چگونه با هیچهایک کردن سفر ارزان و بی‌خطری داشته باشیم؟

1

سفر حقیقتا یکی از لذت‌های زندگی است که کوله‌بار تجربه‌مان را هم پربارتر می‌کند. یکی از دلایلی که عاشقان سفر را از دیدن جاهای مختلف دنیا محروم می‌کند گرانی مسافرت کردن است. شاید باورش سخت باشد که هستند آدم‌هایی که مجانی سفر می‌کنند. امروز برایتان از هیچهایک می‌گوییم. روش جذاب و پرطرفداری که کمک می‌کند حسابی دنیادیده شوید و زندگی پرهیجانی را تجربه کنید.

هیچهایک چیست؟

معنای هیچهایکر به فارسی می‌شود: مسافرت مجانی با کمک وسیله‌های نقلیه‌ای که به‌صورت عبوری گذر می‌کنند. هیچهایک در غرب روشی معمول و پرطرفدار برای سفر کردن است. ازآنجایی‌که در این روش از یک غریبه برای مسافرت کمک می‌گیرید، اوضاع می‌تواند خطرناک باشد. اما با آماده‌سازی مقدمات لازم و رعایت آداب معاشرت می‌توان سفری امن، لذت‌بخش و خاطره‌انگیز داشت. در ادامه توصیه‌هایی را برای یک هیچهایک موفق و کم‌خطر برایتان آورده‌ایم.

رونیکس

خود را آماده کنید

۱. نقشه‌ای خوب تهیه کنید

خرید یک نقشه پر از جزئیات ارزشش را خواهد داشت. اگر هم می‌خواهید نقشه‌ی رایگان تهیه کنید می‌توانید از فرودگاه‌ها، ایستگاه‌های اتوبوس و مراکز اطلاعاتی توریستی نقشه‌ی رایگان تهیه کنید. به‌دنبال نقشه‌ای باشید که جزئیات زیادی مثل نام و شماره‌ی جاده‌ها، آدرس پمپ بنزین‌ها و محل‌های استراحت را داشته باشد.

۲. نقطه‌ی مناسبی برای پیدا کردن خودرو پیدا کنید

این نقطه باید ترافیک داشته باشد تا راننده‌ی خودروها پارک کنند و شما سوارشان شوید. نزدیک علائم جاده‌ای و نقاط تقاطع بایستید؛ به‌این‌صورت راننده می‌تواند شما را به‌خوبی ببیند و شما نیز می‌توانید او را بهتر مشاهده کنید. اگر قصد سفر به سمت غرب را دارید بهتر است در قسمت غربی شهر مستقر شوید.

در جایی بایستید که راننده بتواند به‌خوبی شما را از دور مشاهده کند. این محل باید به‌گونه‌ای باشد که خودرو سرعت زیادی هم نداشته باشد (۸۰ کیلومتر در ساعت).

این محل باید از روشنایی خوبی برخوردار باشد تا مشکلی برای شما پیش نیاید.

۳. تا حد امکان سبک سفر کنید

هر چقدر کمتر وسیله با خود داشته باشید، سفر برای شما آسان‌تر خواهد شد. از آوردن چمدان خودداری کنید و از کوله استفاده کنید. برای مواقع ضروری به‌اندازه‌ی ۳ روز با خود مواد لازم همراه داشته باشید. این لوازم را همراه خود داشته باشید:

  • ۲ بطری آب؛
  • میان‌وعده‌های پرانرژی؛
  • کرم ضدآفتاب و ضدحشره؛
  • کیسه‌ی خواب و یک چادر کوچک؛
  • یک دست لباس اضافه، ژاکت سبک، کت بارانی، جوراب اضافه، زیرپوش بلند، کلاه و چکمه؛
  • شارژر تلفن؛
  • لوازم باارزش را با خود حمل نکنید؛
  • حمل اسپری فلفل به‌خصوص اگر خانم هستید، برای شما خوب است. البته استفاده از اسپری فلفل در بعضی مناطق غیرقانونی است.

۴. یک تابلو برای خود درست کنید

هیچ هایکر یک تابلو در دست خود می گیرد

درست‌کردن این تابلو نشان می‌دهد که برای سفر خود جدی هستید و نقشه‌ای در ذهن خود دارید. از ماژیک مشکی روی یک تکه کارتن استفاده کنید. پیام خود را کوتاه بنویسید و از حروف بزرگ استفاده کنید. این کار سبب می‌شود تا پیام شما را آسان‌تر بخوانند.

