دکوراسیون پذیرایی کوچک؛ ۳۰ ایده ناب برای زیباترشدن چیدمان پذیرایی

3

دکوراسیون پذیرایی کوچک برای بسیاری از ما به چالشی بزرگ تبدیل شده است. همه‌ی ما دائما به این فکر می‌کنیم که چطور خانه‌ی کوچک‌مان را زیباتر کنیم و خیلی وقت‌ها سراغ متخصصین دکوراسیون داخلی می‌رویم که در بعضی از مواقع بسیار پرهزینه خواهد بود. در این مقاله قصد داریم تا ایده‌های جالبی را برای تزیین منزل و دکوراسیون خانه های کوچک ارائه کنیم تا با استفاده از این ایده‌های ناب بتوانید با هزینه‌ای کمتر چیدمان منزل خود را زیباتر کنید.

اگر نمی‌دانید مبلمان خانه‌ی خود را چطور بچینید یا اگر فضای کمی در اختیار دارید، پیشنهاد می‌کنیم این راهکارهای خلاقانه را برای چیدمان بهتر و دکوراسیون پذیرایی کوچک بخوانید تا بتوانید به بهترین شکل از فضای خانه استفاده کنید.

رونیکس

۱. استفاده از بازتاب نور

از بازتاب نور استفاده کنید

آینه‌ها می‌توانند نمای داخلی خانه را بزرگ و‌ دلباز نمایش دهند. در تصویر بالا مشاهده می‌کنید که آینه‌ها تأثیر قابل‌توجهی داشته‌اند. آینه‌ها همچنین می‌توانند تمام نور محیط را بازتاب دهند و فضای اتاق را روشن‌تر کنند.

۲. پر کردن فضا

دکوراسیون پذیرایی کوچک با پر کردن آن

اگر پذیرایی یا اتاق کوچکی دارید، احتمالا تصور می‌کنید که نمی‌توانید از مبلمان بزرگ استفاده کنید؛ اما گاهی اوقات، این تأثیر کاملا برعکس است. اگر از مبلمان و لوازم بزرگی استفاده کنید که دیوارها را کاملا بپوشانند، از دو ویژگی بهره‌مند می‌شوید؛ اول اینکه جای نشستن برای افراد بیشتری ایجاد کرده‌اید و دوم اینکه فضای امن و آرامی را فراهم آورده‌اید.

۳. استفاده از دکور چشمگیر

دکور شلوغ و چشم‌گیر

گاهی اوقات برای اینکه بتوانید فضای اتاق را بزرگ‌تر نشان بدهید، باید از دکوراسیونی شلوغ استفاده کنید که چشم‌ها در آن دائما در گردش باشند. توجه به اشیای اتاق باعث می‌شود که کوچکی آن کمتر به‌نظر برسد. در تصویر بالا که خانه‌ای ییلاقی را نشان می‌دهد، مشاهده می‌کنید که ترکیب رنگ‌ها و الگوها در کاغذ دیواری و پارچه‌ها، چه فضای آرام و امنی ایجاد کرده است.

۴. توجه به خطوط

هندسه و خطوط

سعی کنید از الگوهای خطی و هندسی استفاده کنید. این الگوها برای دکوراسیون پذیرایی کوچک بسیار مناسب‌اند؛ چرا که باعث ایجاد ساختاری در فضا می‌شوند که توهم طول و عرض بیشتر را القا می‌کند.

۵. حذف پایه‌ها

پایه‌ها را حذف کنید

اگر می‌خواهید که در دکوراسیون پذیرایی کوچک خود از قفسه یا لوازم تزئینی استفاده کنید، پیشنهاد می‌کنیم که از مدل‌های پایه‌دار استفاده نکنید و به‌جای آن قطعات متصل‌شونده به دیوار را انتخاب کنید. قطعات بزرگی که همچون تصویر بالا به دیوار متصل شده‌اند، باعث می‌شوند که سطح زمین خالی به‌نظر برسد و همین مسئله نمای اتاق را بزرگ‌تر نشان می‌دهد.

۶. بهترین استفاده از زوایای نامتقارن

بهترین استفاده از زاویه‌های نامتقارن

برای اینکه زاویه‌های نامتقارن یا عیوب خانه را پوشش دهید، می‌توانید با روشی ویژه، تمام تمرکز و توجه را به زوایای دیگر اتاق هدایت کنید. مثلا در تصویر بالا مشاهده می‌کنید که دیوار پوشیده‌شده با کاغذ دیواری گلدار، باعث شده است تا توجه به این سمت جلب شود.

