گران ترین ماشین ایران و همه چیز درباره آن

1

درباره‌ی گران ترین ماشین ایران چه می‌دانید؟ حدود شش-هفت سال پیش بود که رسانه‌های مربوط به خودرو با این تیتر منفجر شدند؛ «اولین خودروی میلیاردی کشور». آن روزها تمام حواس‌‌ها مات و مبهوت نخستین سوپراسپرت ایتالیایی بازار شده بود؛ یعنی مازراتی. محصولی که با قیمت تقریبا یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومانی‌اش حسابی خبرساز شده بود. تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا شما را با گران ترین ماشین ایران و ویژگی‌های منحصربه‌فردش آشنا کنیم.

البته کارشناسان خودرو بارها و بارها در مطالب تخصصی فوق به این نکته اشاره کرده بودند که مازراتی فوق آن‌قدرها هم که نشان می‌دهد عجیب‌وغریب نیست. درواقع،‌ حواشی این خودرو بود که باعث شهرت بیش از اندازه آن شده بود. طبیعتا در چنین فضایی بود که برخی از بازیگران، هنرمندان، ورزشکاران یا چهره‌های متمول با خرید این خودرو، فضای داغ رسانه‌ای آن را داغ‌تر کردند. سال‌ها از ورود مازراتی به بازار ایران گذشت. رکورد «گران ترین ماشین ایران» چندین بار بین برندهای مختلف دست به دست شد. سقف گران‌ترین خودروی بازار از یک میلیارد به یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان رسید. سپس به لطف حضور ب‌ام‌و i8‌ رکورد ۲ میلیارد تومانی تجربه شد؛ اما شاید به رکورد جدیدترین خودروی وارداتی بازار ایران را نتوان حالا حالاها دست پیدا کرد. به تازگی یکی از نمایشگاه‌های شمال‌شهر پایتخت خبر از عرضه‌ی یک محصول ویژه با قیمتی کهکشانی داده است. داریم درباره‌ی یک سدان فوق لوکس آلمانی به اسم مرسدس‌بنز S550 مدل ۲۰۱۷ صحبت می‌کنیم. خودرویی که فروشنده آن را ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان قیمت گذاری کرده است. با توجه به قوانین اخیر وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره‌ی ممنوعیت ورود خودروهای خارجی با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی، نکته‌ی عجیب آن است که چگونه این خودروی بحث‌برانگیز با موتوری به حجم ۴۷۰۰ سی‌سی مجوز حضور در کشور را گرفته است؟ این خودرو بهانه‌ای شد تا نگاهی مفصل به آن بیندازیم.

رونیکس

تاریخچه

دهه‌ی ۵۰ میلادی تمام اروپا درگیر بحران‌های وخیم اقتصادی و شرایط بغرنج اجتماعی بود؛ اما آلمان هم‌چون جزیره‌ای آرام، آن‌قدر باثبات و پایدار به‌نظر می‌رسید که صنعت‌گران و بنگاه‌های اقتصادی، تجمل‌گرایی را ترویج می‌کردند. در همین دوره عرضه‌ی انبوه کالاهای اشرافی رونق گرفت و تا امروز ادامه پیدا کرد. یکی از بارزترین جلوه‌های این تحول اقتصادی، صنعت خودروسازی این کشور بود. در حالی‌که فرانسه، ایتالیا و انگلیس مجبور بودند برای حفظ بازار سراغ خودروهای ارزان‌قیمت و کوچک بروند، در آلمان محصولی گران‌قیمت و چشم‌گیر از ستاره‌ی نقره‌فام اشتوتگارت متولد شد. سال ۱۹۵۴ مرسدس‌بنز اولین ورود خود به دنیای خودروهای لوکس را با مدلی موسوم به Ponton جشن گرفت. خودرویی با مهندسی سطح بالا که در آن روزها توانسته بود یک موتور ۲٫۲ لیتری شش سیلندر خطی را به نمایش بگذارد. این محصول با استقبال خیره‌کننده‌ی ثروتمندان روبه‌رو شد.

