سریال های مهران مدیری؛ معرفی ۲۳ اثر برتر او

1

اگر از شما نام بهترین سریال‌های طنز ایرانی را که دیده‌اید بپرسند، احتمالا در پاسخ خود یک یا چند تا از آثار مهران مدیری را هم نام می‌برید. اصلا بدون سریال های مهران مدیری فهرست بهترین سریال‌های طنز ایرانی کامل نخواهد بود. در این مقاله، درباره زندگی و آثار این هنرمند محبوب می‌خوانید.

زندگی‌نامه مهران مدیری

مهران مدیری، کارگردان، بازیگر، تهیه‌کننده، صداپیشه و خواننده ایرانی، هجدهم فروردین سال ۱۳۴۶ در شهر تهران متولد شد. او از همان دوران نوجوانی به دنیای بازیگری و سینما علاقه نشان داد و در ۱۶سالگی بازیگری روی صحنه تئاتر را تجربه کرد. او در دانشگاه هم در رشته تئاتر تحصیل کرد. مدیری در آن سال‌ها همراه بزرگانی همچون قطب‌الدین صادقی و میکائیل شهرستانی زیر نظر استاد حمید سمندریان روی صحنه تئاتر ایفای نقش کرد. مهران مدیری فن بیان فوق‌العاده‌ای هم دارد. همین ویژگی باعث شد که در سال‌های ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۴ گوینده رادیو در مجموعه‌های «داستان شب» و «قصه‌های شب» باشد.

رونیکس

ورود مهران مدیری به دنیای تلویزیون

سال ۱۳۷۲، مدیری با «نوروز ۷۲» به‌عنوان بازیگر به دنیای سریال‌های تلویزیونی پا گذاشت و بهمن‌ماه همان سال کارگردان هنری مجموعه طنزی به‌نام «پرواز ۵۷» شد. با پخش این مجموعه، بسیاری از بازیگران طنزی که امروز بزرگان سریال‌های طنز ایران محسوب می‌شوند، معرفی شدند. رضا عطاران، سعید آقاخانی، نصرالله رادش، غلامرضا نیکخواه و ارژنگ امیرفضلی برخی از این بازیگران بودند که هنوز هم در عرصه طنز و سریال‌های کمدی ایرانی می‌درخشند. بااین‌حال بیشتر مردم این هنرمندان را از مجموعه پربیننده «ساعت خوش» به یاد می‌آورند.

به‌رغم محبوبیت فراوان «ساعت خوش»، پخش این مجموعه به‌دلیل حواشی مختلف متوقف شد. البته این پایان سریال‌سازی مدیری نبود و سریال های مهران مدیری با پخش مجموعه «نوروز ۷۷» از سر گرفته شدند. نام مدیری همیشه در فهرست کارگردان محبوب تلویزیونی بود و سال ۱۳۸۱، با همکاری برادران قاسمخانی سرزمین خیالی برره را خلق کرد. «پاورچین» بسیاری از مخاطبان سریال‌های طنز ایرانی را با خود همراه کرد و هنوز برخی از تکیه‌کلام‌های بازیگران این سریال ورد زبان بعضی از ایرانی‌هاست.

مهران مدیری بعد از «پاورچین»، سریال‌های طنز نود شبی دیگری هم ساخت. «شب‌های برره»، «باغ مظفر» و «مرد هزارچهره» از جمله آثار او در دهه ۸۰ بودند. او در دهه ۹۰ نیز با مجموعه‌های «در حاشیه» و «دورهمی» در تلویزیون فعالیت کرد. مدیری در سال ۱۳۸۹ با «قهوه تلخ» وارد شبکه نمایش خانگی شد و هنوز هرازگاهی در این عرصه خودنمایی می‌کند.

سریال های مهران مدیری

۱۶. در حاشیه

بازیگران اصلی سریال در حاشیه

ژانر: کمدی
شروع پخش: ۱۳۹۳
بازیگران اصلی: مهران مدیری، جواد رضویان، سیامک انصاری
وضعیت پخش: تمام‌شده
تعداد فصل: ۲
امتیاز (IMDB): ۶

پس از چند سال غیبت مدیری، «در حاشیه» از تلویزیون پخش شد. در این سریال، جامعه پزشکی نقد شده است. حواشی «در حاشیه» تا آخرین روز پخش این سریال ادامه یافت. بااین‌حال این سریال آن‌قدر محبوب بود که برای فصل دوم هم تمدید شد.

