خانم‌ها بخوانند: افزایش بهره وری کاری به کمک چرخه قاعدگی‌

4

مدت زیادی است که زنان برای موفق شدن در کارشان سعی کرده‌اند خودشان را با محیط کار و زندگی مردانه سازگار کنند. اما حالا که تعداد زنان در خطوط مقدم پیشرفت در جامعه بیشتر و بیشتر شده است، زمان آن رسیده که الگوی‌های قدیمی را از میان برداریم و با توجه به نیازها و توانایی‌های زنانه سعی کنیم به بهره‌ وری و موفقیت بیشتر شغلی‌مان کمک کنیم. در این مقاله چطور را همراهی کنید تا به تحلیل چرخه‌ی قاعدگی زنان و ارتباط آن با افزایش بهره وری در محیط کار بپردازیم.

آیا می‌دانید راز برنامه‌ریزی و اجرای موفقیت‌آمیز یک پروژه، در چرخه‌ی هورمونی زنانه نهفته است؟ اگر می‌دانستید دقیقا چه روزهایی از ماه از نظر بیوشیمی بدن‌تان بهترین زمان برای پیشرفت در کار، بستن معاملات یا حتی برگزاری و مدیریت جلسات کاری است چه کار می‌کردید؟ می‌خواهید بدانید چه زمانی برای کار گروهی در بهترین شرایط قرار دارید؟ پاسخ همه‌ی این پرسش‌ها به چرخه‌ی هورمونی زنانه ارتباط دارد. اگر می‌خواهید کنترل انرژی و مهارت‌هایتان را به‌دست بگیرید و بهره‌وری‌تان را در کار افزایش بدهید، این مطلب را بخوانید.

رونیکس

چرخه‌ی هورمونی زنان

مطالعات نشان می‌دهند استروژن و پروژسترون که دو هورمون اصلی دوران قاعدگی هستند، تأثیرات بسیار قوی بر سیستم مغز و اعصاب زنان دارند. متأسفانه بیشترین تعداد تحقیقاتی که درباره‌ی این موضوع انجام‌شده‌اند، فقط روی اثرات منفی نامتعادلی این هورمون‌ها تمرکز کرده‌اند. در حالی‌که اگر اثرات مثبت این هورمون‌ها را به‌خوبی درک کنیم، مزایای احتمالی آنها را بهتر خواهیم شناخت.

واقعیت این است که با توجه به معیارهای پزشکی فعلی، بسیاری از پزشکان چرخه‌ی طبیعی زنان را به‌عنوان اولین نشانه از نامتعادلی هورمونی می‌دانند. بنابراین سعی می‌کنند با تجویز هورمون‌های مصنوعی قوی این عدم تعادل را بهبود بخشند. درحالی‌که اگر زنان آموزش ببینند که چگونه با رژیم غذایی صحیح، ورزش و مدیریت استرس این عدم تعادل را بهبود بخشند، می‌توانند از توانایی‌های مختلفی که طی این دوره تجربه می‌کنند، به بهترین‌نحو استفاده کنند.

زنان چگونه می‌توانند از این ویژگی منحصربه‌فردشان استفاده کنند؟

چرخه‌ی هورمونی زنان در یک ماه به چهار مرحله یا فاز تقسیم می‌شود. زنان با تنظیم برنامه‌ی کاری‌شان با توجه به این مراحل چهارگانه می‌توانند هر نوع طرح یا پروژه‌ای را راه‌اندازی و اجرا کنند و سپس به اتمام برسانند. هر مرحله از چرخه‌ی هورمونی، توان مغزی فوق‌العاده‌ای را به زنان ارائه می‌کند. بنابراین شناخت آنها و دانستن بازه‌ی زمانی هر مرحله از اهمیت زیادی برخوردار است.

چرخه‌ی هورمونی زنانه تغییرات نوسانی طبیعی و قابل پیش‌بینی دارد که بر خلق‌وخو، انرژی و قدرت شناختی زنان تأثیر می‌گذارد. بدن زنان طرحی جامع به آنها ارائه می‌دهد تا بتوانند زندگی حرفه‌ای و زندگی روزمره‌شان را با یکدیگر همگام‌ کنند. به‌این‌ترتیب، زنان نقش مؤثرتر و کارآمدتری در محیط کار خواهند داشت و خلاقانه‌تر عمل خواهند کرد.

سال‌هاست زنان به‌دنبال تغییرِ عدم تعادل چرخه‌ی هورمونی‌شان هستند. متأسفانه جوامع مردسالار (و پدرسالار) نیز این تفکر را تقویت می‌کنند. زنان همواره مدل زندگی‌شان را براساس برنامه‌ی ۲۴ ساعته‌ی بیوشیمی مردانه تنظیم کرده‌اند؛ اما دیگر وقت آن است که این رویه را متوقف کنند. هر زن اکنون باید یاد بگیرد که براساس یک الگوی بهره وری، موفقیت و روند اجرایی زنانه کار کند.