گران ترین ماشین ایران

با درآمد حاصل از فروش بی‌شمار پونتون، شرکت سراغ مدلی جدید به اسم Fintail‌ رفت. مرسدس‌بنز جدید که در ۱۹۵۹ رونمایی شده بود از نظر طراحی یک سر و گردن از تمام لوکس‌های موجود در بازار بالاتر بود. موفقیت ویرایش سدان به‌قدری بود که شرکت دو سال بعد نسخه‌ی کوپه و روباز آن را نیز تولید کرد. فین‌تیل تا سال ۱۹۷۱ تولید شد و به‌تنهایی توانست پایه‌گذار سبک جدیدی در خودروهای لوکس دنیا باشد. در این دوره مدیران ارشد دایملر (مالک برند مرسدس‌بنز) تصمیم گرفتند روال لوکس‌سازی‌هایشان را سروسامان بدهند.

گران ترین ماشین ایران - مرسدس بنز
مرسدس‌بنز Fintail. مدرن و حسابی پرطرفدار.

همین بود که بخش خودروهای تشریفاتی مرسدس تحت نام منظمی به اسم S-Class در ۱۹۷۲ استارت خورد. اولین نسل از تولیدات S کلاس با موجی از استقبال از سوی بازارهای جهانی روبه‌رو شد. خودرویی بسیار سنگین و رنگین که طی یک دوره‌ی ۸ ساله توانست به فروشی معادل ۴۷۳ هزار دستگاه دست پیدا کند.

 گران ترین ماشین ایران - اولین عضو خانواده اس کلاس
اولین عضو خانواده Sکلاس‌ها آمد.

نسل دوم S کلاس با بهبود چشم‌گیر در آیرودینامیک و قوای محرکه‌ی خود روانه‌ی بازی شد. برای اولین‌بار می‌شد روی آن یک پیشرانه‌ی حجیم ۴٫۲ لیتری هشت سیلندر V شکل دید. این نسل تا ۱۹۹۱ توانست به فروش ۸۱۸ هزار دستگاهی برای مدل سدان و ۷۴ هزار دستگاهی برای مدل کوپه دست پیدا کند. این رکورد حتی تا به امروز نیز دست‌نیافتنی است.

گران ترین ماشین ایران - نسل دوم اس کلاس
نسل دوم Sکلاس بازار لوکس‌ها را از آن خود کرد.

سومین نسل S کلاس‌ها ابتدای دهه‌ی ۹۰ میلادی رونمایی شد. با اینکه محصول جدید از نظر طراحی و فناوری کاملا به‌روز شده بود ولی حضور قدرتمند ب‌ام‌و و آئودی دو شرکت هم‌وطن در عرصه‌ی خودروهای لوکس، کمی نفوذ آن را کم‌رنگ جلوه داد. با این حال عرضه‌ی یک ویرایش چشم‌گیر ۶ لیتری ۱۲ سیلندر V شکل این مرسدس‌بنز را سرآمد کرده بود.

گران ترین ماشین ایران - نسل سوم سبک نوین طراحی
نسل سوم سبک نوین طراحی را به دنیای لوکس‌ها معرفی کرد.

دوران S کلاس‌های مدرن هم‌زمان با عرضه‌ی چهارمین نسل از این خودرو در سال ۹۸ میلادی آغاز شد. مرسدس‌بنزهای این سری کم‌کم تبدیل به خودروی مورد اطمینان سران دولت‌ها تبدیل شد. برای اولین‌بار این خودرو مجهز به یک قلب ۶٫۳ لیتری ۱۲ سیلندر V شکل با جعبه‌دنده ۷ سرعته اتوماتیک موسوم به 7G-Tronic شد. آلمانی‌ها چیزی بیش از ۴۸۵ هزار دستگاه از این سری تولید کردند که توانست موفقیت ب‌ام‌و سری ۷ و آئودی A8 را پس از سال‌ها تحت تأثیر خود قرار دهد.

گران ترین ماشین ایران - نسل چهارم اس کلاس
نسل چهارم با فروش نزدیک به ۵۰۰ هزار دستگاه در تاریخ ماندگار شد.

کارشناسان بر این باورند که درخشان‌ترین S کلاس تمام تاریخ، ویرایشی است که سال ۲۰۰۵ به‌عنوان پنجمین نسل از تولیدات آن روی کار آمد. خودرویی که مانند یک سفینه‌ی فضایی از نظر فناوری و تکنولوژی فوق بالا بود. این خودرو به‌سرعت تبدیل به گزینه‌ی شماره یک ثروتمندان تمام دنیا شد. محصولی که با عبور از تمام محدودیت‌ها، هرآنچه یک مشتری سخت‌پسند می‌خواست را فراهم کرده بود. در حالی‌که قرن ۲۱ قرن کاهش تجمل‌گرایی و افول کالاهای لوکس بود، این خودرو طی ۷ سال فروشش توانست به رکورد عالی ۳۰۰ هزار دستگاهی دست پیدا کند.

