سرمایه‌گذاری در سوئد؛ راهنمای جامع برای سال ۲۰۱۹

0

یکی از روش‌های مهاجرت به سوئد و اخذ اقامت دائم آن، روش سرمایه‌گذاری، کارآفرینی و کسب‌و‌کار است که به شما این فرصت را خواهد داد تا به این کشور مهاجرت و در اقتصاد رو به رشد آن مشارکت کنید. شفافیت مالی و ثبات اقتصادی و نرخ تورم بسیار کم در اکوسیستم اقتصادی دانش‌بنیان سوئد سبب شده است تا این کشور در نیم‌قرن اخیر در فهرست برترین اقتصاد‌های صنعتی غیرنفتی جهان قرار بگیرد. در ادامه با راهنمای سرمایه گذاری در سوئد در سال ۲۰۱۹ برای مهاجرت با ما همراه باشید.

اگر می‌خواهید شتاب و نرخ رشد اقتصادی سوئد را بررسی کنید، نگاهی به اقتصاد پادشاهی نفت‌خیز نروژ که همسایهٔ غربی این کشور است بیندازید. جز استات‌اویل، نام چند برند معتبر نروژی دیگر به ذهن‌تان می‌رسد؟ نام چند برند معتبر سوئدی در عرصه‌های مختلف صنعتی و خدماتی به ذهن شما می‌رسد؟ تفاوت اینجاست! گر‌چه اقتصاد نروژ یکی از پولدارترین اقتصاد‌های جهان است و هزاران میلیارد دلار سرمایه را از سراسر جهان جذب کرده‌ است، اما صنعت نروژ با صنعت سوئد قابل‌قیاس نیست.

رونیکس

برای افرادی که از سال ۲۰۱۹ میلادی به بعد، خواهان مهاجرت به سوئد هستند، فرصت سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی کسب‌و‌کار مولد و برنامه‌ریزی‌شده، گام خوبی برای کسب اقامت دائم و گذرنامهٔ دوم خواهد بود. اگر پول کافی برای سرمایه‌گذاری ندارید و پول کافی برای تحصیل و پرداخت شهریهٔ گزاف دانشگاه‌های سوئدی را ندارید، با مدرک کارشناسی‌ ارشد، برای فرصت‌های بورسیهٔ دکترای این کشور اقدام کنید. شما می‌توانید با اقدام برای دکترای فول فاند (full fund)، در این کشور تحصیل کنید و پس از ۴ سال، اقامت دائم دریافت کنید و شهروند این کشور شوید.

تنها الزام اصلی برای این موضوع، داشتن رزومهٔ آکادمیک قوی است که در مقاله‌ «راهنمای تحصیل رایگان در سوئد» به تفصیل به آن پرداخته‌ایم.

در گزارش امروز، به مراحل اخذ اقامت سرمایه‌گذاری و روش اپلای برای آن می‌پردازیم و درادامه فرصت‌های کسب‌و‌کار سوئد را از منظر آماری بررسی خواهیم کرد تا راهنمای ارزنده‌ای برای هموطنان مشتاق به سرمایه‌گذاری در قطب فناوری و خلاقیت شمال اروپا باشد.

سرمایه‌گذاری در سوئد
(با سوئدی‌ها در Sweden.se آشنا شوید)

با ما در گشتی در پایتخت اسکاندیناوی همراه باشید.

شرط اصلی اقامت به روش سرمایه‌گذاری در سوئد

اگر قصد مهاجرت به سوئد و راه‌اندازی کسب‌و‌کاری به‌منظور اخذ اقامت دائم را دارید، هم باید سرمایهٔ کافی در اختیار داشته و هم‌ بتوانید در مدت اقامت در بازهٔ زمانی تعیین‌شده توسط ادارهٔ مهاجرت، بدون استفاده از کمک‌های دولتی، زندگی خود و فرزندان و به‌طور کلی خانواده‌تان را تأمین کنید.

برای افرادی که به‌ قصد زندگی در سوئد بیش از ۹۰ روز را در این کشور سپری می‌کنند، کارت اقامت موقت صادر می‌شود. آنها با این کارت قادرند تا در کشورهای عضو شنگن تردد کنند. در این مدت دولت هیچ کمکی نخواهد کرد و این شما هستید که باید هزینه‌های خود و خانواده را پوشش دهید.

