۱۰ اشتباهی که شرکت‌های کوچک و متوسط مرتکب می‌شوند

1

راه‌اندازی و مدیریت یک کسب‌وکار همیشه آسان نیست. در تصمیم‌گیری باید به تمامی مسائل توجه نشان داد. فشاری که در این خصوص وجود دارد، ممکن است شما را به اتخاذ تصمیمی اشتباه هدایت کند و در نهایت امکان موفقیت‌ بالقوه‌تان را از بین برود یا دست‌کم منجربه شکست‌تان بشود.

هیچ برنامه‌ریزی دقیق و بدون خطایی وجود ندارد که بتواند موفقیت کسب‌وکارهای کوچک را تضمین کند. اما اشتباه‌هایی وجود دارند که معمول و در عین حال خطرناک هستند و صاحبان کسب‌وکار، مرتکب آنها می‌شوند. در ادامه به ۱۰ مورد از این خطاها اشاره شده است که اگر می‌خواهید کسب‌وکار کوچک خود را راه بیندازید، باید از آنها اجتناب کنید.

رونیکس

۱. نادیده‌گرفتن مرحله‌‌ی برنامه‌ریزی

برنامه‌ریزی ممکن است، خسته‌کننده و کسالت‌بار باشد، اما راه‌اندازی یک کسب‌وکار بدون برنامه‌ریزی قوی، درست مانند این است که در تاریکی قدم برمی‌دارید. این برنامه‌ریزی، شامل تحقیق پیرامون اتخاذ ایده‌ی کسب‌وکار و پتانسیل آن بازار است. تدوین طرح کسب‌وکار، برنامه‌ی مالی و برنامه‌ی بازاریابی، از مهم‌ترین مواردی هستند که باید هنگام برنامه‌ریزی درنظر بگیرید.

۲. هدف‌گذاری نکردن

وقتی کسب‌وکار خودتان را راه می‌اندازید، اهدافی که در سر دارید، شما را در مسیر فعالیت‌های روزانه‌تان نگه می‌دارد. سعی کنید حتما اهدافیSMART، تعیین کنید. هر یک از حروف SMART درواقع نماینده‌ی یک ویژگی هستند:

  • Specific :S یا مشخص
  • Measurable :M یا قابل‌اندازه‌گیری
  • Achievable :A یا دست‌یافتنی
  • Reasonable :R یا منطقی
  • Time-bound :T یا محدود به زمان

بدین ترتیب مقصد و خواسته‌تان را مشخص می‌کنید و برای رسیدن به آن، قدم‌های روشن و واضحی برمی‌دارید.

۳. دست‌کم گرفتن محصولات یا خدمات خود

نداشتن باور به توانایی‌های خود و ترس از شکست، بسیاری مواقع باعث می‌شود ما محصولات و خدماتی را که می‌توانیم ارائه دهیم، دست‌کم بگیریم. این مسیری که پیش می‌گیریم بسیار خطرناک است؛ زیرا ممکن است ارزش منحصربه‌فردی را که می‌توانیم در کسب‌وکارمان ارائه‌‌ کنیم به‌کلی نابود کند و در نتیجه موجب رنجش و ناامیدی ما شود. بهبودی و نجات از این شرایط بسیار سخت خواهد بود. بنابراین زمانی که کسب‌وکار خود را راه می‌اندازید، باید بازار را به خوبی بررسی کنید و مناسب‌ترین قیمت را برای محصولات یا خدمات‌تان در نظر بگیرید.

۴. عدم شناخت مشتری ایده‌آل

شناخت مشتری هدف

شناختن مشتری مطلوب برای کسب‌وکار و خدماتی که ارائه می‌دهید، مهم‌ترین بخش هر کمپین بازاریابی موفق است. صرفا تخصیص بودجه‌ای برای بازاریابی و اندکی تلاش در این زمینه، کافی نیست. شما باید در بازار تحقیق و جست‌وجو کنید تا بدانید به کدام مشتری‌ها باید دسترسی داشته باشید و کجا می‌توانید آنها را بیابید و دیگر اینکه آنها به فعالیت‌های بازاریابی شما چگونه واکنش نشان می‌دهند. تمام اینها بدون تعریف درست از مشتری‌های هدف و اولویت‌بندی آنها امکان‌پذیر نیست.

۵. اجتناب از فناوری‌های جدید

فناوری می‌تواند فرصت‌های جدید و تازه‌ای در اختیار صاحبان شرکت‌های کوچک قرار بدهد و به آنها کمک کند که بازدهی کارها و فعالیت‌ها را افزایش دهند و حتی در هزینه‌هایشان صرفه‌جویی کنند. فناوری جدید ممکن است در ابتدا به نظر ترسناک بیاید و یادگیری و درک آن، زمان ببرد. اما یادتان باشد، عدم تمایل در وفق دادن خود با پیشرفت‌های فناوری، در کوتاه‌مدت و بلندمدت به کسب‌وکارتان صدمه می‌زند.