۱۵. جایزه بزرگ

مهران مدیری و بهنوش بختیاری در جایزه بزرگ

ژانر: کمدی
شروع پخش: ۱۳۸۴
بازیگران اصلی: مهران مدیری، جواد رضویان، رضا شفیعی‌جم
وضعیت پخش: تمام‌شده
تعداد فصل: ۱
امتیاز (IMDB): ۶٫۱

اگر امروز به شما بگویند که در قرعه‌کشی بانک برنده یک خودروی آخرین مدل شده‌اید، چه می‌کنید؟ این اتفاق در «جایزه بزرگ» برای بیژن جمالی رخ می‌دهد. او با خوشحالی به بانک می‌رود تا سوئیچ خودرو را تحویل بگیرد، اما در بانک متوجه می‌شود که این جایزه اشتراکی است و باید منتظر شریک خود، فردی اهل اراک، بماند. البته با ورود شریک بیژن به تهران، دردسرهای او شروع می‌شوند.

۱۴. ویلای من

ویلای من؛ یکی از سریال های مهران مدیری در شبکه نمایش خانگی

ژانر: کمدی
شروع پخش: ۱۳۹۱
بازیگران اصلی: مهران مدیری، سیامک انصاری، نگین معتضدی
وضعیت پخش: تمام‌شده
تعداد فصل: ۱
امتیاز (IMDB): ۶٫۴

«ویلای من» یکی از سریال های مهران مدیری در شبکه نمایش خانگی است. در این سریال، ماجرای ارسلان و هدایت را دنبال می‌کنیم که در رستورانی کار می‌کنند. آنها یک روز اتفاقی متوجه می‌شوند که پیرمرد ۹۰ساله‌ای به‌نام آقای مشکات که ثروتی هنگفت دارد، فرزندی ندارد. ارسلان و هدایت خود را برادرزاده‌های مشکات معرفی می‌کنند تا وارد خانه او شوند، غافل از اینکه وراث دیگری هم به تصاحب اموال مشکات فکر می‌کنند.

۱۳. باغ مظفر

مهران مدیری و نصرالله رادش در باغ مظفر

ژانر: کمدی
شروع پخش: ۱۳۸۵
بازیگران اصلی: مهران مدیری، سیامک انصاری، رضا شفیعی‌جم
وضعیت پخش: تمام‌شده
تعداد فصل: ۱
امتیاز (IMDB): ۶٫۵

در این سریال، ماجرای مظفرخان زرگنده را دنبال می‌کنیم. او که خان قاجاری بوده، همراه با فرزندان و پسرعمویش در باغی بزرگ زندگی می‌کند. با ازدواج دختر مظفرخان و ورود افراد جدید به باغ مظفر، اهالی این باغ دچار تناقضاتی می‌شوند که دیدنی است.

۱۲. گنج مظفر

سیامک انصاری در گنج مظفر

ژانر: کمدی
شروع پخش: ۱۳۹۲
بازیگران اصلی: مهران مدیری، سیامک انصاری، محمدرضا هدایتی
وضعیت پخش: تمام‌شده
تعداد فصل: ۱
امتیاز (IMDB): ۶٫۵

در «گنج مظفر»، ماجراهای «باغ مظفر» ادامه می‌یابد. کشمکش‌های مظفرخان و پسرعمویش منصورخان هنوز هم ادامه دارند اما با شکستن یک قاب عکس و پیداشدن نقشه گنج، این اختلافات شکل جدیدی به خود می‌گیرند.