۷. از لوازم تزئینی کوچک و جذاب استفاده کنید

از لوازم تزئینی کوچک و جذاب استفاده کنید

در اتاق پذیرایی کوچکی که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، تمام توجه به لوازم و اثاث جالبی جلب می‌شود که محیط اتاق را زیباتر کرده‌اند. این کار باعث می‌شود تا در هر گوشه‌ی اتاق، ویژگی قابل‌توجهی وجود داشته باشد.

۸. دیواری برای کتاب‌ها

یک دیوار برای کتاب‌ها

یکی دیگر از روش‌ها برای دکوراسیون پذیرایی کوچک، استفاده از نمای کتابخانه‌ای است که از پایین تا بالای دیواری خالی را می‌پوشاند. قفسه‌های کتابخانه، علاوه‌بر اینکه ظاهری لوکس به اتاق می‌بخشند، باعث می‌شوند تا فضای بیشتری برای لوازم تزئینی ایجاد شود.‌

برای شیک‌تر کردن نمای اتاق می‌توانید از رنگ‌های غنی‌تر استفاده کنید و اگر به دکور سنتی علاقه دارید استفاده از زوار و حاشیه‌های طرح‌دار ایده‌ی بسیار خوبی خواهد بود.

۹. استفاده‌ی بهینه از فضا

استفاده‌ی بهینه از فضاها

هدف اصلی در دکوراسیون پذیرایی کوچک این است که بتوانید از تمامی فضاها به بهترین شکل استفاده کنید. احتمالا شما هم از میزهایی استفاده می‌کنید که فضای زیرین آن خالی است؛ بنابراین می‌توانید از این قسمت برای قرار دادن زیرپایی‌‌ها و صندلی‌های راحتی استفاده کنید.

۱۰. قدرت موجودات زنده

قدرت موجودات زنده

همه‌ی ما می‌دانیم که گیاهان می‌توانند فضای هر اتاقی را زیباتر کنند. شما هم می‌توانید با روش‌های خلاقانه، گیاهان را به بهترین شکل در محیط اطراف خود قرار دهید. همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، این اتاق نشیمن شلوغ با گل‌هایی که از سقف و دیوارها آویزان هستند (فضای زمین را اشغال نمی‌کنند) تزئین شده است.

۱۱. از وسایل تک‌رنگ استفاده کنید

از وسایل تک‌رنگ استفاده کنید

در تصویر بالا مشاهده می‌کنید که چطور یک دیوار سفید، همانند بوم نقاشی عمل کرده است؛ مبلمان و وسایل اتاق در این زمینه‌ی سفید به‌زیبایی چیده شده‌اند. بعید به‌نظر می‌رسد که در نگاه اول، فضای کوچک اتاق به چشم آمده باشد.

۱۲. پرده‌هایی از کف تا سقف

پرده‌هایی از کف تا سقف

شما می‌توانید با کمک پرده‌ها، سقف را بلندتر جلوه دهید. برای این کار باید از پرده‌هایی استفاده کنید که به ارتفاع سقف تا زمین دوخته شده باشند. مطمئن شوید که چوب پرده‌ را در بالاترین قسمت دیوار نصب کرده‌اید و اجازه بدهید که پرده کمی روی زمین بیفتد.

۱۳. چیدمان سه‌تایی

چیدمان سه‌تایی

قرار دادن وسایل در گروه‌های سه‌تایی، یکی از بهترین روش‌ها برای بزرگ‌ نشان دادن فضاهای کوچک است. شما می‌توانید بدون اشغال کردن فضای کف اتاق، وسایل بیشتری را در اتاق قرار دهید. علاوه‌بر این، انتخاب مبلمان کوچک‌تر به شما کمک می‌کند تا راحت‌تر آنها را در اتاق حرکت دهید.

۱۴. ساده و زیبا

ساده و زیبا

اگر تجربه‌ی زیادی در تزئین اتاق‌های کوچک ندارید و می‌خواهید از رنگ‌ها استفاده کنید، پیشنهاد می‌کنیم تا طرح‌های ساده را در نظر داشته باشید. با رنگ‌های پایه شروع کنید و سپس رنگ‌های ملایم دیگر را به فضا اضافه کنید. در تصویر بالا مشاهده می‌کنید که طراح برای ایجاد عمق بیشتر در فضا از بافت‌های متنوع استفاده کرده است. علاوه‌بر این، محیط روشن و آزاد را نیز حفظ کرده است.

۱۵. چیدمان نزدیک به‌هم

چیدمان نزدیک به هم

پر کردن فضاهای کوچک با وسایل و اهداف گوناگون از دیگر روش‌های مؤثری است که اتاق را در نظرتان بزرگ‌تر جلوه می‌دهد. در آپارتمانی که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، اتصال یکپارچه‌ی اتاق نشیمن به اتاق کار ترکیب جالبی را ایجاد کرده است.

