مارماریس؛ ۹ مکان دیدنی در بهشت گردشگری سواحل مدیترانه

0

مارماریس شهری بندری در سواحل مدیترانه است که نام آن از کلمه مرمر گرفته شده است. مارماریس یکی از زیباترین شهرهای ترکیه است که اغلب ایرانیانِ اهل سفر به ترکیه کمتر در مورد سواحل زیبای آن و استراحتگاه ها و مناطق دیدنی آن شنیده‌اند. در این مقاله با همراه باشید تا شما را با جاهای دیدنی مارماریس و سواحل بی‌نظیر و بهشتی آن و تفریحات هیجان انگیز آبی آن آشنا کنیم.

۱. خلیج گوکووا و روستای آکیاکا

این خلیج زیبا در ۳۰ کیلومتری شمال مارماریس قرار دارد. طبیعت زیبای خلیج گوکووا با خورهای زیاد و قدمت تاریخی‌اش، به بهشت می‌ماند. منظره‌ی این خلیج از فراز تپه‌های بلند پوشیده از درختان کاج پیداست. اگر در پارکینگ‌های کنار جاده‌ی گوکووا هیل بایستید، تمام چشم‌انداز خلیج را زیر پایتان خواهید دید.

رونیکس

کجاها را بگردیم

مارماریس - خلیج گوکووا

یکی از جاذبه‌های پرطرفدار در امتداد خط ساحلیِ گوکووا، موج‌سواری با کایت است. این ورزش مفرح و هیجان‌انگیز لحظات بسیار خوشی را در تعطیلات برای‌تان رقم خواهد زد، اما اگر اهل هیجان نیستید می‌توانید قایقی اجاره کنید و تمام خورهای اطراف خلیج را در آرامش بگردید.

در امتداد تپه‌ها، به سمت خط ساحلی که پایین بروید، به روستای آکیاکا می‌رسید. جنگل‌های سرسبز و زیبای این روستا قلب هر رهگذری را تسخیر می‌کند. پیاده‌روی در این روستا آرامش‌خاطر خاصی به آدم می‌دهد که نمی‌توان از آن گذشت.

برای اقامت می‌توانید از هتل‌ها و پانسیون‌های این منطقه استفاده کنید. در حاشیه‌ی رودخانه، رستوران‌های زیادی وجود دارد که غذاهای محلی خوش‌مزه و باکیفیت ارائه می‌دهند. ۷ کیلومتر که در مارماریس پیش بروید، به روستای دیگری به‌نام Cetibeli می‌رسید. اگر به این روستا رفتید، شهد درخت کاج را از دست ندهید که بسیار خوشمزه است و واقعا ارزش خریدن دارد.

خدمات رفت‌وآمد

سیستم حمل‌ونقل در مارماریس بسیار آسان است. مسلما برای رفت‌وآمد و گشت‌وگذار هیچ مشکلی نخواهید داشت.

۲. سلیمیه

مارماریس - سلیمیه

برای یک سفر دریایی بی‌نظیر، مقصدی زیباتر و بهتر از سلیمیه پیدا نمی‌کنید. سلیمیه در ۴۰ کیلومتری جنوب غربی مارماریس و در ۱۰ کیلومتری روستای اورهانیه واقع است. این روستای سرسبز در حاشیه‌ی دریایی بسیار تمیز و زلال قرار دارد، اما اطراف آن هیچ ساحل بزرگی وجود ندارد. نزدیک‌ترین ساحل ۲ کیلومتر دورتر از کناره‌ی دریاست و در امتداد آن رستوران‌های زیادی آماده‌ی پذیرایی از مسافران هستند. این منطقه بسیار آرام و ساکت است.

کجاها را بگردیم

تقریبا در هر روستایی در مارماریس می‌توان بقایای یک شهر باستانی را دید. در سلیمیه نیز شهر قدیمی هیداس و بقایای سه قلعه، واقعا ارزش دیدن دارند. در جنوبی‌ترین تپه‌های خور می‌توانید دیوارهای شهر را که به دوره‌ی سلطنتی هلنیستی تعلق دارند، ببینید. برج‌های دیده‌بانی برای هدایت قایق‌ها در دریا (۱۰۰ متر دورتر از ساحل)، فانوس دریایی، صومعه و سالن تئاتر، از اماکن دیدنی این روستاست.