  • نام شهر مقصد را بزرگ بنویسید.
  • کیلومترِ باقیمانده تا مقصدتان را بنویسید. اغلب راننده‌ها حدود ۲۰ کیلومتر بیشتر با خودرو مسافرت نمی‌کنند.
  • استفاده از علائم بامزه می‌تواند جذاب باشد.

۵. از قانون آگاه باشید

قوانین در این مورد بسته‌به محل آن متفاوت است. در بعضی از ایالت‌های آمریکا هیچهایک قانونی نیست.

۶. از تمام کارت‌های شناسایی خود یک نسخه‌ی دیجیتال تهیه کنید

کارت ملی یا پاسپورت خود را اسکن کنید و آنها را به‌صورت ایمیل نگه دارید. به این صورت اگر آنها دزدیده یا گم شوند به کپی آنها دسترسی خواهید داشت. با کپی پاسپورت خود می‌توانید به سفارت مراجعه کنید تا یکی دیگر دریافت کنید.

شماره‌ی بانک خود را داشته باشید تا درصورت مفقودشدن کارت به‌سرعت آن را بسوزانید.

۷. از نظر مالی آمادگی داشته باشید

داشتن پول اضافه، مثل بیمه‌ی مسافرت می‌ماند. اتفاقات رخ می‌دهند و شما باید برای آنها آماده باشید. بیمه‌ی مسافرتی به کمک شما می‌آید. این پول کمک می‌کند تا در زمان‌های ضروری به غذا و پناهگاه لازم دسترسی پیدا کنید.

۸. به پیش‌بینی آب‌وهوا دقت کنید

جالب است که بارش باران، شانس شما را برای پیداکردن خودرو افزایش نمی‌دهد؛ به‌خصوص اگر حسابی خیس شده باشید. البته به‌نظر می‌رسد بارش برف شانس سوار شدن شما را افزایش خواهد داد. به‌هر‌حال برف نسبت‌به آب باران سریع‌تر تمیز می‌شود.

اگر باران می‌بارد استفاده از یک بارانی یا چتر می‌تواند شانس شما را برای سوار شدن افزایش دهد.

اگر زمان دارید بهتر است صبر کنید تا بارش باران قطع شود. در جایی گرم پناه بگیرید، مثل رستوران یا کتابخانه.

سبک سفر

۱. در مورد انتخاب راننده حساس باشید

این‌گونه سریع‌تر هم به مقصد خواهید رسید. بهتر است ۶۰ کیلومتر را سوار یک خودرو شوید و به مقصد برسید تا اینکه ۱۰۰ کیلومتر سفر کنید اما در یک پمپ بنزین پیاده شوید.

اگر در یک مسیر شلوغ برای ۲ ساعت صبر کرده‌اید و کسی شما را سوار نمی‌کند، به‌احتمال زیاد در جاده‌ی اشتباهی قرار دارید.

نترسید و از راننده سؤال کنید تا او را بهتر بشناسید. بپرسید کجا می‌روند و چرا. این کار باعث می‌شود به نیت آنها پی ببرید.

۲. نیازی نیست سوار هر خودرویی بشوید

حتی اگر مستأصل هم شده‌اید، امنیت از همه‌چیز مهم‌تر است. اگر حس خوبی نسبت‌به خودرو و راننده ندارید سوار نشوید. ارزش خطر ندارد. منتظر ماشین دیگری بشوید. از سوارشدن بر خودروهایی که در ادامه معرفی می‌شود، دوری کنید:

  • ماشین‌های کثیف. این موضوع نشان می‌دهد راننده به خودش و احتمالا به دیگران اهمیت نمی‌دهد.
  • خودروهایی که داخل‌شان شیشه‌ها یا قوطی‌های خالی وجود دارد.
  • خودرویی که چند نفر داخل آن هستند.
  • رانندگانی که زیاد خیره می‌شوند یا اصلا به شما نگاه نمی‌کنند؛ احتمالا چیزی را مخفی می‌کنند.
  • راننده‌های عصبانی یا ناشکیبا. اینها نه‌تنها سفرتان را عذاب‌آور می‌کنند، بلکه ممکن است رانندگی‌شان هم چندان ایمن نباشد.

