در ناحیه‌ی کمر به اندازه‌ی دو انگشت جا داشته باشند. شلوارهای جین اندامی‌تر هستند اما نباید تنگ باشند.

حتما بخوانید: چگونه لاغر به نظر برسیم؛ نکاتی که کمک می‌کند بدون ورزش ظاهرتان را حفظ کنید

۱. برقراری تعادل در اندام

برای برقراری تعادل در اندام خود لازم است با انتخاب لباس مناسب قسمت لاغرتر را برجسته‌تر کنید.

  • اگر میان‌تنه‌ی پهنی دارید، از پوشیدن لباسی که توجه را به سمت کمر شما معطوف می‌کند، خودداری کنید. به‌جای استفاده از شلوارهای فاق‌بلند از لباس‌هایی مانند پیراهن‌های کمر امپراطوری و تونیک‌هایی که در قسمت کمر گشاد می‌شوند، استفاده کنید. از انتخاب لباس با طرح‌های پرزرق‌وبرق خودداری کنید. پوشیدن لباس‌های تک‌رنگ برای شما مناسب‌تر است.
  • اگر پایین‌تنه‌ی بزرگی دارید از شلوارهای دم‌پا گشاد استفاده کنید و با پیراهن‌‌ها و کت‌های فیت و اندازه، قسمت بالاتنه را مشخص‌تر کنید.
  • اگر اندام شما ساعت‌شنی است، از لباس‌هایی استفاده کنید که کمر باریک شما را برجسته‌تر می‌کند. لباس‌هایی با مدل لُنگی (Wrap dress) و شلوارهای فاق‌بلند بهترین انتخاب‌ها برای شما هستند و بهتر است از سِت‌هایی که در قسمت کمر رنگ متفاوتی دارند، استفاده کنید.
  • اگر اندام مردانه‌ یا به اصطلاح موزی‌شکلی دارید باید قسمت بالاتنه و ران‌های خود را با لباس مناسب بزرگ‌تر، و کمر خود را با کمربند باریک‌تر جلوه دهید و از دامن‌های کلوش و جین‌هایی که روی کفش قرار می‌گیرند (boot-cut) استفاده کنید.

۲. انتخاب ترند براساس سبک زندگی

اگر بیشتر زمان خود را خارج از منزل می‌گذرانید، کفش‌های پاشنه‌بلند برای شما مناسب نیست و اگر بنابر اقتضای شغل خود در جلسات کاری شرکت می‌کنید، از شلوارهای راحتی استفاده نکنید.

روش چهارم: براساس سلیقه‌ی خود لباس بپوشید

مدگرایی- انتخاب لباس براساس سلیقه‌ی شخصی

سلیقه‌ی شخصی خود را بشناسید و از ترندی استفاده کنید که بیشترین احساس راحتی را به شما می‌دهد.

۱. از رنگ‌ها و مدل‌های هماهنگ استفاده کنید

برای برقراری تعادل باید چند لباس به رنگ خنثی و همچنین چند لباس با طرح‌های زیبا داشته باشید.

  • مثلا شلوار یا کت سفید را با تی‌شرت قرمز بپوشید. مانتوی کرمی‌ با شال زیتونی ترکیب زیبایی را به‌وجود می‌آورد. هنگام ست کردن رنگ لباس ها، حداکثر از سه رنگ استفاده کنید.
  • اگر در هماهنگ‌کردن رنگ لباس‌ها دچار مشکل می‌شوید، از چرخه‌ی رنگ (color wheel) استفاده کنید. رنگ‌ها باید مکمل یا مشابه باشند. در چرخه‌ی رنگ، رنگ‌های مکمل در مقابل هم و رنگ‌های مشابه در کنار هم قرار دارند.
  • پیراهن‌های دکمه‌دار را با شلوار ورزشی نپوشید و شلوارهای پارچه‌ای را با سوییت‌شرت ست نکنید.
  • لباس ورزشی، مخصوص باشگاه و پیژامه برای استفاده‌ی درون منزل است. پیژامه‌های رنگی و راحت برای خریدرفتن مناسب نیستند و پوشیدن لگینز ورزشی با بلوز جذابیتی ندارد.

۲. هرچه کمتر، بهتر

در استفاده از نمونه‌های مدشده همچون نوع آرایش، زیورآلات و نوع پوشش زیاده‌روی نکنید، چون نه شیک به‌نظر می‌رسید و نه خوش‌سلیقه! معمولا استفاده از یک یا دو نمونه کافی است.

۳. قبل از خرید محصول آن را امتحان کنید

قبل از خرید محصول برای اطمینان از هماهنگی و زیبایی، آن را امتحان کنید. اگر دوست باسلیقه‌ای دارید از او کمک بگیرید.

در پایان پیشنهاد می‌کنیم که:

  • سبک و استایل خود را داشته باشید و بااطمینان آن را بپوشید.
  • از لباس زیر مناسب و با رنگ‌های خنثی استفاده کنید. لباس زیر باید کاملا اندازه و سایز بدن شما باشد.
  • اگر نمی‌توانید لباسی را حذف کنید آن را جای دیگری بگذارید. شاید دوباره به چرخه‌‌ی مد بازگشت.
  • تمام خریدهای خود را در یک زمان انجام ندهید. شاید دیدن فروشگاه‌های مختلف سرگرم‌کننده باشد اما ممکن است موجب خرید نمونه‌های غیرضروری شود.

در ادامه بخوانید: ارتباط بین طرز لباس پوشیدن و نوع شخصیت شما
اگر می‌خواهید دلیل بسیاری از رفتارهای شریک عاطفی، یا حتی خودتان را در رابطه متوجه شوید، حتما این کتاب را بخوانید.
منبع Wikihow
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.