درصورتی که قادر باشید خودتان از راه کارآفرینی و خوداشتغالی (self-employed)، کسب‌وکاری داشته باشید و درآمدی کسب کنید که از راه قانونی و سفید اخذ شده باشد و براساس آن مالیات ماهانه پرداخت کنید، ثابت خواهد شد که شما طبق اصول پذیرفته‌شدهٔ حسابداری و حسابرسی شرکت‌ها و مؤسسات، مجوزهای لازم برای راه‌اندازی کسب‌و‌کار و توانایی ادارهٔ خود و خانواده‌تان را دارید. حداقل باید ۴ سال در سوئد باشید تا اقامت موقت شما به دائم تبدیل شود و سپس گذرنامهٔ سوئدی دریافت کنید.

اقامت به روش سرمایه گذاری - سرمایه‌گذاری در سوئد
(بهداشتی ایمنی و شغلی OHSAS و HSE در سوئد حرف اول را می‌زند)

آیا سوئد بهشت سرمایه‌گذاری اروپاست؟

این تصور نادرست است. کشورهای اسکاندیناوی به‌دلیل مالیات بر درآمد، دستمزد بالا و همچنین آب‌‌وهوا و شرایط زندگی در کشوری سوسیالیست، بهشت سرمایه‌گذاری قارهٔ سبز نیستند، چرا که امکان جهش‌های فوق‌العادهٔ درآمدی را به افراد و شرکت‌ها نمی‌دهند. همچنین در برخی از حوزه‌ها مثل گردشگری، سوئد درمقایسه با اسپانیا، ایتالیا و فرانسه، حرفی برای گفتن ندارد و مقصد جذابی برای غول‌های سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری به حساب نمی‌آید.

گرچه در دههٔ اخیر تلاش‌هایی برای تقویت زیرساخت گردشگری در شهرهایی مثل استکهلم و گوتنبرگ، در دستور کار دولت مرکزی و کمون‌ها قرار گرفته است. اما به‌هرحال، نمی‌توان این کشور سردسیر و صنعتی اروپا را بهشت سرمایه‌گذاری قارهٔ سبز در نیم‌قرن اول قرن بیست‌و‌یکم خطاب کرد. با‌این‌حال، سوئد دارای زیرساخت‌های قوی و پایدار اقتصادی است و قوانین باثبات و شفافی را که برای تداوم و رونق هر کسب‌و‌کاری نیاز است، در اختیار فعالان اقتصادی قرار می‌دهد. در سوئد می‌توان سطح خوبی از زندگی را با هزینه‌های مقرون‌به‌صرفه تجربه کرد. شرکت‌های بزرگی چون IKEA و H&M در تلاشند تا هزینهٔ تمام‌شدهٔ محصولات و خدمات را کاهش دهند تا همگان از یک سطح خدمات بهره‌مند شوند.

شاید به همین خاطر است که به‌ندرت در سوئد تکدی‌گری مشاهده می‌شود. چون حتی پناهندگان هم در مدت زمان بررسی پروندهٔ خود در ادارهٔ مهاجرت، از حقوق ماهانه برخوردارند و چند هزار کرون در ماه دریافت می‌کنند. در این کشور دوستدار محیط زیست و توسعهٔ پایدار، کسب‌وکارهایی که با این حوزه مرتبط باشند، موردحمایت بخش دولتی و سرمایه‌گذاری خصوصی عمده قرار می‌گیرند.

خب چرا در سوئد سرمایه‌گذاری کنیم؟‌ فواید سرمایه‌گذاری در این کشور چیست؟

چرا در سوئد سرمایه‌گذاری کنیم؟

سرمایه‌گذاری در سوئد هیچگاه اولویت شمارهٔ یک علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در قارهٔ سبز نبوده و نیست، چرا که مقاصد سرمایه‌گذاری جذاب‌تری در این قاره وجود دارند که در واچینگ لیست قرار می‌گیرند. اما کسانی که این کشور را برای کسب‌وکار انتخاب می‌کنند، ضمن یادگیری زبان سوئدی، باید به فرصت‌های موجود توجه کنند.

در نیم‌قرن اخیر، شاهد ثبات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در این کشور بوده‌ایم. در قرن بیستم، سوئد وارد جنگی نشد و همچون سوئیس، یکی از قطب‌های بی‌طرفی و توسعهٔ صلح در جهان است که سالانه با اعطای جایزهٔ نوبل به بزرگان صلح، فیزیک، شیمی و پزشکی جهان، این موضوع را جشن می‌گیرد.

