چگونه به بهترین شکل ممکن استعفا بدهیم؟

0

خاتمه دادن به یک رابطه‌ی کاری یکی از مهم‌ترین و دشوارترین وظایفی است که در دوران شغلی‌تان برعهده خواهید داشت. بسیاری از افراد کار پیشین‌شان را با خاطره‌ی خوبی ترک نمی‌کنند و این می‌تواند در آینده برای آنها دردسرساز شود. در این مقاله توصیه‌هایی برای یک استعفای خوب و به یادماندنی بیان می‌کنیم.

احتمالا در حال حاضر مدام پیام‌های لینکدین را برای پیدا کردن شغل جدید چک می‌کنید و رزومه‌‌تان را جاهای مختلف بارگذاری می‌کنید. هیچ اشکالی ندارد، قابل درک است. فکر می‌کنید کارتان در موقعیت شغلی جدید به پایان رسیده‌ است و اصلا برای‌تان اهمیتی ندارد که فقط ۸ ماه در این شرکت بوده‌اید. رئیس‌‌تان آدم بدی است و توقعاتش پایان‌ناپذیر. درنتیجه باید از این شرکت بروید.

رونیکس

استعفا - استعفای نامناسب

به‌راحتی ممکن است تسلیم این احساس ناامیدی شوید و شروع به رؤیاپردازی درباره‌ی لحظه‌ای کنید که به آنها می‌گویید کارتان را ترک خواهید کرد. اما قبل‌ترها، زمانی که کسی می‌خواست از جایگاه شغلی‌ خود استعفا بدهد، معمولا حداقل برای دو سال در آنجا کار کرده‌ بود. حداقل از دو هفته‌ی قبل اعلام می‌کرد که می‌خواهد کار را ترک کند و در شرایط مناسبی آنجا را ترک می‌کرد. اما به‌نظر می‌رسد این روزها یک فرهنگ شغلی در بین ما جا افتاده است که افراد، هنگامی که از یک شرکت به شرکتی دیگر می‌روند همه‌ی پل‌ها را پشت سرشان خراب می‌کنند و هیچ‌چیز خوبی از خودشان باقی نمی‌گذارند. فرقی نمی‌کند که در چه صنعتی کار می‌کنید، اخبار خیلی سریع پخش می‌شوند. همه‌ی افراد همدیگر را می‌شناسند. اعتبارتان همراه شما از یک شغل به شغل دیگر نمی‌رود، بلکه پیش از شما به آنجا می‌رسد. روش هوشمندانه‌ای برای ترک کردن شغل‌تان وجود دارد و در اینجا ۵ قانون برای انجام این کار معرفی می‌کنیم. من به شما قول می‌دهم که اگر از آنها پیروی کنید خروج موفقی از شرکت‌تان خواهید داشت.

۱. قبل از استعفا همه‌ی جوانب را بررسی کنید

استعفا - ارتباط‌تان را با افراد حفظ کنید

به‌یاد داشته باشید هنگامی که صاحب شغل هستید محبوبیت بیشتری هم دارید. هنگامی که سر کار هستید، دوستانِ کاری زیادی دارید که هنگام بیکار شدن دیگر وجود ندارند. درنتیجه اگر بدون وجود یک پیشنهاد کاری می‌خواهید شغل‌تان را ترک کنید، واقعا باید به این فکر کنید که چگونه می‌توانید ارتباط‌تان را با این افراد حفظ و این دوران انتقال را سپری کنید. افراد، فقط به کسانی اهمیت می‌دهند که احساس می‌کنند به آنها نیاز دارند. این واقعیت ناراحت‌کننده‌ای است؛ در نتیجه به این فکر کنید که چگونه می‌توانید همچنان برای دیگران مفید باشید. این واقعیت توجه ما را به توصیه‌ی بعد جلب می‌کند.

