کتاب استیو جابز، شیوه های نوین رهبری؛ راهنمایی برای تمام مدیران

0

کتاب «استیو جابز، برای نسل جدید» اثر جی. الیوت، قرار است الگویی از یک مدیر و کارآفرین حوزه‌ی فناوری جلوی چشمان ما بگذارد. الگویی که به کمک آن متوجه شویم چطور می‌توان انسان موفق تری بود؛ البته اگر می‌خواهید الگوی‌تان کسی مثل استیو جابز مشهور باشد. پس بیایید کمی با استیو جابز و شیوه های نوین رهبری آشنا شویم.

شناسنامه‌ی کتاب

  • عنوان اصلی کتاب: Leadership for a New Generation, The Steve Jobs Way
  • عنوان کتاب به فارسی: استیو جابز، شیوه های نوین رهبری
  • نویسنده: جی. الیوت
  • سال انتشار: ۲۰۱۱

درباره‌‌ی کتاب

به‌یقین، نیازی به معرفی استیو جابز نیست؛ نابغه‌ای که جهان فناوری را دگرگون کرد. استیو جابز، شیوه‌ی کار، بازی و ارتباطات ما را به‌کلی تغییر داد؛ آن هم با سیبی گاز زده. او نه‌تنها شرکت اَپل را که روبه‌ ورشکستگی بود نجات داد، بلکه این برند را جاودانه کرد. نقش او در این کار سترگ چه بود و چرا در سال ۱۹۸۵ از اپل جدا شد؟ همه‌ی این موضوعات در کتاب استیو جابز، شیوه های نوین رهبری آمده است. همچنین کتاب حاوی جمله‌هایی ژرف است که درعین کوتاه‌بودن، بسیار راهگشا و اثرگذارند.

رونیکس

نویسنده در کتاب استیو جابز، شیوه های نوین رهبری، از چگونگی بنیان‌گذاری شرکت اپل با همکاری استیو وازنیاک و تولید نخستین رایانه‌ی شخصی‌شان به‌نام «اپل ۱ و ۲» پرده برمی‌دارد. وی همچنین، به دلایل تأسیس شرکت نکست کامپیوتر و تولید نخستین مرورگر وب در جهان اشاره می‌کند و در ادامه، به بازگشت دوباره‌ی جابز به اپل تا ماجرای طراحی آی‌پد و راه‌اندازی فروشگاه آی‌تیونز و خرید شرکت مشهور پیکسار می‌پردازد؛ شرکتی که انقلابی در صنعت انیمیشن‌های رایانه‌ای به‌پا کرد.

استیو جابز و حرکت در مرز میان فناوری و هنر

معمولا کسانی که متفاوت، می‌اندیشند و رفتار می‌کنند، یک گام از دیگران جلوترند؛ استیو جابز هم همین الگو را در زندگی داشت. او هنگام معرفی آی‌پد گفت: اپل هرگز تنها یک شرکت فناوری نبوده است؛ تنها دلیلی که اپل می‌تواند محصولاتی مانند آی‌پد تولید کند، این است که ما همواره می‌کوشیم در مرز میان فناوری و هنر حرکت کنیم. با ترکیب فناوری و هنر، می‌توانیم از دیدگاه فناوری، محصولاتی فوق‌پیشرفته‌ بسازیم؛ محصولاتی قابل‌درک که کارکردن با آنها نیز آسان و لذت‌بخش باشد.

جابز به‌خوبی می‌‌دانست که کیفیت و ارتقای محصول در جلب مشتریان حرف اول را می‌زند؛ حتی بیش از خدماتِ پس‌ از فروشی که ارائه می‌کرد. چون همه‌ی مدیران کارآمد می‌دانند که چنانچه کیفیت بالا باشد، سهم خدمات کاهش خواهد یافت؛ زیرا کاربران کمتر به مشکل برمی‌خورند. آیا کسی را می‌شناسید که مدام بخواهد وقت و انرژی‌اش را روی تعمیر کالایی که خریده، بگذارد؟ جابز همچنین دست شما را می‌گیرد و با حوصله درباره‌ی شیوه‌های بازاریابی نوین و جذب مشتری برای فروشِ محصولات و ویژگی‌های تیمی که برای یک کسب‌وکار باید جمع کرد، توضیح می‌د‌هد.

آیا این کتاب برای شماست؟

اگر فکر می‌کنید جنون درکنار تلاش برای دستیابی به هدف می‌تواند زندگی‌تان را تغییر دهد، این کتاب را به شما پیشنهاد می‌کنیم؛ چون کاملا حق با شماست. جابز در این کتاب از راهی که رفته می‌گوید و خوب می‌دانید که او در این راه سربلند بوده است. پس شما هم اگر به‌فکر کسب‌وکاری تازه‌ هستید یا می‌خواهید یک مدیر موفق باشید یا یک استارتاپ دارید که نمی‌دانید چگونه آن را توسعه دهید، تردید نکنید. خواندن این کتاب، بهترین فرصت برای شماست.

در حاشیه

الیوت، این کتاب را با همکاری ویلیام سیمون (نویسنده‌ی کتاب iCons -پرفروش‌ترین زندگی‌نامه که تاکنون درباره‌ی استیو جابز منتشر شده است) نوشته است. او شش‌ سال درکنار استیو جابز، به‌عنوان معاون ارشد عملیاتی شرکت اپل کار کرد. جابزِ ۲۸ساله، الیوت را هنگامی‌که ۴۰ساله بود، استخدام کرد. البته الیوت پیش از آن در شرکت‌های بزرگی چون اینتل و آی.بی.ام. نیز کار کرده بود. به‌هرحال، نزدیکی این دو شخصیت به هم و شناخت زیادی که از یکدیگر داشتند، آقای الیوت را بر آن داشت تا این کتاب پرطرفدار را بنویسد.

شما می‌توانید همین حالا کتاب صوتی استیو جابز، شیوه های نوین رهبری را با کیفیت بالا از وبسایت نوار تهیه کنید.

بخشی از کتاب

  • من رؤسای شرکت‌های آی.بی.ام. و اینتل را به‌خوبی می‌شناسم و با آنها نیز کار کرده‌ام. با رهبران و متفکران بزرگ دیگری همچون جک ولش، باک مینستر فولر و جوزف کمپبل دیدار کرده‌ام و با جان دراکر بر سر تغییرات آینده در الگو‌های سازمان‌ها به بحث و گفت‌وگوهای گاه طولانی پرداخته‌ام. اما استیو جابز در نوع خود بی‌نظیر است.
  • جمله‌‌ای قدیمی از وین گرتزکی (بازیکن اسطوره‌ای هاکی روی یخ) هست که من دوستش دارم: موقع هاکی ترجیح می‌دهم ببینم توپ کجا خواهد رفت و بر اساس آن حرکت‌هایم را تنظیم می‌کنم؛ به‌جای آنکه کورکورانه دنبال توپ حرکت کنم. ما همیشه در اپل می‌کوشیم این‌گونه باشیم.
تهیه شده در chetor
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.