۱۶. لایه‌‌هایی از نور

لایه‌‌های روشنایی

سقف بلند و پنجره‌های بزرگ در تصویر بالا، باعث شده‌اند که اتاق نشیمن بزرگ‌تر از اندازه‌ی واقعی خود به‌نظر برسد. البته باید به لایه‌های روشنایی نیز دقت کنید. در دکوراسیون این فضا از نورهای مختلفی استفاده شده است؛ از لوستر سقف گرفته تا چراغ مطالعه، همگی فضایی آرام با نورپردازی خوب را ایجاد کرده‌اند.

۱۷. فضاها را نادیده نگیرید

فضاها را نادیده نگیرید

از لبه‌ها و طاقچه‌های باریک پنجره‌ها برای قرار دادن کتاب، گلدان‌ها یا هر وسیله‌ی تزئینی دیگر استفاده کنید. این فضاها می‌توانند تأثیر زیادی در دکوراسیون پذیرایی کوچک یا هر اتاق دیگری داشته باشند.

۱۸. شلف‌های دیواری

قفسه‌های شناور

می‌توانید از شلف‌های دیواری برای نگه داشتن کتاب یا هر وسیله‌ی دیگری استفاده کنید. پیشنهاد می‌کنیم که این شلف‌ها را همرنگ دیوار انتخاب کنید تا ظاهر شیک‌تری ایجاد شود. حتی می‌توانید آنها را در اندازه‌های متفاوت تهیه کنید.

۱۹. وسایل بزرگ

وسایل بزرگ

از انتخاب وسایل بزرگ نترسید. برای مثال، استفاده از قالیچه‌ی بزرگ در این فضا باعث شده است تا اتاق بزرگ‌تر به‌نظر برسد.

۲۰. طراحی جسورانه، اما خنثی!

طراحی جسورانه، اما خنثی!

استفاده از الگوهای متنوع پارچه‌ برای مبل‌ها، کوسن‌ها، پرده‌ها، کاغذ دیواری و غیره که با یکدیگر همخوانی داشته باشند، باعث می‌شود تا نمای رسمی و درعین‌حال، آرامی در فضای کوچک اتاق ایجاد شود.

۲۱. محفظه‌های کوچک

محفظه‌های کوچک انباری

در این تصویر، مبل جالبی را مشاهده می‌کنید که با هدف خاصی طراحی شده است. طراحی نوآورانه‌ی این مبل اجازه می‌دهد تا لوازم خود را در محفظه‌های کوچک آن انبار کنید.

۲۲. خارج از قاعده‌ و چارچوب‌ها فکر کردن

فکر کردن خارج از قائده‌ها

همه‌ی ما تصور می‌کنیم که برای چیدمان مبلمان و میز‌های عسلی‌ باید از فرمول خاصی پیروی کنیم؛ اما آیا بهتر نیست که به کاربردی بودن آنها فکر کنیم؟ در تصویر بالا مشاهده می‌کنید که صندلی‌ها در قسمتی چیده شده‌اند که معمولا مبل‌های راحتی را در آن قرار می‌دهند. علاوه‌بر این، هیچ میز عسلی کوچکی در تصویر دیده نمی‌شود؛ درعوض یک میز چرخدار کوچک در میانه‌ی اتاق وجود دارد و قالیچه‌های کرکی روی زمین پهن شده‌اند.

۲۳. تغییر دکوراسیون پذیرایی کوچک

تغییر دکوراسیون پذیرایی کوچک

یکی از بهترین روش‌ها برای ایجاد تغییر در فضای کوچک، چیدمان متفاوت مبلمان‌ است. اگر از طراحی دکوراسیون اتاق یا پذیرایی خود خسته شده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم تا چند وسیله‌ی اصلی را در زاویه‌ای متفاوت بچینید.

۲۴. طراحی خلاقانه با کمدها

طراحی خلاقانه با کمدها

می‌توانید کمدها و قفسه‌ها را به‌شکلی خلاقانه‌ روی دیوارها قرار بدهید تا در عین زیبایی، کاربردی باشند.

۲۵. طراحی عمودی

طراحی عمودی

مبل‌های راحتی در اتاق نشیمن، بهترین مکان برای چرت نیمروزی هستند. اما پتوهای کوچک یا ملافه‌ها را کجا قرار دهیم؟ می‌توانیم از سبدهای تزئینی استفاده کنیم. البته این سبدها، فضای ارزشمندی را اشغال می‌کنند. در تصویر بالا مشاهده می‌کنید که راهکار خلاقانه و جالبی برای نگهداری پتوها طراحی شده است؛ نردبان عمودی!