مفهوم همگام‌سازی چرخه

یکی از شرکت‌های پیشگام که درحال‌حاضر هم رؤسا و هم کارکنان آن زن هستند و از مفهوم «همگام‌سازی چرخه» در کارشان استفاده می‌کنند، شرکت «ساکارا لایف» است. این شرکت غذاهای تازه، گیاهی و کاملا طبیعی به سراسر کشور ارسال می‌کند. بنیان‌گذاران این شرکت می‌گویند: «همه‌ی زنان از هر رده‌ی سنی باید بدن‌شان را به‌خوبی بشناسند. دانستن نحوه‌ی عملکرد و ویژگی‌های هورمون‌های مختلف به زنان کمک می‌کند تا سطح انرژیِ بدن‌، خلق‌وخو، خلاقیت و نظایر آن را تحت‌کنترل خودشان دربیاورند.»

مدیرعامل شرکت موفق دیگری که مادر دو پسر هم هست و پس از طلاق به‌تنهایی از فرزندانش مراقبت می‌کند، می‌گوید: «نمی‌توانم اجازه بدهم چیزی مانع وقت‌گذراندن با بچه‌هایم شود یا حتی روی مدیریت تیم کاری‌ام تأثیر بگذارد. من فقط مواردی را می‌پذیرم که تفاوت مثبتی در زندگی‌ام ایجاد کند. هنگامی که توانستم از همگام‌سازیِ چرخه‌ی هورمونی استفاده کنم، متوجه‌ی تأثیرات آن در زندگی و شغلم شدم. این مفهوم ساده به من کمک می‌کند در هر روز از ماه، از مزایای سطوح مختلف انرژی‌ام استفاده کنم. این کار اصلا پیچیده نیست و اتفاقا بسیار هم مؤثر است.»

تغییرات هورمونی بدن زنان در طول چرخه بر مواد شیمیایی مغز آنها تأثیر می‌گذارد. آگاهی زنان از چگونگی این تغییرات، می‌تواند چشم‌اندازهایی را برای او روشن کند که شاید در بخش دیگری از این چرخه به‌چشم نمی‌آمدند. این تغییرات یکی از ابزارهای پویا است که می‌توان آن را به انواع مهارت‌های دیگر زنان در محل کار اضافه کرد.

مراحل چهار‌گانه‌ی چرخه‌ی هورمونی زنان

مهم‌ترین ابزار در چرخه‌ی قاعدگی زنان تقویم است

در ادامه‌ی مطلب به توضیح چهار مرحله‌ی چرخه‌ی هورمونی زنان، قدرت فوق‌العاده در کار و میزان بهره‌وری آنها در هر مرحله خواهیم پرداخت. یکی از مهم‌ترین ابزارهایی که زنان حتما باید از آن استفاده کنند تقویم است. ابتدا تاریخ آخرین قاعدگی‌تان را در ماه پیش علامت بزنید. سپس مراحل چهارگانه‌ی زیر را روی آن مشخص کنید و سپس برنامه‌ریزی کنید که هر پروژه یا هر کار بهتر است در کدام مرحله قرار بگیرند.

مرحله‌ی اول: فاز فولیکولار (۶ تا ۱۴ روز) – خلاقیت

چرخه‌ی قاعدگی را به ۴ مرحله تقسیم می‌کنند. هر یک از این مراحل، به تأثیرات خاص هورمونی وابسته هستند. فاز فولیکولار بهترین زمان برای یک زن از جنبه‌ی بهره‌وری است. این دوره از آغاز دوره‌ی قاعدگی شروع می‌شود و ۱۰ الی ۱۴ روز ادامه دارد. از بین تمام روزهای ماه این مرحله بیشترین انرژی خلاقانه را به زنان ارائه می‌دهد. در این دوره هورمون‌ها در پایین‌ترین سطح‌شان هستند و بدن به‌ویژه درحالِ افزایش استروژن است. در این روزها زنان به‌شدت تمایل دارند چیزهای جدید را امتحان کنند. این دوره بهترین زمان برای شروع پروژه‌های جدید در محل کار است.

بنیانگذار یکی از شرکت‌های موفق می‌گوید: «سلامت هورمونی سلامتی بدن و پیشرفت در کارهای روزمره را تضمین می‌‌کند. از آنجایی‌که انرژی‌ام در این بازه‌ی زمانی بیشتر روی نتایج و خروجی پرانرژی‌تر متمرکز است، سعی می‌کنم تمام سخنرانی‌های عمومی شرکت را برای این دوره برنامه ریزی کنم.»

مرحله دوم: فاز تخمک‌گذاری (روزهای ۱۵ تا ۱۷) – ارتباط قوی

این دوره بسیار کوتاه است. در این روزها مهارت های ارتباطی و همکاری گروهی زنان از همه‌ی روزهای دیگرِ ماه بیشتر است. مواد شیمیایی مغز در این مرحله مهارت‌های کلامی‌تان را افزایش می‌دهد. بنابراین گفتگوهای مهم‌تان را به این دوره موکول کنید. برای نمونه می‌توانید برای مذاکره بر سر معاملات مختلف برنامه‌ریزی کنید یا گفت‌وگوهای مهم را به‌انجام رسانید. ازآنجایی‌که بیشترین جذابیت را در این دوره دارید، سعی کنید زودتر برایش برنامه‌ریزی کنید. با صحبت‌هایتان به‌راحتی از پس متقاعد کردن دیگران برمی‌آیید.