این کشور یکی از پرسرعت‌ترین اینترنت‌ها را در اختیار شهروندان خود قرار داده است که در عصر جامعهٔ اطلاعاتی دهکدهٔ جهانی و کارآفرینی دیجیتالی و کسب‌و‌کارهای آی تی محور (ICT enabled business)، برگ برندهٔ اقتصاد فناورانهٔ سوئد در قیاس با سایر کشورهای جهان است. همواره سرعت اینترنت و ضریب نفوذ اینترنت در این کشور، سوئد را در بالای لیست برترین کشورهای اینترنت‌محور جهان قرار داده است.

سرمایه‌گذاری در سوئد - اسکانیا
(پادشاه سوئد در بازدید از شرکت خودروسازی اسکانیا)

شما در سوئد با نظام مالیاتی و قوانین شفافی روبه‌رو هستید که فساد در آن در کم‌ترین حد ممکن است. تفاوتی ندارد که در سوئد فروشگاه راه‌اندازی کنید یا شرکت و مؤسسه‌ٔ خدماتی، صنعتی و تولیدی؛ در سال‌های ابتدایی فعالیت، از معافیت‌های مالیاتی برخوردار خواهید شد که سرمایه‌گذاری را جذاب می‌کند.

مقولهٔ دیگری که در بحث سرمایه‌گذاری در سوئد باید مدنظر قرار داد، ثبات قانون‌گذاری و نظام حقوقی متعادل و هماهنگ است؛ به‌خاطر استقرار صحیح دولت الکترونیک (E-GOVERNMENT)، بسیاری از فرایندهای اشتغال و مدیریت بنگاه‌های تجاری و غیرتجاری، در اکوسیستم فناوری اطلاعات و ارتباطات انجام شده است و این سبب حذف بروکراسی اداری و کاغذبازی و تسریع و تسهیل خدمات دولت برای صاحبان کسب‌و‌کار شده است که فاکتور مهمی به‌شمار می‌آید.

ادارهٔ مالیات به ادارهٔ مهاجرت و ادارهٔ مهاجرت به بانک‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی ارا‌ئه‌دهندهٔ خدمات مرتبط هستند و این موضوع فرایند مدیریت و برنامه‌ریزی و استفاده از خدمات را برای کارآفرینان آسان می‌کند. باید سوئد را کشوری صادرات‌محور خطاب کرد. هزاران شرکت کوچک تا بزرگ در این کشور مشغول به فعالیت هستند که خدمات و تولیدات خود را به سراسر جهان صادر می‌کنند.

بنابراین در این کشور،‌ شاهد حضور پررنگ شرکت‌های مشاورهٔ سرمایه‌گذاری و مدیریت کسب‌و‌کار علمی هستیم. از آنجا که بهترین دانشگاه‌های اروپا (از سلطنتی استکهلم گرفته تا اوپسالا و چالمرش) در این کشور قرار دارند، دانش‌آموختگان و اساتید خوبی دارد و همین امر، اکوسیستم اقتصاد دانش‌بنیان سوئد را به خلاقیت، نوآوری و مهارت که فاکتورهای حیاتی توسعهٔ کسب‌و‌کار هستند، مجهزکرده است.

سرعت اینترنت در سوئد - سرمایه گذاری در سوئد
(وضعیت سرعت اینترنت در سوئد در سال ۲۰۱۸ میلادی که پس از سنگاپور رتبهٔ دوم جهانی را کسب کرد)

از دیگر موضوعات مهم برای کارآفرینان، نبود تشریفات تجاری زائد (درست برخلاف آنچه در ایران امروز شاهد هستیم) و سادگی روش‌های سرمایه‌گذاری و اخذ مجوز و همچنین مدیریت آن است.

سرمایه‌گذاری در سوئد چگونه است؟

شما به‌عنوان فردی که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در این کشور هستید، راه‌های مختلفی در اختیار دارید. یکی از روش‌ها این است که تجارت جدیدی در حوزهٔ تولید محصول و خدمات راه‌اندازی کنید یا در شرکت یا تجارت موفق و سود‌دهی در این کشور شریک شوید. میزان شراکت شما باید بیش از ۵۱ درصد باشد تا حضور شما در این فعالیت تجاری، حساس و فعالانه باشد و فعال بودن شما برای کارشناسان متخصص ادارهٔ مهاجرت قابل‌احراز باشد.

ثبت شرکت در سوئد آسان است. اما ثبت شرکت نه شرط لازم و نه شرط کافی برای دریافت اقامت دائم است. حتی ثبت برند و افتتاح حساب بانکی نیز شرط لازم و کافی به‌شمار نمی‌آید. اگر شما فروشگاه یا شرکتی را پیدا کنید که حاضر باشد ۵۱ درصد از سهامش را به‌نام شما بزند و آن‌ را به شما واگذار کند، شما یکی از المان‌های ادارهٔ مهاجرت برای کسب اقامت دائم را به دست آورده‌اید.

