جاهای دیدنی قشم؛ ۱۰ جاذبه دیدنی سرزمین عجایب

0

جاهای دیدنی ایران فراتر از شهرهایی مانند اصفهان و شیراز است که در دنیا شناخته شده هستند. در ایران دو جزیره زیبای قشم و کیش وجود دارند که مناطق آزاد تجاری هستند. قشم بزرگترین جزیره ایران و خلیج فارس است که در تنگه هرمز قرار دارد. جزیره قشم به‌دلیل داشتن غارها، جنگل‌ها، دره‌ها، سواحل زیبا و مراکز خرید مختلف یکی از بهترین مقاصد گردشگری در ایران است. در این مقاله شما را با جاهای دیدنی قشم آشنا خواهیم کرد.

البته این جزایر با جزایر معمول در نقاط دیگر دنیا کمی فرق دارند. مثلا نباید انتظار داشته باشید که سواحل را شلوغ و افراد بسیاری را در حال شنا ببینید یا درختان نخلی که در کنار سواحل به خط شده‌اند و … .

رونیکس

اهمیت کیش و قشم ازنظر جغرافیایی و اقتصادی بسیار زیاد است. قشم، بزرگ‌ترین جزیره‌ی دولفینی‌شکل خلیج‌فارس و مملو از جاذبه‌های طبیعی است: از جزیره‌های بکر و دیدنی گرفته تا جنگل‌ها، دره‌ها و غارها. البته داستان به همین‌جا ختم نمی‌شود. قشم، حیات وحش فوق‌العاده و میراث‌های فرهنگی متعددی دارد.

۱. جزیره‌ ناز

جاهای دیدنی قشم - جزیر ناز

جزیره‌ ناز در بخش جنوبی ساحل قشم یکی از دیدنی های قشم است. وقتی آب دریا فرو می‌نشیند، راه رفتن و لمس شن‌های ساحلی را که پر از صدف‌های رنگی و مرجان است، نباید از دست داد. وقتی هم که آب به سمت دریا می‌رود، ساحل به‌ مکان موردعلاقه‌ی موتورسواران و ماشین‌سواران برای مسابقه دادن بدل می‌شود.

جزر و مد آب دریا نیز بسیار دیدنی است. وقتی آب بالا و به سمت ساحل پیش می‌آید، دیگر اصلا قابل‌باور نیست که چند ساعت قبل، ساحل، خشک‌ِ خشک بوده است. حتما شما هم آن قسمت سریال پایتخت را به‌خاطر دارید که نقی و خانواده‌اش، بی‌خبر از داستان جزر و مد دریا، در ساحل پارک کرده بودند و بعد از چند ساعت، به‌کلی توی آب فرو رفته بودند و دست‌‌وپا می‌زدند.

۲. جنگل حرا

جاهای دیدنی قشم - جنگل حرا

جنگل حرا دقیقا در قسمت شمال شرقی جزیره واقع است. این جنگل، ۸ هزار هکتار بیوسفر از درختانی از تیره‌ی شاه‌پسند است که محلی‌ها به آنها حَرا می‌گویند. ریشه‌ها و بستر لجنی این درختان، زمانی که آب فرو می‌نشیند (حالت جزر)، روی سطح آب مشخص است. اما با بروز مَد، جنگل کاملا به زیر آب می‌رود. درختان شاه‌پسند ریشه در آب شور خلیج‌فارس ریشه دارند. سیستم تصفیه پوسته‌ی درخت، نمک را می‌کشد و باعث می‌شود آب شیرین به برگ‌ درختان برسد. گردشگران، در جنگل حرا ماهی‌گیری و قایق‌سواری می‌کنند. از برگ درختان هم برای تغذیه‌ی دام استفاده می‌شود که البته با روش قلمه زدن گیاهان، علوفه‌ی دامی تهیه می‌شود. لاک‌پُشت‌های دریایی، خرچنگ‌ها، میگو، مار، مرغ ماهی‌خوار و پلیکان از جمله حیواناتی هستند که در این جنگل زندگی می‌کنند.

