سفر به لیسبون؛ ۲۵ تفریح شگفت‌انگیز در لیسبون

0

لیسبون یکی از پایتخت‌های دیدنی جهان است که جذابیت سفر به آن از سفر به لندن چیزی کم ندارد. لیسبون (پایتخت و بزرگ‌ترین شهر کشور پرتغال) تاریخی غنی و گذشته‌ای پرماجرا داشته است. تاریخ این شهر از امپراتوران رومی تا دزدان دریایی بَربَری و از موروها و آثار معماری‌شان تا شوالیه‌های دلیر جنبش استرداد، داستان‌هایی برای بازگو کردن دارد. این ماجراها با گشت‌وگذار در کاخ‌ها و محله‌های باستانی و قدیمی در سفر به لیسبون بسیار ملموس و جالب‌توجه می‌شود. علاوه بر تاریخ و داستان‌های آن، نوعی حال‌وهوای بوهمین هم در این شهر جاری است که شما را به‌عنوان یک گردشگر غافلگیر می‌کند. کافی است به محلهٔ قدیمی بیرو آلتو بروید و موسیقی فادو را زیر پوست زندگی شبانه جاری در این شهر احساس کنید. شب‌های لیسبون با کافه‌های رنگارنگش، فضای عجیب و به‌شدت دوست‌داشتنی‌ای دارد. گشت‌وگذار در موزه بِراردو و تماشای آثار مفهومی دیجیتالی یا شاخ به شاخ شدن با نهنگ‌های آکواریوم معروف لیسبون هم برایتان سفری جذاب و منحصربه‌فرد رقم خواهد زد. البته دیدنی‌ها در سفر به لیسبون تمام‌نشدنی است؛ رفتن به منطقه سینترا در حوالی لیسبون و گشتن در سواحل اقیانوس اطلس و دیدن رودخانه تاقوس در جوار شبه‌جزیره ایبری هم از جمله کارهایی است که می‌توانید در سفر به لیسبون انجام بدهید. در ادامه، به معرفی تعدادی از دیدنی‌های لیسبون پرداخته شده است:

راهنمای مطالعه نمایش

۱. گشت‌وگذار در تُور دِ بِلِم (Torre de Belem)

سفر به لیسبون - برج بلم

رونیکس

اگر قرار باشد در سفر به لیسبون فقط یک مکان دیدنی را انتخاب کنید، بی‌شک باید به بازدید از تور دِ بلم بروید. این برج زیبا بر فراز اسکله لیسبون قرار دارد و تحول معماری در دوران‌های مختلف تاریخ از دوران مُدَجَن‌ها تا موروها را به‌خوبی نشان می‌دهد. انواع مختلفی از سبک‌های معماری (رومانسک، گوتیک و…) در این برج دیده می‌شود. تور دِ بلم در دهانه رود تاقوس قرار دارد و قدمت آن به زمان جان مقدس در قرن شانزده میلادی بازمی‌گردد. این برج زیبا یکی از نمادهای مهم لیسبون است و احتمالا آخرین منظره‌ای بوده که واسکو داگاما، جهانگرد پرتغالی، در سفر مهم خود از آب‌های اروپا به سمت هند، مشاهده کرده است.

۲. سواری با تراموای ۲۸

سفر به لیسبون - تراموا

لیسبون هم مانند سانفرانسیسکو به داشتن خطوط تراموایی تاریخی مشهور است. هیچ‌یک از خطوط تراموای لیسبون به‌اندازه خط ۲۸ معروف نیستند. دهه‌های متمادی است که تراموای این خط از جاده‌های شیب‌دار و خیابان‌های سنگ‌فرش‌شده محله قدیمی آلفاما می‌گذرد. مبدأ حرکت این خط، تپه‌های گراسا (Graca) است و با گذر از کوچه‌های منطقه اِسکولاس ژِرایس و عبور از ایستگاه‌های مختلف به گنبدهای زیبای صومعه معروف اِسترلا بازیلیکا (Estrela Basílica)‌ می‌رسد. سوار بر این تراموا می‌توانید شاهد کاخ‌ها و قلعه‌هایی قدیمی باشید و از پنجره قطار به تاریخ چشم بدوزید.