شما باید بتوانید در امور مختلف کسب‌وکاری که سهام اکثریتش را خریداری کرده‌اید، حضور فعال داشته باشید و در تصمیم‌گیری‌ها چنان فعالانه عمل کنید که این نقش مدیریتی شما توسط ادارهٔ مهاجرت احساس شود. افرادی وجود دارند که با وجود داشتن ۵۱ درصد از سهام یک فروشگاه، هیچ نقشی در مدیریت و برنامه‌ریزی آن ایفا نمی‌کنند و این موضوع کارشناسان ادارهٔ مهاجرت را توجیه نمی‌کند.

در خرید چنین بیزینس‌هایی باید به مواردی توجه داشته باشید:

  • این بیزینس که قصد خرید ۵۱ درصد از سهام آن را دارید، بدهی مالیاتی نداشته باشد.
  • بیزینس موردنظر فعالیت مجرمانه نداشته باشد و در حوزه‌هایی که فعالیت آن در سوئد ممنوع است، فعالیت نکند. مثل خرید و فروش اعضای بدن انسان یا تجارت انسان، الکل و امثال آن.
  • بیزینس موردنظر از راه شفاف فعالیت کند و مصداق کسب‌و‌کار سیاه نباشد.
  • برای کارهایی که انجام می‌دهد،‌ مجوزهای دولتی را در اختیار داشته باشد و کد مالیاتی و پروندهٔ آن قابل‌استعلام باشد.

بنابراین، هرگز گول آگهی‌های اینترنتی خرید و فروش بنگاه اقتصادی را که بعضا در تلگرام و اینستاگرام و فیسبوک ایرانیان مقیم سوئد منتشر می‌شوند، نخورید و پیش از هر اقدامی، صلاحیت شرکت را استعلام کنید.

شرایط کارآفرینان برای سرمایه‌گذاری در سوئد

شما باید برای سرمایه‌گذاری در این کشور سردسیر شمال قارهٔ اروپا، شرایطی داشته باشید و این شرایط را با مدارک مستند و مستدل اثبات کنید تا برای ادارهٔ مهاجرت و کارشناسان آن، قابل‌احراز و بررسی باشد. این شرایط، محدود به مواردی که در زیر مشخص کردیم نیست و شما باید اطلاعات تخصصی و تکمیلی مربوط به موضوع کاری موردنظر و فعالیتی را که قصد هدایت آن را در ماه‌های آینده دارید، از مسئولان دولتی این کشور اخذ کنید.

کارافرینان و سرمایه گذاری در سوئد

  • متقاضی راه‌اندازی استارتاپ (start-up) در این کشور باید اثبات کند که در ۶۰ ماه گذشته، حداقل ۲۴ ماه در رابطه با امور سرمایه‌گذاری و مدیریت فیلد موردنظر خود، تجربه و سابقهٔ موفق قابل‌احراز دارد. این موضوع را با اسناد و مدارک ترجمه‌شدهٔ رسمی اثبات کنید تا نظر موافق کارشناسان سوئدی را جلب کنید.
  • تحصیلات دانشگاهی شما باید مرتبط با موضوع شغلی باشد که قصد راه‌اندازی آن را دارید. مثلا اگر دارای دکترای مهندسی عمران از فلان دانشگاه هستید، قابل‌پذیرش نیست که سهام یک شرکت تولید دارو یا اسباب‌بازی را خریداری کنید! باید ارتباط معناداری بین تحصیلات، تجربه و کارآفرینی شما وجود داشته باشد. از شما مدرک دانشگاهی خواسته نمی‌شود. اما داشتن آن، برگ برنده است.
  • حداقل سرمایهٔ موردنیاز برای راه‌اندازی کسب‌و‌کار در این کشور، ششصد هزار کرون است که احتمال دارد سال‌به‌سال افزایش یابد.
  • چه قصد مهاجرت به‌ روش سرمایه‌گذاری در نیوزلند را داشته باشید و چه قصد اقامت دائم در کانادا به‌ روش کارآفرینی و چه قصد دریافت اقامت دائم سوئد به‌روش مدیریت کسب‌و‌کار، باید برنامهٔ کاری یا همان بیزینس پلن (business plan) خود را ارائه دهید تا سر و ته کار شما مشخص شود. این بیزینس پلن، نقشهٔ راه (road map) شما را در ۲ سال آیندهٔ اقتصاد سوئد ترسیم خواهد کرد. برای این‌ کار از متخصصان صنایع و برنامه‌ریزی کمک بگیرید تا بیزینس پلن توجیه‌کننده‌ای با طرح‌ توجیهی خوب برای شما آماده کنند.
  • در بیزینس‌ پلن باید اثبات کنید که هزینه‌های زندگی خود و خانواده را برای مدت بیست‌وچهار ماه پوشش خواهید داد. مبلغ برای شخص متقاضی، دویست هزارکرون و همسر وی حدود صد هزار کرون و فرزندان زیر هجده سال نیز حدود پنجاه‌ هزار کرون خواهد بود.
  • برای گرفتن اقامت‌ دائم از راه سرمایه‌گذاری، نیازی به ارائهٔ مدرک زبان ندارید. اما آشنایی شما به زبان سوئدی یا انگلیسی می‌تواند نقطهٔ قوت شما باشد و طرح‌تان را برای کارآفرینی، جذاب‌تر و عملی نشان دهد.
  • اگر کمتر از ۵۱ درصد از سهام کسب‌وکاری را که قصد سرمایه‌گذاری در آن را دارید کسب کنید، با درخواست شما موافقت نخواهد نشد.

