راهنمای سفر به سریلانکا؛ ۱۹ جاذبه گردشگری یکی از زیباترین جزایر دنیا

0

سریلانکا کشوری جزیره‌ای واقع در جنوب آسیاست و در میان اقیانوس هند قرار دارد. سریلانکا با داشتن سواحل بی‌انتها و دیدنی، طبیعت بکر، آثار تاریخی زیبا و حیات وحش دیدنی یکی از جاهای دیدنی آسیا و یکی از بهترین مقاصد برای عاشقان سفر و گردشگری به‌شمار می‌رود. در این مقاله ۱۹ جاذبه گردشگری این کشور زیبا را برای کسانی که قصد سفر به سریلانکا دارند معرفی می‌کنیم.

۱. حیات وحش

یکی از زیبایی‌های سفر به سریلانکا دیدن حیات وحش بی‌نظیر آن است که در اوقات مشخصی از سال پذیرای نهنگ‌های آبی و دلفین‌هاست. هر سال گردشگران زیادی برای دیدن همین موجودات دریایی عظیم‌الجثه به کالپیتیا در شمال‌غربی سریلانکا می‌آیند.

رونیکس

سفر به سریلانکا - حیات‌وحش سریلانکا

جالب است بدانید که سریلانکا علاوه‌بر حیات‌وحش دریایی حدود ۵٫۸۰۰ فیل دارد و بزرگ‌ترین جمعیت پلنگ‌های جهان را نیز در خود جای داده است. پلنگ‌های سریلانکا را می‌توانید در پارک ملی یالا ببینید. این پارک خرس تنبل و بوفالو هم دارد.

۲. شهر گال

سفر به سریلانکا - شهر گال

گال (Galle) شهری در جنوب‌غربی سواحل سریلانکاست که در نزدیکی دژ گال قرار دارد. این شهر تاریخی در قرن شانزدهم به‌دست استعمارگران پرتغالی بنا شد و برای همین دارای معماری استعماری است و رگه‌هایی از معماری پرتغالی‌ها، هلندی‌ها و بریتانیایی‌ها را در خود به‌همراه دارد. استادیوم بین‌المللی کریکت گال نیز شهرت جهانی دارد و جزو خوش‌منظره‌ترین زمین‌های کریکت جهان است. ضمنا گال به نایت‌لایف و پاتوق‌های شبانه‌اش هم شهرت دارد.

۳. رستوران وزارت خرچنگ

سفر به سریلانکا - رستوران وزارت خرچنگ

وزارت خرچنگ (Ministry of Crab) نام رستورانی در کولومبو، بزرگ‌ترین شهر سریلانکاست، که دو نفر از بازیکنان سابق تیم ملی کریکت سریلانکا آن را افتتاح کردند. این رستوران در ساختمان بیمارستان قدیمی هلندی‌ها قرار دارد و از رستوران‌های محبوب خرچنگ‌خورهاست. به‌نظر نمی‌رسد که کیفیتش هم بد باشد، چراکه در سال ۲۰۱۶ به‌عنوان یکی از ۵۰ رستوران برتر آسیا نیز انتخاب شده بود.

۴. غارهای دامبولا

سفر به سریلانکا - غارهای دامبولا

معابد غاری دامبولا (Dambulla) یکی از دیدنی های سفر به سریلانکا محسوب می‌شوند که پر از مجسمه‌های بودا و نقاشی‌های دیواری حیرت‌انگیزند. این معابد دیدنی در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز به‌ثبت رسیده‌اند.

۵. مسیرهای راه آهن

سفر به سریلانکا - مسیرهای راه‌آهن

مسیر راه‌آهن کولومبو به جافنا که همین اخیرا بازگشایی شد، مناظر بی‌نظیری دارد. با افتتاح مجدد قطار اکسپرس یال دِوی (Yal Devi) گردشگران سریلانکا اکنون می‌توانند از کولومبو تا جافنا را با قطار طی کنند و از تماشای مناظر اطراف حظ ببرند؛ امکانی که از سال ۱۹۹۰ دیگر وجود نداشت. مسیر راه‌آهن بین کَندی و اِلا نیز دیدنی است.

