اقامت یک ساله ترکیه؛ شرایط و مدارک لازم برای اقامت یک ساله ترکیه

آن‌چه برای اقامت یک ساله ترکیه ۲۰۱۹ نیاز دارید

0

چرا اقامت یک ساله ترکیه؟ ترکیه بیش از نیم قرن است که مقصد گردشگری شماره یک ایرانیان در خارج از کشور به‌شمار می‌رود و پیش از آن‌که قانون لغو روادید بین تهران و تفلیس امضا شود، ترکیه به‌عنوان مقصدی برای سفر، گردش، کار و تحصیل ایرانیان در کشورهای اطراف به‌شمار می‌رفت. دروازه ورود ایرانیان به اروپا را باید انتاکیه دانست که حتی حملات تروریستی و کودتای نافرجام ترکیه نیز نتوانسته از سیل مشتاقان ترکیه‌گرد ایرانی و بین‌المللی کم کند. در سال‌های اخیر، هموطنان زیادی به‌منظور دریافت اقامت یک‌ ساله و دائم ترکیه نسبت به خرید و اجاره ملک، ثبت شرکت و سرمایه‌گذاری در شهرهای مختلف این کشور اقدام کردند. در این نوشته نیز شما با انواع اقامت‌های ترکیه و شیوه دریافت تابعیت در سال ۲۰۱۹ میلادی و پس از آن آشنا خواهید شد.

سفر به ترکیه بدون روادید

همان‌طور که می‌دانید کلیه اتباع ایرانی و همچنین دارندگان گذرنامه ایرانی می‌توانند بدون دریافت روادید ترکیه از سفارتخانه این کشور در تهران، به ترکیه بروند. درواقع ویزای ورود به‌صورت مهر در گذرنامه آن‌ها درج می‌شود. با این مهر، شما قادر خواهید بود تا به‌مدت ۹۰ روز در این کشور بمانید. بنابراین با خرید یک بلیط هواپیمای تهران به مقصد آنکارا یا استانبول می‌توانید رهسپار این کشور شوید یا از پایانه‌های اتوبوس تهران، تبریز و سایر مراکز استان کشور، با هزینه ۱۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان‌، ظرف ۱۵ ساعت به این کشور بروید.

سفر به ترکیه بدون روادید - اقامت یک ساله ترکیه

رونیکس

اگر شما قصد اقامت طولانی‌مدت در ترکیه را داشته باشید (مثلا اقامت بیش از ۹۰ روز یا کمتر از یک سال و یا بیش از آن) چه برای تحصیل، چه به‌منظور خوداشتغالی و سرمایه‌گذاری، نیازمند دریافت اقامت طولانی‌مدت (long term) هستید که روند، شرایط و مدارک لازم آن با اقامت کوتاه‌مدت (short term) فرق دارد. شما برای دریافت اقامت ترکیه و مهاجرت به ترکیه در سال ۲۰۱۹ میلادی و پس از آن، باید دلیل و برنامه سفر را در ایران مشخص کنید. قصد ازدواج دارید؟ هدف‌تان سرمایه‌گذاری است؟ قصد ازدواج با اتباع ترکیه دارید؟ هدف‌تان به‌منظور پژوهش و کارآفرینی است؟ شما باید برنامه و هدف خود را از حضور در ترکیه مشخص کنید.

ترکیه نیز مثل کشورهای اروپایی و نیوزلند و استرالیا و کانادا که این روزها مقصدهای مناسب اقامتی، گردشگری و تحصیلی به‌منظور سرمایه‌گذاری و تحصیل محسوب می‌شود، روادید مختلفی دارد که شما باید نسبت به برنامه و شرایط خود، مدارک لازم برای هر یک از آن‌ها را آماده کنید تا بعد از آن صلاحیت شما برای دریافت روادید مربوطه تأیید شود. اگر قرار است با کمک وکیل یا مؤسسات مشاوره اقامت و یا به‌صورت انفرادی برای روادید اقدام کنید، باید به شرایط و مدارک رسمی که در سایت‌های مهاجرتی دولتی این کشور اعلام می‌شود، توجه و آن‌ها را آماده کنید.

