چگونه در یک رابطه عاطفی‌ حسادت خود را کنترل کنیم؟

1

اگر در رابطه‌ای عاطفی هستید، کمی حس حسادت نسبت به روابط طرف مقابل با دیگران طبیعی است؛ به‌ویژه اگر او را خیلی دوست داشته باشید. حسادت گاه و بی‌گاه خوب است و چه بسا کمی هیجان و اشتیاق هم به این رابطه‌ی عاطفی اضافه می‌کند. اما اگر این حسادت بیشتر و شدیدتر شد چه؟ اگر از حد گذشت چه؟ در این مقاله با ۷ راهکار برای برخورد با حسادت در روابط عاطفی آشنا می‌شوید.

چرا آدم‌ها حسادت می‌کنند؟

در مورد مردان، حسادت معمولا زمانی رخ می‌دهد که مردی می‌ترسد همسرش به او خیانت جنسی کند و با شخص دیگری وارد رابطه شود. از سوی دیگر، زنان بیشتر نگران خیانت عاطفی هستند، چون نگران زندگی فرزندان‌شان هستند و می‌خواهند اطمینان یابند که همسرشان، آنها را تأمین و محافظت می‌کند.

رونیکس

امروزه آدم‌ها بیشتر از گذشته از این می‌ترسند که دست رد به سینه‌شان بخورد، پذیرفته نشوند، کسی عاشق‌شان نشود یا کسی را که دوستش دارند از دست بدهند. این احساس طبیعی است. اما اگر این فکر و حس حسادت شدت بگیرد، منجر به تزلزل شخصیت فرد و رابطه می‌شود. از سوی دیگر، اگر این ترس کم شود، حسادت هم کم خواهد شد. اگر شما هم غالبا دچار حسادت می‌شوید، چند راهکار وجود دارد که می‌تواند کمک‌تان کند:

۱. از روی احساسات عمل نکنید

عمل نکردن طبق احساسات کار سختی است. مشکل اصلی، حس حسادت یا هر احساس دیگری نیست، بلکه مشکل واقعی زمانی شروع می‌شود که بر اساس آن حسادت رفتار می‌کنید و اجازه می‌دهید شما را از پا دربیاورد. البته که می‌توانید هر حسی داشته باشید، اما مجبور نیستید بر اساس آن عمل کنید. به‌خاطر داشته باشید طرف مقابل‌تان هم انسان است و او هم مانند شما با دنیای اطرافش فعالانه در ارتباط است؛ دنیایی که پر از آدم‌های مختلفی است که چه بسا در شکل ظاهری، تحصیلات، وضعیت مالی و غیره از شما بهتر هم باشند، اما این بدان معنی نیست که طرف مقابل‌تان به شما خیانت خواهد کرد! حتما دلیلی دارد که او با شما وارد یک رابطه‌ی عاطفی شده است. اگر می‌خواست با فرد دیگری رابطه داشته باشد، از اول این کار را می‌کرد. بنابراین دفعه‌ی بعد که احساس حسادت کردید، این احساس را بپذیرید، اما شیوه‌ی فکری خودتان را در قبال این موقعیت تغییر بدهید و منطقی و عاقل باشید.

۲. آرام باشید و ریسک‌های عاشقی را به جان بخرید

اگر عاشق هستید، نسبت به طرف مقابل آسیب‌پذیر باشید

عاشق بودن یعنی آسیب‌پذیر بودن. جرج آر آر مارتین (George R.R. Martin) این را به بهترین‌شکل بیان کرده؛ او می‌گوید: «هر قدر عاشق‌تر باشید، ضعیف‌تر هستید.» باید قلب خود را به روی طرف مقابل‌تان باز کنید، به عواقب این کار اعتماد کنید و آرام باشید. بله، آسان نیست، اما باید آماده‌ی پذیرفتن چیزهایی باشید که فراتر از کنترل شما هستند و به خودتان در برخورد با ناشناخته‌ها اعتماد کنید. یادتان باشد که شما در این رابطه هستید، چون تصمیم گرفته‌اید که عاشق باشید. اینکه عاشق طرف مقابل‌تان باشید انتخاب شماست و باید ریسک‌های آن را هم بدون هیچ تردید و حسادتی بپذیرید.

۳. حسادت خود را به شیوه‌ی ملایمی ابراز کنید

اگر حس می‌کنید که طرف مقابل‌تان کاری می‌کند که حسادت شما را به‌دنبال دارد، می‌توانید حس خود را بیان کنید و منطقی با او حرف بزنید. می‌توانید با شوخی، سیاست‌مدارانه یا به‌طور مستقیم حرف خود را بزنید؛ البته به‌شرط آنکه محترمانه باشد. اگر شوخ‌طبع هستید، می‌توانید درباره‌ی انجام فلان کار از سوی طرف مقابل‌تان که چقدر حسادت شما را شعله‌ور کرده شوخی کنید. همین‌طور که حرف‌تان را می‌زنید بخندید، چون خنده باعث می‌شود فشار از روی موضوع برداشته شود و پیام‌تان را به‌خوبی منتقل کنید. وقتی سیاست به‌خرج می‌دهید، می‌توانید به او بفهمانید که خیلی دوستش دارید و می‌دانید که هرگز نمی‌خواهد کاری کند که حسادت شما را برانگیزد. اگر آدم رُکی هستید، بگویید که به او اعتماد دارید، اما نمی‌توانید احساسات خود را کنترل کنید و دوست دارید او هم به احساسات شما توجه کند.