۳. به غریزه‌ی خود اعتماد کنید و بهانه‌ای پیدا کنید

اگر کسی برای شما نگه داشت و به او اعتماد نداشتید یا اینکه درون خودرو قرار دارید و احساس امنیت نمی‌کنید، صبر نکنید و بهانه‌ای برای خروج پیدا کنید. از او بخواهید که در توقفگاه بعدی بایستد. اینها چند بهانه‌ی مناسب برای پیاده‌ شدن هستند:

  • متأسفم، من به امید خودرویی بودم که مسافت طولانی‌تری را طی کند.
  • فکر می‌کنم چیزی را فراموش کرده‌ام، باید برگردم. ممنون از پیشنهاد شما.
  • حس می‌کنم مریض شده‌ام. نشان بدهید که حالت تهوع دارید. کسی نمی‌خواهد درون ماشینش بالا بیاورید.

۴. با دوستان و خانواده خود در ارتباط باقی بمانید

به عنوان هیچ هایکر با دوستان خود تماس بگیرید

قبل از اینکه به سفر بروید به دوستان و خانواده بگویید که کجا می‌روید و چه مدت در آنجا خواهید ماند و چه زمانی باید انتظار بازگشت شما را داشته باشند. درواقع اگر مشکلی پیش بیاید، آنها متوجه می‌شوند و به پلیس اطلاع خواهند داد.

قبل از اینکه سوار ماشین شوید بهتر است پلاک خودرو را برای یکی از دوستان خود ارسال کنید. این کار به پلیس کمک می‌کند تا شما را راحت‌تر پیدا کنند.

وقتی سوار ماشین شدید با یک دوست تماس بگیرید تا بداند شما کجا هستید. در این صورت اگر راننده قصد شومی داشته باشد احتمال کمتری دارد تا کاری انجام بدهد.

۵. در شب هیچهایک انجام ندهید

نه‌تنها جاده‌ها خطرناک‌تر هستند، بلکه دید شما نیز کاهش پیدا می‌کند و احتمال تصادف افزایش پیدا می‌کند. همچنین در شب احتمال ارتکاب جنایت نیز بالاتر است، چراکه تاریکی پوشش مناسبی را فراهم می‌کند. یک کمپ، هتل یا هاستل پیدا کنید.

۶. کیف‌تان را همیشه همراه خود نگه دارید

کیف را داخل صندوق عقب نگه ندارید. این‌گونه امکان دارد راننده شما را قال بگذارد و دست شما نیز خالی خواهد ماند.

اشیای باارزش مثل کیف پول و تلفن را پیش خود نگه دارید. حتی اگر کیف خود را نیز از دست بدهید، می‌توانید با کمک پول یا تلفن خود را نجات دهید.

۷. اگر اولین بارتان است یا یک خانم هستید همراه یک دوست مسافرت کنید

همیشه بهتر است با یک دوست مسافرت کنید، مخصوصا اگر خانم هستید. خیلی خوب است که با فردی همسفر شوید که قبلا تجربه‌ی سفر داشته است. این‌طور آسوده‌تر خواهید بود و اشتباه کمتری مرتکب خواهید شد. همچنین از سختی و ملالت سفر نیز کاسته می‌شود. البته گاهی اوقات پیدا کردن ماشین سخت‌تر می‌شود.

شناساندن خودتان

۱. لبخند بزنید و گشاده‌رو باشید

منتظر ماندن برای یک خودرو کمی زمان می‌برد، بنابراین باید کاری کنید تا خوشحال باشید، مثل: خواندن یک آهنگ، گوش کردن به موسیقی یا نواختن گیتار. از نشستن کنار جاده و خواندن کتاب خودداری کنید، این کار شما را خسته‌کننده نشان می‌دهد. همچنین توجه شما را از جاده دور می‌کند. از سیگار کشیدن، نوشیدن و… خودداری کنید. این گونه شانس خود را برای پیداکردن ماشین کاهش می‌دهید.

اگر کسی به شما توهین کرد، سعی نکنید به او واکنشی نشان بدهید؛ فقط لبخند بزنید.