۳. جزیره‌ هنگام

جاهای دیدنی قشم - جزیره هنگام

جزیره‌ هنگام هم یکی دیگر از جاهای دیدنی قشم است که در جنوب آن واقع شده و از دیدنی‌های آن می‌توان به بازی دولفین‌ها هنگام صبح اشاره کرد. بازی دیدنی و جالبی که قایق گردشگران را برای تماشا به سمت خود می‌کشاند. در آکواریوم خلیج فارس، انواع ماهی‌های گرم‌سیری نظیر لقمه‌ماهی وجود دارد. آهوهای زیبا هم در این جزیره زندگی می‌کنند و گفته می‌شود با فشردن سُم‌هایشان روی زمین به آب تازه دست پیدا می‌کنند. جزیره‌ی هنگام پر از تشکیلات صخره‌ای جذاب و شن‌های مشکی براقی است که روی شن‌هایی به رنگ بِژ پاشیده شده‌اند. این جزیره‌ی دوست‌داشتنی با صخره‌های مرجانی احاطه شده است.

غواصی یکی از کارهای موردعلاقه‌ی گردشگران این جزیره است. حیات وحش هنگام هم بی‌نظیر است: پرنده‌ها، آهوان، دولفین‌ها و … . از روستای شیب‌دراز می‌توانید با قایق به سمت هنگام بروید. شیب‌دراز روستای زیبایی است با لاک‌پشت‌ها و قورباغه‌های بامزه‌ای که در بهار و تابستان تخم می‌گذارند. بومیان روستا از تخم این حیوانات محافظت می‌کنند تا طعمه‌ی حیوانات دیگر نشوند.

۴. دره‌ ستارگان

جاهای دیدنی قشم - دره ستارگان

بومیان قشم معتقدند ستاره‌ای از آسمان به زمین افتاده و این دره‌های زیبای صخره‌ای را خلق کرده است؛ دره‌ای که انگار سیاره‌‌ی دیگری است. البته این صخره‌های دیدنی نتیجه‌ی فرسایش چندین‌‌ساله هستند و از ترکیب آهک، رُس و سنگ شنی ساخته شده‌اند. ساختار صخره‌ها بسیار متنوع و جالب است:‌ ستون‌های بلند، مسیرهای تنگه‌ای‌مانند، فضاهای توخالی و مسطح، سنگ‌های گرد و … . با کمی تخیل، شکل صخره‌های موجود در جزیره‌ی ستارگان را می‌شود به شکل صورت‌های مختلف، دست‌ها، حیوانات و حتی نقشه‌‌ی ایران دید. اگر از صخره‌ها بالا بروید، لایه‌های کوه‌های صخره‌ای را که در آنها صدف‌های دریایی وجود دارد به‌خوبی مشاهده خواهید کرد. افراد بومی و محلی معتقدند که این صخره‌ها پر از ارواح است. قدم گذاشتن به این منطقه مانند رؤیا و خیال است؛ انگار در یکی از نقاشی‌های سالودور دالی قدم می‌زنید.

۵. بندر لافت

جاهای دیدنی قشم - بندر لفت

بندر لافت در کنار جنگل حرا قرار دارد. گرچه یزد به شهر بادگیرها معروف است اما اگر در چشم‌اندازی وسیع از بالا به بندر لافت نگاه کنید، متوجه خواهید شد که یزد در ایجاد بادگیرها، رقیبی درست و حسابی دارد. تعدادی آب‌انبار هم در ساختمان‌های این بندر وجود دارد که هنوز از آنها استفاده می‌شود. بندر لافت یکی از جاهای دیدنی قشم است و در آن ماهی‌گیری خیلی رایج است. علاوه بر اینها، چاه‌های طلا یا تلا هم چاه‌هایی برای ذخیره‌‌ی آب تمیز هستند که با برش سنگ‌ها و لایه‌لایه‌ کردن آنها ایجاد شده‌اند. در گذشته، تعداد چاه‌ها با تعداد روزهای سال کبیسه یکسان بوده است. این روزها تعداد چاه‌ها به کمتر از ۱۰۰ عدد رسیده و هریک برای خود نامی مخصوص دارد.

