کتاب ۱۹۸۴؛ رمانی بی‌نظیر برای تمام دوران‌ها

0

اگر گشتی در کتاب‌فروشی‌ها زده باشید یا آدم کتاب‌دوستی باشید، غیرممکن است که نام جورج اورل یا کتاب‌های معروفش، قلعه حیوانات و ۱۹۸۴ را نشنیده باشید. کتاب ۱۹۸۴ که نویسنده‌اش را در رده نویسندگان سرشناس انگلیس قرار داده، هنوز هم موردتوجه بسیار محافل ادبی جهان است. در حقیقت این کتاب تخیلی-سیاسی، درباره نظام‌های تمامیت‌خواه و کمونیستی نوشته‌ شده است و فضای اجتماعی-سیاسی این جوامع را به زیبایی هرچه تمام‌تر توصیف می‌کند. اگر هنوز این کتاب را نخوانده‌اید، در ادامه همراه ما باشید.

شناسه کتاب

  • عنوان اصلی کتاب: 1984
  • عنوان کتاب به فارسی: ۱۹۸۴
  • نام نویسنده: جورج اورل
  • تعداد صفحات: ۳۱۴

درباره‌ی کتاب ۱۹۸۴

شاید شعارهای «جنگ صلح است»، «آزادی بردگی است»، «جهل قدرت است» در دنیای امروز ما عجیب به‌نظر برسد، اما در دنیای تاریک و غم‌زده‌ی کتاب، این شعارها بر بدنه حک‌ شده است. وزارت حقیقت جایی است که وینستون اسمیت، شخصیت اول رمان، در آن کار می‌کند.
وینستون اسمیت، در جامعه‌ای با سه‌طبقه مشخص زندگی می‌کند: طبقه کارگر (مردم عادی یا رنجبران)، اعضای حزب و رده‌ی بالای حزب. همچنین می‌بینیم که جهان ترسناک و متفاوت کتاب، به سه کشور بزرگ خلاصه می‌شود. قدرت مطلق، برادر بزرگ نام دارد که تمام مردم باید از او پیروی کنند و حق مخالفت و اعتراضی را ندارند. تمام شهر با تله اسکرین‌هایی تحت نظر است و اعضای حزب همه را زیر نظر دارند. اما وینستون اسمیت که خود عضو حزب است، تنفر عمیقی را نسبت به برادر بزرگ در دل می‌پروراند و در دفترچه قدیمی‌اش و به‌دور از چشم تله اسکرین‌ها می‌نویسد: «مرگ بر برادر بزرگ.»

رونیکس

وینستون در دنیای خفقان‌آور کتاب که در آن عشق قدغن شده است، دلباخته «جولیا» می‌شود؛ شخصیتی که مثل خودش، اندیشه‌های ضدحزبی و آزادانه‌ای دارد. همه این اتفاقات هیجان‌انگیز مثل روزنه‌ای نور در دنیای تاریک کتاب جلوه پیدا می‌کند. جورج اورل شجاعانه و استادانه با پردازش اتفاقات به بررسی واقعیت‌های اجتماعی و سیاسی پرداخته است.

در حاشیه

بر اساس این کتاب، دو فیلم با همین نام ساخته‌ شده است. نسخه دوم که موفق‌تر بوده است، توانست ۶ جایزه را در فستیوال‌های جهانی از آنِ خود کند. کتاب ۱۹۸۴ که یکی از ده رمان برتر قرن بیستم است، به ۶۵ زبان مختلف جهان ترجمه‌ و میلیون‌ها نسخه از آن به فروش رسیده است.

بخش‌هایی از کتاب

  • «ما هم ‌الان از زمان انقلاب و زمان قبل از آن چیزی نمی‌دانیم. تمام اسناد و مدارک و پرونده‌ها یا از میان‌ رفته و یا مجعول است، تمام کتاب‌ها دوباره‌نویسی شده، تمام مجسمه‌ها، خیابان‌ها و ساختمان‌ها از نو نام‌گذاری شده و هر تاریخی تغییریافته است و این وضع، همچنان هر روز به‌دنبال روز قبل و هر دقیقه به‌دنبال دقیقه ماقبل خود ادامه می‌یابد. تاریخ متوقف‌ شده است و هیچ‌چیز جز زمان حال پایان‌ناپذیری که در آن همیشه حق با حزب است، وجود ندارد.»
  • «قدرت وسیله نیست، بلکه هدف است. انسان یک دیکتاتوری ایجاد نمی‌کند که انقلاب را حفظ کند، بلکه انقلاب برپا می‌کند که دیکتاتوری را به‌وجود بیاورد.»
  • «در مقابل درد هیچ‌کس نمی‌تواند قهرمان بماند. هیچ‌کس.»

در ادامه بخوانید: کتاب عقاید یک دلقک؛ زندگی پرفراز و نشیب دلقکی افسرده
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.