مهاجرت به ترکیه - اقامت یک ساله ترکیه
پیش از اقدام برای کسب اقامت ترکیه، حتما با قوانین ترکیه به‌منظور خرید خانه و مهاجرت آشنا شوید و اطلاعات لازم را از منابع رسمی کسب کنید. بهتر است کمی به زبان ترکی هم آشنا باشید.

روادید اقامت کوتاه‌مدت ترکیه

اگر به‌دنبال گرفتن اقامت یک‌ساله ترکیه هستید، روادید یا اجازه اقامت کوتاه‌مدت ترکیه‌ مناسب شما خواهد بود. کافی است به سایت اداره مهاجرت و پناهندگی ترکیه مراجعه کنید. سپس، درخواست خود را به‌صورت اینترنتی ثبت و مدارک لازم را آپلود کنید. همان‌طور که در سایت وزارت خارجه ترکیه اعلام شده، باید برای دریافت هر نوع ویزای ترکیه، مدارک مربوط ضمیمه شود. جزئیات تکمیلی را در سایت www.mfa.gov.tr دنبال کنید. توجه کنید که گذرنامه متقاضی هر نوع روادید در ترکیه باید بیش از ۶۰ روز از آخرین زمان انقضا گذرنامه (passport expiry date) معتبر (valid) باشد و متقاضیان حتما درخواست ویزای الکترونیکی (e-visa) را پر کرده باشند.

درخواست ویزای الکترونیک - اقامت یک ساله ترکیه
تصویر ایندکس سایت درخواست ویزای الکترونیک ترکیه در ۳ مرحله (به زبان انگلیسی) که به‌راحتی امکان درخواست همه نوع روادید را در اختیار هموطنان قرار می‌دهد.

جزئیات بیشتر را در سایت رسمی صدور ویزای الکترونیک ترکیه دنبال کنید. توجه کنید که برای آشنایی با طیف مختلفی از ویزاهای ترکیه باید به سایت رسمی www.ailevecalisma.gov.tr مراجعه کنید.

اقامت یک ساله ترکیه - صدور ویزای الکترونیک
تصویر ایندکس سایت وزارت کار و امور اجتماعی ترکیه که بر صدور مجوز کاری و رابطه کارگر و کارفرما در این کشور نظارت می‌کند و به زبان ترکی: T.C. Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı نامیده می‌شود.

اقامت کوتاه‌مدت در ترکیه می‌تواند شامل یکی از موارد زیر باشد:

  • اقامت کوتاه‌مدت ترکیه به‌منظور سفرهای گردشگری از ۹۰ روز تا ۳۶۵ روز.
  • اقامت کوتاه‌مدت ترکیه به‌منظور خرید ملک بدون محدودیت ارزش و وسعت و اقامت در ترکیه تا ۱ سال.
  • اقامت کوتاه‌مدت ترکیه به‌منظور شرکت در مصاحبه یا فعالیت‌های تجاریِ قانونی، خوداشتغالی و کارآفرینی.
  • اقامت کوتاه‌مدت ترکیه به‌منظور اهداف پزشکی و درمانی که نیاز به اقامت بیش از ۹۰ روز در این کشور است.
  • اقامت کوتاه‌مدت ترکیه برای دانشجویانی که از دانشگاه‌های این کشور دانش‌آموخته شده‌اند و باید ۱۸۰ روز قبل از اتمام تحصیلات نسبت به دریافت این اجازه اقامت اقدام کنند.
  • اقامت کوتاه‌مدت ترکیه برای انجام فعالیت‌های تبلیغی مذهبی و بشردوستانه و حقوق بشری یا پناهندگی.
  • اقامت کوتاه‌مدت ترکیه جهت شرکت در کارگاه‌های علمی و تحقیقاتی بیش از ۹۰ روز.
  • اقامت کوتاه‌مدت ترکیه جهت انجام امور حقوقی و قضایی به تشخیص دادگاه.