۱۱. نقطه‌چین

بازیگران سریال نقطه‌چین

ژانر: کمدی
شروع پخش: ۱۳۸۲
بازیگران اصلی: مهران مدیری، سیامک انصاری، رضا شفیعی‌جم
وضعیت پخش: تمام‌شده
تعداد فصل: ۱
امتیاز (IMDB): ۶٫۶

اردلان پشندی کارآگاهی بازنشسته است که در شرکتی خصوصی کار می‌کند. او همراه پدرش مستأجر آقای پیردوست می‌شود. ورود اردلان به ساختمان پیردوست با اتفاقاتی از جمله ازدواج او با منیژه و باجناق‌شدنش با بامشاد پهن‌فر همراه است.

۱۰. دراکولا

نمایی از سریال دراکولا

ژانر: کمدی، درام
شروع پخش: ۱۳۹۹
بازیگران اصلی: مهران مدیری، ویشکا آسایش، سیما تیرانداز
وضعیت پخش: تمام‌شده
تعداد فصل: ۱
امتیاز (IMDB): ۶٫۶

سریال دراکولا مانند سایر آثار مهران مدیری محبوب نشد، اما هنوز هم ارزش تماشا دارد. در این سریال که در ادامه «هیولا» ساخته شد، ماجرای کامران کامروا را دنبال می‌کنیم. او مؤسسه خیریه‌ای با هدف کمک به کودکان کار دارد و ظاهرا فرد خوشنامی است. بااین‌حال این تمام واقعیت کارهای کامروا نیست.

۹. دورهمی

دورهمی مهران مدیری

ژانر: کمدی، مسابقه تلویزیونی، گفت‌وگوی تلویزیونی
شروع پخش: ۱۳۹۴
بازیگران اصلی: مهران مدیری، سیامک انصاری، شقایق دهقان
وضعیت پخش: تمام‌شده
تعداد فصل: ۵
امتیاز (IMDB): ۶٫۸

سریال های مهران مدیری تنها آثار کارنامه هنری او نیستند. او مجموعه‌های تلویزیونی هم ساخته که ترکیبی از آیتم‌های نمایشی و مصاحبه با افراد مشهورند. «دورهمی» یکی از این آثار است. این مجموعه تلویزیونی در ابتدا ترکیبی از نمایش تلویزیونی و مصاحبه با سلبریتی‌ها بود، اما در فصل‌های پایانی شکل مسابقه تلویزیونی پیدا کرد.

۸. شوخی کردم

مهران مدیری در پشت صحنه سریال شوخی کردم

ژانر: کمدی
شروع پخش: ۱۳۹۲
بازیگران اصلی: مهران مدیری، سیامک انصاری، غلامرضا نیکخواه
وضعیت پخش: تمام‌شده
تعداد فصل: ۱
امتیاز (IMDB): ۶٫۹

مهران مدیری سال‌ها پس از «ساعت خوش» دوباره مجموعه‌ای شبیه به آن ساخت. «شوخی کردم» که از شبکه نمایش خانگی پخش شد، مجموعه‌ای از نمایش‌های طنز است. در هر قسمت از این مجموعه طنز آیتمی، مسائل مختلفی مانند زندگی زناشویی، اعتیاد و مهاجرت موضوع اصلی هستند.

مدیری در سال ۱۳۹۴ با ساخت «عطسه» تجربه ساخت مجموعه طنز آیتمی را تکرار کرد. بااین‌حال این سریال نتوانست به‌اندازه سریال‌هایی مانند «ساعت خوش» و «شوخی کردم» موفق شود.

۷. هیولا

کامران کامروا و هوشنگ شرافت شخصیتهای اصلی هیولا

ژانر: کمدی، درام
شروع پخش: ۱۳۹۸
بازیگران اصلی: مهران مدیری، فرهاد اصلانی، شبنم مقدمی
وضعیت پخش: تمام‌شده
تعداد فصل: ۱
امتیاز (IMDB): ۷٫۱

در «هیولا» که یکی از جدیدترین سریال های مهران مدیری محسوب می‌شود، ماجرای هوشنگ را دنبال می‌کنیم. او و خانواده‌اش چنان در میان مردم خوشنام‌اند که حتی فامیلشان هم شرافت است. آشنایی هوشنگ با کامران کامروا باعث می‌شود که هوشنگ برای حفظ شرافتش با چالش‌های بزرگی روبه‌رو شود.

