آشنایی با سامانه بررسی سوابق بیمه تأمین اجتماعی

آنچه برای استفاده از سامانه سابقه بیمه تأمین اجتماعی باید بدانید

2

ماهانه بیش از ۱۵ میلیون نفر از جمعیت کشور، حق بیمه مقررشان را در قالب بیمهٔ اجباری، بیمهٔ اختیاری خویش‌فرما، بیمهٔ اختیاری صاحبان حرفه و مشاغل آزاد، بیمهٔ رانندگان و غیره، نزد یکی از شعب سازمان تأمین اجتماعی در ۳۱ استان کشور پرداخت می‌کنند تا بتوانند درطول بیمه‌پردازی از خدمات قانونی که براساس تعهدات قانون سازمان تأمین اجتماعی تعیین شده‌اند، استفاده کنند. تقریبا نیمی از جمعیت کشور، تحت پوشش بیمهٔ تأمین اجتماعی هستند و به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم از خدمات هجده‌گانهٔ سازمان استفاده می‌کنند. در ادامه با سامانهٔ بررسی سوابق بیمهٔ تأمین اجتماعی آشنا می‌شوید.

کلیهٔ کارگرانی که مشمول قانون کار هستند، مشمول قانون تأمین اجتماعی جمهوری اسلامی می‌شوند و عکس آن، الزاما صادق نیست. یعنی شاید شما در خانه مشغول به کار باشید، اما قانون کار دربارهٔ شما تسری پیدا نکند. به‌ هرحال، چه قانون کار شامل حال شما بشود چه نه، چه داخل ایران زندگی کنید چه نه، می‌‌توانید از طریق سامانهٔ سوابق بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی، سابقهٔ بیمهٔ قبلی و فعلی خود را به‌صورت آنلاین مشاهده کنید.

رونیکس

مشاهدهٔ آنلاین سوابق بیمهٔ تأمین اجتماعی این فرصت را به شما خواهد داد تا هر ماه، صحت پرداخت حق بیمهٔ خود توسط کارفرما را بررسی کنید و اگر سابقهٔ بیمه پرداخت نشده باشد و ۷ درصد از آن (در بیمهٔ اجباری) از شما کسر شده باشد، نسبت به پیگیری موضوع و شکایت علیه کارفرما اقدام کنید که خود مراحلی دارد که در مقاله‌ٔ دیگری به آن اشاره کرده‌ایم.

چه بیمهٔ شما اجباری باشد و چه اختیاری، قادر خواهید بود که با مراجعه به این سامانه، در جریان سابقهٔ بیمه‌پردازی از طریق کارفرمایان مختلف در ۳۱ استان کشور قرار بگیرید. حتی اگر درحال دریافت بیمهٔ بیکاری هستید، باز سابقهٔ بیمهٔ بیکاری شما در این سامانه ثبت و در زمرهٔ سنوات بیمه‌پردازی شما برای بازنشستگی لحاظ خواهد شد. بنابراین، در هر صورت، این سامانه تا روز آخری که شما حکم بازنشستگی را دریافت می‌کنید، یکی از مهم‌ترین سامانه‌هایی است که باید درطول ماه یا حداقل یک‌بار در سال به آن مراجعه کنید.

سایت مشاهدهٔ سابقهٔ بیمهٔ تأمین اجتماعی، یکی از سامانه‌های پرمراجعهٔ دولتی است که زیرمجموعهٔ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به حساب می‌آید و روزانه صدها‌هزار نفر از داخل و خارج از کشور، به آن متصل می‌شوند و در جریان تاریخچهٔ سوابق بیمهٔ خود قرار می‌گیرند. توجه کنید که اگر خارج از کشور ساکن هستید و در ایران سابقهٔ بیمه دارید، از سال ۹۴ این فرصت برای شما فراهم شده است تا با بیمهٔ خویش‌فرما، سابقهٔ بیمهٔ قطع‌شدهٔ خود را دوباره به جریان بیندازید و بدون نیاز به حضور در ایران، بیمه‌پرداز تأمین اجتماعی شوید و تا بازنشستگی، سابقه‌تان را براساس سن کامل کنید. این مبحث در مقاله‌ای تحت عنوان «بیمهٔ ایرانیان خارج از کشور» موردبررسی قرار گرفته است.

با این مقدمه، شما را با محیط سامانهٔ سوابق بیمه آشنا می‌کنیم تا پاسخ پرسش‌هایتان را دریافت کنید.