۳. لذت تماشای منطقه آلفاما

سفر به لیسبون - آلفاما

خانه‌های زیبای منطقه دیدنی آلفاما و کوچه‌پس‌کوچه‌های درهم آن هم ساختار پایتخت‌های قدیمی اروپایی را به شما نشان می‌دهد. مانند فروم رومی در مرکز رُم که قدمتش به پادشاهان لاتیوم می‌رسد، آلفاما هم در مرکز لیسبون قدمتی طولانی دارد که به زمان موروهای آفریقایی بازمی‌گردد. قدم زدن در کوچه‌ها و خیابان‌های پیچ‌درپیچ این منطقه هم، در سفر به لیسبون، حال‌وهوایی خاص خواهد داشت. با گشتن در این منطقه، شاهد کلیسای جامع لیسبون و کلیساهای کوچک دیگر با نمای کاشی‌کاری‌شده در گوشه‌وکنار محله باشید. بقایایی از دیوارها و میدان‌های قدیمی شهر هم در آلفاما دیده می‌شود.

۴. سفری کوتاه به سینترا

سفر به لیسبون - سینترا

سینترا شهری در نزدیکی لیسبون است و برای بازدید از آن، باید حدود نیم‌ ساعت از لیسبون رانندگی کنید. سنترا بقایای شکوه و زیبایی است. به‌همین‌خاطر است که سازمان یونسکو هم، آن را به‌عنوان میراثی جهانی به ثبت رسانده است. برخی در سفر به لیسبون، یک‌روزه به سینترا هم سری می‌زنند و برخی دیگر چند روز را در آن سپری می‌کنند. سینترا که در میان رشته‌کوه‌های مون قرار گرفته است، در خود کلیساهای باروک، کاخ شاهان و ملکه‌های گذشته و بناهایی رنگارنگ و دیدنی جای داده است.

۵. موزه ملی کاشی

سفر به لیسبون - موزه کاشی

موزه ملی کاشی لیسبون در دنیای کاشی و کاشی‌کاری بسیار معروف است. در این موزه آثار و صنایعی که در کوره پخته می‌شوند، به‌نمایش گذاشته شده‌اند. موضوع این موزه، تاریخچه تولید و ساخت کاشی از زمان موروها تا کنون است. پخت کاشی در کوره را برای نخستین‌بار موروها به شبه‌جزیره ایبری پرتغال وارد کردند. جالب‌توجه‌ترین بخش این موزه کاشی‌های آبی‌رنگ و زیبا است. این صنعت باعث شهرت پرتغال در زمینه هنرها و صنایع دستی شد. در این موزه با اندازه، انواع و طراحی‌های کاشی‌های مختلف آشنا می‌شوید و درباره سیر تکاملی این صنعت و به‌کارگیری آن در تزئین سطوح لاجوردی چیزهای زیادی یاد می‌گیرید.

۶. فتح قلعه جورج مقدس

سفر به لیسبون - قلعه

قلعه جورج مقدس هم از مهم‌ترین مراکز تاریخی لیسبون است. این قلعه که مستحکم و بلندبالا بر فراز منطقه آلفاما ایستاده، رومی‌ها حدود ۲ هزار سال قبل آن را ساختند. از آن تاریخ به بعد، سوی حاکمان مختلف هر دوره، از بربرها گرفته تا شوالیه‌های جنبش استرداد، در آن تغییراتی ایجاد کردند. این روزها، قلعه جورج با خندق و ویژگی‌های حفاظتی، پرچین بزرگش و دیواره امنیتی خود تحسین‌برانگیز است. با گذر از دروازه قلعه متوجه نشان سلطنتی گذشته پرتغال خواهید شد که شکوه روزهای قدیم را یادآوری می‌کند.