۶. قهوه تلخ

بابا شاه و بابا اتی از شخصیتهای دوست داشتنی قهوه تلخ

ژانر: کمدی، تاریخی
شروع پخش: ۱۳۸۹
بازیگران اصلی: مهران مدیری، سیامک انصاری، محمدرضا هدایتی
وضعیت پخش: تمام‌شده
تعداد فصل: ۱
امتیاز (IMDB): ۷٫۴

تصور کنید که در زمان سفر کرده‌اید و وارد یک دوره تاریخی شده‌اید که در هیچ کتاب تاریخی از آن نام نبرده‌اند. اولین کاری که با ورود به این دوره تاریخی انجام می‌دهید، چیست؟ نیما زند کریمی، استاد تاریخ، با چنین شرایطی روبه‌رو شد و به کاخی سفر کرد که در هیچ‌یک از کتاب‌های تاریخی نامی از آن نیست. او با ورود به این کاخ تلاش می‌کند تا ساکنان عجیب آن را اصلاح کند، اما این کار چندان ساده نیست.

۵. پاورچین

فرهاد و مهتاب سریال پاورچین

ژانر: کمدی
شروع پخش: ۱۳۸۱
بازیگران اصلی: مهران مدیری، سیامک انصاری، جواد رضویان
وضعیت پخش: تمام‌شده
تعداد فصل: ۱
امتیاز (IMDB): ۷٫۶

دنیای سریال های مهران مدیری را باید به قبل و بعد از سریال «پاورچین» تقسیم کرد. در این سریال، ماجراهای فرهاد را دنبال می‌کنیم که کارمندی ساده‌ است. فرهاد از روستایی خیالی به‌نام برره به تهران مهاجرت کرده است. با ورود داوود، پسرعموی او، به تهران دردسرهای فرهاد و همسرش مهتاب شروع می‌شوند.

۴. مرد هزارچهره

مسعود شصت چی مرد هزار چهره

ژانر: کمدی
شروع پخش: ۱۳۸۷
بازیگران اصلی: مهران مدیری، پرویز فلاحی‌پور، علیرضا خمسه
وضعیت پخش: تمام‌شده
تعداد فصل: ۲
امتیاز (IMDB): ۷٫۷

در «مرد هزارچهره»، ماجرای مسعود شصت‌چی، کارمند ساده بایگانی اداره ثبت احوال شیراز، را دنبال می‌کنیم. مسعود به اشتباه وارد بازی‌های پیچیده‌ای می‌شود که درنهایت از او یک کلاهبردار بزرگ می‌سازند.

موفقیت «مرد هزارچهره» در نوروز ۱۳۸۷ باعث شد تا فصل دوم این سریال با نام «مرد دوهزارچهره» ساخته شود. در فصل دوم این سریال، داستان دردسرهای مسعود شصت‌چی پس از آزادی از زندان روایت می‌شود.

۳. شب‌های برره

شیرفرهاد و پدر خان پایین برره

ژانر: کمدی
شروع پخش: ۱۳۸۴
بازیگران اصلی: مهران مدیری، سیامک انصاری، فلامک جنیدی
وضعیت پخش: تمام‌شده
تعداد فصل: ۱
امتیاز (IMDB): ۸٫۵

در «شب‌های برره»، باری دیگر راهی روستای خیالی برره می‌شویم. کیانوش استقرارزاده روزنامه‌نگاری است که پس از محکومیت به این منطقه تبعید می‌شود و اتفاقی سر از برره درمی‌آورد. در «شب‌های برره» که یکی از دیدنی‌ترین سریال های مهران مدیری است، ماجراهای کیانوش در برره و برخورد او با معضلات اجتماعی و فرهنگی این روستا را به تماشا می‌نشینیم.