شما می‌توانید پاسخ سؤالات خود را دربارهٔ بیمه و مسائل کارفرمایی و کارگری، از بخش مشاورهٔ شعب یا اداره‌ٔ کل روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی یا سایت TAMIN.IR جویا شوید. البته شمارهٔ «۱۴۲۰» نیز پاسخگوی سؤالات هموطنان خواهد بود.

با ما همراه باشید.

سامانهٔ سابقهٔ بیمهٔ تأمین اجتماعی

سامانهٔ سابقهٔ کلیهٔ بیمه‌پردازان سازمان تأمین اجتماعی که از ۳۱ استان کشور، بیمه پرداخت می‌کنند در سامانه سوابق بیمه در دسترس است. در سامانهٔ مشاهدهٔ سوابق بیمه‌شدگان، امکان نمایش و چاپ مجموع سوابق به تفکیک سال، ماه و روز برای بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی فراهم شده است. سالانه ۱۳میلیون مراجعه به این سامانه ثبت‌ می‌شود. سایت سازمان تأمین اجتماعی براساس رتبه‌بندی «ALEXA» در سال ۲۰۱۸، چهل و چهارمین سایت پربازدید ایرانیان شد.

هنگام ورود به سامانه، باید از مرورگر گوگل کروم یا فایرفاکس استفاده کنید و برای ارتقای امنیت رمز عبورتان، از صفحه کلید مجازی استفاده کنید.

(صفحهٔ ورود به سامانهٔ مشاهدهٔ سوابق بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی)

همان­طور که در صفحهٔ فوق مشاهده می‌کنید، باید کد کاربری و رمز عبور خود را وارد کنید. اگر کد کاربری و رمز عبور ندارید باید در سیستم ثبت‌نام کنید. روی گزینهٔ ثبت‌نام کلیک کنید. صفحه‌ای برای شما به نمایش درخواهد آمد که آن را در تصویر زیر مشاهده خواهید کرد.

سامانه بررسی سوابق بیمه تأمین اجتماعی - گام اول

در این فرم از شما خواسته می‌شود تا به‌منظور ثبت‌نام در سامانهٔ مشاهدهٔ سوابق بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی، کد ملی و شمارهٔ موبایل و نوع اپراتور خود را مشخص کنید. اطلاعات واردشده در این فرم به‌‌منظور شناسایی شما در سامانهٔ متمرکز بیمه‌ای مورداستفاده قرار خواهد گرفت.

توجه کنید که شمارهٔ موبایل صرفا باید متعلق به شما باشد. معمولا درصورتی که کد ملی درج‌شده با کد ملی صاحب شمارهٔ تلفن همراه یکی نباشد، سیستم خطا می‌گیرد. اگر شمارهٔ تلفن همراه واردشده متعلق به شما نیست و مثلا به پدر یا مادر شما تعلق دارد
، باید پس از طی کلیهٔ مراحل ثبت‌نام، شخصا با در دست داشتن اصل کارت‌ ملی و شناسنامه به یکی از شعب سازمان تأمین‌ اجتماعی مراجعه کنید.

مسئولیت وارد کردن هرگونه اطلاعات خلاف واقعیت برعهدهٔ شخص متقاضی است و این اطلاعات جهت ارائهٔ خدمات الکترونیک سازمان تأمین اجتماعی به شما مورداستفاده قرار خواهند گرفت.

پس از تأیید اطلاعات، پیامک شناسهٔ فعال‌سازی از طریق شمارهٔ موبایلی که وارد کردید، برای شما ارسال خواهد شد که باید در کادر مربوطه وارد کنید.

سامانه بررسی سوابق بیمه تأمین اجتماعی - گام دوم

در مرحلهٔ بعدی، باید برای تکمیل فرآیند ثبت‌نام، فرمی را تکمیل کنید که اطلاعات هویتی و نشانی محل سکونت‌تان را درخواست کرده است.

سامانه بررسی سوابق بیمه تأمین اجتماعی - گام سوم

شما باید اطلاعات هویتی، شهر و نشانی پست‌الکترونیک و شمارهٔ موبایل و رمز عبور موردنظر را وارد کنید. رمز عبور باید دارای ۸ کاراکتر باشد و حرف اول آن نیز بزرگ باشد. مثل: Alibaharian1.

شما باید به یک سؤال امنیتی هم پاسخ دهید تا اگر زمانی رمز عبور را فراموش کردید، با پاسخ به این سؤال امنیتی، اجازهٔ ورود شما به سامانه صادر شود.

وقتی این موارد انجام شد، روی گزینهٔ ثبت‌نام کلیک کنید.