اقامت کوتاه‌مدت ترکیه برای تحصیل

اگر به‌قصد تحصیل یا کارآموزی (INTERNSHIP) یا گذراندن دوره بورسیه (SCHOLARSHIP) عازم ترکیه هستید هم باید اقامت کوتاه‌مدت که امکان اقامت شما در ترکیه را بیش از ۹۰ روز میسر می‌کند، دریافت کنید. اقامت تحصیلی ترکیه به افراد بالای هجده سال تمام تعلق می‌گیرد که قصد شرکت در دوره‌های کارآموزی و دانشگاه ترکیه دارند. همچنین به کودکانی که همراه والدین خود در ترکیه اقامت دارند نیز تعلق می‌گیرد.

بورسیه‌های دولت ترکیه که فرصت کسب اقامت کوتاه‌مدت را در اختیار متقاضیان واجد شرایط (QUALIFIED APPLICANTS) قرار می‌دهد، در نشانی www.turkiyeburslari.gov.tr قرار دارد.

اقامت یک ساله ترکیه - بورسیه دولتی
تصویر ایندکس سایت معرفی فرصت‌های بورسیه دولتی ترکیه برای دانشجویان ارشد و دکتری و پسادکتری و محققان بین‌المللی

اقامت کوتاه‌مدت تحصیلی ترکیه تنها به فرد دارنده پذیرش تحصیلی (ADMISSION LETTER) اعطا می‌شود و شامل بستگان و اقوام نمی‌شود. این افراد برای دریافت اقامت تحصیلی باید بیمه‌نامه معتبر داشته باشند. دانشجویان در ترکیه می‌توانند به‌مدت بیست و چهار ساعت در هفته کار پاره‌وقت داشته باشند، مالیات بپردازند و بر اساس آن نسبت به تمدید اقامت اقدام کنند.

اقامت یک ساله ترکیه - تمدید

اقامت کوتاه‌مدت ترکیه از طریق ازدواج

یکی از روش‌های دریافت اقامت کوتاه‌مدت یک ساله ترکیه، ازدواج با یکی از اتباع ترکیه است. توجه کنید که اتباع ترکیه مدنظر است؛ نه فردی که به‌صورت غیر‌قانونی یا پناهندگی به ترکیه رفته و اقامت این کشور را نیز ندارد. کلیه اتباع خارجی که سند ازدواج رسمی خود با اتباع ترکیه را ثبت کنند، قادرند برای دریافت جواز اقامت ترکیه اقدام کنند. اگر این ازدواج در خارج از مرزهای ترکیه صورت گرفته باشد، باید ایتدا مراحلی طی شود تا پس از آن نسبت به دریافت اقامت کوتاه‌مدت قابل‌تمدید ترکیه اقدام شود. برای آشنایی با خدمات کنسولی ترکیه در سراسر جهان در فضای مجازی، به آدرس www.konsolosluk.gov.tr مراجعه کنید.

اقامت یک ساله ترکیه - خدمات کنسولی

جوازهای اقامتی که برای ازدواج خارجی‌ها با اتباع ترکیه صادر می‌شود، حداکثر ۱ ساله است تا ۲ سال تمدید می‌شود. شما باید ۲ هفته پیش از اتمام هر روادید نسبت به تمدید آن اقدام کنید. در برخی از مناطق ترکیه، پلیس ترکیه برای احراز صحت ادعای شما نسبت به زندگی با اتباع ترکیه، از خانه و زندگی شما به‌صورت سرزده بازدید می‌کند. اگر با درخواست اقامت کوتاه‌مدت شما بر اساس ازدواج با اتباع ترکیه موافقیت شود، کارت اقامت (RESIDENCE PERMIT CARD) برای شما صادر می‌شود که جواز اقامت شماست. اگر شش ماه از این مدرک استفاده نکنید و خارج از ترکیه باشید، این مدرک باطل خواهد شد.

کارت اقامت- اقامت یک ساله ترکیه

هزینه‌های دریافت روادید اقامت ترکیه

هزینه‌هایی که در زیر مشاهده می‌کنید، مربوط به سال ۲۰۱۸ است و احتمالا در سال ۲۰۱۹ تغییر می‌کند. شما می‌توانید با مراجعه به سایت‌هایی که در ابتدا به آن‌ها اشاره شد، از هزینه‌های دقیق اطلاعات کسب کنید. دریافت اجازه اقامت کوتاه‌مدت ترکیه برای دانشجویان، ۴۴۸ لیرِ ترکیه هزینه دارد. هزینه رزرو وقت (appointment time) برای تسلیم مدارک ۷۲ لیر و هزینه صدور روادید نیز ۴۵۸ لیر اعلام شده است.