در این منطقه، روزانه سفرهای دریایی با قایق در خورها و جزایر اطراف انجام می‌شود. اگر به جزیره‌ی کاملیا رفتید، حتما سری هم به صومعه‌ی آنجا بزنید.

خدمات رفت‌وآمد

رفتن به سلیمیه بسیار آسان است. مینی‌بوس‌های زیادی در مرکز مارماریس در خدمت مسافران هستند که آنها را به سلیمیه می‌رسانند.

۳. جزیره‌ی کلئوپاترا

مارماریس - ساحل کلئوپاترا

جزیره‌ی معروف کلئوپاترا (نام دیگر آن جزیره‌ی سدیر یا جزیره‌ی شهر است) در ۱۸ کیلومتری شمال مارماریس و در خلیج گوکووا قرار دارد. این جزیره‌ی زیبا به‌خاطر آب زلال و ساحل شنی درخشانش از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است. به نزدیکی جزیره که می‌رسید، چشم‌انداز مناظر کوهستانی زیبا از میان خلیج، هوش از سرتان خواهد برد.

کجاها را بگردیم

سواحل وسیع، ویرانه‌های تئاتر باستان و دیوارهای قدیمی شهر، عاشقان تاریخ را به ضیافتی دلپذیر دعوت می‌کند. دلیل نامگذاری این جزیره، وجود ساحل جذاب آن در یک خلیج کوچک است و گفته می‌شود ملکه کلئوپاترا روزگاری در آنجا شنا می‌کرده است.

شن و ماسه‌ی ساحل این جزیره بسیار سفید، صاف و درخشان است. می‌گویند این نوع شن و ماسه فقط در مصر دیده می‌شود و آنتونیوس که عاشق کلئوپاترا بود، آنها را از مصر برایش آورده است. از شن و ماسه‌ی جزیره‌ی کلئوپاترا به‌شدت محافظت می‌شود و گردشگران اجازه ندارند حتی مقدار کمی از آن را برای یادگاری با خود ببرند!

ویرانه‌های بخش شرقیِ جزیره متعلق به دوران رومی‌هاست. در قسمت شرقی جزیره یک بازار وجود دارد. سنگ‌نوشته‌ها نشان می‌دهند که روزگاری در این منطقه به افتخار آپولون مسابقات ورزشی برگزار می‌شده است.

منظره‌ی خورشید و دریا در ساحل طلایی این جزیره و هوای پاک بندرگاه چاملیک برای کسانی که می‌خواهند تعطیلات‌شان را در آرامش سپری کنند بسیار مناسب است.

۳ کیلومتر که در بندر چاملیک پیش بروید به روستای چاملی می‌رسید و ۹ کیلومتر دورتر از این روستا، خور زیبا و محبوب بونکوک قرار دارد. آب این خور زلال و تمیز است و در ساحل آن، امکانات رفاهی برای بازدیدکنندگان فراهم است. می‌توانید در این منطقه‌ی آرام، ساکت و صخره‌ای شنا کنید. اگر هم می‌خواهید به اعماق آب سفر کنید و شگفتی‌های زیر دریا را ببینید، به تورهای غواصی که خصوصا در ماه مه و ژوئن برگزار می‌شوند، بپیوندید.

خدمات رفت‌وآمد

رسیدن به این جزیره بسیار آسان است و امکانات کافی برای جابه‌جایی مسافران فراهم است.

۴. دالیان

مارماریس - مقبره‌های صخره‌ای دالیان

طبیعت شگفت‌انگیز دالیان، درست جایی که دریا و دریاچه به هم می‌پیوندند، هر اهل دلی را مسحور شکوه و زیبایی‌اش می‌کند. دالیان ۸۰ کیلومتر با مارماریس فاصله دارد. دریاچه‌های زیبا، مجراهای پرپیچ‌وخم آب و سواحل طبیعی دالیان تعطیلاتی رؤیایی برای‌تان رقم خواهد زد.