۶. ترس از بازاریابی

بازاریابی به اَشکال مختلفی، از دهان به دهان گرفته تا روش‌های رایج و معمول انجام می‌شود. وقتی سخن از بازاریابی است، قاعده و قانون خاصی در میان نیست. بازاریابی باید بر اساس نوع کسب‌وکار و شرکت‌ و بازار هدف‌تان، تعیین شود. فرض اینکه شما به بازاریابی نیاز ندارید و اینکه مشتری‌ها و سفارش‌ها خودشان جذب شما می‌شوند، خطاست. اگر محصولات و خدمات شما به‌درستی به مشتریان احتمالی ارائه نشوند، آنها هیچ‌گاه از وجود آن محصولات یا خدمات آگاه نمی‌شوند تا در مورد خرید یا استفاده از آنها تصمیم بگیرند.

۷. افراط در هزینه‌ها

برای راه‌اندازی یک شرکت کوچک، نیازی به سرمایه‌گذاری هنگفت نیست. اما برخی از صاحبان این شرکت‌ها، تصور می‌کنند که باید برای داشتنِ بهترین‌های بازار، از مشاوره در بازاریابی گرفته تا تجهیزات و نرم‌افزار، بسیار هزینه کنند. اگر کمی تحقیق و بررسی کنید، مسلما گزینه‌های مناسب دیگر با هزینه‌ی کمتری را می‌توانید بیابید. تعیین بودجه‌ای مناسب برای شروع کسب‌وکارتان و پیروی از آن و پیشگیری از افراط در هزینه‌ها، همیشه بهترین اقدام است.

۸. تفریط در هزینه‌ها

برخی از صاحبان شرکت‌های کوچک، هنگام تعیین بودجه، برای صرفه‌جویی، از آن طرف بام می‌افتند و برای بسیاری از موارد، به‌اندازه‌ی کافی پول خرج نمی‌کنند. البته برای شروع یک کسب‌وکار تازه و پیشرفت آن، مسلما روش‌های کم هزینه‌ای وجود دارد، اما صرفه‌جویی بیش از حد و سرمایه‌گذاری نکردن برای رشد و توسعه‌ی شرکت، استعداد بالقوه شما و افراد شرکت‌تان را آغاز راه، به‌شدت محدود می‌کند.

۹. برعهده گرفتن تمامی کارها و مسئولیت‌ها

عدم توانایی در انجام تمامی کارها به تنهایی

صاحب یک شرکت کوچک یا متوسط ممکن است بخواهد بداند که چطور می‌تواند تمام کارهای شرکت را خودش به‌تنهایی انجام دهد. اما این کار لازم نیست. سپردن بخشی از فعالیت‌ها ازجمله امور مالی و حسابداری، به یک شرکت حسابداری ارائه‌دهنده‌ی خدمات حسابداری و خدمات مالیاتی، می‌تواند یکی از بهترین روش‌هایی باشد که صاحبان شرکت‌های کوچک و متوسط می‌توانند انجام بدهند و کسب‌وکار خود را به خوبی بنا کنند. زیرا وقتی مدیران به‌اندازه‌ی کافی وقت داشته باشند، می‌توانند کارهایی را که در تخصص خودشان است، انجام دهند و به حل مسائل مهم‌تر بپردازند.

۱۰. احساس مسئولیت نکردن

راه‌ انداختن هر شرکت و کسب‌وکاری، نیازمند یکسری ویژگی‌های شخصیتی است که فرد را در مسیر موفقیت قرار می‌دهد. از این ویژگی‌ها باید به انگیزه، پشتکار و درک کاملی از احساس مسئولیت اشاره کرد. صاحبان شرکت‌های کوچک باید آمادگی فداکاری، وقت کافی گذاشتن و مقابله با چالش‌های احتمالی آینده را داشته باشند تا شرکت‌شان به موفقیت برسد.

همه‌ی ما اشتباه می‌کنیم. مهم این است که از خطاهای خود آگاهی داشته باشیم و مدام تلاش کنیم تا برای شرکت کوچک خود، تصمیمات هوشمند و آگاهانه بگیریم. وقتی اینگونه رفتار کنید، پس از ارتکاب هر خطایی می‌توانید کنترل را به دست بگیرید و در نهایت به موفقیت دست یابید. در همین راستا مؤسسه خدمات مالی تدبیرحساب، آماده است تا با ارائه مشاوره مالیاتی، خطاهای مربوط به بخش مالی و مالیاتی شرکت شما به‌طور کامل رفع کند.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

۱ دیدگاه
  1. جلال می‌گوید

    سلام
    جلال احمدی محقق و کارآفرینی لیسانس عمران و بازاریاب
    با توجه به تورم باید برای اینکه اینده مالی مردم و سرمایه گذار حفظ بشود چه راه کارهای برای دوام در کسب وکار وجود دارد و هم چنین الان بی تفاوتی دولت به سرمایه مردم باعث کاهش تولید و هم چنین روی آوردن به مشاغل فصلی ایده و نظر شما چیست؟