طرحواره چیست و چگونه می‌توان از آن رهایی یافت؟

0

طرحواره چیست؟ این واژه در قرن بیستم وارد علم روان‌شناسی شد. در واقع یکی از مشکلات اصلی و ریشه‌ای که برای هر انسانی ممکن است پیش بیاید، طرحواره نام دارد. نام دیگر طرحواره، تله‌های شخصیتی است. احتمالا با شنیدن این عبارت، کمی برایتان روشن شد که طرحواره چیست و دربارهٔ چه موضوعی قرار است صحبت کنیم. طرحواره‌ها تله‌های شخصیتی هستند که از همان ابتدا و در کودکی در وجود انسان شکل گرفته و کنترل کامل آن را به دست می‌گیرند.

انسان مبتلا به طرحواره در زندگی از اهداف خود دور می‌شود. چرایی این موضوع را در ادامه توضیح خواهیم داد. ابتدا باید بگوییم که طرحواره‌ها ۱۸ مورد هستند. هر انسانی ممکن است به یک یا چند طرحواره مبتلا شود. تمام طرحواره‌ها در کودکی در فرد شکل می‌گیرند. جز یکی از آن‌ها که در دوران نوجوانی و در مدرسه شکل می‌گیرد.

رونیکس

عامل شکل‌گیری طرحواره‌ها در وهلهٔ اول والدین هستند. سپس اطرافیان و محیط زندگی در آن نقش دارند. طرحواره مانند یک حافظهٔ کامپیوتری است و رفته رفته همزمان با شکل‌گیری خود، با باورها، عقاید و ارزش‌های فرد پر می‌شوند. در نتیجه از آن به بعد دیگر تمام باورها و عقاید فرد تحت تأثیر طرحواره‌های موجود در اوست. بنابراین تصمیم گیری ها، رفتارها و اخلاق فرد از همین طرحواره یا طرحواره‌هایی که در وجودش قرار دارد نشئت می‌گیرد. یعنی عملا کل زندگی فرد تحت تأثیر طرحواره قرار می‌گیرد!

اهمیت رهایی از طرحواره‌ها چیست؟

حال که با وخامت موضوع آشنا شده‌اید، می‌توان راه چاره‌ای اندیشید. اهمیت آشنایی با وخامت موضوع در این است که هیچ‌کس نمی‌داند دچار طرحواره است یا خیر. چراکه از کودکی با چنین مفهومی آشنا نشده و در بزرگسالی نیز چیزی نمی‌داند و حس نمی‌کند. زیرا این موضوع مانند بیماری فیزیکی نیست که درد داشته باشد و از روی آن فهمید که مشکلی در بدن وجود دارد.

اما زمانی که فرد بداند چیزی به نام تله‌های شخصیتی وجود دارد که ممکن است هر فردی با هر شرایطی در کودکی دچار آن شده باشد، می‌تواند برای مطمئن شدن از وجود آن کاری بکند. طبیعی است که اگر چیزی کنترل کل تصمیمات و رفتارهای انسان را در دست بگیرد، او برای رهایی از آن هر تلاشی می‌کند.

از کجا بدانیم که دارای طرحواره هستیم و چگونه برای رهایی از آن اقدام کنیم؟

حتما با شنیدن نام طرحواره‌ها فکر می‌کنید که حال اگر هم به چنین چیزی مبتلا باشیم، راه رهایی از آن سخت است. اما باید بگوییم که اینگونه نیست. وبسایت طرحواره تمامی موارد لازم برای تشخیص، درمان و حتی موارد پس از درمان را برای تمام افراد ارائه می‌کند.

نگار رضوی کارشناس ارشد روان‌شناسی و مؤسس وبسایت طرحواره است. او این وبسایت را با هدف ارائهٔ نکات مشاوره‌ای و درمانی در راستای توسعهٔ فردی، مشاورهٔ ازدواج، مشاورهٔ موفقیت، طرحوارهٔ درمانی و موارد دیگر تأسیس کرده است. اطلاعات تمام این موارد را می‌توان از طریق مشاورهٔ تلفنی، مراجعهٔ حضوری در صورت نیاز و از همه مهمتر از خود وبسایت دریافت کرد.