جاده‌ای که به روستای دالیان در راه آبی داخلی می‌رسد، از زیر سایه‌ی درختان معطر کندر می‌گذرد و مناظر اطراف آن تقریبا فرقی با بهشت ندارد. در سرتاسر این مجراهای آبی، قایق‌های کوچک به گشت‌وگذار مشغولند.

۶. حمام گِل دالیان

یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری دالیان، حمام گِل آن است. حمام گل برای بیمارانی مبتلا به رماتیسم، سیاتیک و ﻛﻠـﺴﻴﻨﻮزﻳﺲ، بسیار مفید است.

کجاها را بگردیم

مارماریس - لاکپشت‌های کارتا کارتا

سواحل طولانی و درخشان ایزتوزو که از قلب دلتای دالیان می‌گذرند، جان می‌دهد برای اینکه بی‌هدف در ساحل قدم بزنید و لاکپشت‌های دریایی (کارتا کارتا) را تماشا کنید. این منطقه زیستگاه حفاظت‌شده‌ی لاکپشت‌ها و خرچنگ‌های آبی است. لاکپشت‌های نیل هم در ناحیه‌ی مشرف به دریاچه زندگی می‌کنند.

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری دالیان، بندر قدیمی شگفت‌انگیز کوینوس است که دقیقا روی صخره‌ها و بر فراز انحنای رودخانه در نزدیکی روستای کاندیر خودنمایی می‌کند. مقبره‌های باشکوهی که روی صخره‌ها بنا شده‌اند واقعا ارزش دیدن دارند. قدمت این شهر به قرن چهارم قبل از میلاد می‌رسد. این منطقه بسیار وسیع است و پرستشگاه تراس، بازار بندری، سالن تئاتر، مقبره‌های سنگی و حمام آن، گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.

به جز اینها، قایق‌سواری، آفتاب‌گرفتن در ساحل و حمام‌کردن در آب ۴۰ درجه‌ی پر از گوگرد هم بسیار دلچسب است که بهتر است آنها از دست ندهید. ناگفته نماند این حمام برای کودکان هم مناسب است. این منطقه همیشه شاد و شلوغ است و زندگی در آن جریان دارد.

برای اقامت می‌توانید از هتل‌ها و استراحت‌گاه‌های دالیان استفاده کنید.

خدمات رفت‌وآمد

برای رفتن به دالیان ابتدا باید با اتوبوس به روستای کوی‌گیز بروید و سپس از آنجا به دالیان برسید. همچنین می‌توانید از مارماریس سوار قایق شوید و به دالیان بروید.

برای رزرو تورهای اطراف دالیان و فعالیت‌های گردشگری می‌توانید ازطریق پلتفرم‌های آنلاین اقدام کنید.

۷. ایچملر

مارماریس - ایچملر

ایچملر یک استراحت‌گاه زیبای ساحلی است که فقط ۸ کیلومتر از استراحت‌گاه بزرگ و شلوغ مارماریس فاصله دارد. جوّ دریای مدیترانه و دریای اژه، آب‌وهوای این بهشت زیبا را که از جنگل‌های کاج پوشیده شده است کاملا تحت تأثیر قرار می‌دهد. روبه‌روی چشم‌انداز بدیع ایچملر، کوهستان توروس قد برافراشته است.

کجاها را بگردیم

مارماریس - جیپ سافاری

خدمات ساحلی ایچملر شگفت‌انگیز است. اگر اهل تفریحات هیجان‌انگیز هستید، انواع ورزش‌ها و تفریحات آبی و ساحلی مانند جت‌اسکی، رینگو، چتربازی، پاراسلی و قایق‌سواری در قایق‌هایی به‌شکل موز (موز سواری) در اختیار شماست. اگر می‌خواهید آدرنالین خون‌تان کمی بالا برود، می‌توانید از آف‌رود و موتورهای چهارچرخ استفاده کنید و تپه‌های جنگلی اطراف ایچملر را زیر پا بگذارید.