مرحله‌ی سوم: فاز لوتئال (روزهای ۱۸ تا ۲۸) – قدرت

این دوره طولانی‌ترین دوره‌ی چرخه و بهترین زمان برای تکمیل‌کردن پروژه‌های مختلف است. در این دوره، زنان برای انجام کارها قوی‌تر از همیشه هستند. ازآنجایی‌که تمرکز کردن و توجه به جزئیات مسائل در این مرحله بسیار آسان است، می‌توانید از این مزیت برای دستیابی به نتایج عالی و بی‌عیب‌ونقص استفاده کنید. تکمیل پروژه‌ها، انجام مراحل پایانی کارها، انجام کارهایی از نوع اداری و اجرایی، امور حسابداری، گزارش‌های ماهانه و گزارش‌های هزینه ازجمله کارهای مهمی هستند که در این دوره می‌توانید انجام دهید.

هنگامی‌که در مرحله‌ی تخمک‌گذاری هستید می‌توانید هر روز جلسات کاری (به‌ویژه مذاکره با شرکای احتمالی) را پشت‌سرهم برگزار کنید، زیرا در این مرحله گفت‌وگوها خوب پیش می‌روند و دریافت پاسخ مثبت محتمل‌تر است. اما هفته‌ی بعد که در مرحله‌ی لوتئال قرار می‌گیرید، جلسات نهایی را برگزار کنید و جزئیات اجرایی را با قدرت اِعمال کنید. همگام‌سازی با چرخه به شما کمک می‌کند استراتژیک رفتار کنید.

مرحله‌ی چهارم: فاز قاعدگی (۱ تا ۵ روز) – بینش و تفکر عمیق

در این مرحله، باید به ارزیابی عملکرد خود بپردازید. به حس درونی‌تان گوش فرا دهید. ازآنجایی‌که نیمکره راست و چپ مغز در این روزها قدرتمندتر از همیشه با هم ارتباط برقرار می‌کنند، می‌توانید به قدرت استدلال تحلیلی و نیز مهارت‌های شهودی دست یابید. درباره‌ی ماه گذشته خوب فکر کنید. عملکردتان چطور بود؟ درحال‌حاضر چطور با همکاران‌تان همکاری می‌کنید؟ آیا روی پروژه‌هایی که برای‌تان مهم هستند کار می‌کنید؟ آیا کارها در همان مسیری که می‌خواهید پیش می‌رود؟ به‌طور کلی درباره‌ی کسب‌وکارتان چگونه فکر می‌کنید و چه احساسی دارید؟ فکر می‌کنید چه تغییرات بزرگی را باید ایجاد کنید تا در کارتان شادتر و موفق‌تر باشید؟

چرخه قاعدگی - بهره وری

کلام آخر

به دختران‌مان آموزش داده‌ایم که بدن‌شان کامل نیست و برای بهره‌وری بیشتر باید همیشه تلاش کنند؛ درحالی‌که به پسران‌مان آموزش داده‌ایم که بدن‌شان ابزاری قدرتمند است که باید از آن برای تسلط یافتن بر محیط اطراف‌شان استفاده کنند.

بیایید به دختران‌مان آموزش دهیم که برای یافتن راه‌شان به سوی موفقیت، برنامه‌های زندگی و شغلی‌شان را با چرخه‌ی هورمونی طبیعی بدن‌شان همگام سازند.


در ادامه بخوانید: بهترین زمان روز برای انجام هر کاری چه موقع است؟
هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
اولویت‌بندی کارها را بیاموزید تا در زمان کمتر، بهینه‌تر کار کنید.
منبع forbes
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 4 دیدگاه)
  1. فاطمه می‌گوید

    من متوجه نشدم منظور از روز اول تا۵ شور ع پریودیه؟ یا روز ۶تا۱۴؟

    1. بهاره رضاجو می‌گوید

      درود دوست خوبم. اگه منظورتون فاز قاعدگی هست از روز اول شروع خونریزی تا روز پنجم.

  2. نسترن می‌گوید

    اینکه همش شد قدرت ، تمرکز ، استدلال ..
    پس اون موقه هایی که مغزمون هنگه و حالمون خرابه عصبانی هستیم و نمیتونیم خوب فکر کنیم کی ان !!!!!!!!!!

    1. بهاره رضاجو می‌گوید

      نسترن جان درود. ببین این مطلب میگه تمام این انرژی‌ها و قدرت‌ها هر کدوم در یه روزهایی از ماه وجود دارند و ما با دونستن اینکه کدوم کارها رو باید در کدوم بخش انجام بدیم، می‌تونیم اون انرژی و توانایی رو فعال کنیم. یعنی این دست خودمونه که چطور برنامه‌ریزی کنیم براش. در ضمن حال خراب و عصبانیت دلایل مختلفی دارند و باید دلیلشون برطرف بشه و این حالت‌ها ارتباطی با چرخه قاعدگی ندارند. سپاس از اینکه دیدگاهت رو با ما مطرح کردی.