سامانه بررسی سوابق بیمه تأمین اجتماعی - گام چهارم

سیستم به شما اعلام خواهد کرد که: «درخواست شما با موفقیت ثبت گردید. لطفا منتظر دریافت پیامک فعال‌سازی باشید.»

پیامک فعال‌سازی برای شما ارسال خواهد شد تا بقیهٔ فرآیند را انجام دهید.

فرمت مجاز جهت ثبت گذرواژهٔ سامانهٔ مشاهدهٔ سوابق بیمه‌شدگان

رمز عبور برای ورود به سامانه، باید براساس اطلاعات زیر تنظیم شود:

  • باید با کاراکترهای لاتین آغاز شود
  • باید با حرف بزرگ آغاز شود
  • باید حداقل شامل یک حرف بزرگ و یک حرف کوچک و یک عدد باشد
  • طول گذرواژهٔ انتخابی شما نباید کمتر از ۸ کاراکتر باشد
  • گذرواژهٔ شما نباید شامل نام، نام‌خانوادگی و کد ملی باشد
  • کاراکترهای لاتین مجاز، شامل حروف، عدد و & %$#! است

اگر رمز عبور را فراموش کرده باشید

اگر رمز عبور را فراموش کردید، نگران نباشید، چرا که می‌توانید ظرف چند ثانیه، آن را احیا کنید. با کلیک بر گزینهٔ بازیابی گذرواژه، صفحه‌ای برای شما به نمایش درمی‌آید که تصویر آن را در عکس زیر مشاهده می‌کنید.

سامانه بررسی سوابق بیمه تأمین اجتماعی - گذرواژه

شما باید کد ملی خود را (که در این سیستم حکم کد کاربری را دارد) وارد کنید و روی گزینهٔ گام بعدی کلیک کنید. صفحه‌ای به نمایش درخواهد آمد که عکس آن را در تصویر زیر مشاهده می کنید.

سامانه بررسی سوابق بیمه تأمین اجتماعی - گذرواژه - گام دوم

در این صفحه، باید روش بازیابی رمز عبور را تعیین کنید، شما می‌توانید بین دو گزینهٔ ارسال کد ۶ رقمی به شمارهٔ همراه یا پاسخ به سؤال امنیتی، یکی را انتخاب کنید.

اگر بازیابی گذرواژه با استفاده از شناسهٔ ارسال‌شده توسط پیامک انتخاب شود، پیامکی برای شما ارسال می‌شود که حاوی کدی شش رقمی است.

سامانه بررسی سوابق بیمه تأمین اجتماعی - گذرواژه - گام سوم

همانطور که در عکس فوق مشاهده می‌کنید، گام سوم بازیابی گذرواژه، دریافت پیامک فعال‌سازی ۶ رقمی است که توسط سازمان تأمین اجتماعی برای شما ارسال می‌گردد. شناسه را وارد و روی دکمهٔ گام بعدی کلیک کنید تا نسبت به ثبت رمز عبور اقدام کنید.

پس از تعیین موفق رمز عبور، به صفحهٔ سامانهٔ اصلی وارد شوید و با درج کد ملی، به سامانهٔ سوابق بروید. همیشه همین روش را برای بازیابی رمز عبور انجام دهید. از آنجا که افراد به‌مدت طولانی به سامانه مراجعه نمی‌کنند، احتمال فراموشی رمز عبور وجود دارد.

بررسی محیط سامانهٔ سوابق

پس از آنکه کد کاربری و رمز عبور را وارد کردید، به سامانه وارد خواهید شد و با عکس زیر مواجه می‌شوید:

سامانه بررسی سوابق بیمه تأمین اجتماعی - محیط سامانه

اکنون پس از چند لحظه صفحه‌ای باز می‌شود که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید.

سامانه بررسی سوابق بیمه تأمین اجتماعی - صفحهٔ نخست سامانهٔ بررسی سوابق

شما برای مشاهدهٔ تمام سوابق خود باید روی گزینهٔ کلیهٔ سوابق کلیک کنید که در منوی سمت راست در دسترس است. وقتی کلیک کنید، صفحه‌ای لود می‌شود که تصویر آن را در زیر مشاهده می‌کنید.

سامانه بررسی سوابق بیمه تأمین اجتماعی - اطلاعات هویتی

در این عکس، اطلاعات هویتی شما درج شده است. از شمارهٔ بیمه، کد ملی و نام پدر گرفته تا شمارهٔ شناسنامه و شمارهٔ مسلسل شناسنامه و تاریخ تولد. اگر این اطلاعات نادرست است در اسرع وقت به بیمه اطلاع دهید تا اصلاح شوند.