به ایچملر که رفتید، تور جیپ سافاری را از دست ندهید. این جیپ از میان جنگل و رودخانه عبور می‌کند و به روستاهای سنتی و آرام می‌رسد. گاهی هم مدت کوتاهی در کنار خلیج‌ها توقف می‌کند که در این مدت می‌توانید تنی به آب بزنید و شنا کنید.

تفریحات آرامش‌بخش

در ایچملر، برای مسافرانی که در پی هیجان نیستند هم تفریحات خوبی وجود دارد. می‌توانید قایقی اجاره کنید و به ماهی‌گیری بروید یا بی‌هدف در اطراف درختان نخل و اکالیپتوسِ ساحل خیره‌کننده‌ی ایچملر قدم بزنید. می‌توانید زیر یک چتر آفتابی، در کنار دریای شفاف، روی شن‌های طلایی ساحل دراز بکشید و مطالعه کنید یا از حمام‌های ترکی که خدماتی مانند ماساژ و اسکراب ارائه می‌دهند، استفاده کنید.

یکی دیگر از زیباترین محیط‌های تفریحی ایچملر، مزارع کشاورزی زیتون و تولید عسل است که نمونه‌ی آن (از لحاظ حجم زیاد اکسیژن در فضا) فقط در کالیفرنیا دیده می‌شود.

در ایچملر تا هر وقت بخواهید می‌توانید بیدار بمانید و از تعطیلات‌تان لذت ببرید، زیرا در این منطقه انگار کسی خیال خوابیدن ندارد. حتی کافه‌ها و رستوران‌ها در تمام طول شب باز هستند و سرزندگی خاصی در سرتاسر ساحل دیده می‌شود. در ایچملر هر شب ساحل را تمیز می‌کنند و به همین دلیل است که صبح‌ها ساحل را بسیار درخشان و تمیز می‌بینید.

برای اقامت در ایچملر، می‌توانید در هتل‌های بزرگ ۴ و ۵ ستاره‌ی حاشیه‌ی ساحل یا در هتل‌های خانوادگی اتاق بگیرید. در هتل‌های خانوادگی برای امکانات کودکان و نوجوانان تخفیفات خوبی ارائه می‌کنند. اگر نمی‌خواهید در هتل اقامت داشته باشید، می‌توانید ویلا یا آپارتمان اجاره کنید.

خدمات رفت‌وآمد

رفت‌وآمد به ایچملر بسیار آسان است. از مرکز مارماریس باید مینی‌بوس‌هایی را که به آنها دولموش می‌گویند سوار شوید و به ایچملر برسید. خطوط دولموش تا ۲ صبح هم کار می‌کنند. برای رفتن به ایچملر از مارماریس می‌توانید از تاکسی‌قایق نیز استفاده کنید.

۸. اماکن تاریخی مارماریس

اماکن تاریخی و بقایای شهرهای باستانی اطراف مارماریس حتی برای گردشگران عادی هم بسیار جذاب است، چه رسد به افرادی که عاشق تاریخ و باستان‌شناسی هستند. در ادامه برخی از محبوب‌ترین اماکن تاریخی مارماریس را به شما معرفی می‌کنیم.

قلعه‌ی مارماریس

مارماریس - قلعه‌ی مارماریس

گفته می‌شود این قلعه را یونانی‌ها در سال ۱۴۴۰ قبل از میلاد ساخته‌اند و بعدها در دوران اسکندر مقدونی آن را مرمت کرده‌اند. در سال ۱۵۲۲ قبل از میلاد سلطان سلیمان دوباره این قلعه را بازسازی کرد و در جریان حمله به جزیره‌ی یونانی رودس، از آن به‌عنوان پایگاه نظامی استفاده کرد. این قلعه ۷ بخش داخلی دارد که در حال حاضر دوتا از آنها را به تالار باستان‌شناسی و یکی را به تالار نجوم تبدیل کرده‌اند و بقیه‌ را به‌عنوان گالری‌های هنری و انبار استفاده می‌کنند.