۴. قدر خودتان را بدانید

یکی از دلایل اصلی حسادت آدم‌ها این است که عزت‌نفس پایینی دارند و متزلزل هستند. چنین آدمی دوست دارد که فکر کند به‌اندازه‌ی کافی خوب نیست، طرف مقابلش هم متوجه این قضیه خواهد شد و او را به‌قصد برقراری رابطه با شخص دیگری ترک خواهد کرد! شما باید بدانید که علاقه‌ی روزهای نخست طرف مقابل‌تان به شما دلیلی داشته است. اگر به‌دنبال تأیید او و فهم این مسئله هستید، از او بخواهید بگوید در شما چه دیده که وارد این رابطه شده است (البته با دلیل). دفعه‌ی بعدی که احساس حسادت کردید، به‌خاطر بیاورید که او با شماست، چون دوست دارد که با شما باشد، چون شما ویژگی‌های مثبتی دارید.

۵. روی زخم‌هایتان مرهم بگذارید

گاهی‌اوقات آدم‌ها به‌خاطر زخم‌هایی که در روابط قبلی خود خورده‌اند حسادت می‌کنند. شاید قبلا در یک رابطه، آسیب دیده باشید و طرف مقابل به شما خیانت کرده باشد، اما اکنون باید گذشته را فراموش کنید و بدانید که دیگر با آن شخص نیستید و رابطه‌ی عاطفی جدیدی برقرار کرده‌اید. کسی که اکنون با او هستید، شریک قبلی‌تان نیست. درک ریشه‌ها، عوامل و دلایل حسادت، بخش مهمی از رشد فردی و حفظ یک رابطه‌ی سالم است. هر وقت احساس حسادت کردید، سعی کنید آگاهانه روی زخم‌های قدیمی‌تان مرهم بگذارید، و انعطاف‌پذیرتر باشید تا گذشته‌تان روی حال و آینده تأثیری نگذارد.

۶. به طرف مقابل اعتماد داشته باشید

اگر می‌خواهید رابطه‌ی موفقی داشته باشید، به هم اعتماد کنید

اگر می‌خواهید رابطه‌ی شاد و موفقی داشته باشید، چاره‌ای ندارید جز اینکه به طرف مقابل‌تان اعتماد کنید. هیچ‌کس نمی‌تواند او را کنترل کند و شما هم باید دست از حسادت بردارید. اندکی کنترل ایراد ندارد، اما مشکل از جایی شروع می‌شود که سعی می‌کنید کارهای طرف مقابل‌تان را که کنترلی روی آنها ندارید زیر ذره‌بین داشته باشید. به‌رغم احساس حسادتی که شاید تجربه می‌کنید، سعی کنید به شیوه‌ای عاشقانه رفتار کنید.

۷. به خودتان اطمینان داشته باشید

بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که به خودتان اطمینان داشته باشید. اطمینان داشته باشید که می‌توانید عمیقا و بدون هیچ حسرتی عاشق باشید. اطمینان داشته باشید که عشق‌تان مانند لنگری عمل خواهد کرد که رابطه‌تان را از غرق شدن نجات می‌دهد. این آسان نیست، اما در نهایت وقتی به خودتان اطمینان داشته باشید، به آنچه اتفاق می‌افتد هم اعتماد خواهید داشت. مطمئن می‌شوید که قادر خواهید بود حتی دشوارترین موقعیت‌ها، همچون جدایی را هم مدیریت کنید.

در نهایت اینکه حسادت می‌تواند مخرب باشد و در روابط عاطفی مثل سم عمل کند! اما اگر موقع حسادت توصیه‌ها و راهکارهای بالا را به‌کار بگیرید، برای ساخت رابطه‌ی عاطفی و عمق بخشیدن به اعتمادتان، در موضع بهتری قرار خواهید گرفت.


در ادامه بخوانید: درمان حسادت با ۵ روش فوق‌العاده کاربردی
اگر می‌خواهید دلیل بسیاری از رفتارهای شریک عاطفی، یا حتی خودتان را در رابطه متوجه شوید، حتما این کتاب را بخوانید.
منبع huffingtonpost
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

۱ دیدگاه
  1. Safora می‌گوید

    خیلی خیلی ممنون از این مطلب عالی یادداشت کردم تا از راه حل هایی که گفتین حتما استفاده کنم