۷. لمس تاریخ در صومعه ژِرونیموس

سفر به لیسبون - صومعه

نگاهی به ستون‌ها و تزئینات زیبای صومعه ژِرونیموس کافی است تا مطمئن شوید که انتخاب این صومعه برای بازدید در سفر به لیسبون اشتباه نبوده است. این صومعه که در نزدیکی رودخانه تاقوس قرار دارد، نمادی از پرشکوه‌ترین عصر پرتغال یعنی عصر کاوش است. تلفیق سبک‌های طراحی‌ معماری که به‌ سبک مانوئِلین (Manueline) معروف است، بخشی از فرهنگ عصر کاوش را نشان می‌دهد. در این عصر، تجار پرتغالی با فروش محصولات خود از جمله ادویه‌های گوناگون، زیره و میخک و… با سرزمین‌های دیگر ارتباط برقرار می‌کردند و تجارت خود را گسترش می‌دادند. از درآمد همین تجار در عصر کاوش، بنایی همچون صومعه ژرمینوس ساخته شده است. این صومعه هم از سوی یونسکو به ثبت جهانی رسیده است.

۸. تماشای شگفتی‌های زیر آب در اوشِناریوم لیسبون

سفر به لیسبون - اوشناریوم

اوشناریوم (آکواریوم شهری) لیسبون، مکانی است برای بازدید از آنچه زیر آب می‌گذرد. در این سازه بزرگ، امکان دیدن زندگی جانواران دریایی از نزدیک مهیا می‌شود. هر سال حدود یک میلیون نفر از اوشناریوم لیسبون دیدن می‌کنند. با بازدید از این مکان جذاب، ماهی‌های بادکنکی و نهنگ‌های عصبانی را از فاصله‌ای نزدیک و البته از پشت شیشه و به‌صورت حفاظت‌شده مشاهده خواهید کرد. مارماهی‌ها و پنگوئن‌های دوست‌داشتنی هم در این اوشناریوم با شما دیداری خواهند داشت. اگر هوا آفتابی باشد، امکان قایق‌سواری در تالاب مصنوعی و دیدن مرجان‌ها و میخک‌های دریایی هم مقدور خواهد بود.

۹. دیدار از موزه ملی-باستانی هنر

سفر به لیسبون - موزه

در این موزه هم آثار ارزشمندی از مهم‌ترین هنرمندان پرتغالی نمایش داده شده است. در این موزه، آثار و تابلوهایی که نونو گونسالوِز از چهره قدیسین و افراد مشهور کشیده تا سیاه‌قلم‌های ژوزفا دوبدیوس دیده می‌شود. قدمت بیشتر آثار به قرن ۱۶ تا ۱۹ میلادی بازمی‌گردد. بعد از جنگ‌های داخلی پرتغال، موسوم به جنگ‌های آزادی‌خواهی، آثار هنری هم به مالکیت عموم درآمد. مجموعه‌داران و صاحبان کلکسیون‌هایی که به جمع‌آوری آثار از دوران عصر کاوش و رُنسانس علاقه‌مند هستند، با دیدن این موزه بسیاری از قطعات گم‌شده مجموعه خود را مشاهده خواهند کرد.

۱۰. گشتی در موزه شرق

سفر به لیسبون - موزه

در سفر به لیسبون از موزه شرق هم دیدن کنید. امپراتوری پرتغال در دوران رنسانس به کشورهایی چون گوئا و سریلانکا هم رسیده بود. اثراتی که کشورهای شرق از استیلای امپراتوری پرتغال پذیرفته‌اند، در موزه شرق به‌خوبی به‌نمایش گذاشته شده است. ساختمان عظیم موزه شرق قبلا متعلق به یک کارخانه فراوری ماهی بوده که این روزها به نمایشگاهی دیدنی بدل شده است. موضوع این موزه حضور پرتغال و تأثیرات آن در شرق و آسیاست.