۶. هاپر

سفر به سریلانکا - هاپِر

هاپِر (hopper) جای دیدنی نیست، بلکه یکی از غذاهای خوشمزه‌ی سریلانکایی‌هاست که هم صبحانه و هم دسر می‌خورند. این غذای پرطرفدار درواقع خمیر کرپ‌شکل نازک و تردی است که شیر نارگیل و ادویه‌جات مخصوصی دارد و کاسه‌مانند درستش می‌کنند و داخلش هم معمولا با نیمرو پر می‌شود.

۷. مزارع چای سیلان

سفر به سریلانکا - مزارع چای سِیلان

سریلانکا به داشتن مزارع چای سِیلان معروف است. می‌توانید با حدودا چهار ساعت پیاده‌روی و عبور از مزارع سرسبز چای خودتان را به بالای صخره‌ی اِلا برسانید و از تماشای چشم‌اندازی فراموش‌نشدنی لذت ببرید.

۸. هتل ها و اقامتگاه های بی‌نظیر

سفر به سریلانکا - هتل‌ها و اقامتگاه‌های بی‌نظیر

در سال‌های اخیر، هتل‌ها و اقامتگاه‌های ساحلی جدید زیادی در سریلانکا احداث شده‌اند. از این میان می‌توان به کِی‌کِی بیچ (KK Beach) در نزدیکی هابارادووا اشاره کرد که کلوب ساحلی خودش را هم دارد. تعدادی از هتل‌های لوکس اما پایدار (هتل‌های پایدار تأثیر مخرب کمی روی محیط‌زیست و فرهنگ محلی دارند) سریلانکا نیز عبارت‌اند از هتل تری (Tri)، چِنا هاتس (Chena Huts)، آنانتارا (Anantara) و اول اَند پوسی‌کَت (Owl and Pussycat). کومبوم‌ریوِر (KumbukRiver) هم یکی دیگر از اقامتگاه‌های تفریحی خاص سریلانکاست که کنار پارک ملی یالا قرار دارد و در ردیف اقامتگاه‌های سازگار با محیط‌زیست شناخته می‌شود. شکلش را هم شبیه فیل ساخته‌اند.

۹. فروشگاه های زنجیره‌ای پررا و پسران

سفر به سریلانکا - فروشگاه‌های زنجیره‌ای پِرِرا و پسران

در فروشگاه‌های زنجیره‌ای پِرِرا و پسران (Perera and Sons) به انواع رول‌های چینی، سمبوسه و خوراکی‌های خوشمزه‌ی دیگر دسترسی خواهید داشت. قیمت خوراکی‌هایش گران نیست و محبوبیت خیلی زیادی هم دارد.

۱۰. تفریحات ساحلی

سفر به سریلانکا - تفریحات ساحلی

خلیج آروگام (Arugam) واقع در سواحل جنوب‌شرقی سریلانکا و نیز سواحل خوش‌منظره‌ی وِلیگاما (Weligama) ازجمله نقاط ساحلی پرگردشگری هستند که برای تفریحات ساحلی بی‌نظیرند.

۱۱. معبد وِوروکانالا ویهارا

سفر به سریلانکا - معبد وِوروکانالا ویهارا

در سفر به سریلانکا، معبد وِوروکانالا ویهارا (Wewurukannala Vihara) یکی از جاهای دیدنی سریلانکا محسوب می‌شود که دیدن آن را نباید از دست داد. داخل معبد وِوروکانالا ویهارا (Wewurukannala Vihara) مجسمه‌های وحشتناکی قرار دارد: انسان‌هایی که زنده‌زنده درحال آب‌پزشدن‌ هستند یا مثلا آدم‌هایی که بدن‌شان نصف شده است! تا این نماهای جهنمی را نبینید، نمی‌توانید به مجسمه‌ی غول‌پیکر بودا برسید.

۱۲. شهر نووارا الیا

سفر به سریلانکا - شهر نووارا اِلیا

نووارا اِلیا (Nuwara Eliya) را بریتانیایی‌ها در قرن نوزدهم ساختند و به چشم‌اندازهای حیرت‌انگیز و آب‌وهوای معتدلش شهرت دارد. اینجا، مکانی محبوب برای پولدارهایی است که می‌خواهند انگلیس را در جایی غیر از خود انگلیس حس کنند.

