بهترین دانشگاه های جهان که تحصیل در آن‌ها آرزوی هرکسی است

10

قطعا برای هر کسی داشتن تحصیلات دانشگاهی اهمیت دارد و اگر قرار به تحصیل در خارج از کشور باشد هر کسی دوست دارد در یکی از بهترین دانشگاه های جهان تحصیل کند. انتخاب دانشگاه مناسب از میان انبوه دانشگاه‌ها، مسئله‌ی مهمی است و باید عوامل مختلفی از جمله هزینه‌، شهریه، شرایط پذیرش، ، زندگی دانشجویی، مکان اقامت، اعتبار و … را در نظر بگیرید. در این مقاله بهترین دانشگاه های جهان که تحصیل در آن‌ها آرزوی هرکسی است را به شما معرفی خواهیم کرد.

راهنمای مطالعه نمایش

رتبه‌بندی‌های گوناگونی برای سنجش بهترین دانشگاه های جهان وجود دارد. در این رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان برای سال تحصیلی ۲۰۱۸-۲۰۱۹ بررسی شده‌اند. بسیاری از استادان، نویسندگان، پژوهشگران و کارشناسان وب عقیده دارند، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی می‌توانند بسیاری از رتبه‌بندی‌ها را دور بزنند. یعنی وقتی شاخص رتبه‌بندی شناسایی شد، دانشگاه‌ها سعی می‌کنند خود را در آن شاخص خاص (مثل تعداد مقالات) ارتقاء دهند، درحالی‌که چنین بهبودی ممکن است هیچ تأثیری در بهبود کیفیت آموزش و پژوهش نداشته باشد.

رونیکس

در این رتبه‌بندی فهرستی از رشته‌های هر دانشگاه به‌عنوان نمونه انتخاب می‌شود. سپس افراد تأثیرگذار در هر رشته شناسایی می‌شوند. در پایان، جایگاه این افراد در دانشگاه و همچنین دانشگاهی که مدرک‌شان را از آن گرفته‌اند، مشخص می‌شود. به‌عبارتی رتبه‌بندی بر مبنای پژوهشگران و شخصیت‌های کلیدی هر دانشگاه و با تمرکز بر تأثیر امکانات دانشگاهی بر رشته‌های تحصیلی انجام می‌شود.

۱. دانشگاه هاروارد (Harvard University)

نمایی از دانشکاه هاروارد یکی از بهترین دانشگاه های جهان

این دانشگاه پژوهشی خصوصی در سال ۱۶۳۶ در کمبریج بنا نهاده شد و هم‌اکنون یکی از بهترین دانشگاه های جهان به‌شمار می‌رود. در میان دانشجویان و اساتید هاروارد، ۴۹ دریافت‌کننده‌ی نوبل، ۳۲ مقام کشوری و ۴۸ برنده‌ی پولیتزر به‌چشم می‌خورد. هاروارد به داشتن برترین دانشکده‌ی پزشکی، حقوق، کسب‌وکار و همچنین بزرگ‌ترین کتابخانه‌ی دانشگاهی دنیا معروف است. از دانش‌آموختگان پرافتخار این دانشگاه می‌توان به جان کوئینسی آدامز (ششمین رئیس‌جمهور آمریکا)، تئودور روزولت، هلن کلر، جان اف کندی، بیل گیتس، بی‌نظیر بوتو، باراک و میشل اوباما اشاره کرد.

۲. دانشگاه کالیفرنیا در برکلی (University of California at Berkeley)

نمایی از دانشکاه کالیفرنیا در برکلی یکی از بهترین دانشگاه های جهان

این دانشگاه دولتی که مانند بهترین دانشگاه های خصوصی دانشجویان نخبه را جذب می‌کند، در سال ۱۸۶۸ تأسیس شد. مؤسسه‌ی برکلی پیش‌قراول ساختار آموزشی دانشگاه کالیفرنیا است. یو‌سی برکلی دارنده‌ی ۳۰ برنده‌ی نوبل است که ۷ نفر از آنها هم‌اکنون از اعضای دانشگاه هستند. استیو وازنیاک، گرگوری پک و جنت یِلن از دانش‌آموختگان مطرح این دانشگاه هستند.