سرمایه گذاری در سوئد - اسپاتیفای

مدت اقامت به‌روش کارآفرینی در سوئد

توجه داشته باشید که اگر با بیزینس پلن شما موافقت شود، مدت زمان اجازهٔ اقامت برای شخص متقاضی کارآفرینی و خوداشتغالی در این کشور در دفعهٔ اول، بیست‌وچهار ماه است که قابلیت تمدید برای دو سال دیگر را نیز داراست. اگر در این چهار سال، ادارهٔ مهاجرت توجیه شود که طرح و برنامهٔ شما توجیه‌کننده است، به شما اقامت دائم داده خواهد شد که مسیر کسب گذرنامه را تسهیل خواهد کرد.

اگر پس از دو تا چهار سال با اقامت شما موافقت شود، قادر هستید برای خود و همسر و فرزندان زیر هجده سال‌تان، اقامت دائم بگیرید و برای اقامت سوئد اپلای کنید. نکته‌ای که باید موردتوجه قرار دهید این است که همسر شما در دو سال اول حضور شما در این کشور برای فعالیت خوداشتغالی، حق کار کردن و پرداخت مالیات را ندارد و تنها درصورتی قادر است کار کند که به‌صورت جداگانه برای مهاجرت به این کشور (همچون مسیر شما) اقدام کند. البته ممکن است این رویه تغییر کند، لذا پیش از هرکاری از ادارهٔ مهاجرت استعلام کنید.

روش اخذ اقامت کارآفرینی برای فرزندان بالای هجده سال چیست؟

شاید این سؤال برای شما پیش‌ آمده باشد که تکلیف فرزندان بالای هجده سالی که پدرشان قصد کارآفرینی و خوداشتغالی در این کشور را دارد، چیست؟ پاسخ این است که آنها می‌توانند به‌روش تحصیلی وارد سوئد شوند و در شرکت سرپرست خانوار مشغول به فعالیت شوند و پس از پرداخت مالیات و کسب درآمد، پس از ۴۸ ماه اقامت دائم را کسب کنند.

توجه کنید که در مدت ۴۸ ماه، شما فقط می‌توانید مدت مشخصی خارج از سوئد باشید که این مدت نباید از ۴۰ روز تجاوز کند. اگر بیش از این مدت خارج از سوئد باشید، مدت اقامت شما برای اخذ اقامت دائم باید ۴۸ ماه کامل شود تا اقامت دائم سوئد را کسب کنید، آن‌ هم در شرایط زیر:

  • حداقل چهار سال در سوئد مالیات پرداخت کرده باشد.
  • هیچ محکومیت قضایی و کیفری در سوئد نداشته باشید.
  • در هیچ فعالیت مجرمانه‌ای شریک نباشید.
  • درآمد سیاه نداشته باشید.
  • فعالیت خوداشتغالی شما نقض قوانین اتحادیهٔ اروپا نباشد.