گران ترین ماشین ایران - نسل پنجم اس کلاس
گفته می‌شود نسل پنجم مرسدس‌بنزهای Sکلاس، تأثیرگذارترین خودروی لوکس در دنیا بوده است.

سرانجام ششمین و آخرین نسل از مرسدس‌بنزهای S کلاس در سال ۲۰۱۳ رونمایی شد. خودرویی که از نظر مهندسان مرسدس‌بنز «مدرن‌ترین» محصول کل تاریخ شرکت به حساب می‌آید. این خودرو اولین اتومبیل دنیاست که داخل آن هیچ لامپ سنتی (المنتی) استفاده نشده و سراسر آن از LED‌ استفاده شده است. این خودرو همچنان در حال تولید است و خود را به‌عنوان لوکس‌ترین محصول آلمانی به دنیا شناسانده است. مرسدس‌بنزی که به‌عنوان «گران ترین ماشین ایران» شناخته می‌شود، مربوط به همین نسل است.

گران ترین ماشین ایران
این همان خودرویی است که خود بنز می‌گوید مدرن‌ترین محصول تمام تاریخش است.

زیر ذره‌بین

ششمین نسل از مرسدس‌بنزهای S کلاس علاوه بر آلمان، در خط تولیدهای مالزی، هندوستان و اندونزی نیز تولید می‌شود. بسته به این خودروی فوق در کدام‌یک از سایت‌های مرسدس‌بنز مونتاژ شود، قیمت آن تغییر می‌کند؛ یعنی طبیعی است خودرویی که در سایت سیندلفینگن آلمان تولید می‌شود کیفیتی به‌مراتب بهتر از پکان مالزی داشته باشد. آن‌طور که فروشنده‌ی ایرانی ادعا می‌کند،‌ مدل خودروی فوق S550‌ است. نسخه‌ای که باتوجه به کد آن، همیشه به صورت 4Matic‌ خواهد بود؛ یعنی همان سیستم چهار چرخ متحرکی که مرسدس‌بنز آن را با مهندسی‌اش ابداع کرده است. در برخی از بازارهای اروپایی همین مدل با همین ویژگی‌ها را S500‌ نام‌گذاری کرده‌اند. هرچه هست ایرانی‌ها میزبان یکی از طویل‌ترین سدان‌های تجملی دنیا هستند. طول، عرض و ارتفاع این خودرو که به ترتیب ۵۲۴۵، ۱۹۰۵ و ۱۴۹۱ میلی‌متر شده چیزی در حد و اندازه‌های یک قایق تفریحی را به ذهن متبادر می‌کند.

 گران ترین ماشین ایران

از دیرباز یکی از ویژگی‌های خودروهای تشریفاتی، وزن بالای آنها بوده است. این آلمانی زیبارو نیز با وزن خالص 2100 کیلوگرمی‌اش، سنت قدیمی را حفظ کرده است. مهندسان شرکت برای قوای محرکه S550‌ جدید سراغ یک قلب ۴٫۷ لیتری هشت سیلندر V شکل با زاویه‌ی مرکزی ۹۰ درجه رفته‌اند. موتوری که به کمک دو توربوشارژر عظیم می‌تواند ۴۴۹ اسب‌بخار نیرو و ۷۰۰ نیوتن‌متر گشتاور فراهم کند. در کاتالوگ رسمی شرکت آمده که شتاب صفر تا صد آن ۴٫۸ ثانیه و سرعت نهایی‌اش نیز روی ۲۵۰ کیلومتر در ساعت محدود شده است. این خودرو در پیمایش‌های شهری هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۳٫۸ لیتر و در پیمایش‌های خارج شهری ۹ لیتری مصرف دارد. بد نیست بدانید که جعبه‌دنده این خودرو ۹ سرعته اتوماتیک است.

