ویزای تحصیلی کانادا و جزئیاتی که در مورد آن باید بدانید

1

این روزها خیلی‌ها به تحصیل در خارج از کشور فکر می‌کنند. از میان کشورهای مختلف دنیا، کانادا یکی از پرطرفدارترین مقصدها برای دانشجویان ایرانی است. برای تحصیل در کانادا باید «اجازه‌ی تحصیل» در آن کشور را که درواقع ویزای دانشجویی کاناداست، داشته باشید. اگر می‌خواهید درباره‌ی ویزای تحصیلی کانادا و شرایط آن بیشتر بدانید، این مطلب را بخوانید.

اگر دوره‌ی آموزش یا تحصیل کمتر از ۶ ماه باشد، نیازی به ویزای تحصیلی ندارید. بااین‌وجود حتی برای دوره‌های آموزشی کمتر از ۶ ماه بهتر است اجازه‌ی تحصیل دریافت کنید، زیرا اگر دوره‌تان طولانی شود یا بخواهید برای دوره‌ی دیگری ثبت نام کنید، درصورتی امکان درخواست اجازه‌ی تحصیل را خواهید داشت که کشور کانادا را ترک کنید. اما اگر ویزای تحصیلی داشته باشید، درصورت پایان مدت آن می‌توانید در داخل کانادا برای تمدید اقدام کنید.

رونیکس

دانشجویان تمام‌وقت دانشگاه‌های معتبر کانادا در دوره‌ی عالی، با داشتن اجازه‌ی تحصیل امکان کار پاره‌وقت در محیط دانشگاه را خواهند داشت. همچنین با داشتن ویزای تحصیلی احتمال اینکه بتوانید خارج از دانشگاه کار کنید یا شغلی در حیطه‌ی پروژه‌ی تحصیلی‌تان به‌عنوان مجری یا کارآموز پیدا کنید بیشتر است. به‌علاوه می‌توانید پس از پایان تحصیل برای اقامت دائم اقدام کنید.

درخواست اجازه‌ی تحصیل در کانادا

راهنمایی هایی برای تحصیل در کانادا

برای درخواست اجازه‌ی تحصیل باید فرم کاغذی یا آنلاین درخواست را پر کنید. می‌توانید این فرم را از وبسایت اداره‌ی مهاجرت و شهروندی کانادا دریافت کنید. بررسی فرم‌های دستی معمولا بیشتر طول می‌کشد بنابراین بهتر است از پیش اطلاعات کافی درباره‌ی مدت بررسی کسب کنید. برای درخواست آنلاین باید از مدارک لازم نمونه‌های الکترونیکی تهیه‌ کنید. سفارت کانادا بسته به کشور محل زندگی‌تان راهنمایی‌های لازم درباره‌ی مدارک موردنیاز را در اختیارتان می‌گذارد.

فرایند دریافت ویزای دانشجویی کانادا به شرح زیر است:

۱. پیش از هر چیز باید نامه‌ی پذیرشی از یکی از مؤسسات آموزش عالی معتبر داشته باشید. دانشجویان درحال تحصیل در کبک باید از دولت کبک درخواست گواهی قبولی کنند. این گواهی برای درخواست اجازه تحصیل در کانادا ضروری است.

۲. گام بعدی دریافت بسته‌ی درخواست ویزا از وبسایت سفارت یا کنسولگری کانادا در کشور محل زندگی‌تان است. ممکن است بسته به ملیت‌تان نیاز به دریافت ویزای اقامت موقف داشته باشید (می‌توانید بررسی کنید که آیا به ویزای اقامت موقت نیاز دارید). اما جای نگرانی نیست زیرا بررسی و تعیین نتیجه‌ی آن هم‌زمان با ویزای دانشجویی انجام می‌شود.

۳. برای دریافت بسته‌ی ویزا باید به پرسش‌های مختلفی در وبسایت اداره‌ی مهاجرت و شهروندی کانادا پاسخ بدهید. با پاسخ‌ دادن به این پرسش‌ها مشخص می‌شود آیا مجاز به درخواست ویزای دانشجویی به‌شکل آنلاین هستید و اینکه چه مدارکی باید ارائه کنید.

۴. چنانچه مجاز به درخواست آنلاین باشید، شناسه‌ای دریافت می‌کنید که تا ۶۰ روز اعتبار دارد و برای تأیید درخواست آنلاین‌تان به آن نیاز دارید. برای مراجعات بعدی به این کد نیاز خواهید داشت، بنابراین آن را ذخیره کنید. در ادامه‌ راهنمای ثبت درخواست، شهریه‌ی تقریبی، فهرستی از مدارک موردنیاز و راهنمای گام بعدی در اختیارتان قرار می‌گیرد.

۵. هنگامی‌که آماده‌ی ثبت درخواست شدید، یک حساب کاربری MyCIC ایجاد کنید؛ در این مرحله باید شناسه‌ی دریافتی را وارد کنید. سپس فهرستی از مدارک موردنیاز شما با امکان آپلود هریک به نمایش درمی‌آید. پیش از این گام کپی الکترونیکی مدارک موردنیاز را تهیه کنید.

۶. پس از ذخیره‌ی مدارک موردنیاز، تکمیل فرم درخواست و پرداخت هزینه‌های مربوطه باید فرم درخواست کامل‌شده و اطلاعات آن را تأیید کنید.

