کتاب قلعه حیوانات (مزرعه حیوانات)؛ شاهکار بی‌بدیل جرج اورول

1

مزرعه حیوانات(Animal Farm)، اثری به‌معنای واقعی کلمه ماندنی و خواندنی است. این رمان بی‌نظیر جرج اورول، سالهاست در همه جهان محبوب و ماندگار است. تصویرسازی‌ها و تمثیل‌های نمادین فوق‌العاده‌ این کتاب، مجذوبتان می‌کند و مدت‌ها درگیر داستان خواهید بود. درباره این رمان معروف در این مطلب بیشتر بخوانید.

شناسنامه‌ی کتاب

  • عنوان اصلی کتاب: Animal Farm
  • عنوان کتاب به فارسی: مزرعه حیوانات
  • نویسنده: جورج اورول
  • تعداد صفحات: ۱۱۲

درباره‌ی کتاب قلعه حیوانات

مزرعه حیوانات یا قلعه حیوانات رمان کوتاهی است که با شخصیت‌های نمادینش، جنجال‌های بسیاری به‌راه انداخت. در صفحات نخستین کتاب می‌بینیم حیوانات از سلطه‌ی انسان‌ها خسته شده‌اند و تصمیم می‌گیرند رئیس مزرعه، میجر پیر را فراری بدهند. فکرش را بکنید حیوانات دست به شورش علیه انسان می‌زنند، سرود انقلابی می‌آفرینند و قانون‌هایی برای برابری بین خودشان وضع می‌کنند.

رونیکس

آنها هفت قانون وضع می‌کنند، مثلا تصمیم می‌گیرند لباس نپوشند، الکل نخورند، در تخت نخوابند، یکدیگر را نکشند و باهم برابر باشند. خوک‌ها که از سایر حیوانات باهوش‌تر و باسیاست‌تر هستند، رهبری را به‌عهده گرفته و در نهایت رهبری با یک دسیسه به خوک حیله‌گرتر می‌رسد. خوکِ به قدرت رسیده که «ناپلئون» نام دارد، شروع به ظلم و بیگاری کشیدن از سایر حیوانات می‌کند. بعد از مدتی خوک‌ها در رفاه و آسایش می‌مانند و بقیه‌ی حیوانات کم می‌خورند و سخت کار می‌کنند.

برخی معتقدند کتاب قلعه حیوانات به‌طور غیرمستقیم به انتقاد و بررسی مسائل شوروی سابق می‌پردازد و هریک از شخصیت‌های کتاب، نماد یک شخصیت سیاسی واقعی هستند؛ برای نمونه ناپلئون نماد استالین است، یا گوسفندان نماد انبوه مردمی که بدون تفکر و اعتراض از شخص ستمگر پیروی می‌کنند.

آیا این کتاب برای شماست؟

آزادگی و تن ندادن به ظلم یک فضیلت انسانی است. علاوه‌برآن، با مطالعه‌ی کتاب قلعه حیوانات می‌توانید به یک بینش سیاسی و اجتماعی دست پیدا کنید و نمادپردازی‌های ماهرانه و تاریخ‌نگاری جورج اورل هیجان‌زده‌تان خواهد کرد.

در حاشیه

کتاب مزرعه حیوانات با تغییراتی، تاکنون دو بار به‌تصویر کشیده شده است؛ بار اول به‌صورت پویانمایی و بار دوم با صداگذاری بر تصاویر حیوانات.

به‌دلیل هم‌زمانی انتشار کتاب با جنگ جهانی دوم و اتحاد انگلستان با آمریکا و روسیه، ناشران از چاپ کتاب‌هایی که بر ضدروسیه باشند، خودداری می‌کردند. اورول هم برای اعتراض، یک متن اعتراضی نسبت به سانسور متون ادبی در انگلستان نوشت که هم‌اکنون هم در بعضی نسخه‌های کتاب موجود است. قطعا شنیدن این کتاب هم بسیار جذاب و لذت‌بخش است؛ اگر علاقه‌مند به تهیه کتاب صوتی مزرعه حیوانات هستید، این امکان در وبسایت نوار وجود دارد.

بخشی از کتاب

در قیافه‌ی خوكان چه تغییری پیدا شده بود؟ چشم‌های کم‌نور كلوور از این صورت به آن صورت خیره می‌شد. بعضی پنج غبغب داشتند، بعضی چهار، بعضی سه. اما چیزی كه درحال ذوب شدن و تغییر بود چه بود؟ بعد، كف زدن پایان یافت و همه‌ ورق‌ها را برداشتند و به بازی ادامه دادند و حیوانات بی‌صدا دور شدند.

چند قدم برنداشته بودند كه مكث كردند. هیاهویی از ساختمان بلند شد. با عجله برگشتند و دوباره از درزهای پنجره نگاه كردند. نزاع سختی درگرفته بود. فریاد می‌زدند، روی میز مشت می‌كوبیدند، به هم چپ‌چپ نگاه می‌كردند و حرف یكدیگر را تكذیب می‌کردند. سرچشمه‌ی اختلاف ظاهرا این بود كه ناپلئون و پیل كینگتن، هر دو در آن‌ واحد تک‌خالِ پیک سیاه را رو كرده بودند. دوازده صدای خشمناک یكسان بلند بود. دیگر اینکه چه‌چیز در قیافه‌ی خوک‌ها تغییر كرده، مطرح نبود.

حیوانات خارج، از خوک به آدم و از آدم به خوک و باز از خوک به آدم نگاه كردند، ولی دیگر امكان نداشت كه یكی را از دیگری تمیز دهند.

تهیه شده در chetor
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

۱ دیدگاه
  1. محمدعلی می‌گوید

    کتاب مزخرف و چرندی است که انسان را از هر گونه تغییر و تحول نا امید می کند
    تفاوت ما با انها در تفاوت کلیله و دمنه با امثال همین کتاب است که سراسر حکمت است کتابی مثل کلیله و دمنه اما این کتاب سراسر یاس و نا امیدی

    حداقل از شما که دم از تغییر و تحول در زندگی می زنید بعید بود معرفی یک همچون کتاب سخیفی از جهت محتوا هر چند فاخر از جهت شکل ادبی…