۲. ساعت خوش

بازیگران مشهور ساعت خوش

ژانر: کمدی
شروع پخش: ۱۳۷۳
بازیگران اصلی: مهران مدیری، سعید آقاخانی، رضا عطاران
وضعیت پخش: تمام‌شده
تعداد فصل: ۱
امتیاز (IMDB): ۸٫۸

اگر بخواهیم یکی از بهترین سریال های قدیمی مهران مدیری را نام ببریم، قطعا باید به «ساعت خوش» اشاره کنیم. این سریال خاطره‌انگیز که در دهه ۷۰ پخش شد، سریال‌های طنز تلویزیونی ایرانی را دگرگون کرد. بسیاری از بازیگران سریال‌ها و فیلم‌های طنز ایرانی با این مجموعه قدیمی به مردم معرفی شدند. موفقیت «ساعت خوش» با حواشی بسیاری همراه بود، اما سرآغازی برای ساخت مجموعه‌های تلویزیونی دیگری مانند «سال خوش» و «جنگ ۷۷» شد.

۱. ببخشید شما

عوامل سریال ببخشید شما

ژانر: کمدی
شروع پخش: ۱۳۷۸
بازیگران اصلی: مهران مدیری، سروش صحت، عارف لرستانی
وضعیت پخش: تمام‌شده
تعداد فصل: ۱
امتیاز (IMDB): ۸٫۹

اگر بخواهیم سریال های مهران مدیری به ترتیب امتیاز IMDB را معرفی کنیم، «ببخشید شما» در صدر فهرست قرار می‌گیرد. این مجموعه تلویزیونی ترکیبی از آیتم‌های طنز و مصاحبه مهران مدیری با صاحبان مشاغل مختلف بود. مصاحبه با عادل فردوسی‌پور و سامان گلریز از جمله مصاحبه‌ها در «ببخشید شما» بودند که با استقبال مخاطبان روبه‌رو شدند.

به‌یادماندنی‌ترین فیلم‌های مهران مدیری

۷. توکیو بدون توقف

بازیگران فیلم توکیو بدون توقف

ژانر: کمدی، درام، خانوادگی
سال پخش: ۱۳۸۱
کارگردان: سعید عالم‌زاده
سایر بازیگران اصلی: پانته‌آ بهرام، حسن شکوهی
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۳۸ دقیقه
امتیاز (IMDB): ۴٫۵

در «توکیو بدون توقف»، مهران مدیری نقش مردی غیرتی را بازی می‌کند که راضی به ازدواج خواهرش با هیچ‌کس نمی‌شود. بااین‌حال اوضاع مطابق میل او پیش نمی‌رود و با سفر آنها به جزیره کیش همه‌چیز تغییر می‌کند.

۶. همیشه پای یک زن در میان است

مهران مدیری در فیلم همیشه پای یک زن در میان است

ژانر: کمدی، درام
سال پخش: ۱۳۸۷
کارگردان: کمال تبریزی
بازیگران اصلی: گلشیفته فراهانی، حبیب رضایی
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۳۷ دقیقه
امتیاز (IMDB): ۵

این فیلم که از «داستان غیرقابل‌چاپ» سید مهدی شجاعی اقتباس شده، داستان زن و شوهری جوان را روایت می‌کند که دخالت‌های دیگران در زندگی آنها باعث می‌شود که تا آستانه جدایی از یکدیگر پیش بروند.

۵. ساعت پنج عصر

سیامک انصاری در ساعت پنج عصر

ژانر: کمدی، درام
سال پخش: ۱۳۹۵
کارگردان: مهران مدیری
بازیگران اصلی: سیامک انصاری، آزاده صمدی
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه
امتیاز (IMDB): ۵٫۱

سریال های مهران مدیری محبوبیت بسیاری دارند، اما او با «ساعت پنج عصر» کارگردانی سینما را هم تجربه کرده است. در این فیلم، شاهد اتفاقاتی هستیم که از ساعت ۷ صبح تا ۵ عصر یک روز بسیار شلوغ برای مهرداد پرهام رخ می‌دهند.

۴. پل چوبی

امیر و استاد صبوحی فیلم پل چوبی

ژانر: درام، عاشقانه
سال پخش: ۱۳۹۲
کارگردان: مهدی کرم‌پور
بازیگران اصلی: بهرام رادان، مهناز افشار
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۳۸ دقیقه
امتیاز (IMDB): ۵٫۶

امیر و شیرین پس از ۱۰ سال زندگی مشترک در ایران، تصمیم می‌گیرند به خارج از کشور مهاجرت کنند. آنها در این راه دچار مشکلاتی شده‌اند و به کمک استاد قدیمی‌شان کامران صبوحی نیاز دارند. با وجود این، امیر مخالف است چون راز قدیمی صبوحی و شیرین را می‌داند.

