کتاب تفکر زائد؛ یادگیری اصول خودشناسی برای رسیدن به موفقیت

7

شناسنامه کتاب

  • عنوان: تفکر زائد
  • نویسنده: محمدجعفر مصفا
  • انتشارات: نشر پریشان
  • تعداد صفحه: ۲۱۴

درباره‌ی کتاب

«تفكر زائد پندار و توهمی است كه در لباس انديشه متجلی می‌گردد. تا زمانی كه اين نوع تفكر­ (و در حقيقت توهم) حاكم بر ذهن است، زندگی و هستی انسان در ابری از تيرگی خواهد گذشت، بی ‌هيچ هدف و مسير روشن و بدون كمترين تسلط بر زندگی.»

این جمله‌ی پشت کتاب مصفا خود گویای زاویه‌ی دید نویسنده به انسان و هستی است. مصفا در این اثر با ترسیم مکانیسم­‌های ذهن، تأثیر آنها را در نگرش انسان به زندگی شرح می­‌دهد. وی در ابتدا نگاه انسان به پدیده‌­ها را به دو بخش تقسیم می­‌کند. این تقسیم‌بندی پایه‌ و اساس بقیه‌ی نظرات او است.

وی معتقد است: «ذهن ما عادت كرده است به اينكه جريانات و رويدادهای زندگی را از دو جنبه و ديد نگاه كند و با آنها دو نوع رابطه داشته باشد: يكی ديد يا رابطه‌­ی واقعی و ديگری ذهنی. من می‌بينم شما به فرم خاصی راه می‌رويد، دست‌تان را تند يا آهسته حركت می‌دهيد، پای‌تان را بلند يا كوتاه برمی­‌داريد، راست يا خميده راه می­‌رويد.

رونیکس

در اين ديد من به راه رفتن شما به‌صورتی‌كه واقعاً هست نظر دارم ـ بدون هيچ تعبير و معنای خاصی. ولی من تنها به اين ديد اكتفا نمی­‌كنم. به راه رفتن شما از جنبه‌ی ديگری هم نگاه می‌كنم و در آن چيزی می‌بينم كه مربوط به واقعيت راه رفتن نيست. بلكه تعبير و تفسيری است كه ذهن خود من از راه رفتن شما می‌كند. مثلاً می‌گويد اين طرز راه رفتن موقرانه يا غيرموقرانه است، متواضعانه يا متكبرانه است، متشخصانه يا حقيرانه است. ما با تمام جريانات و پديده‌های زندگی به همين شكل در رابطه‌ايم.»

آیا این کتاب برای شماست؟

مصفا در این کتاب جنبه‌ای نو و دید تازه‌ای را روایت می‌کند؛ اینکه می‌­توان در برخورد با سختی‌ها و مشکلات نگاه دیگری داشت. تحلیل ها و بیان این کتاب ساده و همه‌فهم است؛ از این جهت که هر کسی با اندکی تامل با آن ارتباط برقرار می‌­کند. ویژگی خاص کتاب اين است که اصول خودشناسی که موفقیت را تضمین می کند بسيار ساده توضيح داده است. همچنین در این کتاب، تقريبا تمام اصول خودشناسی شرح داده شده است. اگر کسی به شناخت خود علاقه داشته باشد، توصیه می‌کنیم حتما این کتاب را بخواند.

فكر می‌كنيد علت اينكه ما هرگز از وضع موجود خود راضی نيستيم چيست؟ چرا هميشه در احساس حسرت -حسرت به‌خاطر چيزی كه فكر می‌كنيم بايد داشته باشيم، و نداريم- به‌سر می‌بريم؟ چرا به هر جا برسيم، باز هم با عطش و ولع می‌دويم تا به جايی ديگر برسيم؟ چرا هميشه به آينده نگاه می‌كنيم؟ آيا توجه زیاد به آینده بیانگر این نیست كه در وضع موجود خود نقصی می‌بينيم كه بايد آن را در آينده جبران كنيم؟» اگر خوب توجه كنيم، درمی‌یابیم که در سراسر زندگی ما اين جريان وجود دارد كه هر شب پیش خودمان فکر می‌کنیم: «من شخصيتی ناقص و نامطلوب دارم و بايد آن را به شخصيت ديگری جز اين تبدیل کنم.» و اين جريان در تمام طول عمر ادامه دارد.

اگر شما نیز با تمام این مسائل دست‌‌وپنجه نرم می‌کنید، باید بدانید که این کتاب جواب‌ها و راهکارهای ارزشمندی برای شما دارد.

در حاشیه

محمدجعفر مصفا (متولد ۱۳۱۲ شمسی، خمین) نویسنده، مترجم و مولوی‌شناس اهل ایران است. وی کتاب‌ها و مقالات زیادی درباره خودشناسی و انسان‌شناسی نوشته است. کتاب تفکر زائد یکی از کتاب‌های پرفروش درزمینه‌ی روان‌شناسی شخصی به زبان فارسی است. این کتاب تاکنون بیست بار تجدید چاپ شده است.


در ادامه بخوانید: کتاب طرزفکر: روان‌شناسی نوین موفقیت؛ کتابی موثر در خودشکوفایی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 7 دیدگاه)
  1. امنه صابری می‌گوید

    این کتاب را چگونه بدست آورده میتوانیم

    1. رقیه محمدی می‌گوید

      درود بر شما
      می‌تونید این کتاب رو از فروشگاه‌های اینترنتی کتاب تهیه کنید.

  2. رضا می‌گوید

    سلام. کتاب مصفا با تمام کتاب هایی که در زمینه روانشناسی نوشته شده، متفاوته. این کتاب از نوع کتاب های خوشبختی در ده دقیقه و عزت نفس در ده روز، نیست. مصفا مساله و ماهیت انسان رو بطور عمیق و بنیادین مورد واکاوی قرار داده که مبتنی بر “واقعیت” و نگرش “مستقیم” به درون انسانه. باید توجه داشت که اون چه که مصفا گفته صرفا مقداری لفظ و کلمه، از جنس تئوری و نظریه نیست، کسی که کتاب رو میخونه باید با خوندن هر سطر و صفحه، کتاب رو ببنده و از سطح کلمات و الفاظ عبور کنه و مطلبی رو که خونده در خودش احساس و “مشاهده” کنه. اون چیزی که میتونه باعث دگرگونی و تغییر بشه “بینش” عمیق و درونیه. تحقق بینش درونی، منجر به “تولدی دوباره” به معنای واقعی میشه. رهایی از حصار توهمات و رنج! بدون کمترین اغراق میگم این کتاب زندگی من رو بطور بنیادین تغییر داد. انشاءالله برای شما مفید باشه.

    1. عرفان برقبانی می‌گوید

      سلام رضا جان.
      بی‌نهایت ممنونیم که نظر پخته و خوبت رو برامون نوشتی.
      موفق باشی.

  3. غریب کرمی می‌گوید

    سلام حدود ۲۰ سال پیش من کتاب تفکر زائد را خواندم عابی بود الان میخوام بخرم و به دوستانم هدیه بدم چون باارزش هست چندتا ازش میخوام ایا تخفیف ویژه دارد ؟