با مدیریت مالی درست از شکست استارتاپ‌تان جلوگیری کنید

1

خیلی از کسب‌وکارهای نوپا در ابتدای فعالیت خود از نیاز به حسابداری غافل می‌مانند و زمانی متوجه این مشکل می‌شوند که دیگر خیلی دیر شده است. فراموش نکنید حسابداری شرکت‌ها یک دودوتا چهارتای ساده نیست بلکه شما باید بتوانید از اعداد سر در بیاورید و به اصطلاح رایج ما ایرانی‌ها مو را از ماست بیرون بکشید. مدیریت مالی باعث می‌شود بتوانید کسب‌و‌کارتان را بهتر بشناسید، تصمیمات بهتری بگیرید و در نهایت از افزایش درآمد، سود و سرمایهٔ خود لذت ببرید.

مدیران کسب‌وکارهای نوپا از همان آغاز کار از استخدام یک حسابدار یا مشاور مالی استقبال می‌کنند؛ چراکه با کمک یک متخصص حسابداری می‌توانند اطلاعات مالی شرکت را جمع‌آوری و تحلیل کنید و از میزان سرمایهٔ لازم برای ادامهٔ فعالیت، هزینه‌ها، درآمدها، سود و زیان و ده‌ها موضوع دیگر مطلع شوند. در نتیجه بهترین تصمیمات را برای آیندهٔ شرکت خود اتخاذ می‌کنند.

رونیکس

مدیریت مالی ضعیف، یک استارتاپ را در مسیر سراشیبی قرار می‌دهد. البته کمبود بودجه و عدم حمایت نیز در موفق نشدن استارتاپ‌ها بی‌تأثیر نیست. با وجود این، بزرگ‌ترین اشتباهی که استارتاپ‌ها انجام می‌دهند واگذاری مدیریت مالی‌شان به سازمان‌های بزرگ مالی و انتظار به امید روزی است‌ که آن‌ها هم بزرگ و موفق شوند؛ به همین دلیل توجهی به وضعیت مالی خودشان نمی‌کنند و این باعث می‌شود که کسب‌وکارشان با سرعت زیادی سقوط کند.

مدیریت مالی ضعیف، منجر به سقوط استارتاپ‌ها می‌شود

سرمایه‌گذاران و سایر سهامداران، برنامه‌ریزی بودجه برای استارتاپ‌ها را زمانی جدی می‌گیرند که آن استارتاپ مدیریت مالی منظمی داشته باشد. استارتاپ‌هایی که به حساب‌و‌کتاب کسب‌وکارشان توجه می‌کنند با اعتماد به نفس بیشتری می‌توانند اطلاعات را بررسی و دربارهٔ آینده و روند رو‌به‌رشد صحبت کنند و البته تصمیماتی خواهند گرفت که ارزش زیادی برای‌شان به ارمغان می‌آورد.

در این بخش به سؤالات رایجی که در مدیریت مالی استارتاپ‌ها وجود دارد؛ پاسخ خواهیم داد:

ما حسابدار نداریم؛ چگونه می‌توانیم بخش مالی را اداره کنیم؟

انجام برخی کارهای کوچک در مدیریت مالی نتیجه خوبی خواهد داشت. اگر به دنبال جذب سرمایه‌گذار برای شرکت‌تان هستید، باید فرهنگ گردآوری اطلاعات و ارائهٔ گزارش را در استارتاپ‌تان پیاده‌سازی کنید تا بتوانید مدارک قانع‌کننده‌‌ای را به سرمایه‌گذاران ارائه دهید. برای شروع می‌توانید اطلاعات خرج و مخارج شرکت را ثبت کنید و ببینید تا چه میزان بازگشت سرمایه داشته‌اید. این کار می‌تواند اولین گام درست در مسیر مدیریت مالی باشد.

خبر خوب این است که استارتاپ‌ها نیاز به یک حسابدار تمام‌وقت ندارند. با کمک یک حسابدار پاره‌وقت هم می‌توان امور مالی را مدیریت کرد. استارتاپ‌هایی که گام‌های درستی در مراحل اولیه برمی‌دارند، در مسیر موفقیت و جذب سرمایه عملکرد بهتری خواهند داشت.

مورد دیگر آن است که استارتاپ باید از حفظ مدارک مخارج مطمئن باشد؛ مدارکی مانند صورت‌حساب‌ها، فاکتورها، کپی چک‌های پرداخت شده و… .

همچنین، مدارک پول‌ها و درآمدهای وارد شده به کسب‌وکار مهم هستند؛ (مدارکی مانند فاکتور و پیش‌فاکتوری که به مشتریان ارائه می‌شوند). زمانی که این موارد رعایت شوند، مدیریت مالی با روند مناسبی آغاز شده است.

ما هنوز به درآمد نرسیده‌ایم، پس حسابداری را تا زمانی که به شرکتی بزرگ‌تر برسیم به تعویق خواهیم انداخت. آیا این درست است؟

حسابداری برای استارتاپ‌ها

مزایای بیشماری در راه‌اندازی مدیریت مالی از روز افتتاح شرکت وجود دارد. گاهی استارتاپ‌ها این مورد را به دلیل هزینه به تعویق می‌اندازند، اما مزایای داشتن مدیریت مالی از بحث هزینه قطعا بیشتر است.