مدارکی که باید به ادارهٔ مهاجرت سوئد تسلیم شود

  • طرح کامل بیزینس پلن که مسیر کسب‌وکار شما را به‌درستی مشخص می‌کند.
  • توانایی اجرایی، علمی و عملیاتی شما برای مدیریت و برنامه‌ریزی بنگاه تجاری موردنظر.
  • مدارکی که اثبات می‌کند شما برای تأمین هزینه‌های زندگی نیازی به کمک‌های دولتی ندارید.
  • توانایی بازاریابی شما جهت گسترش طرح اقتصادی مورد ادعا.
  • قرارداد با مراکز دولتی و غیردولتی که نشان‌دهندهٔ عزم شما در گسترش فعالیت است.
  • صورت‌های مالی و مالیاتی و مجوزهای اخذشده که جدیت شما در خوداشتغالی را اثبات کند.
  • اثبات تمکن مالی
  • ارائهٔ ترازنامهٔ سود و زیان

مدارک اخذ ویزای سرمایه‌گذاری سوئد

  • ترجمه‌ٔ رسمی کلیهٔ صفحات گذرنامه
  • ترجمه‌ٔ رسمی مدارک دانشگاهی
  • ترجمه‌ٔ رسمی تمکن مالی (درصورتی که به لاتین نباشد).
  • ترجمه‌ٔ رسمی سند خانه و دارایی‌های منقول و غیرمنقول ثبت‌شده به نام سرمایه‌گذار.
  • اگر ملکی خریداری شده است، قرارداد خرید ارائه شود.
  • اگر ملکی فروخته شده است، قرارداد فروش ارائه شود.
  • رزومهٔ دقیق متقاضی سرمایه‌گذاری در سوئد
  • گواهی و مجوز دولتی معتبر مهر و امضاشده از نهادهای سوئدی مبنی‌بر ثبت شرکت قانونی.
  • ارائهٔ گواهی اساس‌نامهٔ شرکت که مهر و امضای نهادهای ذی‌ربط را داشته باشد.
  • قرارداد اجارهٔ محل شرکت، درصورتی‌ که موضوع کارآفرینی خرید سهام فروشگاه نباشد.
  • اجارهٔ قراردادهای حسابداری و مشاورهٔ مالیاتی و استخدام افراد.

صحبت از اساس‌نامه شد. اگر نمی‌دانید اساس‌نامه چیست و سابقهٔ ثبت شرکت یا مؤسسه را در ایران ندارید،‌ موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • اساس‌نامه،‌ مالکیت شرکت را مشخص می‌کند.
  • اساس‌نامه، سابقهٔ کار و مهارت اعضای شرکت و هویت آنها را مشخص خواهد کرد.
  • اساس‌نامه، چشم‌انداز و مأموریت (VISION/MISSION) را ترسیم خواهد کرد.
  • اساس‌نامه، بازار هدف را تعیین و جامعهٔ مشتریان را ترسیم می‌کند.
  • اساس‌نامه، راهکارهای عملیاتی و آرمانی شرکت را برای نیل به اهداف، تبیین خواهد کرد.
  • اساس‌نامه باید شخصیت‌های حقیقی و حقوقی را که در پیشبرد کار شرکت مؤثرند، تعریف کند.
  • اساس‌نامه باید برای تأمین نیازهای اولیهٔ شرکت توضیحی ارائه دهد.
  • اساس‌نامه، سرمایهٔ اولیهٔ شرکت و حقوق صاحبان سهام و میزان شرکت آنها و تخمین سود را مشخص خواهد کرد.

شرکت‌ها در سوئد چند نوع است؟

در سوئد هم شرکت‌ها دارای انواع و اقسامی هستند که باید به آن توجه داشت.

شرکت انحصاری شرکتی است که همهٔ امور آن توسط کارآفرین و مالک انجام می‌شود و این شرکت باید برای هر سودی مالیات مشخصی (که توسط قانون مشخص می‌شود) بپردازد. انتخاب نام شرکت و ثبت آن الزامی نیست. مثلا اگر شما تعمیرکار تأسیسات تهویهٔ مطبوع هستید، باید براساس فاکتور و درامد سالانه مالیات پرداخت کنید.

شرکت تعاونی از دیگر انواع شرکت‌ها در این کشور هستند. مالکیت چندگانه دارند و قائم به مالکیت فردی نیستند و سهامی خاص به حساب می‌آیند. یعنی چند نفر سرمایه‌گذار برای مالکیت و هدایت کسب‌وکار به توافق رسیده‌اند. در این شرکت مالیات بر سود وجود ندارد و سهامداران موظفند نسبت به‌میزان سهمی که دارند و سودی که به آنان تعلق می‌گیرد، مالیات سهم‌الشرکه را به دولت پرداخت کنند. ثبت این شرکت الزامی است. مسئولیت بدهی‌های این شرکت توسط یک نماینده که باید از اعضای هیأت مدیره باشد، برعهده گرفته می‌شود.

