معرفی کتاب مغالطه های پر کاربرد؛ کتابی برای برنده شدن در بحث‌ها

4

شناسه‌ی کتاب

  • عنوان اصلی کتاب: The Thinker’s Guide to Fallacies
  • عنوان کتاب به فارسی: مغالطه‌های پرکاربرد
  • نویسنده: ریچارد پل و لیندا الدر (Richard W. Paul, Linda Elder)
  • سال انتشار: ۲۰۰۶

درباره‌ی کتاب

حق؟! اینکه حق با کیست اهمیتی دارد؟

وقتی با دقت به رفتارها و تصمیم‌های انسان‌ها نگاه می‌کنیم، به‌آسانی متوجه می‌شویم که در اکثر موارد، اینکه حق با کیست اهمیتی ندارد، مهم این است که چه کسی در بحث‌ها برنده می‌شود، چراکه عموما باور مردم بر این است که حق با برنده است.

رونیکس

اما همیشه حق با برنده نیست، مغالطه‌ها یکی از سلاح‌هایی هستند که باعث می‌شوند در زندگی ما حقیقت واژگون شود. فریب بخش مهمی از زندگی روزمره‌ی ماست، زیرا بخش بزرگی از اندیشیدن، خودفریبی یا دگرفریبی است، گاهی ما خودمان را هم فریب می‌دهیم؛ ذهن‌مان می‌تواند به‌راحتی یک امر کاذب را صادق تصور کرده و آن را باور کند. یا ممکن است چیزی را که آشکارا غیراخلاقی است، توجیه کند. فریب، نیرنگ‌بازی و دورویی بنیادی‌ترین ویژگی‌های هستند، مگر اینکه با آموختن و تمرین کردن از آنها فاصله بگیریم.

شما در این کتاب علاوه‌بر شناختن انواع مغالطه و تعاریف آنها، به تفاوت بین «اشتباه» با «مغالطه» پی می‌برید و ۴۴ ترفند برای برنده‌شدن در بحث‌ها را می‌آموزید تا در موقعیت‌های وسوسه‌برانگیز، با استدلال‌های پوچ و توخالی خودتان را فریب ندهید و در هنگام معاملات و مذاکره‌ با دیگران نیز فریب دلایل به‌ظاهر قانع‌کننده را نخورید.

هریک از این ۴۴ ترفند به‌همراه مثال‌هایی هستند تا بتوانید به‌راحتی با آنها ارتباط برقرار کنید و بیاموزید. پس از اتمام ۴۴ ترفند گفته‌شده، تمرینی برای شما تدارک دیده شده تا ترفندهایی را که آموخته‌اید، روی آن پیاده کنید.

این کتاب برای چه کسانی مفید است؟

این کتاب برای کسانی که می‌خواهند در بحث‌ها اسیر مغالطه نشوند، راه صحیح تفکر را بیاموزند، در دام دلیل‌های به‌ظاهر موجه خود نیفتند و توسط سیاستمداران بازی داده نشوند، از نان شب هم واجب‌تر است.

حیف است کتابی به این زیبایی یک‌باره خوانده شود، پس هر روز چند صفحه از آن را بخوانید، تمرین کنید، با خودتان بحث کنید و تا جایی با خود کلنجار بروید که خودتان را شکست بدهید، چراکه چیره‌شدن بر خودفریبی یعنی مسلح‌شدن در برابر فریب خوردن از دیگران.

در این کتاب سعی بر این بوده که خواننده با پرکاربردترین مغالطه‌هایی که در دنیای سیاست، تبلیغات، مذاکرات، معاملات و… استفاده می‌شود، آشنا شود تا هم خود قربانی مغالطه‌ها نشود و هم از به‌کاربردن مغالطه‌ها در برابر دیگران بپرهیزد.

در حاشیه

پل فیلسوف و متفکر انتقادی بود که مرکز تفکر انتقادی (اولین سازمان جهانی در زمینه‌ی تفکر انتقادی) را در سال ۱۹۸۰ در دانشگاه ایالتی سونوما در شمال کالیفرنیا و بنیاد تفکر انتقادی را در سال ۱۹۹۱ تأسیس کرد. این بنیاد به‌طور وسیعی در تمام سطوح آموزش در آموزش‌وپرورش استفاده می‌شود.

پل هشت کتاب و بیش از ۲۰۰ مقاله در حوزه‌ی تفکر انتقادی نوشت که برای افراد مختلف در هر سطحی از آموزش مفیدند.
دیدگاه‌های وی در زمینه‌ی‌ تفکر انتقادی در نیویورک تایمز، کرونیل آموزش عالی، نیوز ویک و… منتشر شده است.

پل که از بیماری پارکینسون رنج می‌برد، سرانجام در سال ۲۰۱۵ تسلیم این بیماری شد و جان سپرد.


در ادامه بخوانید: معرفی کتاب آن هنگام که نفس هوا می شود
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 4 دیدگاه)
  1. محمد می‌گوید

    بنظرم خیلی خیلی کتاب جالبی میتونه باشه حتما میگیرم میخونمش…
    اولین باره سایتتون میام خیلی خوشم اومد.بازم کتاب خوب بذارین

  2. Shiva می‌گوید

    لینک دانلود کتاب رو نمیذارید؟

    1. رقیه محمدی می‌گوید

      سلام شیوای عزیز
      نه متأسفانه ما لینک نمیذاریم تنها کتاب‌ها رو خدمت‌تون معرفی می‌کنیم. با یه جستجوی ساده توی گوگل، میتونید به لینک دانلود کتاب دسترسی پیدا کنید.

  3. Ali9MJ23 می‌گوید

    خسته نباشید. ولی کاشکی مجموعه‌ی این کتاب رو معرفی می‌کردید… مجموعه‌ی اندیشه‌ورزان که شامل ۴ کتاب‌ه که این کتاب، ۳مین‌ه