۳. دانشگاه شیکاگو (University of Chicago)

نمایی از دانشگاه شیکاگو یکی از بهترین دانشگاه های جهان

این دانشگاه که یکی از معتبرترین‌ها در رشته‌های علوم پایه و یکی از بهترین دانشگاه های جهان است به‌خاطر دانش‌آموختگان برجسته‌اش ازجمله «جیمز دی واتسون» یکی از کاشفان ساختار دی‌ان‌ای، کارل سیگن (اخترشناس)، ادوین هابل (که به‌پاس خدماتش تلسکوپی را به‌یادش هابل نامیدند) و همچنین میلتون فریدمن اقتصاددان معروف است.

۴. دانشگاه میشیگان (University of Michigan)

نمایی از دانشکاه میشیگان یکی از بهترین دانشگاه های جهان

این دانشگاه پژوهشی عمومی، قدیمی‌ترین دانشگاه ایالت است که در سال ۱۸۱۷ بنا نهاده شد. برنامه‌ی آموزشی متنوع این دانشگاه ارائه‌دهنده‌ی دروس رشته‌های علوم انسانی، جامعه‌شناسی، فناوری، مهندسی، ریاضی و حقوق در مقطع دکترا و همچنین پزشکی و دندان‌پزشکی است.

۵. دانشگاه کلمبیا یکی از بهترین دانشگاه های جهان (Columbia University)

نمایی از دانشگاه کلمبیا یکی از بهترین دانشگاه های جهان

این دانشگاه خصوصی در منهتن نیویورک در ۱۷۵۴ تأسیس شد. دانشگاه کلمبیا دانش‌آموختگان معتبری ازجمله پدران بنیان‌گذار ایالات متحده دارد. در میان دانش‌آموختگان آن ۱۲۵ برنده‌ی پولیتزر، ۳۹ برنده‌ی اسکار و ۳ رئیس‌جمهور وجود دارد.

۶. دانشگاه ییل (Yale University)

نمایی از دانشگاه ییل یکی از بهترین دانشگاه های جهان

یکی از نخستین دانشگاه‌های آیوی‌لیگ (نامی که در آغاز به‌دلیل پوشیده شدن ساختمان‌ دانشگاه‌ها با پیچک به این دانشگاه و تعدادی دیگر از دانشگاه‌های آمریکایی داده شده است. این عبارت امروز بیشتر به اعتبار و سطح بالای کیفیت آموزش در این دانشگاه‌ها اشاره دارد.) که تاریخ راه‌اندازی آن به سال ۱۷۰۱ برمی‌گردد. دانشگاه ییل به دانشکده‌ی حقوق و همچنین مرکز پژوهشی‌اش معروف است. بیل و هیلاری کلینتون، تام ولف، الیور استون، پاول نیومن و مریل استریپ از دانش‌آموختگان برجسته‌ی این دانشگاه هستند.

۷. دانشگاه پرینستون (Princeton University)

نمایی از برج هلدر در دانشگاه پرینستون یکی از بهترین دانشگاه های جهان

پرینستون، دانشکده‌ی حقوق، پزشکی، کسب‌وکار یا الهیات ندارد، اما به‌عنوان مخزن ایده‌های پژوهش‌محور شناخته می‌شود! این دانشگاه در مقطع لیسانس و پایین‌تر و در رشته‌های علوم انسانی و جامعه‌شناسی، علوم تجربی و مهندسی پذیرای دانشجویان است. مریم میرزاخانی ریاضی‌دان ایرانی برنده‌ی جایزه‌ی فیلدز مدتی به‌عنوان استادیار در این دانشگاه تدریس کرده است.

۸. مؤسسه‌ فناوری ماساچوست (Massachusetts Institute of Technology-MIT)

ساختمان ری و ماریا استتا در ام آی تی یکی از بهترین دانشگاه های جهان

این دانشگاه پژوهشی برجسته واقع در کمبریج آمریکا در طول سال‌ها پذیرای ۸۰ برنده‌ی نوبل، ۵۶ برنده‌ی نشان ملی علوم، ۲۸ برنده‌ی مدال ملی فناوری و نوآوری و برندگان دیگر عناوین مهم بوده است. این دانشگاه دارای منبعی ۱۰ میلیادر دلاری از کمک‌های اهدایی است.

۹. کمریج انگلستان (University of Cambridge)

نمایی از دانشگاه کمبریج یکی از بهترین دانشگاه های جهان

دانشگاه کمبریج انگلستان که سابقه‌اش به سال ۱۲۰۹ برمی‌گردد، هفتمین دانشگاه قدیمی جهان و یکی از بهترین دانشگاه های جهان است. فهرست پژوهشگران، ریاضی‌دانان و نخبگان مشهوری که در این دانشگاه درس خوانده‌اند یا به تدریس پرداخته‌اند، طولانی است؛ ازجمله ایزاک نیوتن، چارلز داروین، فرانسیس بیکن، جان میلتون، لرد بایرون، رابرت اوپنهایمر و استیون هاوکینگ.

