چطور از آدم‌های حسود در جهت پیشرفت‌مان استفاده کنیم؟

5

هم‌زمان با شناخته‌شدن به‌عنوان فردی موفق‌، تقریبا همیشه می‌توانید منتظر افراد حسود در زندگی‌تان باشید. آدم‌های حسود یا تماما ارزشمند بودن شما را زیر سؤال می‌برند یا به‌احتمال بیشتر، به موردی از موارد موفقیت‌هایتان حسادت می‌ورزند. حسودها تأثیر منفی خودشان را به‌سادگی بر زندگی دیگران تحمیل می‌کنند. درحالی‌که طبیعتا ما آدم‌ها دل‌مان نمی‌خواهد مورد حسادت و بی‌مهری دیگران قرار بگیریم؛ اما واقعیت این است که بودن در کنار افراد حسود تقریبا اجتناب‌ناپذیر است، به‌خصوص وقتی که شما موفقیت را در آغوش گرفته‌ باشید. بنابراین، گزینه‌های پیش‌رویتان یکی این است که به آنها اجازه بدهید، بر شما اثر بگذارند یا اینکه کاری کنید که از حسادت‌شان به نفع خودتان بهره ببرید. در این نوشته به ده نکته اشاره می‌کنیم که با کاربرد آنها می‌توانید از رفتار آدم‌های حسود به‌عنوان سوخت حرکت در مسیر موفقیت‌تان بهره‌مند شوید.

۱. اگر به شما حسودی می‌کنند، یعنی شما در مسیر درست هستید

ظهور تعدادی آدم حسود در اطراف‌تان این پیام را می‌رساند که به درجه‌ی مشخصی از موفقیت نائل شده‌اید. اگر هیچ دستاوردی نداشتید، آن‌وقت تقریبا هیچ‌کس آن‌قدر توجهی به شما نداشت که انتقادی به شما وارد کند.

رونیکس

وقتی آدم‌های حسودی در اطراف‌تان هستند که به شما و کارتان حسادت می‌کنند، این را نشانه‌ای بدانید که خبر از حرکت شما در جاده‌ی موفقیت دارد. حسادت‌ها را گواهی بر درستی کارهایی بگیرید که انجام داده‌اید.

چطور از آدم‌های حسود به عنوان سوخت موفقیت‌مان استفاده کنیم

۲. از رفتار و اخلاق آن‌ها بیاموزید که پذیرای دیگران باشید

مواجهه با رفتارهای ناخوشایند دیگران، می‌تواند به شما بیاموزد که نسبت به سایرین، آدم‌ پذیراتری باشید. به‌جای تکرار رفتار‌هایی که اطرافیان حسودتان در قبال دیگران انجام می‌دهند، رفتار معکوس آنها را در پیش بگیرید. با چنین نگاهی به‌مرور آگاهی و همدلی‌تان نسبت به احساسی که دریافتِ بازخوردِ منفی در افراد ایجاد می‌کند، رشد پیدا می‌کند.

پس از این، زمانی که با افرادی رو‌به‌رو می‌شوید که شرایط مشابه خودتان را دارند، می‌توانید از آن‌ها حمایت کنید و برای‌شان انگیزه‌بخش باشید. این رفتار شما هم به دیگران یاری می‌رساند و هم برای شما ارتباطات معناداری را با افراد موفق برقرار می‌کند.

۳. از انتقادات آن‌ها برای ارزیابی خودتان بهره ببرید

هرچند بسیاری از انتقادها ریشه در حسادت دارند، گاهی پیش می‌آید که با انتقادی موجّه روبه‌رو شوید. در این مواقع، نباید ناراحتی به دل بگیرید، بلکه باید به حرفی که دیگران برای گفتن دارند گوش بسپارید. گاهی انتقادها به شما کمک می‌کنند که به آدم بهتری تبدیل بشوید.

مثلا اگر روی پروژه‌ای کار می‌کنید که برای محیط‌زیست مخاطره‌آفرین است و شما متوجه این نکته نبوده‌اید، در این زمان، گوش‌سپردن به حرف‌های آدم‌های حسود می‌تواند نکته‌ای را که از نظر دور داشته‌اید، به شما یادآوری کند.

شما می‌توانید از نظرات دیگران کمک بگیرید تا متوجه فرصت‌هایی شوید که در آن‌ها، آن‌جور که باید، ظاهر نشده‌اید. شناختن این نقاط به شما قدرت می‌دهد تا آدم بهتری بشوید.

۴. متواضع‌تر باشید

در مواجه با انتقاد می‌توانید مسیر دشوار اما سازنده‌ای را انتخاب کنید: در زندگی، زمان‌هایی وجود دارد که یا می‌توانید مقابله‌به‌مثل کنید و یا می‌توانید کاری را انجام دهید که درست باشد. ممکن است شما موفق‌تر از آدم‌های حسودی باشید که اوقات سختی را برای‌تان ایجاد کرده‌اند.

منظور این است که شما باید در واکنشی که دارید متواضع باشید. لازم نیست که خودستایی کنید یا سعی کنید که اعتبار خودتان را بیش از پیش تأیید کنید. درعوض، به غریزه‌تان اطمینان کنید و متواضع و محترمانه واکنش خود را نشان بدهید.

۵. از حسودها برای آموختن درباره‌ی حل تعارض استفاده کنید

سروکار داشتن با آدم‌های حسود در کنار همه‌ی مشکلاتی که دارد، فرصتی را فراهم می‌کند تا بهتر بتوانید تعارض‌ها را حل‌وفصل کنید. ممکن است در فضای مجازی یا در یک مراسم فردی به‌شدت شما را به چالش بکشند و شما را در موقعیت دشوار قرار بدهند.

