جاهای دیدنی باتومی و تفریحات هیجان‌انگیز در این شهر

2

باتومی شهری است در گرجستان که واقعا از دیدنش لذت خواهید برد. شهری با مسیر‌های زیبا برای پیاده‌روی، بلوارهای طولانی، ساختمان‌های شیشه‌ای و مدرن و ساختمان‌های قرن نوزدهم و میدان‌های زیبایی که باعث می‌شوند حس کنید در اروپا هستید. پارک‌های سبز، مناطق آرامش‌بخش و زیبایی با دریاچه‌ها، فواره‌ها، دسترسی به تمام خدمات (البته اگر پول کافی برای خرج کردن داشته باشید)، از رستوران‌ها و هتل‌ها گرفته تا کلوپ‌‌های شبانه، پارک‌های آبی، باشگاه‌های غواصی و باشگاه‌های قایق بادبانی از دیگر جاذبه‌های باتومی هستند.

اکنون شهر باتومی به مقصد تابستانی شلوغی برای بسیاری کشورهای همسایه تبدیل شده است. درطول سال‌های اخیر باتومی تغییرات چشمگیری داشته است. امروزه بازدیدکنندگان این شهر مدرن می‌توانند از جاذبه‌های فراوان، هتل‌های بین‌المللی، چشم‌اندازهای فوق‌العاده‌ای برای صرف غذا و زندگی شبانه‌ای شلوغ لذت ببرند. اگرچه باتومی امروزه ساختمان‌های مدرن بیشتری دارد، ولی هنوز هم جذابیت، زیبایی و فضای آرامش‌بخش خود را حفظ کرده است. با ما همراه باشید تا شما را با جاهای دیدنی باتومی آشنا کنیم و بهترین چیزهایی را که می‌توانید در این منطقه‌ی ساحلی دریای سیاه ببینید و انجام دهید، معرفی کنیم.

بلوار باتومی (پارک ساحلی)

این بلوار در سال ۱۸۸۴ ساخته شده، ولی درطول زمان تغییرات زیادی کرده و هر سال جاذبه‌های تازه‌ای به آن اضافه شده است. این بلوار ۷ کیلومتری که از خلیج باتومی شروع شده و درامتداد ساحل ادامه می‌یابد، جاذبه‌های هیجان‌انگیز فراوانی را به بازدیدکنندگان ارائه می‌دهد. در مسیر این بلوار برخی از برجسته‌ترین مناظر باتومی مانند مجسمه‌ی علی و نینو را مشاهده می‌کنید. سپس چرخ‌و‌فلک بزرگ و برج الفبا را می‌بینید.

رونیکس

پس از گذشتن از کنار کافه‌ها و جاذبه‌های فراوان می‌توانید برج‌های مدرن فراوانی را در سمت چپ خود ببینید و هتل‌های جدید رادیسون (Radisson) و شرایتون (Sheraton) و بلندترین ساختمان گرجستان یعنی برج باتومی با ۲۰۰ متر ارتفاع را مشاهده کنید. چشم‌اندازهای زیبای رو به دریا، مکان‌های زیبایی برای عکاسی، بلوارهای قدیمی با فواره‌های گوناگون و کافه‌های فراوان، فقط بخشی از جاذبه‌های این بلوار است. اینجا مکانی برای استراحت، تماشای مردم، قدم زدن، دویدن در هنگام صبح، گردش کردن، تماشای غروب خورشید در دریای سیاه، تماشای کوه‌ها، اجاره‌ی دوچرخه، بازی با بچه‌ها و غیره است.

میدان اروپا

جاهای دیدنی باتومی - میدان اروپا

باتومی در کنار ساختمان‌های جدیدش، بهترین ساختمان‌های متعلق به قرن نوزدهم را نیز حفظ کرده است؛ دوره‌ای که باتومی در آن، بندر آزادی در مسیر نفتی خزر به اروپا بود و به لطف سرمایه‌گذاری‌های کسانی مانند نوبل و روچیلد در مسیر رشد و شکوفایی قرار داشت. درطول دوره‌ی بازسازی باتومی، ساختمان‌های قدیمی هم بازسازی شدند و در نزدیکی آنها ساختمان‌های جدیدی نیز به سبک قدیمی ساخته شدند. ساختمان‌های قدیمی و جدید ساخته‌شده به سبک قدیمی میدان اروپا را احاطه کرده‌اند. در وسط این میدان نیز ساعت نجومی و تندیس مده‌آ (Medea Monument) را مشاهده می‌کنید. مده‌آ زنی گرجی از افسانه‌ی آرگونات‌ها (Argonauts) است که به جیسون کمک کرد تا پشم زرین را از کشور گرجی کولختی (Colchis) بدزدد و به یونان باستان ببرد.