۱۰. دانشگاه استنفورد (Stanford University)

نمایی از دانشگاه استنفورد یکی از بهترین دانشگاه های جهان

این دانشگاه خصوصی بر رشته‌های حقوق، پزشکی، علوم آموزشی و کسب‌وکار متمرکز است. استنفورد زیرمجموعه‌های گوناگونی دارد، ازجمله مؤسسه‌ی پژوهش جنگ هوور (Hoover)، مؤسسه‌ی آموزش و پژوهش مارتین لوتر کینگ، مؤسسه‌ی انقلاب و صلح. خوب است بدانید مریم میرزاخانی ریاضی‌دان فقید و برجسته‌ی ایرانی استاد دانشگاه استنفورد بود.

۱۱. دانشگاه آکسفورد (Oxford University)

نمایی از دانشگاه آکسفورد یکی از بهترین دانشگاه های جهان

این دانشگاه ۹۰۰ ساله، قدیمی‌ترین موزه‌ی دانشگاهی دنیا و بزرگ‌ترین کتابخانه‌ی دانشگاهی انگلستان را دارد و ناشر قدیمی‌ترین نشریه‌ی دانشگاهی انگلستان است.

۱۲. دانشگاه کُرنل (Cornell University)

نمایی از دانشگاه کرنل یکی از بهترین دانشگاه های جهان

این دانشگاه واقع در شمال ایالت نیویورک، دارای چندین مرکز پژوهشی میان‌رشته‌ای در زمینه‌ی نانوفناوری، زیست‌فناوری، ژن‌شناسی و ابَررایانش است. کرنل دارای یکی از دانشکده‌های پزشکی پیشرو در کشور است که در شهر نیویورک قرار دارد.

۱۳. دانشگاه لس آنجلس (University of California at Los Angeles)

نمایی از دانشکاه کالفرنیا در لس آنجلس یکی از بهترین دانشگاه های جهان

تعداد متقاضیان تحصیل در دانشگاه لس‌آنجلس یا آن‌طور که رایج‌تر است یوسی‌ال‌ای، از همه‌ی دانشگاه‌های دیگر آمریکا بیشتر است! این دانشگاه با سابقه‌ای کمتر از ۱۰۰ سال، ۱۳ برنده‌ی نوبل، ۱۰ برنده‌ی نشان ملی علوم، ۳ برنده‌ی پولیتزر و ۱ برنده‌ی فیلدز تربیت کرده‌ است.

۱۴. دانشگاه ویسکانسین-مدیسون (University of Wisconsin-Madison)

نمایی از دانشگاه ویسکانسین یکی از بهترین دانشگاه های جهان

از دانش‌آموختگان مطرح دانشگاه ویسکانسین می‌توان به مشهورتین معمار آمریکایی فرانک لوید رایت، هوانورد آمریکایی چارلز لیندبرگ، پدر وارک‌های ملی آمریکا، جان موییر و جویس کارول اوتزِ نویسنده اشاره کرد.

۱۵. دانشگاه تورنتو (University of Toronto)

نمایی از دانشکاه تورنتو یکی از بهترین دانشگاه های جهان

برترین دانشگاه کانادا بیش از ۸۰ هزار دانشجو، ۲۰ هزار کارمند و ۵۳۰ هزار دانش‌آموخته از سراسر جهان دارد. دانشگاه تورنتو که مؤسسه‌ی آموزشی وسیعی است، بیش از ۷۰۰ برنامه‌ی آموزشی در مقطع لیسانس و ۲۰۰ برنامه آموزشی در مقطع فوق‌لیسانس، از معماری و پزشکی تا موسیقی و مطالعات مدنی دارد.

۱۶. دانشگاه منچستر (University of Manchester)

نمایی از دانشکاه منچستر یکی از بهترین دانشگاه های جهان

در میان دانش‌آموختگان این دانشگاه پژوهشی دولتی می‌توان به ماری استوپز پیشگام در حوزه‌ی تنظیم خانواده و فعال حقوق زنان، و الن تورینگ یکی از بنیان‌گذاران علوم رایانه و هوش مصنوعی اشاره کرد.