شما با ۵ ستون اصلی مواجه هستید:

  • ستون سال
  • ستون نوع سابقه که نوع لیست بیمه‌ای را که هر ماه برای شما رد شده است را مشخص می‌کند. مثلا لیست بیمهٔ ماهانهٔ عادی را با کارکرد عادی لیست نشان می‌دهد و اگر لیست بیمهٔ شما، براساس قصور کارفرما و با بازرسی سازمان صورت گرفته و رد شده باشد، آن را با عنوان «ناشی از بازرسی» معرفی می‌کند. اگر ادعای سابقهٔ بیمه کرده باشید و بیمه‌شده احیا شده باشد، نوع سابقه را به‌صورت «کمیتهٔ رسیدگی به ادعای بیمه‌شده» اعلام می‌کند.
  • ستون نام شعبه که در آن نام شعبه‌ای که کارفرما بیمهٔ شما را در آن پرداخت کرده است، درج می‌شود. مثل شعبهٔ شمیران یا شعبهٔ ۲۵ تهران یا هر شعبه‌ای در سراسر کشور.
  • ستون شمارهٔ کارگاه که مشخص می‌کند کدام کارفرما از کدام شمارهٔ کارگاه و نزد کدام شعبهٔ تأمین اجتماعی، بیمهٔ آن ماه در سال مزبور را برای شما پرداخت کرده است.
  • ستون نام کارفرما که در آن اطلاعات شرکتی که بیمهٔ شما را پرداخت کرده است، درج می‌شود. چه شرکت منحل شده باشد چه فعال باشد.

توجه کنید که اگر در بررسی سابقهٔ بیمه، متوجه شوید که در یک سال خاص، چند ماه کسری بیمه دارید، می‌توانید شمارهٔ کارگاه کارفرما و نام شعبه را یادداشت و به شعبهٔ فعلی خود مراجعه کنید و فرم ادعای سابقه را دریافت نمایید. اگر بیمهٔ بیکاری دریافت کرده باشید نیز سابقهٔ بیمهٔ شما قابل‌رؤیت است و در هر ماه، درصورتی که نیمهٔ اول سال باشد، ۳۱ روز و اگر در نیمهٔ دوم سال بیمهٔ بیکاری دریافت کرده باشید، عدد ۳۰ درج شده است.

اگر روی گزینهٔ سوابق و ریزدستمزدِ بعد از سال ۱۳۸۶ کلیک کنید، جزئیات حق بیمهٔ پرداختی را در سنوات بیمه‌ای‌ خود مشاهده خواهید کرد.

سامانه بررسی سوابق بیمه تأمین اجتماعی - جزئیات حق بیمه

باید توجه داشته باشید که ممکن است برخی از سوابق پرداخت حق بیمه که مربوط به سنوات گذشته (سوابق قدیمی) هستند، در سامانهٔ اینترنتی مشاهدهٔ سوابق نمایش داده نشوند که می‌توان با مراجعه به شعبهٔ ذی‌ربط یا آخرین شعبهٔ محل بیمه‌پردازی، نسبت به دریافت، تکمیل و ارائهٔ فرم مربوطه به‌انضمام مدارک و مستندات لازم و طرح اعتراض، اقدام نمود. بدیهی است مراتب اعتراض بیمه‌شدگان منطبق با ضوابط موردرسیدگی قرار می‌گیرد و درصورت حصول نتیجه، سوابق موردنظر از طریق سامانهٔ اینترنتی مشاهدهٔ سوابق قابل‌رؤیت خواهد بود.

