در اولین روزهای کاری چگونه رفتار کنیم تا موفق شویم؟

0

شغل جدیدتان مبارک! پس از مدت‌ها ارسال درخواست شغلی، مصاحبه کاری و مذاکره بر سر اولین دستمزد، حالا می‌توانید نفسی آسوده بکشید و مدتی استراحت کنید. هرچند، این بدترین کاری است که می توان انجام داد! اکنون زمان کار و اثبات توانایی‌های خود به شرکت و مدیران است.
این دوره را به سه دوره کوچک‌ترِ هفته نخست، ماه نخست و ۹۰ روز نخست تقسیم کنید تا بتوانید به‌سرعت خود را به‌عنوان نیرویی کارآمد و حرفه‌ای معرفی کنید. همراه ما باشید، می‌خواهیم شما را در این مسیر بیشتر راهنمایی کنیم.

هفته نخست کاری

۱. اولویت‌های تیم را شناسایی کنید

هفته نخست کاری شما احتمالا سبک خواهد بود و فرصت بسیار مناسبی است تا با محیط کار و شرح شغلی و وظایف خود آشنا شوید. البته گاهی هم ممکن است شما با حجم زیادی از کار مواجه شوید. مهم نیست که کدام‌یک از این دو موقعیت پیش آید، حتما نزد مدیرتان بروید و درباره اولویت‌ها و مشکلات تیم گفت‌و‌گو کنید.

رونیکس

۲. نقشه ساختار سازمان را مطالعه کنید

ممکن است همان روز نخست، نقشه ساختار سازمان را به شما بدهند اما اگر هم ندادند، خودتان با پرس‌و‌جو درباره ساختار سازمان، این نقشه را طراحی و مطالعه کنید. بسیار خوب است که بدانید واحد شما با چه واحدهای دیگری در ارتباط است. این موضوع به شما برای تعیین نقشه راه کمک زیادی می‌کند.


حتما بخوانید: معرفی انواع ساختار سازمانی، معایب و مزایای آنها

۳. یک روز طولانی در دفتر کار بمانید

آیا شما شب‌زنده‌دار هستید و عملکردتان در ساعت‌های پایانی شب بهتر است یا ترجیح می دهید 7 صبح سر کار باشید و زودتر به خانه بروید؟ بسیار هوشمندانه است اگر به ساعت طبیعی بدن‌تان توجه کنید و ساعت کاری‌تان را با آن هماهنگ کنید. هفته نخست کاری، بهترین فرصت است تا متوجه شوید بیشترین بازدهی شما در چه ساعاتی است. همچنین اگر یک روز طولانی در محل کار بمانید، متوجه می‌شوید که اوج کار چه زمانی است و چه زمانی می‌توانید مفیدتر باشید.

۴. با همکاران خود ملاقات کنید

مشخص است که شما بارها و بارها با همکاران‌تان ملاقات خواهید کرد، اما هفته نخست بسیار مهم است! خودتان را به همکاران معرفی کنید و نام و مسئولیت آنها را بپرسید. حتی می‌توانید کمی هم صمیمی‌تر شوید و درباره سرگرمی‌ها و خانواده ایشان نیز بپرسید.


حتما بخوانید: ایجاد ارتباط در محیط کار با چند اقدام سازنده

۵. با مدیر در تعامل باشید

تعامل با مدیر

در پایان هفته نخست، نزد مدیرتان بروید و او را در جریان پیشرفت کاری خود قرار دهید. این فرصتی طلایی است؛ برای اینکه نظر مدیر را در مورد خودتان بدانید و در ادامه عملکرد بهتری داشته باشید.

۳۰ روز نخست کاری

۱. با همکاران ملاقات کنید

این موضوع بسیار بدیهی اما مهم است! با همکاران خود صحبت کنید. توصیه می‌شود، نام افرادی را که ملاقات کردید، یادداشت کنید چراکه ممکن است آنها را فراموش کنید.