۲. واسطه‌ی ارتباط افراد با یکدیگر باشید

هرچه ارتباطات بیشتری داشته باشید و هرچه تمایل شما برای کمک کردن به ارتباطات دیگران بیشتر باشد، افراد بیشتری به سمت شما می‌آیند. افراد به شما اتکا می‌کنند تا به شبکه‌ی گسترده‌ای متصل شوند و ارتباطات‌شان را با شما به‌اشتراک می‌گذارند. مراقب افراد نالایق باشید، اما در معرفی کردن افراد به هم سخاوتمند باشید.

۳. ایمیل شخصی‌تان را به دیگران بدهید

بسیاری از افراد تنها به ایمیل کاری‌شان متکی هستند و این اشتباه بزرگی است. خیلی پیش‌تر از اینکه برای خارج شدن از شغل‌تان برنامه‌ریزی کنید مطمئن شوید که شبکه‌ی دوستان‌تان ایمیل شخصی‌تان را نیز دارند. اینکه فقط یک ایمیل خداحافظی بفرستید و در آن ایمیل شخصی‌تان را اعلام کنید کافی نیست.

۴. یک رزومه‌ی درجه‌یک تنظیم کنید

البته اگر قصد دارید به یک شرکت جدید بروید، حتما از قبل رزومه‌تان را به‌روز‌رسانی و مناسب‌سازی کرده‌اید. اما اگر این کار را نکرده‌اید، رزومه‌، صفحه‌ی نخست و مرجع‌های بالقوه‌تان (کسانی که توصیه‌نامه‌ی کاری برای شما می‌نویسند) را به بهترین شکل ممکن به‌روزرسانی کنید، چراکه اگر کسی دو سال پیش مرجع مناسبی برای شما بوده است، ممکن است دیگر بهترین مرجع ممکن نباشد. با افرادی که به‌عنوان مرجع در نظر گرفته‌اید تماس بگیرید، شرایط کاری‌تان را برای آنها توضیح دهید و از آنها بپرسید که آیا می‌توانید باز هم آنها را به‌عنوان مرجع‌تان معرفی کنید یا خیر. این کار فقط از روی ادب و احترام به آن شخص نیست، بلکه هدف این است که مطمئن شوید فردی که به‌عنوان مرجع معرفی می‌کنید، واقعا شما را برای کار جدید‌ توصیه می‌کند یا نه.

۵. پل‌های پشت سرتان را خراب نکنید

استعفا - با همکاران‌تان دوست باشید

ممکن است فکر کنید که دیگر قرار نیست این افراد را ببیند، اما واقعیت این است که به‌احتمال زیاد باز هم آنها را خواهید دید. افراد به جاهای زیادی سر می‌زنند و به‌احتمال زیاد همکاران قبلی‌تان را در یک برنامه‌ی مربوط به صنعت‌تان ملاقات خواهید کرد. در نتیجه لازم است که روابط‌تان را خوب نگه‌ دارید و علاوه بر این اعتبارتان را نزد آنها حفظ کنید. دست‌کم از دو هفته‌ی قبل خبر دهید که می‌خواهید شرکت را ترک کنید. حتی اگر امکانش هست از ۳ یا ۴ هفته‌ی قبل خبر دهید. دو هفته خیلی زود می‌گذرد و احتمالا بعد از رفتن‌تان هم کارهایی باقی می‌ماند که باید به فردی جدید منتقل شوند. به شرکت‌تان پیشنهاد دهید با فردی که جای شما استخدام می‌کنند در تماس باشید تا به این ترتیب حسن‌نیت خودتان را به آنها نشان داده باشید. مطمئن شوید که شرکت‌تان می‌داند شما می‌توانید و مشتاق هستید به آنها کمک کنید. اگر چنین کاری انجام دهید وقت زیادی از شما نمی‌گیرد و کمک و لطف شما سال‌ها در ذهن آنها باقی خواهد ماند.


در ادامه بخوانید: ۵ نشانه هشداردهنده که می‌گوید نباید یک پیشنهاد شغلی را قبول کنید
منبع forbes
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.