اگر خسته شدید می‌توانید ۱۵-۲۰ دقیقه را با نوشیدن چای یا خوابیدن به استراحت بپردازید. راننده‌ها دوست ندارند فرد بدخلق را سوار ماشین کنند.

هنگام صبر کردن، کار بامزه‌ای انجام دهید، مثل: نواختن موسیقی.

دست‌های خود را روی هم نیندازید یا آنها را درون جیب‌تان قرار ندهید؛ این‌طور خسته به‌نظر می‌رسید. به‌جای آن لبخند بزنید و سلام کنید.

۲. لباس تمیزی بپوشید

این موضوع هم برای لباس و بدن شما صدق می‌کند. اگر کثیف به‌نظر برسید، بقیه تصور می‌کنند که بی‌خانمان هستید.

  • موهای خود را شانه کنید و اصلاح کنید.
  • مطمئن باشید که لباس‌های تمیز و بدون پارگی به‌تن دارید.

۳. متناسب با محل مورد نظر خودتان لباس بپوشید

مردم به سمت کسانی خواهند رفت که مثل آنها لباس پوشیده‌اند.

۴. بدانید چه نوع لباسی را نباید بپوشید

علاوه‌بر اینکه باید لباس‌های تمیز و بدون پارگی بپوشید، بهتر است از عینک آفتابی استفاده نکنید تا تماس چشمی خود را حفظ کنید. با داشتن عینک آفتابی، به‌نظر می‌رسد چیزی را مخفی می‌کنید.

  • لباس سیاه نپوشید، چر که شما را ترسناک جلوه می‌دهد و دیدن شما را نیز سخت‌تر می‌کند. از لباس‌ها و رنگ‌های روشن‌تر استفاده کنید.
  • موها و ریش‌های خیلی بلند نشانه تمیزی نیست.

۵. به بقیه‌ی هیچهایکرها احترام بگذارید

به بقیه هیچ هایکرها احترام بگذارید

اگر یک هیچهایکر دیگری را دیدید، سعی کنید با او صحبت کنید. اگر هم‌مقصد هستید باهم سفر کنید. این‌گونه امنیت شما هم بالاتر می‌رود. می‌توانید از آنها نکات مهمی یاد بگیرید.

۶. درون ماشین دوستانه برخورد کنید

شما برای مدتی درون ماشین خواهید بود پس نمی‌خواهید که سفر بدی داشته باشید. خیلی از راننده‌ها از حرف زدن خوش‌شان می‌آید و بعضی دیگر خودشان با پرسیدن در مورد سفرتان، مکالمه را آغاز می‌کنند. نترسید و سؤال کنید. به مسائل شخصی کمتر بپردازید.

اگر در یک کشور خارجی مسافرت می‌کنید بهتر است کمی از زبان محلی را یاد بگیرید. راننده‌ها اغلب برای پیدا کردن هم‌صحبت مسافر سوار می‌کنند. دانستن زبان برای انجام مکالمه لازم است.

یک مکالمه‌ی دوستانه می‌تواند غذای مجانی، چندین کیلومتر بیشتر یا اطلاعات مفیدی را به ارمغان آورد. هرگز درخواست غذای مجانی نکنید اما وقتی به شما تعارف می‌شود آن را قبول کنید.

در مورد مسائل حساس مثل: سیاست، نژاد یا مذهب صحبت نکنید. این کارها می‌تواند یک مکالمه‌ی دوستانه را خراب کند.

۷. از قبل برای پیاده‌شدن برنامه‌ریزی کنید

بهتر است در شروع سفر، در مورد محل پیاده شدن خود صحبت کنید. بخواهید در جایی امن و خوب مثل: پمپ بنزین، در نقطه‌ی ورودی یا خروجی شهر پیاده شوید.

پارکینگ ماشین‌های سنگین جای خیلی خوبی است. می‌توانید آذوقه و راننده‌های بیشتری را پیدا کنید.

فرمول شادی و مثبت‌اندیشی را یاد بگیرید و با افسردگی خداحافظی کنید

۱۰،۰۰۰ تومان


اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید



منبع wikihow
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

۱ دیدگاه
  1. سارا می‌گوید

    وای خیلی دلم میخواد این شیوه رو امتحان کنم. تو ایران خیلی مرسوم نیست و من که دخترم خطر بیشتری داری اما سفره و خطر و هیجانش??