۳. دایره زنگی

بازیگران فیلم دایره زنگی

ژانر: کمدی، درام
سال پخش: ۱۳۸۶
کارگردان: پریسا بخت‌آور
سایر بازیگران اصلی: صابر ابر، باران کوثری
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۵۰ دقیقه
امتیاز (IMDB): ۶٫۹

محمد و شیرین در بعدازظهر یک روز تعطیل راهی ساختمانی می‌شوند تا در آنجا دیش ماهواره نصب کنند. دستمزد این کار قرار است آنها را از دردسری بزرگ نجات بدهد. البته ورود محمد و شیرین به این ساختمان باعث می‌شود که اهالی بر سر مسئله نصب دیش ماهواره با یکدیگر درگیر شوند.

۲. درخت گردو

نقش آفرینی متفاوت مدیری در درخت گردو

ژانر: درام، تاریخی، جنگی
سال پخش: ۱۳۹۸
کارگردان: محمدحسین مهدویان
سایر بازیگران اصلی: پیمان معادی، مینا ساداتی
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۴۰ دقیقه
امتیاز (IMDB): ۷٫۳

مهران مدیری در «درخت گردو» باری دیگر نقش متفاوتی را بازی کرده و از دنیای طنز فاصله گرفته است. در این فیلم، ماجرای قادر مولان‌پور و خانواده‌اش را دنبال می‌کنیم. آنها در یک روستای مرزی زندگی می‌کنند و از قربانیان بمباران شیمیایی سردشت هستند.

۱. دیدار

مهران مدیری در فیلم قدیمی دیدار

ژانر: درام، عاشقانه، جنگی
سال پخش: ۱۳۷۳
کارگردان: محمدرضا هنرمند
سایر بازیگران اصلی: مینا لاکانی، جمشید شاه‌محمدی
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۳۴ دقیقه
امتیاز (IMDB): ۷٫۶

اگر می‌خواهید نقش‌آفرینی متفاوت دیگری از مهران مدیری را ببینید، باید به تماشای «دیدار» بنشینید. در این فیلم، مدیری نقش جوانی به‌نام امیر را بازی می‌کند که طی حادثه‌ای با ژانت آشنا می‌شود. امیر پس از مدتی از ژانت خواستگاری می‌کند، اما متوجه می‌شود که ازدواج با این دختر مسیحی به این سادگی‌ها نیست.

شما بگویید

سریال های مهران مدیری همیشه جزو محبوب‌ترین آثار تلویزیونی و شبکه نمایش خانگی بوده‌اند. او تبحر خاصی در کارگردانی سریال‌های طنز دارد، اما آثار مهران مدیری به سریال‌هایی که او کارگردانی کرده محدود نمی‌شوند. او در سریال‌هایی مانند «باغ گیلاس»، «خاتون» و «دردسر والدین» نیز ایفای نقش کرده است. این روزها، سریال جدید مهران مدیری با نام «اسکار» نیز از شبکه نمایش خانگی پخش می‌شود و هنوز در ابتدای راه است.

در این مقاله، مشهورترین آثار و سریال های مهران مدیری را معرفی کردیم. به‌نظر شما کدام‌یک از این سریال‌ها بیش از همه خاطره‌انگیز شده‌اند؟


در ادامه بخوانید: ۷ عنوان از کتاب های معرفی شده توسط مهران مدیری در کتاب باز
هشدار! محتوای این صفحه در چهارچوب قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران نوشته شده ‌است. سپاسگزار خواهیم بود اگر مغایرت احتمالی محتوا با قوانین و یا مشکلات دیگر در صحت و دقت محتوا را به ما گزارش کنید تا فورا اصلاح شود. اطلاعات بیشتر
اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید



ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

۱ دیدگاه
  1. رها می‌گوید

    من عاشق این مرد هستم خیلی ماهه