ویژگی‌های خاص گران ترین ماشین ایران

دیسک‌های سوراخ‌دار با قابلیت خنک‌شوندگی، کیسه هوا برای سرنشینان جلو، کیسه هوای جانبی، کیسه هوای عقب، کیسه هوای روی ستون‌ها، سیستم امداد آنلاین COMAND، سیستم عامل مخصوص به‌همراه مرورگر اینترنت، تلفن، نشان‌دهنده‌ی ترافیک به‌صورت آنلاین، نقشه گوگل، ۸ گیگابایت حافظه، قابلیت پخش DVD، صفحه نمایش ۱۲٫۲ اینچی، تشخیص صدا و چند برنامه‌ی دیگر، بلوتوث، نویگیشن، سیستم صوتی Burmester، رادیوی DAB، چنجر ۶ خشابی، صفحه نمایش ۱۰ اینچی برای سرنشینان عقب با قابلیت پخش DVD و هدفون؛

ویژگی های گران ترین ماشین ایران

تلفن برای سرنشینان عقب، دارای استاندارد آلایندگی یورو ۶، پدال تعویض دنده از پشت فرمان، سیستم AIRMATIC برای تعویض تنظیم سیستم تعلیق به‌صورت Sport یا Comfort، سیستم Run-Flat (قابلیت رانندگی تا سرعت ۸۰ کیلومتر در صورت کم بودن باد لاستیک‌ها)، سیستم Crosswind Assist (کنترل خودرو در هنگام وزش باد شدید)، جعبه کمک‌های اولیه، سیستم Traffic Sign Assist (ذخیره‌ی اطلاعات تابلوهای جاده و هشدار به راننده در صورت تخلف)؛

ویژگی های گران ترین ماشین ایران

آینه‌های کناری الکتروکرومیک به‌همراه تاشوندگی الکتریکی، سیستم تهویه‌ی مطبوع جداگانه برای ۴ سرنشین، روکش چرمی صندلی و غربیلک فرمان، ۱۲ دکمه‌ی کنترلی روی غربیلک فرمان، ترئینات چوب اکالیپتوس، سیستم AIR-BALANCE (چهار نوع عطر متفاوت در خودرو موجود است که سرنشینان می‌توانند از هرکدام یکی را فعال کنند)؛

گران ترین ماشین ایران - ویژگی ها

پکیج پارک (پیدا کردن فضای مناسب و کمک کردن به‌وسیله‌ی کنترل پدال‌ها برای پارک)، دوربین ۳۶۰ درجه، سقف پانوراما، یخچال بین صندلی‌های عقب، گرمکن و سردکن صندلی‌های جلو و عقب، کیف اسکی، آینه‌ی الکتروکرومیک جهت سهولت دید راننده در شب، آینه‌های خارجی با حالت الکتروکرومیک و تنظیم برقی به همراه راهنمای LED و دارای گرمکن، دارای چراغ‌های روشنایی بر روی آینه‌ها، بخارزدای اتوماتیک شیشه‌ها، سیستم یخ‌زدای برف پاک کن، شیشه‌های سولار، پرده‌ی عقب، سقف پانوراما سفارشی، پرده‌ی برقی کناری، سانروف با قابلیت تنظیم در ۴ حالت دارای سیستم ایمنی تصادف؛

گران ترین ماشین ایران - ویژگی ها

سقف جیر، چراغ‌های جلو زنون هوشمند LS، دارای سیستم کنترل اتوماتیک نور چراغ‌ها، دارای سیستم شست‌وشوی چراغ‌ها، مجهز به چراغ‌های روشنایی در زیر درب‌ها، سیستم چرخش در سر پیچ‌ها، سیستم روشنایی و دید در شب، سیستم پیش اخطار خواب‌آلودگی، سیستم دید نقطه‌کور، سیستم رادار، سیستم محدودیت سرعت، قابلیت باز و بسته شدن اتوماتیک درب صندق عقب با سیستم ایمنی، سیستم کروز کنترل هوشمند با قابلیت حفظ فاصله با خودروی مقابل.

گران ترین ماشین ایران - سیستم روشنایی و دید در شب

رقبای دیگر

طبیعی است که این خودرو در بازار ایران حداقل از نظر قیمتی هیچ رقیبی نداشته باشد؛ اما شاید مازراتی کواتروپورته GTS‌ با قیمت ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومانی‌اش، نزدیک‌ترین گزینه برای انتخاب در قیاس با این خودرو باشد. این رقیب کهنه‌کار که درحقیقت یک سدان لوکس-اسپرت به حساب می‌آید، مجهز به پیشرانه‌ای ۳٫۸ لیتری هشت سیلندر V شکل به قدرت ۵۲۳ اسب‌بخار است. این خروجی را باید مدیون حضور ۲ توربوشارژر دانست. بد نیست بدانید که شتاب صفر تا صد این مازراتی تنها ۴٫۲ ثانیه است. سرعت نهایی آن نیز از مرز ۲۹۰ کیلومتر در ساعت عبور می‌کند.