شرکت مسئولیت محدود (limited)، شرکتی است که مسئولیت محدودی نسبت به تعهدات خود دارد. این شرکت باید ثبت شده باشد و میزان سرمایهٔ اولیه آن نیز پنجاه‌ هزار کرون سوئد مشخص شده است. البته ممکن است که این رقم هر سال دستخوش تغییر شود. ثبت‌ نام تجاری برای این شرکت الزامی است و مدرک تحصیلی ملاک نیست.

شما می‌توانید بنابه روش سرمایه‌گذاری خود در این کشور، مؤسسه‌ای اقتصادی ثبت کنید که همانند ایران، وظایف مشخصی دارد و در بعضی فعالیت‌ها محدود است و اجازهٔ ورود به برخی از کارها را ندارند.

مدارک مورد نیاز ادارهٔ مهاجرت برای اعطای اقامت دائم برای خود‌اشتغالی

  • گذرنامه معتبر ایرانی
  • اعلام تجربهٔ کاری مشخص
  • نشان دادن تسلط و آشنایی به زبان انگلیسی
  • نشان دادن توانایی شما در ادارهٔ کامل و انحصاری شرکت و فعالیت مورد ادعا
  • ارائهٔ کد ملی سوئد که ۱۲ رقمی است و به‌محض ورود به این کشور برای شما صادر خواهد شد.
  • گردش حساب بانکی شما در یکی از بانک‌های سوئد

شما می‌توانید کلیهٔ قوانینی را که باعث تمدید اقامت شما برای دوره‌های بعدی می‌شوند، در لینک migrationsverket.se تماشا کنید.

هزینهٔ اخذ اقامت دائم سوئد در سال ۲۰۱۹

  • اجازهٔ کار: ۲ هزار کرون سوئد
  • تمدید اجازهٔ کار در سوئد درصورتی‌ که در همان کار قبلی باشید: هزار کرون
  • تمدید اجازهٔ کار در سوئد درصورتی‌ که کارفرمای شما تغییر کند: ۲ هزار کرون
  • اجازهٔ اقامت برای خوداشتغالی: ۲ هزار کرون
  • اجازهٔ اقامت برای کارگران: هزار کرون
  • اجازهٔ اقامت برای محققان: هزار کرون
  • اجازهٔ اقامت برای کارگران فصلی: ۲ هزار کرون

توجه کنید که اگر برای پرداخت هزینه‌ها کارت اعتباری ارزی بین‌المللی ندارید، مبالغ را به حساب بانکی ادارهٔ مهاجرت که دارای مشخصات زیر است واریز نمایید. اگر نمی‌توانید به‌صورت آنلاین هزینهٔ درخواست را پرداخت کنید، از طریق شمارهٔ حساب‌ها و کد سویفت که در زیر اعلام شده است برای انتقال وجه به حساب ادارهٔ مهاجرت سوئد اقدام کنید:

  • bankgiro number 5223-7005
  • IBAN: SE6912000000012810106908
  • (BIC/SWIFT code is DABASESX (Danske Banken

اگر قصد خوداشتغالی در این کشور را دارید، توصیه می‌کنیم که به سایت رسمی اداره کار سوئد مراجعه کنید و در جریان فرصت‌های شغلی، سرمایه‌گذاری، قوانین کار و کارگری و کارفرمایی و نهادهای ارائه‌دهندهٔ مجوز فعالیت‌های کارآفرینی و آمارهای دولتی قرار بگیرید. این سایت اشراف اطلاعاتی شما را جهت کار و زندگی در این کشور افزایش خواهد داد.

سرمایه گذاری در سوئد - سایت رسمی اداره کار سوئد

برای آشنایی با شیوه‌های کارآفرینی در این کشور، به آدرس workinginsweden.se سر بزنید که پاسخگوی بسیاری از سؤالات متداول شما درمورد کارآفرینی در شهرهای سوئد است. برای اینکه متوجه شوید که شرکت شما در سوئد نیاز به اخذ مجوز دارد یا خیر، به سایت verksamt.se مراجعه کنید که اطلاعات عالی و به‌روزشده‌ای را در اختیار کارآفرینان قرار می‌دهد.