۲۰ نکته در استفاده از سامانهٔ سابقهٔ بیمه‌شدگان

  • سامانهٔ سابقه، هم از طریق موبایل و هم دستکاپ قابل‌رؤیت است.
  • حجم تقاضای روزانه برای ورود به سامانهٔ سوابق، بسیار زیاد است. شاید مجبور به تأمل چند دقیقه‌ای و رفرش صفحه شوید.
  • سامانهٔ سابقهٔ بیمه‌شدگان، برای حفظ اطلاعات خصوصی افراد، اطلاعات هر بیمه‌شده را تنها به خود او نشان می‌دهد.
  • اگر می‌خواهید به اطلاعات سابقهٔ بیمهٔ برادر، خواهر، پدر یا مادر یا آشنایان دسترسی داشته باشید، باید کد کاربری (شمارهٔ ملی) و رمز عبور آنها را داشته باشید. اگر در ایران نیستند، وکالت‌نامه‌ای اخذ کنید تا بتوانید مراحل قانونی را برای دریافت رمز عبور دنبال کنید.
سامانه بررسی سوابق بیمه تأمین اجتماعی - فرم درخواست جمع آوری سابقه بیمه
(نمونهٔ فرم درخواست جمع آوری سوابق بیمه‌شده نزد تأمین اجتماعی که باید اطلاعات آن را براساس اطلاعات مندرج در سامانهٔ سابقه وارد کنید. برای اقدام جهت بازنشستگی و بیمهٔ بیکاری، مطلوب است)
  • اطلاعات مندرج در سامانهٔ سابقهٔ بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی، همواره ۱۰۰٪ صحیح نیست، به‌خصوص در اوایل و اواخر هر ماه که احتمال نقصان و عدم به‌روز رسانی کافی وجود دارد. لذا جدیدترین اطلاعات سابقهٔ خود را از شعبه‌ای که درحال‌حاضر حق بیمهٔ شما در آن پرداخت می‌شود، دریافت کنید.
  • اطلاعات کارفرمایان شما با درج شمارهٔ کارگاه، قابل‌رؤیت است. اگر سابقهٔ بیمهٔ شما در ماه یا ماه‌های خاصی از سال موردنظر، کسری دارد، اطلاعات را یادداشت و به شعبه مراجعه کنید.
  • ادعای سابقهٔ بیمه‌شدگانی که مدعی احیای سابقه هستند، براساس مدارک مستند و مستدل بررسی و در کمیته‌ای درون شعبه ارزیابی خواهد شد و برای دستور نهایی و ابلاغ رأی، به کمیتهٔ استانی ارسال می‌شود. رأی کمیسیون ادارهٔ کل سازمان تأمین اجتماعی در استان محل سکونت شما، لازم‌الاجرا و درصدهای اعلامی، مبنای محاسبهٔ پرداخت حق بیمهٔ کسری شما توسط کارفرما خواهند بود.
سامانه بررسی سوابق بیمه تأمین اجتماعی - گواهی سابقه بیمه
(نمونهٔ گواهی سابقهٔ بیمهٔ بیمه‌پردازان که ممهور به مهر شعبه است و برای ترجمه به زبان انگلیسی قابل‌ارجاع به مترجم رسمی است)
  • پرینت اطلاعات سوابق بیمه‌شده از طریق اینترنت، به‌دلیل غیررسمی بودن و نداشتن مهر شعبه و امضای مسئولان بیمه، قابل‌ ترجمهٔ رسمی توسط مترجمان رسمی قوهٔ قضاییه نیست. اگر قصد ترجمهٔ رسمی سابقهٔ بیمهٔ خود را جهت تسلیم به سفارت خانه دارید، حتما گواهی سابقهٔ بیمه را از شعبهٔ فعلی خود دریافت کنید.
  • برای اینکه کل سوابق بیمهٔ شما (که از طریق کارفرماهای مختلف در ۳۱ استان کشور پرداخت شده‌اند) در یک‌ جا جمع شوند، آنها را در شعبهٔ فعلی خود متمرکز کنید و فرم جمع‌آوری سابقه را از واحد نام‌نویسی شعبه، دریافت کنید.
  • اطلاعات فرم جمع‌آوری سابقه را براساس مشاهداتی که از سامانهٔ آنلاین دریافت کردید، تکمیل نمایید. کد کارگاه، نام کارفرما و نام شعبهٔ تأمین اجتماعی را به‌درستی وارد کنید.

مخاطب گرامی

امیدواریم راهنمای جامعی که برای اتصال به سامانهٔ سوابق بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی ارائه شد، پاسخگوی سؤالات شما بوده باشد. اگر با سؤالی روبه‌رو شدید، آن را در بخش کامنت‌ها مطرح کنید.


در ادامه بخوانید: هرآنچه باید درباره برقراری بیمه ایرانیان خارج از کشور بدانید

چگونه با کلام‌مان باعث تغییر افکار و رفتار دیگران شویم؟


۸،۰۰۰ تومان

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 2 دیدگاه)
  1. ارمان امیری می‌گوید

    کلا سایت تامین اجتماعی خیلی کند هست.
    من اپیکیشن تامین اجتماعی من و پیشخوان 24 استفاده می کنم. به نظرم میتونید این دو رو هم معرفی کنید.

    1. عرفان برقبانی می‌گوید

      مرسی بابت پیشنهادت آرمان عزیز.
      خوش‌حالیم همراه «چطور» هستی.