۱۱. سواری با قطارهای کابلی

سفر به لیسبون - قطار

لیسبون هم مانند رُم روی هفت تپه بنا شده است. اما برخلاف رُم در لیسبون، سازوکاری برای تردد از نقاط مرتفع شهر به قسمت‌های دیگر وجود دارد. قدمت بعضی مسیرهای این قطار مانند آسانسور دولاورا به سال‌های دهه ۱۸۰۰ میلادی بازمی‌گردد و به برچسب میراث ملی هم آراسته شده است. مسیرهای دیگر نظیر آسانسور دوبیکا در کوچه‌ها و خیابان‌های سنگفرش‌شده محله لارگودوکالهاریز هم جالب‌توجه هستند. یک بالابر بزرگ به نام سانتا جوستا هم در لیسبون وجود دارد که مسافران خود را به ارتفاعی قابل‌توجه می‌برد تا بتوانند مرکز شهر لیسبون را از ارتفاع مشاهده کنند.

۱۲. گشت‌وگذار در بازار مِرکادو دا ریبِیرا

سفر به لیسبون - بازار

در سفر به لیسبون به سراغ بازارهای محلی هم بروید. دو بازار در لیسبون فعالیت دارد: یکی از بازارها که در مناطق پایین شهر قرار دارد، هر صبح، میوه‌های اسکاندیناوی و سبزیجات متنوع و… می‌فروشند. اگر می‌خواهید از این بازار خرید کنید، باید صبح زود راهی بازار شوید. بازار دیگری هم در بالای شهر وجود دارد که شکل و شمایل مدرن‌تری دارد و محصولات رنگارنگ و اصطلاحا لوکس‌تری به فروش می‌رساند. در بازار لیسبون می‌توانید مزه تارت با کرم کاستارد را امتحان کنید و در کنار نوشیدنی‌های پرتغالی از خوردن ساندویچ معروف پورتویی یعنی فِرانسِسینا لذت ببرید.

۱۳. تماشای مردم در روسیو

سفر به لیسبون - روسیو

برای لمس زندگی جاری در لیسبون به میدان پردرخت روسیو بروید. البته نام رسمی این میدان، پدروی چهارم است که به آن روسو گفته می‌شود و قلب تپنده منطقه پومبالین به‌حساب می‌آید. درواقع، این محل میان دو رودخانه تاقوس و بایسا قرار دارد. این میدان در قرون وسطی برای برگزاری اجتماعات و گاوبازی مشهور بوده است، اما این روزها دیگر مکانی برای تردد مردم است و می‌توان با استراحت زیر سایه‌بان‌های آن و نگاه کردن به تلألوی ذرات آب فواره‌ها زیر نور خورشید شاهد مردمی بود که با هم دومینو بازی می‌کنند، در رفت‌وآمد هستند و… .

۱۴. بازدید از موزه مجموعه بِراردو

سفر به لیسبون - موزه

اگر در سفر به لیسبون به‌دنبال دیدن چهره یا وجهه مدرن پرتغال هم هستید، باید از موزه براردو دیدن کنید. سالانه بالغ بر ۲.۵ میلیون نفر به بازدید از این موزه می‌پردازند. آثار هنری دیجیتالی و الکترونیکی، کارهای هنری به سبک اکسپرسیونیسم انتزاعی، عکاسی و هنرهای مفهومی به‌سبک نئورئالیسم در این موزه بسیار جالب‌توجه است. مدیران موزه برای حفظ امروزی بودن آن، آثاری از کوبیسم اروپایی و کارهای پیش‌روی فرانسوی هم در این موزه نمایش می‌دهند.

۱۵. خوش‌گذرانی در بِیرو آلتو

سفر به لیسبون - بیرو

از کافه‌های رنگارنگ و رستوران‌های بین‌المللی که بگذریم، تماشای زندگی شبانه در محله بیرو آلتوی لیسبون هم تجربه‌ای فوق‌العاده خواهد بود. با غروب خورشید، زندگی شبانه هم به سلول‌های بیرو آلتو آغاز می‌شود و کم‌کم شاهد باز شدن مغازه‌های شیرینی‌فروشی و نوشیدنی خواهید بود. شنیدن موسیقی فادو و تماشای کافه‌های خودمانی و فضای جالب محله فراموش‌نشدنی خواهد بود.