از این تجربه مانند فرصتی برای آموختن درباره‌ی تعارض بهره ببرید. گاهی تنها لازم است از ماجرا عبور کنید و پاسخی ندهید؛ در مواقع دیگر، واکنش‌تان باید اندکی متفاوت باشد.

۶. بیاموزید که خشم‌تان را کنترل کنید

مدیریت خشم در زندگی کار دشواری است. مردم ممکن است حرف‌هایی بزنند که شما را به دلایل متفاوتی، بسیار خشمگین کنند. در عوضِ مقابله‌به‌مثل بیاموزید که واکنش خود را به‌آرامی بروز دهید.

از تمام کلمات و رفتارهای منفی که ممکن است قربانی آن شده باشید، به‌نفع خودتان استفاده کنید. اگر بتوانید در چنین موقعیت پرفشار یا اضطراب‌آوری بر خود مسلط بمانید، یاد می‌گیرید که خشم‌تان را در اختیار بگیرید. ثمره‌ی این توانایی را به‌دفعات بی‌شمار در زندگی مشاهده خواهید کرد.

۷. نادیده گرفتن اثرات منفی را در مواجهه با حسودان یاد بگیرید

در زندگی‌ با آدم‌های منفی فراوانی رو‌به‌رو خواهید شد. ما نمی‌توانیم همه را مجبور کنیم که دوست‌مان داشته باشند. به همین دلیل می‌توان از آدم‌های حسود به‌عنوان افرادی ارزشمند برای فراگرفتن این درس‌ استفاده کرد.

آموختن این درس که قرار نیست همه ما را دوست داشته باشند، به شما این امکان را می‌دهد تا توجه‌تان را روی مسائلی متمرکز کنید که اهمیت بیشتری دارند، برای مثال: حضور داشتن در لحظه، چالش‌هایی که با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنید و تلاش برای تبدیل شدن به انسانی بهتر.

۸. از آدم‌های حسود برای تقویت تفکری مستقل‌تر بهره ببرید

ممکن است شما با توهین‌هایی عمیقا شخصی مواجه شوید که باورها و شخصیت شما را نشانه می‌روند. با وجود این، قرار نیست خود را با باورهای فرد دیگری تطبیق بدهید. در عوض، باید به آنچه شما را منحصر‌به‌فرد می‌کند افتخار کنید.

اگر بیاموزید خود را به‌خاطر همان‌که هستید دوست داشته باشید، آن‌وقت می‌توانید با فکری مستقل‌تر زندگی کنید. این نحوه‌ی زندگی میزان رضایت و موفقیت‌تان را افزایش می‌دهد.

۹. به آدم‌های حسود فرصت بدهید که انگیزه‌ی شما باشند

چطور از آدم‌های حسود به عنوان سوخت موفقیت‌مان استفاده کنیم

دیگران ممکن است به شما بگویند کسب‌وکار شخصی‌تان هرگز به موفقیت نمی‌رسد یا شما هرگز به اهداف‌تان دست پیدا نمی‌کنید. شما می‌توانید از این واکنش‌های منفی به‌عنوان انگیزه‌ای برای موفقیت استفاده کنید. نیازی نیست در این میان چیزی را به کسی ثابت کنید.

با این حال، اگر فکر می‌کنید با دستیابی به موفقیت می‌توانید حسودان را ساکت کنید، از این حال بهره بگیرید و به‌عنوان انگیزه‌ای برای سخت‌تر تلاش کردن از آن استفاده کنید.

۱۰. قدردان پیروزی‌هایتان باشید

آدم‌های حسود علاوه‌‌بر موارد بالا می‌توانند کمک کنند تا شما نسبت به پیروزی‌هایتان بیشتر قدردان باشید. رسیدن به موفقیت بعد از اینکه آدم‌های بسیاری به شما گفته‌اند که از پس کاری برنخواهید آمد، احساسی فوق‌العاده است.

شما باید نسبت به ظرفیت‌هایی که می‌توانید در زندگی‌تان به دستاوردهای بالفعل تبدیل کنید، احساس غرور داشته باشید. آدم‌های حسود می‌توانند به شما یادآوری کنند که باید قدردان موفقیت‌هایتان و سپاسگزار تمام خوبی‌هایی باشید که در اختیار دارید.


در ادامه بخوانید: چطور هم در زندگی کاری موفق باشیم و هم در زندگی شخصی؟

موانع پیشرفت خود را بشناسید و موفقیت را به عادت همیشگی‌تان تبدیل کنید.

۱۳،۰۰۰ تومان

منبع entrepreneur
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 5 دیدگاه)
  1. امیر آذری می‌گوید

    با سلام و وقت بخیر

    با تشکر از مطالب بسیار مفید و ارزندتتون.

    ممنونم

    1. سارا شهیدی می‌گوید

      سلام دوست عزیز
      وقت شما هم بخیر و خوشی. خوشحالم که مطلب مورد پسند شما واقع شده
      پیروز باشید

  2. ناصر تبار می‌گوید

    سلام وقت بخیر
    بسیار ارزنده و گرانبها میباشد
    از وقت و مطالبی گه گذاشته اید
    بسیار سپاس گذارم
    و به امید موفقیت تمامی کسانی که برای پیشبرد اهداف دیگران قدم بر میدارند
    درود برشما

    1. سارا شهیدی می‌گوید

      سلام دوست عزیز
      از توجه و لطفتون به چطور سپاسگزارم.
      پیروز باشید

  3. MoNa می‌گوید

    سلام خدا قوت بسیار ممنونم از سایت خوبتون مطالب بسیار عالی و کارامد متشکرم 🙂