فهرست مجوزهای موردنیاز فیلدهای مختلف کسب‌وکار در سوئد
  • مجوز موردنیاز شرکت‌های فعال در حوزهٔ کشاورزی و جنگل‌داری
  • مجوز موردنیاز شرکت‌های فعال در حوزهٔ حیوانات و گیاهان
  • مجوز موردنیاز شرکت‌های فعال در حوزهٔ ساختمان و مستغلات
  • مجوز موردنیاز شرکت‌های فعال در حوزهٔ ثبت تجاری و امور مالیاتی
  • مجوز موردنیاز شرکت‌های فعال در حوزهٔ محافظت از اطلاعات
  • مجوز موردنیاز شرکت‌های فعال در حوزهٔ انرژی و استخراج مواد معدنی
  • مجوز موردنیاز شرکت‌های فعال در حوزهٔ محیط زیست و مدیریت پسماند
  • مجوز موردنیاز شرکت‌های فعال در حوزهٔ امور مالی و خدمات اقتصادی
  • مجوز موردنیاز شرکت‌های فعال در حوزهٔ بیمه و امور بانکی
  • مجوز موردنیاز شرکت‌های فعال در حوزهٔ امنیتی و آتش‌نشانی
  • مجوز موردنیاز شرکت‌ٔهای فعال در حوزهٔ غذا و نوشیدنی
  • مجوز موردنیاز شرکت‌های فعال در حوزهٔ برگزاری رویداد
  • مجوز موردنیاز شرکت‌های فعال در حوزهٔ بهداشت و درمان
  • مجوز موردنیاز شرکت‌های فعال در حوزهٔ دارو و خدمات‌ درمانی
  • مجوز موردنیاز شرکت‌های فعال در حوزهٔ بازرسی فنی
  • مجوز موردنیاز شرکت‌های فعال در حوزهٔ وکالت
  • مجوز موردنیاز شرکت‌های فعال در حوزه ٔساخت محصول
  • مجوز موردنیاز شرکت‌های فعال در حوزهٔ ارتباطات و رسانه
  • مجوز موردنیاز شرکت‌های فعال در حوزهٔ انبارداری و خرده‌فروشی
  • مجوز موردنیاز شرکت‌های فعال در حوزهٔ آموزشی
  • مجوز موردنیاز شرکت‌های فعال در حوزهٔ ترافیک و حمل‌ونقل و گردشگری

جزئیات این مجوزها در سایت verksamt.se در دسترس است. آژانس کاریابی سوئد که اربتس فورمدلینگ (Arbetsförmedlingen) نامیده می‌‌شود نیز شما را در مسائل کارگری و کارفرمایی یاری خواهد کرد.

سایت ادارهٔ کار سوئد سرمایه گذاری در سوئد
(سایت ادارهٔ کار سوئد)

مخاطب گرامی

امیدواریم مجموعه اطلاعاتی که در این گفتار ارائه شد،‌ راهنمای مختصر و مفیدی جهت آشنایی شما با فرصت‌های کسب‌و‌کار و شیوهٔ اخذ اقامت سوئد از طریق خوداشتغالی و کارآفرینی بوده باشد. برای اطلاعات بیشتر حتما به لینک‌ها مراجعه کنید و برای دریافت اطلاعات تخصصی با کارفرمایان ایرانی موفق در این کشور از طریق لینکدین ارتباط برقرار کنید. توجه داشته باشید که تحصیل رایگان در سوئد تنها در مقطع دکترا و پسادکترا امکان پذیر است؛ اما امکان دریافت معافیت از پرداخت شهریه (tuition fee waiver) جهت تحصیل در رشته‌های مقطع کارشناسی‌ ارشد به زبان انگلیسی وجود دارد و شما باید از اواخر دسامبر تا ژانویه، با مراجعه به سامانهٔ مرکزی اپلای دانشگاه‌های سوئد، درخواست خود را ثبت کنید. این کار، منوط به پرداخت ۹۰۰ کرون و آپلود ترجمهٔ رسمی مدارک تحصیلی و رزومه است.

مراقب آگهی‌های اینستاگرامی و تلگرامی که پیشنهاد اخذ اقامت سوئد با مبالغ کلان را می‌دهند یا خود را نمایندهٔ سفارت سوئد در تهران یا شرکت‌های سوئدی در ایران معرفی می‌کنند، باشید و چنین مواردی را به پلیس فتای استان معرفی کنید. بهترین اطلاعات درباره فرصت‌های سرمایه‌گذاری، کارآفرینی و مهاجرت به سوئد، سایت رسمی ادارهٔ مهاجرت سوئد و همچنین درگاه رسمی سفارت سوئد در ایران است.

هر روز دنیای تحصیل، بورسیه تحصیلی و مهاجرت را با چطور دنبال کنید.


در ادامه بخوانید: ارزان ترین کشورهای جهان برای مهاجرت
اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید



ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.