۷. ممکن است برخی متقاضیان نیاز به مصاحبه‌ی حضوری در سفارت یا کنسولگری کانادا داشته باشند.

برخی مدارک موردنیاز دیگر

راهنمایی هایی برای تحصیل در کانادا

ممکن است نیاز باشد برخی یا همه‌ی مدارک زیر را ارائه کنید:

متقاضیان برخی ملیت‌ها باید مشخصات هویتی مانند عکس و اثر انگشت ارائه کنند.

برخی متقاضیان پیش از تأیید نهایی درخواست نیازمند معاینه‌ی پزشکی و/یا بررسی سوءپیشینه هستند. درصورت داشتن سوءپیشینه اجازه تحصیل در کانادا را نخواهید داشت.

همه‌ی متقاضیان به‌جز متقاضیان از ایالات متحده، سن پیر و میکلون باید دارای گذرنامه معتبر در پایان دوره‌ی تحصیل باشند. دو قطعه عکس ۶×۴ با ذکر نام و تاریخ تولد در پشت آن از دیگر مدارک موردنیاز است.

برای دریافت ویزای دانشجویی باید ثابت کنید از عهده‌ی هزینه‌هایتان برمی‌آیید (تمکن مالی دارید). در سال ۲۰۱۶ رقم موردقبول سالانه حدود ۱۰٫۰۰۰ دلار کانادا و برای تحصیل در ایالت کبک ۱۱٫۰۰۰ دلار کانادا به‌اضافه‌ی شهریه دانشگاه بوده است. هزینه‌ی رفت‌وبرگشت را هم باید در نظر بگیرید. برای اثبات این مسئله می‌توانید هر یک از مدارک زیر را ارائه کنید:

  • گواهی بانکی،
  • مشخصات حساب بانکی در کانادا به نام خودتان که پول به آن واریز می‌شود،
  • حواله‌ی بانکی با ارز قابل‌تبدیل،
  • گواهی پرداخت شهریه و هزینه‌های اقامت،
  • نامه‌ی شخص یا مؤسسه‌ای که به شما کمک مالی می‌کند،
  • گواهی پرداخت هزینه‌ها توسط سازمان یا مؤسسه‌های کانادایی درصورت دریافت بورسیه.

همچنین بسته به ملیت‌تان ممکن است به مجوز الکترونیکی سفر (eTA) به کانادا نیاز داشته باشید. برای تمام ویزاهای صادرشده پس از جولایِ ۲۰۱۵، این مجوز به‌طور خودکار همراه ویزا صادر می‌شود.

پس از ثبت درخواست

راهنمایی هایی برای تحصیل در کانادا

درصورت تأیید درخواست‌تان، شما معرفی‌نامه‌ای‌ دریافت خواهید کرد و درصورت نیاز مجوز الکترونیکی سفر و/یا ویزای اقامت موقت برای‌تان صادر می‌شود. سفر به کانادا باید با همان گذرنامه‌ای انجام شود که ویزا بر مبنای آن درخواست شده است. eTA به مدت ۵ سال یا تا پایان اعتبار گذرنامه‌تان اعتبار دارد.

این مدارک را همراه با گذرنامه، گواهی تمکن مالی و نامه‌ی پذیرش (و درصورت نیاز مدارک دیگر) به امور خدمات مرزی در کانادا ارائه دهید تا ویزای دانشجویی شما را صادر کنند و اجازه ورود به کانادا را برای‌تان فراهم کنند.

کار در کنار تحصیل در کانادا

اگر بخواهید می‌توانید بدون نیاز به اجازه‌ی کار، در هر نیم‌سال تحصیلی تا ۲۰ ساعت و هنگام تعطیلات به‌طور تمام‌وقت کار کنید. برای این منظور باید:

  • ویزای دانشجویی معتبر داشته باشید.
  • دانشجوی تمام‌وقت باشید.
  • در مؤسسات آموزش عالی معین (در کبک آموزشگاه‌های فنی‌حرفه‌ای هم قابل‌قبول هستند) ثبت نام شده باشید.
  • مشغول تحصیل در رشته‌های دانشگاهی، فنی‌حرفه‌ای یا برنامه‌های آموزشی حرفه‌ای باشید که دست‌کم ۶ ماه طول می‌کشند و در پایان دوره به شما مدرک ارائه می‌کنند.

همچنین نیازمند شماره‌ی بیمه‌ی اجتماعی هستید تا بتوانید در کانادا کار کنید و از خدمات دولتی بهره‌مند شوید.

اعتبار ویزای تحصیلی ۹۰ روز پس از پایان دوره‌ی تحصیلی‌تان به پایان می‌رسد. بنابراین اگر مایلید پس از پایان تحصیل در کانادا بمانید و کار کنید باید اجازه‌ی کار بگیرید که ۳ سال اعتبار دارد.


در ادامه بخوانید: مهاجرت به کانادا از طریق تخصص و شرایط لازم برای ورود سریع به این کشور
اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید



منبع topuniversities
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

۱ دیدگاه
  1. فرزانه مهیاری می‌گوید

    سلام
    با سپاس مطلب بسیار خوب وکاربردی بود. با ترجمه بسیار روان