۶. لنج کشتی‌سازی

جاهای دیدنی قشم - لنج‌سازی

در نزدیکی بند لافت، کشتی‌سازی صورت می‌گیرد. لنج‌سازی و کشتی‌سازی در این منطقه رایج است. لنج‌ها فقط برای ماهی‌گیری استفاده می‌شوند. وقتی به این منطقه وارد می‌شوید، انواع لنج را در مراحل مختلف ساخت خواهید دید: از لنج‌هایی که تازه درحال ساخت هستند و شما را یاد کشتی نوح می‌اندازند گرفته تا لنج‌های نوسازی که اولین سفرهای خود را تجربه می‌کنند.

۷. غار نمکدان

جاهای دیدنی قشم - غار نمکدان

غار نمکدان قشم، ۶۸۵۰ متر طول دارد و یکی از جاهای دیدنی قشم به‌شمار می‌رود. این غار، طولانی‌ترین غار نمکی جهان است. غار نمکدان در جنوب غربی جزیره قرار دارد و از تجمع آب دریا در گسل‌ها ایجاد شده است. راه‌روهای طولانی این غار به محوطه‌ای با گنبدی پر از استلاکتیت‌ها و قندیل‌های نمکی می‌رسد.

۸. غار خُربَس

جاهای دیدنی قشم - غار خوربس

از بالای خلیج‌فارس که به قشم نگاه می‌کنید، غار خوربس را می‌بینید که بخشی از آن طبیعی و بخش دیگرش مصنوعی است. درون غارها به هم راه دارد و گفته می‌شود که ایرانیان باستان این ارتباط را با کَندن دیواره‌های درونی غارها ایجاد کرده‌اند. به‌نظر می‌رسد که کاربرد غار هم دیده‌بانی برای آگاهی از ورود دشمن بوده است.

۹. تنگه‌ چاه کوه

جاهای دیدنی قشم - تنگه چاه‌کوه

تنگه‌ی طبیعی و زیبای چاه کوه یکی از جاذبه های گردشگری قشم است که به معنای واقعی کلمه، کوهی است با چاه‌هایی موجود در آن. در ورودی تنگه، چاه‌هایی وجود دارد. ابتدای تنگه گشاد است اما به‌مرور تنگ می‌شود. در بعضی قسمت‌ها، دیواره‌های تنگه به هم برخورد می‌کنند. مشابه دره‌ی ستاره‌ها، این تنگه هم نتیجه فرسایشی است که آب باران و سنگ‌های رسوبی تجربه کرده‌اند.

۱۰. قلعه‌ پرتغالی ها

جاهای دیدنی قشم - قلعه پرتغالی ها

این قلعه را پرتغالی‌ها در قرن ۱۶ میلادی، یعنی زمانی که می‌خواستند هدایت و فرماندهی تنگه هرمز را به‌دست بگیرند، بنا کردند. قلعه‌ی پرتغالی ها حدود یک قرن مورد استفاده بوده و امروز از آن فقط چند ستون، آب‌انبار و برج مراقبت مانده است. رو‌به‌روی این قلعه‌ی قدیمی، رستورانی معروف با غذاهای عربی هم وجود دارد که ماهی مرکب آن معروف است. منظره‌ی تراس رستوران هم بسیار دیدنی و زیباست.

قسمت شهری جزیره‌ قشم در شرق آن واقع است و گردش‌گران از مراکز خرید بدون مالیات (duty free) استقبال می‌کنند. پارک زیتون و بازار بزرگ ازجمله دیدنی‌های شهر قشم هستند. بساط ماهی، میوه و سبزی در صبح‌گاه در این بازار بسیار معروف و جالب است. در قشم، پارک‌های طبیعی مختلفی هم وجود دارد که ازطرف یونسکو به ثبت جهانی رسیده‌اند. فروشگاه «نان سی تو» هم با انواع نان‌ها، شیرینی‌ها و … در خدمت مردم و گردشگران است و طرفداران زیادی دارد.


در ادامه بخوانید: خاص ترین سواحل دنیا که زیبایی آن‌ها شما را خیره می‌کند

فرمول شادی و مثبت‌اندیشی را یاد بگیرید و با افسردگی خداحافظی کنید

۱۰،۰۰۰ تومان


اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید



منبع theculturetrip.com
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.