گران ترین ماشین ایران - مازراتی

گفته می‌شود به‌تازگی یک دستگاه ب‌ام‌و X5 سری M-Power با مجوزهای خاص توانسته پلاک رسمی دریافت کند. این شاسی‌بلند غول‌آسای آلمانی قیمتی یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی دارد. گفته می‌شود درون سینه آن یک نیروگاه ۴٫۴ لیتری هشت سیلندر دو توربو به قدرت ۵۶۰ اسب‌بخار تعبیه شده است. آمارهای رسمی نشان می‌دهد که شتاب صفر تا صد این ب‌ام‌و ۴٫۵ ثانیه ثبت شده است؛ مانند اغلب سوپراسپرت‌های آلمانی، سرعت نهایی آن روی ۲۵۰ کیلومتر در ساعت به‌صورت الکترونیکی محدود شده است.

گران ترین ماشین ایران - ب ام و

البته هنوز هم پورشه کائن GTS‌ مدل ۲۰۱۳ با قیمت یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومانی‌اش،‌ مشتری خاص خود را دارد. تا مدت‌ها این شاسی‌بلند آلمانی علاوه بر قیمت خیره‌کننده‌اش، رکورد قوی‌ترین خودروی بازار ایران را نیز در اختیار داشت. این هیولای پورشه مانند یک کوپه ریزاندام اسپرت، چابک و تیزروست. چراکه برای آن یک پیشرانه ۳٫۶ لیتری شش سیلندر V شکل با دو توربوشارژ در نظر گرفته شده است. خروجی آن عدد ۴۷۰ اسب‌بخار را نشان می‌دهد. شتاب صفر تا صد آن ۴٫۸ ثانیه و سرعت نهایی‌اش ۲۷۰ کیلومتر در ساعت اعلام شده است. بد نیست بدانید مصرف سوخت این خودرو در پیمایش‌های شهری چیزی حدود ۱۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. یکی از دلایلی که خودروی فوق طی این چهار-پنج سال به‌خوبی خریدوفروش نمی‌شود، رنگ خاص آن است که البته از نظر بازار چندان «مشتری‌پسند» نیست.

گران ترین ماشین ایران - پورشه

دست آخر می‌توان یک لکسوس LX570‌ مدل ۲۰۱۷ با قیمت یک میلیارد و ۲۷۰ میلیون تومانی را به‌عنوان آخرین عضو درخشان باشگاه میلیاردی‌ها تصور کرد. وقتی کارشناسان می‌گویند بازار ایران یکی از عجیب‌ترین بازارهای خودرو در دنیاست، پربیراه نیست. چراکه در اوج محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های قانونی برای ورود مدل‌های خارجی، شاهد خریدوفروش یکی از شاسی‌بلندهای گران‌قیمت بازار هستیم که مجهز به یکی از حجیم‌ترین موتورهای دنیاست. جدیدترین ویرایش لکسوس LX با یک پیشرانه‌ی ۵٫۷ لیتری ۳۸۳ اسب‌بخاری، خود را به‌عنوان گزینه‌ای ویژه برای خاص‌پسندان تبدیل کرده است. اگرچه برای خودرویی در این قد و قواره شتاب و سرعت نهایی چندان مطرح نیست ولی با این حال خالی از لطف نیست که بدانید ژاپنی فوق صفر تا صد را در ۷ ثانیه می‌پیماید و سپس به سرعت ۲۴۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد.

گران ترین ماشین ایران - لکسوس


در ادامه بخوانید: اصطلاحات خودرو؛ مخفف‌های مربوط به تجهیزات خودرو چه مفهومی دارند؟
مثل یک میلیاردر فکر کنید. این کتاب به شما نشان می‌دهد چطور اصول ثروت‌آفرینی را همین امروز وارد زندگی‌تان کنید.
تهیه شده در chetor
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

۱ دیدگاه
  1. یزدان نورانی می‌گوید

    ایران یه همچین خودرو هائی میسازه و ما بی خبریم چیزه دم خودرو سازان گرم تصور من ماشینهائی مثل پراید بود که 80درصد آن خارجیه