باغ گیاه‌شناسی باتومی

باغ گیاه‌شناسی باتومی زیباترین مکان در هر زمانی از سال است. این باغ را که گیاه‌شناسی روسی تأسیس کرده و در Mtsvane Kontskhi، شهر کوچکی در ۱۰ کیلومتری باتومی، قرار دارد. این باغ یکی از بزرگ‌ترین باغ‌های گیاه‌شناسی در اتحاد جماهیر شوروی سابق است. باغ گیاه‌شناسی باتومی، چشم‌اندازهای زیبای خط ساحلی و گیاهان و جانوران زیبایی را در خود دارد.

میدان پیازا (Piazza Square)

جاهای دیدنی باتومی - میدان پیازا

در میدان پیازا خودتان را در وسط ایتالیا تصور خواهید کرد. این میدان مکان زیبایی است با رستوران‌های فانتزی، موسیقی زنده و زنگی که پس از ساعت ۳ بعدازظهر، هر ساعت به صدا درمی‌آید (موسیقی پخش می‌کند). میدان پیازا که شامل بوتیک هتل‌ها، کافه‌ها و معماری منحصربه‌فردی است، مقصد جذابی برای بسیاری از مردم محلی به‌شمار می‌رود و افراد بسیاری برای نوشیدن و خوردن غذا به این میدان می‌آیند. در میدان پیازا که معمار گرجی به‌نامِ وازا اوربِلادزه (Vazha Orbeladze) آن را طراحی کرده، سبک‌ها و گرایش‌های مختلف به‌خوبی باهم ترکیب شده‌اند.

دلفیناریوم، فضاهای تفریحی ۲ دریاچه در داخل پارک ششم مِی و نزدیک آن

در اینجا می‌توانید جاذبه‌های فراوانی را بیابید، مانند بخش جانورشناسی، دلفیناریوم و آکواریوم. دریاچه‌ی زیبای نوریگلی (Nurigeli) در وسط پارک ششم مِی قرار دارد و مکان فوق‌العاده‌ای برای استراحت و آرامش است. بیرون پارک ششم می دریاچه‌ی دیگری وجود دارد؛ دریاچه‌ای مصنوعی با فواره‌های رقصان، چند رستوران و چشم‌اندازهایی رو به بخش مدرن و برج‌های باتومی. در اینجا می‌توانید ساختمان دادگستری باتومی (Justice house) و ساختمان جدید مک‌دونالد را که در سال ۲۰۱۳ نامزد دریافت جایزه‌ی ساختمان سال شدند، مشاهده کنید.

دلفیناریوم یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گرجستان است که در آن نمایش‌های هیجان‌انگیزی اجرا می‌شود. نمایش‌هایی که در آنها دلفین‌های دوست‌داشتنی و باهوش کارهای زیبا و بانمکی مانند رقصیدن، آواز خواندن، بوسیدن و در آغوش گرفتن انجام می‌دهند. با پرداخت هزینه‌ی بیشتر پس از برنامه می‌توانید با دلفین‌ها بازی کنید. مجری مراسم نیز نمایش را به ۳ زبان گرجی، روسی و انگلیسی اجرا می‌کند.