۱۶. موج‌سواری در کاکسیاس

سفر به لیسبون - موج سواری

در سفر به لیسبون، موج‌سواری در کاکسیاس یا به لهجه پرتغالی‌، کاشیاز، را فراموش نکنید؛ یعنی موج‌سواری در جایی که آب‌های رودخانه تاقوس به اقیانوس اطلس می‌پیوندد و البته دمای آب هم پایین و سرد است. کاکسیاس که در غرب مرکز لیسبون واقع شده، مکانی است که بیشتر موج‌سواران حرفه‌ای در آن اوقات‌شان را می‌گذرانند. اگر تجربه موج‌سواری هم نداشته باشید، مربیانی برای آموزش به شما حاضر هستند.

۱۷. گشت‌وگذار در پادرائو دوس دِسکوبریمنتوس

سفر به لیسبون - یادبود

در ساحل رودخانه تاقوس، بنایی بزرگ از سنگ بِژ ساخته شده که در آن تندیس‌ها و مجسمه‌هایی از مشاهیر پرتغالی به‌نمایش گذاشته شده است. این بنای یادبود که در بزرگداشت عصر کاوش ساخته شده از سال‌های ۱۹۶۰ در این مکان قرار دارد. با قدم زدن در سانتا ماریا دِبلم می‌توانید از این بنا هم دیدن کنید. وقتی به پادرائو دوس دِسکوبریمنتوس رفتید، حتما به مجسمه واسکاداگاما (جهانگرد معروف و کاشف هند و عربستان) و دریانورد معروف یعنی شاهزاده هانری (سفر او به دریای ماسه‌ای بزرگ بسیار مشهور و ارزشمند است)‌ هم دقت کنید.

۱۸. آشنایی با گذشته لیسبون در مرکز داستانی لیزبوآ

سفر به لیسبون - لیزبوآ

بعد از گشتن در محله‌های بیرو آلتو و آلفاما برای کشف گذشته لیسبون، به مرکز داستانی لیزبوآ هم سری بزنید. در این مرکز، می‌توانید از تاریخ پرتغال از گذشته‌ها تا کنون باخبر شوید. با داشتن کارت ویژه شهری لیسبون که برای گشت‌وگذار در شهر صادر می‌شود، هزینه ورود به مرکز هم کاملا رایگان خواهد بود. در لیزبوآ، اطلاعاتی درباره عصر کاوش و دریانوردی‌های جهانگردان پرتغالی‌ها به دست خواهید آورد. در این مرکز درباره زلزله وحشتناک سال ۱۷۵۵ پرتغال هم چیزهایی را مشاهده خواهید کرد.

۱۹. بازدید از باغ‌های رِگال در کاخ مارکز فرونتِیریا

سفر به لیسبون - کاخ

در حاشیه شمال غربی لیسبون هم باغ‌هایی وجود دارد که قدمت آنها به سال ۱۶۸۱ بازمی‌گردد. این باغ‌ها و کاخ‌های موجود در آنها، بقایایی از شکوه گذشته لیسبون هستند. این بناها نوعی از معماری را که در سال‌های ۱۶۰۰ تا ۱۷۰۰ به پرتغال وارد شد، نشان می‌دهند. هر چند که باغ‌های رگال از شهر لیسبون فاصله دارند، اما بازدید از آنها دشوار نیست. کاخ مارکز فرونتیریا متعلق به فردی به همین نام است که املاک و ثروت خود را بعد از اثبات وفاداری‌اش به کشور پرتغال بعد از سال‌های جنگ استرداد، در اواسط قرن ۱۷ به‌دست آورد.

۲۰. تماشای زیبایی‌های بی‌نظیر تِرویا

سفر به لیسبون - ترویا

با گذر از رودخانه‌های تاقوس و سادو به ساحل زیبای ترویا پِنینسولا می‌رسید. این سفر دوساعته از لیسبون به ترویا ارزش تحمل مسافت را دارد. دویدن در ساحل اقیانوس اطلس که بهترین سواحل منطقه آلِنتِجوست، تجربه منحصربه‌فردی خوبی برایتان خواهد بود. تابش آفتاب روی ماسه‌ها و آرامش این منطقه بی‌نظیر است. پارک طبیعی آرابیدا هم در حوالی ترویا قرار دارد و می‌توان در آن شاهد بازی دلفین‌های بامزه بود.