۱۷. دانشگاه دوک (Duke University)

نمایی از دانشگاه دوک یکی از بهترین دانشگاه های جهان

این دانشگاه خصوصی غیرانتفاعی واقع در دورهامِ کارولینای شمالی، در سال ۱۹۳۸ به‌وسیله‌ی مسیحیان متدیست‌ (پیروان کلیسای متدیست) و مسیحیان فرقه‌ی کوئِکر بنا نهاده شد. دانشگاه دوک بیش از هر چیزی به‌خاطر رشته‌ی پزشکی و حقوق زبان‌زد خاص‌وعام است.

۱۸. دانشگاه نیویورک (New York University)

نمایی از یکی از ساختمان های دانشگاه نیویورک یکی از بهترین دانشگاه های جهان

بزرگ‌ترین دانشکده‌ی این دانشگاه واقع در گرینویچ ویلج، دانشکده‌ی علم و هنر است که رشته‌های فیلم‌ و تلویزیون، رقص و نمایش آن در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد بسیار پرطرفدار است. همچنین دانشکده‌های کسب‌وکار، حقوق و پزشکی این دانشگاه کیفیت و رتبه‌ی بالایی دارند.

۱۹. دانشگاه جان هاپکینز (Johns Hopkins University)

نمایی از کتابخانه پی بادی در دانشگاه جان هاپکینز از بهترین دانشگاه های جهان

این دانشگاه که بیشتر به پیشرو بودن در پزشکی مشهور است، برنامه‌های آموزشی قابل‌توجهی در بیولوژی، زیست‌پزشکی، مهندسی، علوم انسانی، روابط خارجی و نویسندگی خلاق دارد.

۲۰. دانشگاه پنسیلوانیا یکی از بهترین دانشگاه های دنیا (University of Pennsylvania)

نمایی از دانشگاه پنسیلوانیا یکی از بهترین دانشگاه های جهان

این دانشگاه خصوصی در سال ۱۷۴۰ توسط بنجامین فرانکلین تأسیس شد. ۲ رئیس‌جمهور، ۲۵ میلیاردر و ۳۵ برنده‌ی نوبل در میان دانش‌‌آموختگان این دانشگاه هستند.

۲۱. دانشگاه مینه سوتا (University of Minnesota Twin Cities)

نمایی از دانشگاه مینه سوتا یکی از بهترین دانشگاه های جهان

این دانشگاه وسیع با بیش از ۲۵ هزار ساختمان دانشگاهی و ۳۲۵ مرکز پژوهشی یکی از بهترین دانشگاه های جهان است که دارای برنامه‌های پژوهشی موفقی در پزشکی است. دانشگاه مینه‌سوتا در پژوهش‌ در زمینه‌ی آموزش پیشرو است.

۲۲. دانشگاه کالیفرنیا در سن‌ دیگو (University of California at San Diego)

نمایی از دانشگاه سن دیگو کالیفرنیا یکی از بهترین دانشگاه های جهان

یوسی سن‌ دیگو در کرانه‌ی اقیانوس آرام در جنوب کالیفرنیا واقع شده است که یکی بزرگ‌ترین مراکز پژوهش علمی در ایالات متحده است. این دانشگاه به‌خاطر پژوهش‌هایش در زمینه‌ی تغییرات آب‌وهوا، ریزاندامگان انسان، نانوفناوری و تحرکات اجتماعی معروف است.

۲۳. دانشگاه سوربن پاریس (Sorbonne)

نمایی از دانشگاه پاریس یکی از بهترین دانشگاه های جهان

در بزرگ‌ترین مؤسسه‌ی آموزشی فرانسه امکان تحصیل در رشته‌های ادبیات، زبان، مطالعه‌ی تمدن، هنر، علوم انسانی فراهم است. دانشگاه سوربن که در همان مکان کهن اولیه‌اش قرار دارد، در گذر زمان به بخش‌های دیگر پاریس گسترده شده است. زمانی سوربن یکی از ۵ دانشگاه برتر دنیا بود.

۲۴. دانشگاه نورث وسترن (Northwestern University)

نمایی از دانشگاه نورث وسترن یکی از بهترین دانشگاه های جهان

این دانشگاه واقع در شیکاگو با منبعی از کمک‌های اهدایی به مبلغ ده‌ونیم میلیارد دلار پشتوانه‌ی پژوهش‌‌های مهمی است؛ ازجمله پژوهش‌های مرکز سلامت جهانی و فرصت‌های جهانی و پژوهشی نورث‌وسترن. کتابخانه‌ی دانشگاه بیش از ۵ میلیون کتاب دارد. همچنین دانشگاه دارای ۱۹ تیم ورزشی در لیگ دانشگاهی آمریکاست.