طرحواره درمانی بخشی است که پس از تشخیص وجود طرحواره در فرد انجام می‌شود. این بخش دارای مراحل مختلفی است که با توجه به شرایط فرد و طرحواره‌ای که به آن مبتلاست، از سوی خانم رضوی ارائه می‌شود. اما قبل از هر چیزی نیاز به انجام تست طرحواره است.

تست طرحواره چیست؟

تست طرحواره یک آزمون است که برای تشخیص وجود طرحواره‌ها انجام می‌شود. این تست در وبسایت طرحواره ارائه می‌شود. آزمون طرحواره‌ها دارای ۹۰ سؤال است و طبق اصول روان‌شناسی تنظیم شده است. این آزمون تنها چند دقیقه وقت نیاز دارد اما گام بزرگی در شناسایی طرحواره‌هاست.

در واقع با علم بر اینکه برای هر درمانی یک تشخیص عالی نیاز است، تست طرحواره از سوی وبسایت طرحواره ارائه شده است. چراکه قبل از درمان و رهایی از طرحواره‌ها، باید از وجود آنها توسط یک روش صحیح، مطمئن شد.

پس از انجام تست طرحواره می‌توان پاسخ تست را به سایت ارسال کرد تا به صورت مشاوره تلفنی یا دیگر روش ها مشاوره گرفت. همچنین پس از انجام تست و در صورت نیاز، پس از چند روز برای ارائهٔ راهنمایی‌های بیشتر با شما تماس گرفته خواهد شد.

کتاب جیرینگ

کتاب جیرینگ هم نوشتهٔ نگار رضوی است که درمورد شناخت طرحواره‌ها، طرحواره درمانی و اقدامات پس از طرحواره درمانی توضیح داده است. این کتاب نیز مانند تمام خدمات گفته شده در وبسایت طرحواره موجود و قابل دریافت است.

برای اطلاعات بیشتر دربارهٔ طرحواره و طرحواره درمانی، توسعهٔ فردی، مشاورهٔ ازدواج و موارد دیگر، می‌توانید به وبسایت طرحواره مراجعه و از مقالات و محتوای ارزشمند آن استفاده کنید. همچنین برای دریافت راهنمایی‌های بیشتر می‌توانید از خدمات مشاورهٔ تلفنی بهره‌مند شوید.

مشاورهٔ تلفنی تا چه حد می‌تواند به حل مشکلات شما کمک کند؟

تابه‌حال فکر کرده‌اید که مشاورهٔ تلفنی تا چه میزان در حل مشکلات مؤثر واقع شده است؟ به نظرتان آیا اصلا مشاوره به‌صورت غیرحضوری در حل مشکلات جوابگوست؟ تابه‌حال کسی توانسته با مشاورهٔ تلفنی به راه حل برسد؟ پاسخ این سؤالات را در این مقاله خواهیم داد.

برای پاسخ ابتدا یک مثال می‌زنیم: وقتی برق قطع می‌شود، یا به‌دنبال استعلام امور اداری هستید یا می‌خواهید کارهای بانکی خود را انجام بدهید، اولین و بهترین راهی که به ذهن‌تان می‌رسد چیست؟ طبیعتا می‌خواهید به‌جای مراجعهٔ حضوری، کارتان با یک تلفن حل شود. اما برای مسائلی مانند مشاورهٔ توسعهٔ فردی و روان‌شناسی چطور؟ به نظرتان بدون مراجعهٔ حضوری می‌توانید مشکلات روحی خود را حل کنید و در راستای توسعهٔ فردی خود گام بردارید؟ پاسخ کاملا مثبت است. برای تمام موارد مذکور می‌توان از مشاورهٔ تلفنی کمک گرفت.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.