یکی از بزرگ‌ترین مزایای مدیریت مالی تبدیل کسب‌وکار به سازمان داده محور است. این‌کار صرفا چیزی فراتر از ثبت و ذخیرهٔ اطلاعات دریافت و پرداخت است. داده محور شدن نتایج زیادی دارد که از آن جمله می‌توان به توجیه سرمایه‌گذاران و سهامداران و شرکای مالی اشاره کرد؛ همچنین رشد شرکت، مدیریت می‌شود و کسب‌وکار جایگاه خوبی در صنعت موردنظر کسب خواهد کرد.

مدیریت مالی در کسب‌وکارهای مختلف حیاتی است. بدون مدیریت پول، هیچ شرکتی دوام نخواهد آورد. در این جا ۵ مورد از چیزهایی را که باید به آن توجه کنید نام می‌بریم:

  • در اول هر سال مالی، بودجهٔ سالانه شرکت را مشخص کنید.
  • بیشتر از درآمدتان هزینه نکنید. تا جایی که می‌توانید مخارج خود را بررسی کنید و از هزینه کردن برای بخش‌هایی که واقعا لازم نیست خودداری کنید.
  • به این مسئله توجه کنید که بازگشت سرمایه از نکات مهم برای موفقیت کسب‌وکارتان است.
  • سرمایه‌ای را که سرمایه‌گذار وارد استارتاپ‌تان کرده است با سرمایهٔ شخصی مخلوط نکنید.
  • به صورت مداوم عملکرد خود را بررسی کنید تا با مقایسهٔ روندها، بودجه، هزینه و درآمد از انحراف تصمیمات جلوگیری کنید.

سپیدار همکاران سیستم؛ نرم‌افزار مالی مناسب استارتاپ‌ها

مدیریت مالی استارتاپ‌ها با سپیدار سیستم

تا اینجا حتما از نقش مهم مدیریت مالی در کسب و کارها آگاه شده‌اید. حال باید بدانید که مدیریت مالی امروزه بدون داشتن نرم افزار حسابداری مناسب امری بسیار سخت و پیچیده است.

نرم‌افزارهای حسابداری از لحاظ چابکی و انطباق با استانداردهای روز باید متناسب با ابعاد و نیازهای استارتاپ‌ها باشند. امکاناتی مانند راحتی محیط کاربری و یادگیری آسان برای مدیران جوان اهمیت فراوانی دارند. همچنین امکانات پیشرفته‌تر مانند مدیریت حساب‌ها، گزارشات مدیریتی، مدیریت دریافت و پرداخت و مدیریت حقوق و دستمزد هم باید در یک نرم افزار حسابداری شرکتی وجود داشته باشد.

حسابداری خود را به سپیدار بسپارید

نرم‌افزار مالی سپیدار با ارائه سیستم‌های جامع مانند حسابداری، دریافت و پرداخت، مشتریان و فروش، انبار، سیستم حقوق و دستمزد و دارایی ثابت برای انواع شرکت‌های خدماتی، پیمانکاری، بازرگانی و تولیدی، راهکارهای مالی خاصی را در نظر گرفته است.

دقت و صحت اطلاعات، گزارشات جامع مدیریتی، انطباق با آخرین تغییرات و استانداردهای روز مالی و ارائهٔ خدمات پشتیبانی و آموزشی در کنار سادگی کاربری از دیگر امکاناتی است که سپیدار در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

ارائه گزارشات دقیق و متنوع از وضعیت استارتاپ‌تان به شما کمک می‌کند تا بتوانید اطلاعات کافی برای جذب سرمایه را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهید.

تخفیف ۵۰ درصدی سیستم حسابداری سپیدار ویژهٔ استارتاپ‌ها

سپیدار سیستم در راستای حمایت از استارتاپ‌ها، در طرحی ویژه، امکانات زیر را به تمامی شرکت‌های استارتاپی ارائه می‌دهد:

  1. ۵۰ درصد تخفیف سیستم حسابداری نرم‌افزار سپیدار همکاران سیستم؛
  2. یکسال پشتیبانی رایگان پس از خرید نرم‌افزار؛
  3. دعوت برای حضور رایگان در سمینارهای آموزشی با موضوعات مرتبط در حوزهٔ مدیریت کسب‌وکار و مدیریت مالی؛
  4. دوماه آموزش الکترونیکی کار با سیستم‌های سپیدار به صورت رایگان.

دموی سپیدار همکاران سیستم

اگر شما تمایل دارید از طرح ویژهٔ سپیدار سیستم برای استارتاپ‌ها مطلع شوید و دموی سیستم‌های سپیدار را به‌صورت رایگان مشاهده کنید؛ می‌توانید با شماره ۰۲۱۸۱۰۲۲۸۸۸ تماس بگیرید یا از طریق لینک زیر درخواست خود را ثبت کنید.

اطلاعات بیشتر

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

۱ دیدگاه
  1. ستاره سعیدی می‌گوید

    مطلب بسیار مفیدی بود. زمانیکه یک تیم با یک ایده دوره هم جمع می‌شوند و یک استارتاپ را تشکیل می‌دهند؛ تصوری از سختی و پیچیدگی مسائل مالی ندارند. خوب است که با مطالعه چنین مطالبی دیدی جامع از اهمیت و ضرورت مدیریت مالی و حتی نرم‌افزار حسابداری کسب کنند.
    با تشکر از شما