۲۴. دانشگاه مک گیل (McGill University)

نمایی از دانشگاه مک گیل یکی از بهترین دانشگاه های جهان

دانشجویان دانشگاه مک‌گیل در مونترال، بیش از هر دانشگاه دیگری در کانادا موفق به دریافت‌ بورسیه‌ی رُدز (Rhodes Scholarship) شده‌اند. این دانشگاه در بیش از ۳۰۰ رشته مدرک و گواهی‌نامه اعطا می‌کند. بیش از ۴۱ هزار دانشجو در رشته‌های هنر، علوم، پزشکی، مهندسی و مدیریت در این دانشگاه درحال تحصیل هستند.

۲۶. دانشگاه عبری بیت المقدس (Hebrew University of Jerusalem)

نمایی از دانشکده حقوق دانشگاه بیت المقدس یکی از بهترین دانشگاه های جهان

این دانشگاه به‌عنوان یکی از نخستین دانشگاه‌های پژوهشی دنیا، برنامه‌های آموزشی معتبری در رشته‌های پزشکی، ریاضی، علوم رایانه، کسب‌وکار و اقتصاد دارد. همچنین از مراکز پژوهشی پیشرو در زمینه‌ی یکپارچه‌سازی مهندسی و زیست‌شناسی است.

۲۷. دانشگاه واشینگتن (University of Washington)

نمایی از دانشگاه واشینگتن یکی از بهترین دانشگاه های جهان

این دانشگاه دولتی در شهر سیاتل دارای دانشکده‌های معتبری در رشته‌های پزشکی، مهندسی، کسب‌وکار، حقوق، علوم اجتماعی، کشاورزی و دیگر رشته‌ها است.

۲۸. دانشگاه تگزاس در آستین (The University of Texas at Austin)

نمایی از برج هیرو دانشگاه آستین یکی از بهترین دانشگاه های جهان

دانشگاه تگزاس آستین با ۵۱ هزار دانشجو، به‌عنوان پیش‌قراول نظام دانشگاهی در ایالت تگزاس در سراسر ایالت گسترده شده است. از دانش‌آموختگان شناخته‌شده‌ی این دانشگاه می‌توان به رکس تیلرسون (دولتمرد و مدیر کسب‌وکار آمریکایی و شصت‌ونهمین وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا)، راجز کلمنس (بازیکن بیسبال آمریکایی)، مری لو رتون (ژیمناست آمریکایی) و متیو مک‌کاناهی (بازیگر برنده‌ی اسکار) اشاره کرد.

۲۹. دانشگاه بریتیش کلمبیا (University of British Columbia)

نمایی از دانشگاه بریتیش کلمبیا یکی از بهترین دانشگاه های جهان

این دانشگاه معتبر در ونکوور کانادا یکی از بهترین دانشگاه های جهان است که تاکنون برنده‌ی ۷ نوبل، دارنده‌ی ۶۵ مدال المپیک و دریافت‌کننده‌ی ۷۰ بورسیه‌ی رُدز را تربیت کرده است. دانشگاه بریتیش کلمبیا دارای برنامه‌های باکیفیت آموزشی در رشته‌های پزشکی، علوم اجتماعی، کشاورزی، کسب‌وکار و اقتصاد است.

۳۰. کالج سلطنتی لندن (King’s College London)

نمایی از کالج سلطنتی لندن یکی از بهترین دانشگاه های جهان

این دانشگاه عمومی در سال ۱۸۲۸ بنا شد. در میان دانش‌آموختگان آن، ۱۲ برنده‌ی نوبل، پژوهشگران همکار در کشف دی‌ان‌ای، پیشگامان لقاح مصنوعی، همسان‌سازی و پژوهشگران اصلی فناوری رادار، رادیو، تلویزیون و تلفن همراه وجود دارند.


در ادامه بخوانید: عجیب ترین مکان های دنیا که شما را شگفت‌زده خواهند کرد
چگونه با مدیر و همکاران خود تعامل موثری داشته باشیم.
چگونه در سازمان خود پله‌های ترقی را به‌سرعت طی کنیم.


منبع thestreet.com
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 10 دیدگاه)
  1. مها می‌گوید

    احساس میکنم میخوام بزنم زیر گریه :’)

    1. me می‌گوید

      منم

  2. 484_ می‌گوید

    شریدن و کال آرتز هم بهترین دانشگاه های انیمیشن هستن

  3. STRIXTAL می‌گوید

    من توی همشون درس خواندم.

    1. STRIXTAL می‌گوید

      واقعاً