کتاب قصه های امیرعلی؛ روایتی طنز از اتفاقات جامعه امروز نوشته امیر علی نبویان

1

از لذت‌های دوران کودکی غرق شدن در جادوی قصه‌ها بود؛ به‌طوری‌که با ماجراهایشان ماجراجو شدیم و با شخصیت‌هایشان قد کشیدیم و بزرگ شدیم. در این یادداشت می‌خواهیم باز هم به دنیای قصه‌ها برویم و شما را با دنیای قصه های امیرعلی‌ آشنا کنیم. در این مقاله شما را مجموعه ۴ جلدی کتاب قصه های امیرعلی آشنا می‌کنیم.

شناسنامه کتاب

  • عنوان کتاب: قصه های امیرعلی
  • نویسنده: امیر علی ‌نبویان

درباره کتاب قصه های امیرعلی

امیرعلی نبویان قصه‌هایش را در ابتدا برای برنامه تلویزیونی رادیوهفت نوشت و خود او هم، آنها را در برنامه می‌خواند. بعدها مجموعه قصه‌هایش را تحت عنوان کتاب قصه های امیرعلی در چهار جلد منتشر کرد. او در مورد قصه‌هایش این‌گونه می‌گوید: «این قصه‌ها، شکر خدا، اتوبیوگرافی (خودزندگی‌نامه) نیستند و تمامش ساخته‌ی این ذهن مشوش ژولیده است.»

چاشنی اصلی قصه های امیرعلی طنز است؛ طنزی که در اتفاقات جامعه امروز وجود دارد و در لا‌به‌لای نمک ماجراهایش، تلخی و شیرینی‌های شرایط جامعه را هم بازگو می‌کند و به معضلات اجتماعی و موضوعاتی که امروزه بر سر زبان‌هاست هم اشاره‌ای دارد. نشر و مضامین امیرعلی نبویان به‌گونه‌ای است که مخاطب هیچگاه تصور نمی‌کند که نویسنده قصد نصیحت دارد. قصه‌ها گاهی تنها جنبه شوخی دارند و گاهی هم، نقد‌هایی در دل خود دارند که بدون هیچ بار منفی تنها تلنگری هستند که شاید به اصلاح ختم شوند.

رونیکس

امیرعلی‌ نبویان جوان تازه‌نفسی در حوزه‌ی طنز است که در قصه های امیرعلی، که اولین مجموعه منتشر شده اوست، نشان داده که هم ذوق طنز دارد و هم خم‌وچم طنازی را بلد است. سادگی قصه‌ها و سوژهایی که به آنها پرداخته شده، نشان می‌دهد که چقدر در دل روزمره‌گی‌هایمان برای خندیدن جا داریم. نویسنده هر آنچه را که در دور‌وبرش رخ می‌دهد، در قالب طنز روایت می‌کند. جالب است بدانید شخصیت‌های قصه های امیرعلی‌ محدود و ثابت‌اند و در هر قصه این سوژه است که تغییر می‌‌کند.

آیا این کتاب برای شماست؟

اگر به طنز علاقه دارید و به‌دنبال موضوعات جدید و امروزی هستید، قصه های امیرعلی حسابی شما را سرگرم خواهند کرد. اگر هم به‌دنبال کتابی برای آشنایی با طنزنویسی هستید، این قصه‌ها برای شروع به شما کمک می‌کنند. این کتاب شامل داستان‌هایی است که پسری به‌اسم «امیرعلی» آن‌ها را روایت می‌کند. امیرعلی همراه با پدر و مادرش زندگی می‌کند. در داستان‌هایی که امیرعلی روایت می‌کند، خواهرش مریم و همسر او نیز حضور دارند. شخصیت اصلی داستان، یعنی امیرعلی، به‌تازگی در رشته‌ی مهندسی برق قبول شده و یک دوست بامزه به اسم مهران هم دارد که شخصیت محبوب و جالب داستان‌هاست. مقدمه‌های کتاب را منصور ضابطیان و محمد صوفی، تهیه‌کنندگان برنامه رادیو هفت، نوشته‌اند که خواندن‌شان خالی از لطف نیست.

بخش‌هایی از کتاب

علوم فیزیک و شیمی می‌گویند اسباب و‌ وسایل زندگی آدمیزاد طول عمر معینی دارند و بعد از مدتی به سبب زنگ‌زدگی، ساییدگی، سوختگی قطعات و… کارایی خود را از دست می‌دهند. اما در بین اهالی فامیل ما قصه ابزار و ادوات هرگز به سر نمی‌رسد، بلکه فقط مورد استفاده‌شان تغییر می‌کند و از حالتی به حالت دیگر درمی‌آید. مثل قانون بقای شلوار‌های من که در پایان عمرِ با عزت‌شان شلوارک می‌شوند و سپس وسیله گردگیری. و نیز ماشین لباس‌شویی جهیزیه‌ی مادر که پس از سال‌ها تبدیل به کابینتی شده جهت نگهداری دیگ و دیگبر و قابلمه. ناگفته نماند که بنده عقیده دارم در حق نامبرده علی‌الخصوص در ماه‌های پایانی ماشین لباس‌شویی بودنش به‌شدت اجحاف و قابلیت جست‌وخیزهایش که گاه تا وسط اتاق پذیرایی شعاع حرکت داشت، نادیده گرفته شده است و می‌شد پیش از تبدیلش به کابینت از آن به‌عنوان روباتی نه‌چندان هوشمند برای جا‌به‌جایی اجسام نیمه‌سنگین استفاده کرد.


در ادامه بخوانید: کتاب دموکراسی یا دموقراضه؛ پادشاهانی ستمگر در یک سرزمین خیالی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

۱ دیدگاه
  1. محسن می‌گوید

    روایت‌های شیرینی هستند، با سبکی زیبا از طنزپردازی.