چای قاصدک؛ ۷ خاصیت شگفت‌انگیز این نوشیدنی طبیعی

0

حتما تا به حال قاصدک‌هایی که در آسمان پرواز می‌کنند را دیده اید، اما قطعا به این فکر نکرده‌اید که از این قاصدک‌ها می‌توان چای تهیه کرد. در این مقاله ما را همراهی کنید تا شما را با خواص فوق العاده چای قاصدک برای بدن و طرز تهیه آن آشنا کنیم.

استفاده از این گیاه در فرهنگ‌های مختلف، سابقه‌ای طولانی دارد. دو نوع چای قاصدک وجود دارد که یکی از آنها از دم‌کردن برگ‌های قاصدک و دیگری از ریشه‌های حرارت‌دیده (برشته‌شده‌ی) قاصدک تهیه می‌شود. تا زمانی که حیاط‌تان را با آفت‌کش و علف‌کش‌ها سم‌پاشی نکنید، هر دوی این چای‌ها سالم‌اند و می‌توانند استفاده‌های مختلفی داشته باشند.

خواص چای قاصدک

۱. کمک به دفع آب اضافی از بدن

اگر مشکل نفخ شکم دارید، چای قاصدک می‌تواند با خاصیت ادرارآور خود و افزایش ادرار به بهبود وضعیت‌تان کمک کند. در یک مطالعه میزان دفع ادرار پس از صرف ۲ فنجان چای تهیه‌شده از برگ‌های قاصدک افزایش یافت.

رونیکس

۲. کمک به سلامت کبد

در بسیاری از فرهنگ‌ها از ریشه‌ی قاصدک به‌عنوان دارویی برای کبد استفاده می‌شود. براساس مطالعات اولیه این ویژگی به‌خاطر توانایی ریشه‌ی قاصدک در افزایش جریان صفرا است. درنتیجه ریشه‌ی قاصدک می‌تواند به سم‌زدایی کبد، درمان مشکلات چشم و پوست و بهبود علائم بیماری‌های کبد کمک کند. براساس مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۷ صورت گرفت پلی‌ساکاریدهای موجود در قاصدک برای عملکرد کبد مفید هستند.

۳. جایگزین طبیعی قهوه

شاید بتوانید ریشه‌ی قاصدک آماده‌ی دم‌کردن را از برخی فروشگاه‌ها تهیه کنید، ولی خودتان هم می‌توانید قاصدک را برداشت کنید. سپس ریشه‌ی جوان قاصدک را روی حرارت برشته کنید تا به رنگ قهوه‌ای تیره در بیاید. سپس آن را با آب داغ ترکیب کنید و بعد از صاف‌کردن، از مصرف این نوشیدنیِ جایگزین قهوه لذت ببرید.

۴. شباهت‌های قاصدک و داروهای لاغری

چای قاصدک تاثری مشابه داروی لاغری ارلیستات را برجای می گذارد.

براساس مطالعه‌ای که به‌تازگی در کره‌ی جنوبی صورت گرفت قاصدک می‌تواند تأثیری مشابه داروی لاغری «اُرلیستات» را بر جای بگذارد. این دارو ازطریق مهار آنزیم لیپاز لوزالمعده عمل می‌کند. این آنزیم در طول هضم غذا آزاد شده و موجب شکستن چربی‌ها می‌شود. آزمایش عصاره‌ی قاصدک بر موش‌ها نتایجی مشابه داروی ارلیستات را نشان داده و محققان را ترغیب کرده تا بر روی خواص ضدچاقی قاصدک تحقیقات بیشتری انجام بدهند.

۵. تسکین ناراحتی‌های گوارشی

چای ریشه‌ی قاصدک می‌تواند تأثیرات مثبتی بر دستگاه گوارش داشته باشد. البته بیشتر تأثیرات براساس احساس مصرف‌کننده بوده و هنوز آزمایشات علمی در رد یا تأیید آن صورت نگرفته است. از قاصدک به‌طور تاریخی در کاهش اشتها، تسکین ناراحتی‌های گوارشی خفیف و بهبود یبوست استفاده می‌شده است.


حتما بخوانید: خواص انواع دمنوش های گیاهی برای سلامتی

۶. خاصیت ضدسرطان

به‌تازگی خواص قاصدک در مبارزه با سرطان بررسی و نتایج بسیار امیدوارکننده‌ای حاصل شده است. در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۱ در کانادا انجام گرفت، عصاره‌ی ریشه‌ی قاصدک توانست بدون تأثیر بر سلول‌های غیرسرطانی موجب مرگ سلول‌های سرطانی ملانوما (توموری با منشأ سلول‌های ملانین‌دار) بشود. مطالعه‌ی دیگری تأثیر مشابهی را بر سلول‌های سرطانی لوزالمعده نشان داد. بااینکه تأثیر ضدسرطان قاصدک هنوز به‌خوبی مطالعه نشده است، ولی نتایج فعلی امیدبخش است.

۷. کمک به پیشگیری از عفونت‌های دستگاه ادراری

ریشه و برگ قاصدک به‌همراه گیاه دیگری به‌نام انگور خرس (آقطی سیاه) می‌تواند از عفونت‌های دستگاه ادراری جلوگیری کند. به‌نظر می‌رسد دلیل تأثیرگذاری این ترکیب به‌خاطر خاصیت ضدباکتری انگور خرس و خاصیت ادرارآور قاصدک باشد.

عوارض جانبی احتمالی

قاصدک برای بیشتر افراد بی‌خطر است. بااین‌حال لمس‌کردن یا خوردن قاصدک ممکن است باعث بروز واکنش‌های آلرژیک در برخی افراد بشود. همچنین قاصدک با برخی داروها مانند داروهای ادرارآور، لیتیوم (از داروهای تثبیت‌کننده‌ی خُلق که برای درمان اختلال دوقطبی و شیدایی مصرف می‌شود) و سیپروفلوکساسین (نوعی آنتی‌بیوتیک) تداخل دارد. اگر از دارویی استفاده می‌کنید، قبل از مصرف چای قاصدک با پزشک مشورت کنید.

طرز تهیه‌ی چای قاصدک

برای تهیه چای قاصدک باید آن را پاک کرده، با آب جوش ترکیب کرده و بگذارید دم بکشد.

تهیه‌ی چای قاصدک آسان است. فقط باید مطمئن شوید که قاصدک قبل از برداشت درمعرض مواد شیمیایی نبوده است. همچنین بهتر است تا گیاه را در زمان جوانی برداشت کنید. پس از پاک‌کردن و آماده‌سازی گیاه، آب جوش را روی برگ‌ها یا ریشه‌ی حرارت‌دیده‌ی قاصدک بریزید، بگذارید دم بکشد، تفاله‌ها را صاف کنید و از مصرف چای قاصدک لذت ببرید.

راه‌حل‌هایی برای اینکه هم زیبا بمانیم هم سالم


هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
منبع healthline
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.