حتما بخوانید: چگونه در محیط کار با دیگران ارتباط برقرار کنیم؟

۲. بپرسید، گوش دهید و مشاهده کنید

ماه نخست، بهترین فرصت برای یادگیری است. به‌خوبی به رفتار، عملکرد و توصیه همکاران و مدیرتان توجه کنید. اگر موضوعی مطابق میل شما نبود، انتقاد نکنید. بلکه علت آن موضوع را جویا شوید؛ شاید دلیل منطقی در پس آن باشد که شما متوجه آن نشده‌اید. در این 30 روز، شما می‌توانید پیشنهاد بدهید اما بهتر است بیشتر به‌دنبال یادگیری و فهم عمیق‌تر باشید.

۳. به نیازهای شرکت توجه کنید

همچون یک اَبَرقهرمان به‌دنبال شناخت اولویت‌ها و نیازمندی‌ها باشید. به‌عنوان مثال اگر شرکت‌ها به یک مسئول کنترل پروژه احتیاج دارند، کار با نرم‌افزار آن را یاد بگیرید.

۴. درباره مشکلات تیم یادداشت بردارید

یادداشت برداری

چشمان و گوش‌های خود را باز نگه دارید و با دقت مشکلات تیم را رصد کنید. ببینید چه مواردی روند کار را مختل می‌کند. ابتدا باید به فهم دقیق از وضع موجود برسید تا پس از آن بتوانید پیشنهادی ارائه کنید.

۵. آب بنوشید، غذای سالم بخورید و به میزان کافی استراحت کنید

این توصیه شاید به‌صورت مستقیم به عملکرد کاری شما ارتباط نداشته باشد اما درواقع سلامتی جسمانی و مقاومت بدن شما که وابسته به نوشیدن آب کافی، خوردن غذای سالم و استراحت کافی است، بر عملکرد شما تأثیر می‌گذارد. با بدن‌تان همچون یک موتور رفتار کنید! تغذیه خوب و استراحت کافی!


حتما بخوانید: چرا در ساعت‌های کاری باید آب بیشتری بنوشیم؟

۹۰ روز نخست

۱. با افراد ماهر در ارتباط باشید

پس از چند هفته کار احتمالا افراد ماهر و باسواد را در محل کار شناسایی کرده‌اید. رابطه‌تان را با این افراد حفظ کنید تا شما هم موفق شوید. این افراد می‌توانند نکات بسیار خوبی به شما بیاموزند.

۲. انتظارات‌تان را مشخص کنید

ارتباط را با مدیرتان قطع نکنید و اهداف و انتظارات‌تان را به وی نشان دهید. به مدیرتان ثابت کنید که اهداف‌تان در جهت منافع شرکت است و به وظایف روزمره آسیبی نمی‌زند. همچنین شما می‌توانید از اهداف بلندمدت شرکت آگاه شوید.

۳. برخی وظایف نانوشته را بر دوش بگیرید

در همه شرکت‌ها برخی وظایف نانوشته وجود دارد که می‌توانید آنها را برعهده بگیرید. به‌عنوان مثال می‌توانید گاهی ظرف‌ها را بشویید یا خوراکی به محل کار ببرید.


حتما بخوانید: چگونه در محل کار موفق باشیم؟

۴. هر روز همچون روز مصاحبه شغلی‌تان باشید

علاقه شغلی

روز مصاحبه را به‌یاد بیاورید که چقدر مشتاق و متمرکز بودید. تصور کنید که هر وظیفه‌ای به شما سپرده می‌شود، بخشی از مصاحبه شغلی شماست. ذهن خود را بر موضوع متمرکز و دقیق کنید. این روش برای شما آبروی حرفه‌ای به‌دنبال می‌آورد.

۵. با همکاران قدیمی خود در ارتباط باشید

گاهی زمان بگذارید و با همکاران قدیمی‌تان دیداری تازه کنید. از هر فرصتی برای ارسال ایمیل یا پیامک به مدیران و مربیان سابق خود استفاده کنید.

به‌یاد داشته باشید، برای دست‌یابی به بهترین نتیجه شغلی باید تلاش کنید. شما هرگز شانس مجددی برای تأثیرگذاری مثبت در نگاه اول نخواهید داشت. شما فقط یک‌بار می‌توانید یک خاطره خوب از نخستین برخوردتان بسازید. به‌محض آغاز کار جدید، با جدیت تلاش کنید. آینده شما با عملکرد مثبت در نخستین روزها ساخته می‌شود.


در ادامه بخوانید: چگونه یک کارمند نمونه باشیم؟
منبع topresume
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.