کاروان‌سرای سلطان حفصه

مارماریس - کاروان‌سرای سلطان حفصه

یکی دیگر از بناهای تاریخی عثمانی در مارماریس، کاروان‌سرای سلطان حفصه است. سلطان حفصه مادر سلطان سلیمان بود و دستور داد این کاروان‌سرا را برای استراحت و تجدید قوای سربازان و مسافرانی که از آن منطقه عبور می‌کنند، بسازند. قدمت این بنا به سال ۱۵۴۵ برمی‌گردد. معماری برجسته و سقف طاق‌بندی آن واقعا جالب توجه است. یک اتاق بزرگ و هفت اتاق کوچک در این کاروان‌سرا وجود دارد که در حال حاضر آنها را به کافه یا سوغات‌فروشی تبدیل کرده‌اند.

آرامگاه ساریانا

یکی از جاذبه‌های تاریخی مارماریس آرامگاه ساریاناست. عثمانی‌ها آن را در دامنه‌های شمال‌ شرقی شهر و برای یادبود ساریانا ساختند. این بانو به‌خاطر پیشگویی‌هایش بسیار معروف بوده است. می‌گویند سلطان سلیمان قبل از لشکرکشی به جزیره‌ی رودس نزد این بانو می‌رود و او نوید فتح و پیروزی را به سلطان می‌دهد.

مسجد ابراهیم آقا

این مسجد را در سال ۱۷۸۹ در منطقه‌ی کِمِرالتی ساخته‌اند. گنبد بزرگی بر تارک آن می‌درخشد و معماری برجسته‌ی آن، ارزش این بنا را صدچندان کرده است.

بازار بزرگ (Bedesten)

این بازار قدیمی تاریخی که به گراندبازار معروف است، در بازار مرکزی مارماریس قرار دارد و هنوز هم پررونق است. اگر به مارماریس رفتید حتما سری به این بازار بزنید که دیدنش خالی از لطف نیست.

پل تاشان و کِمِرلی

پل تاشان پل قوسی‌شکلی است که در ایسکلباسی (۱۰ کیلومتر به سمت جاده موغله) واقع است. این پل را در سال ۱۵۵۲ به دستور سلطان سلیمان ساختند. نمای سنگ و آجری این پلِ زیبا واقعا ارزش دیدن دارد.

۹. سواحل مارماریس

مارماریس - ساحل کوملوبوک

مارماریس به دلیل سواحل بسیار زیبا و مناظر بی‌نظیرش از محبوبیت خاصی برخوردار است. حدود ۶ کیلومتر ساحل دارد که از مارماریس مرکزی شروع شده و تا ایچملر کشیده شده‌اند. خلیج مارماریس مانند نگین انگشتری، روبه‌روی دریای بیکران مدیترانه خودنمایی می‌کند و انواع جزایر کوچک آن را دربرگرفته‌ است. کوه‌های سرسبز از خلیج در برابر بادهای شدید محافظت می‌کنند.

شنا کردن در آب‌های شفاف و تقریبا نیم‌گرم مارماریس واقعا لذت‌بخش است. نشستن در ساحل و تماشای منظره‌ی دریا و خورشید آرامش عجیبی به انسان می‌دهد. سواحل اصلی مارماریس «مارماریس اوربان بیچ»، «مارماریس لانگ بیچ» و ساحل ایچملر هستند.

مارماریس اوربان بیچ ساحل شنی مسکونی است که دقیقا کنار مارماریس مرکزی واقع است. این ساحل برای عموم آزاد است و مسافران هر وقت تمایل داشته باشند می‌توانند به دریا بروند.

مارماریس لانگ بیچ (معروف به ساحل اوزونیالی) حدود ۱۰ کیلومتر است. در اینجا هم مسافران هر وقت بخواهند می‌توانند به دریا بروند. خدمات تفریحی این سواحل بسیار باکیفیت و عالی است.

از دیگر سواحل زیبای مارماریس می‌توان به ساحل تورونچ در ۲۱ کیلومتری مارماریس مرکزی و ساحل کوملوبوک در ۶ کیلومتری مارماریس مرکزی اشاره کرد.


در ادامه بخوانید: جاهای دیدنی آنکارا؛ ۱۹ مکانی که نباید فرصت دیدن‌شان را از دست داد
منبع marmaristown
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.