تندیس علی و نینو

جاهای دیدنی باتومی - مجسمه علی و نینو

این تندیس نمایانگر عشق ابدی که در خلیج باتومی قرار گرفته، نشانه‌ای نمادین از شهر باتومی است. این تندیس را هنرمند گرجی، تامارا کِوِسیتادزه (Tamara Kvesitadze)، ساخته است. پیکره‌های این اثر هنری، هر ۱۰ دقیقه به سمت هم حرکت می‌کنند، به‌شکل تندیس یک‌پارچه‌ای با هم ترکیب می‌شوند و سپس از یکدیگر دور می‌شوند. ایده‌ی ساخت این اثر هنری باشکوه از کتابی با همین نام نوشته‌ی قربان سعید گرفته شده است. این کتاب درمورد رابطه‌ی عاشقانه‌ای میان مسلمانی آذربایجانی به نام علی و دختر مسیحی نجیب‌زاده‌ی گرجستانی در باکو به نام نینو در سال ۱۹۱۸ است. این ساختار فلزی که مرد و زنی را روبه‌روی هم نشان می‌دهد، در شب به‌زیبایی روشن می‌شود.

برج چاچا (Chacha Tower)

در نزدیکی برج الفبا و مجسمه‌ی علی و نینو، برج زیبا و تأثیرگذاری وجود دارد که برج چاچا نام دارد. این برج دراصل برای ساخت یک فواره‌ی چاچا (نوشیدنی ملی گرجستان) به‌جای فواره‌ی آب ساخته شده است. گفته می‌شود که هنوز از این فواره به‌مدت ۱۵ دقیقه در هفته چاچا جریان می‌یابد.

تله‌کابین آرگو

تله‌کابین آرگو در سال ۲۰۱۲ ساخته شده است و حتما باید یک بار آن را تجربه کنید. این تله‌کابین شما را به چشم‌اندازهای زیبایی می‌رساند و هزینه‌ی آن درحال‌حاضر ۱۰ لاری (gel) است. طول مسیر این تله‌کابین ۲٫۵ کیلومتر است و حداکثر ارتفاع آن نیز ۲۵۲ متر است. در پایان مسیر، سکویی برای مشاهده‌ی مناظر و چشم‌اندازهای شهر وجود دارد. به‌علاوه کلیسایی کوچکی نیز در نزدیکی سکو و کافه‌ای هم در ایستگاه بالایی قرار دارد که درصورت تمایل می‌توانید چیزی بخرید و از تماشای مناظر شگفت‌انگیز لذت ببرید.

برج الفبا

جاهای دیدنی باتومی - برج الفبا

باتومی پر از آسمان‌خراش است و برج الفبا هم یکی از آنهاست. این برج که بنای بزرگی با حروف الفبای قدیمی گرجی است، منحصربه‌فرد بودن الفبا و مردم گرجستان را نشان می‌دهد. این برج نزدیک مجسمه‌ی علی و نینو قرارگرفته و نشانه‌ی نمادین دیگری از این شهر است. برج الفبا ساختمانی ۱۳۰ متری است و طراحی آن به‌شکل رشته‌ی DNA است که ۳۳ حرف الفبای گرجی روی آن قرار گرفته است. طول هر یک از این حروف آلومینیومی ۴ متر است. آسانسور این برج به بالاترین نقطه‌ی آن می‌رود؛ جایی که در آن می‌توانید چشم‌انداز پانورامای زیبایی را مشاهده کنید.

گردش در خیابان‌ها و قسمت‌های قدیمی شهر باتومی

در باتومی مناطق زیادی با خانه‌هایی به سبک قرن نوزدهم و رستوران‌های زیبا وجود دارد. یکی از آنها خیابان کوتایسی (Kutaisi Street) است؛ جایی که در آن حس می‌کنید در منطقه‌ی دریای سیاه کارادنیز (karadeniz) کشور ترکیه هستید.

مسجدی قدیمی، رستوران‌های ترکیه‌ای (رستوران زنجیره‌ای لوکانتاسی، lokantasi)، فروشگاه‌ها، کلوپ‌های شبانه و رستوران گرجی شِمویخِده جِناتسواله (Shemoikhede Genatsvale) نیز ارزش دیدن دارند. رستوران ماچاخلا (Machakhela) نیز رستوران دیگری با چشم‌اندازی روبه دریاست. برای اطلاع از توسعه‌ی شهر در قرن نوزدهم و خط لوله‌ی نفت می‌توانید از موزه‌ی فناوری برادران نوبل باتومی دیدن کنید.