۲۱. قدم زدن در ساحل کاستا داکاپریکا

با فاصله اندکی از ساحل تاقوس از منطقه پونت دابریل می‌توانید به ساحل کاستا داکاپریکا برسید که در حاشیه شمالی منطقه سِتوبال قرار دارد. این ساحل یکی از بهترین سواحل لیسبون است. گشت‌وگذار در این ساحل معروف با تپه‌های شنی، موج‌سواری و شنا در عمق آب‌های زلال و امکان سوار شدن بر قطار از ساحل و رفتن به نقاط دیدنی دیگر لیسبون، این مکان را از دیدنی‌های لیسبون در طول سفر می‌کند.

۲۲. لذت بردن از تماشای خورشید و چشیدن غذاهای دریایی در کاسکائیس

سفر به لیسبون - دریا

اگر در طول سفر به لیسبون دوست دارید که به نقطه‌ای آرام و زیبا هم سر بزنید، حتما به کاسکائیس در غرب لیسبون فکر کنید. در کاسکائیس می‌توانید غذاهای دریایی بخورید، از آفتاب لذت ببرید و قدم زدن روی ماسه‌ها را تجربه کنید. قدم زدن، دوچرخه‌سواری و رفتن به رستوران‌هایی با غذاهای دریایی در این ساحل معروف پرتغالی هم سفر به لیسبون را برایتان به‌شدت جذاب خواهد کرد.

۲۳. رفتن به بازار فِیرا دالادرا

سفر به لیسبون - بازار

در بازار فیرا دالادرا می‌توانید عتیقه‌جات و اشیای قدیمی متنوعی پیدا کنید. این بازار در اواسط و اواخر هفته برگزار می‌شود. تاریخچه این بازار هم به قرن ۱۲ میلادی بازمی‌گردد. یعنی زمانی که کولی‌ها و جادوگران بساط خود را در کامپو دو سانتا کلارا پهن می‌کردند و به جادو و فروش خنزر‌پنزرهای خود می‌پرداختند. برای اینکه بتوانید خرید خوبی از این بازار داشته باشید، باید صبح زود در آنجا حاضر باشید و برای رفتن به آن می‌توانید از تراموای ۲۸ هم استفاده کنید.

۲۴. بازدید از بنای آکائِدتو داس آکوئاز لیور

سفر به لیسبون - سازه قدیمی

یکی دیگر از بناهای دیدنی لیسبون همین بنا با نام طولانی و عجیبش است. در ساخت این بنا از معماری ایتالیایی و طاق‌های سنگی آنها الهام گرفته شده است و قدمتش به قرن ۱۸ میلادی بازمی‌گردد. نام این عبارت در زبان پرتغالی، آبشار آب‌های آزاد است و ساختار جدید و نامتعارف آن طوری بوده تا کمبود آب در تابستان‌های لیسبون را رفع کند. در بازدید از این سازه حتما سقف آن را هم ببینید و بعد به موزه آب بروید تا درباره ساخت آن، اطلاعات بیشتری کسب کنید.

۲۵. رفتن به اِسترلا بازیلیکا

سفر به لیسبون

اگر سوار تراموای ۲۸ شوید در مسیر خود استرلا بازیلیکا را هم می‌بینید. نمای فوق‌العاده زیبای این صومعه و کلیسا با ستون‌های زیبایش بسیار دیدنی است. طراحی نمای این بنا از معماری باروک تبعیت می‌کند و درون بنا هم از سنگ‌های رنگی استفاده شده است و مقبره ملکه ماری اول، ملکه‌ای پرتغالی هم در داخل بنا قرار دارد.


در ادامه بخوانید: سفر به مجارستان؛ ۲۳ جاذبه گردشگری مجارستان که حتما باید ببینید

فرمول شادی و مثبت‌اندیشی را یاد بگیرید و با افسردگی خداحافظی کنید

۱۰،۰۰۰ تومان


اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید



منبع thecrazytourist.com
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.