۲۶. پاف‌ها به‌جای میز عسلی

صندلی‌های کوچک راحتی به جای میز عسلی

در تصویر بالا که یک پذیرایی کوچک را نشان می‌دهد، نکات آموزنده‌ی بسیاری دیده می‌شود. دو پاف کوچک را که در طرف دیگر میز قرار گرفته‌اند می‌بینید؟ در فضاهای کوچک‌تر می‌توان این پاف‌ها را به‌جای میز عسلی استفاده کرد. آنها فضای بیشتر و بهینه‌ای را در اختیار شما قرار می‌دهند.

استفاده از پاف‌ها یکی از بهترین روش‌ها برای دکوراسیون پذیرایی کوچک است. می‌توان از این صندلی‌ها به‌عنوان میز استفاده کرد و مهمان‌ها می‌توانند نوشیدنی‌های خود را روی آن قرار دهند. جابه‌جا کردن آنها نیز بسیار راحت است و حتی می‌تواند فضای بیشتری را برای نشستن مهمان‌ها فراهم کند.

۲۷. طراحی شفاف

طراحی شفاف

مدت‌هاست که طراحان دکوراسیون‌ داخلی، از شیشه و اکریلیک برای دکوراسیون فضاهای کوچک استفاده می‌کنند. برای مثال، میزهای شیشه‌‌ای با هدف خاصی طراحی می‌شوند؛ این میزها، کمتر به چشم می‌آیند و درنتیجه موجب خلوت به‌نظر رسیدن فضای اتاق می‌شوند.

۲۸. ظریف باشید

ظریف باشید

برای اینکه فضای اتاق را خلوت‌تر جلوه بدهید، از مبلمان‌ نامتعارف و درعین‌حال ظریف استفاده کنید. در تصویر بالا مشاهده می‌کنید که این مبل‌های ظریف رزگلد چگونه در کنار میز شیشه‌ای، دکوراسیون پذیرایی کوچک را زیباتر کرده‌اند.

۲۹. ایجاد هماهنگی در فضا

ایجاد هماهنگی در فضا

برخی معتقدند که اتاق‌های تماما سفید باعث می‌شوند تا اتاق‌های کوچک، بزرگ‌تر به‌نظر برسند. بااین‌حال باید بگوییم فرقی نمی‌کند که از چه رنگی استفاده کنید، چرا که تأثیر رنگ‌ها، بیشتر از چیزی است که تصور می‌کنید. ترفندی که همیشه برای دکوراسیون پذیرایی کوچک سازگار است، استفاده از پرده‌هایی است که همرنگ دیوارها هستند، مخصوصا اگر پرده‌ها را از پارچه‌های ظریف انتخاب کرده باشید.

در تصویر بالا مشاهده می‌کنید که خط سفید بین دیوارها، تا انتها ادامه دارد و یکپارچگی پرده‌ها با دیوار، فضای اتاق را بزرگ‌تر نشان می‌دهد.

۳۰. نوآوری در دکوراسیون پذیرایی کوچک

دکوراسیون پذیرایی کوچک با نوآوری

در تصویر بالا دکوراسیونی خلاقانه را مشاهده می‌کنید. این اتاق با وسایلی چیده شده است که همگی جذابیت خاصی دارند و نگاه را به سمت خود جلب می‌کنند؛ همین مسئله باعث می‌شود تا اتاق، بزرگ‌تر از اندازه‌ی واقعی به‌نظر برسد. برای مثال،‌ پرده‌ها کمی بالاتر از پنجره‌ها نصب شد‌ه‌اند و آنها را بلندتر نشان می‌دهد؛ درحالی که پشت این پرده‌ها، فقط دیوار است.


در ادامه بخوانید: طراحی دکوراسیون آشپزخانه کوچک با ۸ نکته‌ ظریف و هنرمندانه
چطور در فضای آنلاین جذاب و حرفه‌ای بنویسیم؟
راهکارهایی برای اینکه جذاب، حرفه‌ای و تاثیرگذار بنویسیم.

منبع apartmenttherapy.com
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 3 دیدگاه)
  1. خانه چین می‌گوید

    سلام
    سایت زیبایی دارید

  2. عسل می‌گوید

    سلام خسته نباشید ممنون از محتوای خوبتون

    1. محسن محمدبیگی می‌گوید

      سلام عسل جان
      خوشحالیم که پسندیدی. 🙂🌹