۱۳. سواحل خلوت

سفر به سریلانکا - سواحل خلوت

آپووِلی (Uppuveli) و نیلاوِلی (Nilaveli) هر دو در نزدیکی شهر بندی ترینکومالی در سواحل شمال‌شرقی سریلانکا واقع‌اند. این سواحل شنی دنج به‌ویژه برای کسانی که دنبال جایی برای پرسه‌های تنهایی کنار ساحل می‌گردند، فوق‌العاده‌ خواهند بود.

۱۴. سیگیریا

سفر به سریلانکا - سیگیریا

سیگیریا (Sigiriya) کاخ متروکی در بالای صخره‌ی عظیمی است که تقریبا چیزی از بقایای آن وجود ندارد. برای رسیدن به بالای صخره باید از پلکان باریک و پرشیبی عبور کنید که شاید سرگیجه‌آور باشد. هنوز هم در قسمت‌هایی از دیواره‌ها نقاشی‌های دیواری قدیمی دیده می‌شوند. دو پنجه‌ی شیر حجاری‌شده را هم در پای پلکان می‌بینید که قدمت‌شان به قرن پنجم می‌رسد.

۱۵. هواپیماهای دریایی

سفر به سریلانکا - هواپیماهای دریایی

سریلانکا درحال افزایش شبکه‌ی مسیرهای هواپیماهای دریایی‌ای است که از کولومبو به نقاط سرسبز داخلی جزیره و جنگال‌های حاشیه‌ی اقیانوس در نقاط جنوبی پرواز دارند.

۱۶. جنگل بارانی سینهاراجا

سفر به سریلانکا - جنگل بارانی سینهاراجا

جنگل بارانی سینهاراجا (Sinharaja) یکی از دیدنی‌ترین میراث‌های طبیعی سریلانکاست که تنوع گیاهی چشمگیری دارد و البته ناشناخته‌های زیادی را هم در خود جای داده است. می‌توانید در این جنگل پیاده‌روی کنید یا در آبشارش تنی به آب بزنید، اما حواس‌تان به مار و عنکبوتش هم باشد.

۱۷. فستیوال پوسون

سفر به سریلانکا - فستیوال پوسون

پوسون (Poson) اسم فستیوالی است که هرساله توسط بودائیان سریلانکایی به‌‌منظور گرامیداشت ورود آیین بودا به سریلانکا برگزار می‌شود. این فستیوال یکی از مهم‌ترین تعطیلات سال نیز هست و در کل سریلانکا جشن گرفته می‌شود. زمانش هم اوایل ماه ژوئن است. در این فستیوال همه سفید می‌پوشند و به‌اتفاق به‌سمت قله‌ی مقدس میهینتال روانه می‌شوند و در آنجا فانوس روشن می‌کنند.

۱۸. فستیوال بادبادک ها

سفر به سریلانکا - فستیوال بادبادک‌ها

فستیوال بادبادک‌ها هر سال در ساحل گال فِیس (Galle Face) برگزار می‌شود و حتی اگر خودتان هم بادبادک هوا نکنید، ارزش دیدنش را دارد.

۱۹. قله‌ آدم

سفر به سریلانکا - قله‌ی آدم

بر فراز قله‌ی آدم (Adam’s Peak) جای پایی وجود دارد که در ادیان مختلف ازجمله برای بودائیان، مسیحیان، مسلمانان، هندوها و وِداها ( نخستین ساکنان سریلانکا) نشانه‌ی مقدسی است.

درمجموع در سریلانکا به‌نسبت سایر مقاصد گردشگری پرطرفدار آسیا شور و شلوغی کمتری حس خواهید. خصوصا اینکه رفت‌وآمد در سریلانکا برخلاف هند خیلی راحت‌ترست و ترافیک روان‌تری جریان دارد.


در ادامه بخوانید: راهنمای سفر به ژاپن؛ ۶ جاذبه گردشگری کشور فرهنگ و تکنولوژی

فرمول شادی و مثبت‌اندیشی را یاد بگیرید و با افسردگی خداحافظی کنید

۱۰،۰۰۰ تومان


اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید



منبع telegraph.co.uk
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.