همچنین می‌توانید با تاکسی به صومعه‌ی سامبا (Sameba Monastery) در بالای تپه‌ای مشرف به شهر بروید. البته خط افق باتومی از ساحل ماخینجوری (Makhinjauri seaside) بهتر دیده می‌شود تا از بالا، ولی این هم تجربه‌ی خوبی است. به‌علاوه می‌توانید به مکان‌های دیگری در نزدیکی باتومی، مانند پارک ملی مالتیرالا (Mtirala National Park) بروید.

غذاهای محلی باتومی

جاهای دیدنی باتومی - آدجارولی خاچاپوری

حتما غذاهای محلی این منطقه مانند آدجارولی خاچاپوری (Adjaruli Khachapuri) را امتحان کنید. آدجارولی خاچاپوری غذایی است که مختص این منطقه از گرجستان است. این نوع خاچاپوری، غذایی شبیه پیتزاست و از پنیر و خمیر درست می‌شود و به‌شکل قایقی است که در اجاق آجری پخته می‌شود.

وقتی سرآشپز غذا را از اجاق بیرون می‌آورد، پیش از سِرو، یک تخم‌مرغ خام و تکه‌ای کره را به آن اضافه می‌کند. برای خوردن این غذا باید همه‌چیز را با هم مخلوط کنید، تکه‌ای از خمیر را جدا کنید و آن را به مخلوط پنیر، تخم‌مرغ و کره آغشته کنید. این غذا در اندازه‌های مختلفی سرو می‌شود و کاملا فرد را سیر می‌کند. بیشتر محلی‌ها حتی نمی‌توانند یک خاچاپوری کامل را بخورند، بنابراین در بعضی کافه‌ها «tsom gamotslili» سرو می‌شود. یعنی خمیر اضافه‌ی کناره‌های «قایق» برداشته می‌شود، البته نه به این معنی که پنیر کمتری در وسط غذا استفاده شود.

سایر غذاهای محلی محبوب باتولی عبارت است از: بورانو (borano، پنیر آب‌شده در کره)، چیربولی (chirbuli، صبحانه‌ای با تخم‌مرغ و گردو) و سینوری (sinori، غذایی محلی با کشک محلی و خمیر). شیرینی‌های محلی متنوع این منطقه هم شهرت زیادی دارند، به‌ویژه باقلوا و شاکارلاما (shakarlama، شیرینی قندی).

در هر زمانی از سال می‌توان از طبیعت باتومی لذت برد

در هرفصلی از سال می‌توانید از سفر به باتومی لذت ببرید. حتی وقتی نمی‌توانید در دریا شنا کنید یا در ساحل حمام آفتاب بگیرید، بازهم حوصله‌تان سرنمی‌رود. می‌توانید باتومی برفی را ببینید که فوق‌العاده زیباست و بهشت عکاسان است یا به قله‌های قفقاز بروید و از باغ‌های گل زیبا در فصل بهار دیدن کنید.

باتومی در اوایل فصل بهار بسیار زیباست. روزهایی که هوا صاف است و دید خوبی دارید، می‌توانید رشته‌کوه‌های قفقاز را از بلوار مشاهده کنید، حتی گاهی قله‌ی البروس (Elbrus summit) نیز دیده می‌شود. در نزدیکی هتل رادیسون، درختان ساکورا کاشته شده و پس از چند سال در آنجا باغ ساکورای زیبایی وجود خواهد داشت که در فصل شکوفه ارزش دیدن دارد. بنای یادبود ایلیا چاوچاوادزه (Ilia Chavchavadze، یکی از بنیان‌گذاران گرجستان) نیز در همان نزدیکی است و مکان زیبایی برای عکاسی محسوب می‌شود.


در ادامه بخوانید: جاهای دیدنی استانبول و ۵۰ تجربه هیجان‌انگیز در این شهر

فرمول شادی و مثبت‌اندیشی را یاد بگیرید و با افسردگی خداحافظی کنید

۱۰،۰۰۰ تومان


اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید



منبع theculturetrip georgiantour
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 2 دیدگاه)
  1. عیسی می‌گوید

    سلام دوست گرامی مقاله مفید و جالب بود.

    1. فاطمه زنگنه می‌گوید

      سلام دوست عزیز
      از لطف و همراهی شما سپاسگزاریم.