شما می‌توانید همیشه به‌صورت آنلاین از طریق آدرس www.e-ikamet.com هزینه‌های دریافت اقامت کوتاه‌مدت و بلندمدت ترکیه با مقاصد گوناگون را حساب و اطلاعات لازم را کسب کنید.

دریافت اقامت یک ساله ترکیه - محاسبه هزینه
تصویر صفحه محاسبه آنلاین هزینه‌های اقامت کوتاه‌مدت ترکیه

پس از کلیک روی منوی PLEASE CHOOSE THE COUNTRY OF RESIDENCE، کشور محل اقامت خود (ایران) را انتخاب کنید. سپس، منویی که عکس آن را در زیر می‌بینید، نشان داده می‌شود.

اقامت یک ساله ترکیه - ثبت تاریخ اقامت

همان‌طور که در عکس بالا می‌بینید، برای هر نوع درخواست اقامت، موارد وجودی دارد تا با مشخص کردن دلیل اقامت و مدت آن به محاسبه هزینه بپردازید. اگر شما همان‌طور که در عکس بالا مشاهده می‌‌بینید، تاریخ روزی را که قصد دارید وارد ترکیه شوید، در بخش FINAl DATE OF ENTERY IN TURKEY وارد کنید و روی گزینه CALCULATE کلیک کنید، هزینه اعلام می‌شود.

اقامت یک ساله ترکیه - هزینه RESIDENCE FEE
همان‌طور که در عکس می‌بینید، هزینه RESIDENCE FEE حدود ۴۴۸ لیر و هزینه ویزا نیز ۴۵۸ لیر است.

راهنمای اقامت دائم ترکیه

با تمدید اقامت‌های کوتاه‌مدت ترکیه می‌توان برای دریافت اقامت دائم و حق شهروندی و گذرنامه ترکیه اقدام کرد. ۵ تا ۸ سال اقامت در ترکیه از جمله شرایط دریافت اقامت دائم است. متقاضی این اقامت نباید در ۳۶ ماه گذشته درخواست کمک از دولت کرده باشد. دریافت وام بانکی از مراکز مالی و اعتباری مانعی ندارد.

منبع درآمد متقاضی اقامت دائم ترکیه باید ثابت و کافی باشد و هزینه‌های زندگی او و افراد خانواده را تأمین کند. همچنین داشتن بیمه سلامت معتبر الزامی است. این فرد نباید مخل و تهدیدی برای آرامش و امنیت جامعه باشد.

متقاضی باید به دفتر ایمنی مدیریتی (PROVINCIAL SECURITY DIRECTORATE) مراجعه و درخواست اقامت خود را تسلیم کند. برای کسب اطلاعات بیشتر به لینک www.egm.gov.tr بروید.

اقامت یک ساله ترکیه - اقامت دائم

تمدید اقامت یک ساله و اخذ اقامت ترکیه

برای دریافت اقامت دائم ترکیه، روش‌های پنج‌گانه‌ای وجود دارد که باید پس از دریافت اقامت کوتاه‌مدت یک‌ساله نسبت به دریافت آن اقدام کنید. توجه کنید که احتمالا قوانین ترکیه در سال‌های پیش رو تغییر کند. شما باید همواره دقیق‌ترین اطلاعات را از طریق لینک‌هایی که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم، به‌دست آورید و از اتکا به اطلاعات کانال‌ها و سایت‌های غیررسمی اجتناب کنید تا وقت، هزینه و فرصت شما هدر نرود.

یکی از سریع‌ترین راه‌ها برای دریافت تابعیت این کشور، قانونی است که ترکیه در سال ۲۰۱۸ میلادی وضع کرد و به شهروندان خارجی اجازه داد که با خرید ملکی به ارزش دویست و پنجاه هزار دلار امریکا، نسبت به دریافت اقامت این کشور اقدام کنند. اگر فردی قصد خرید خانه به این مبلغ در شهرهای ترکیه را ندارد، می‌تواند نیم‌میلیون دلار در یکی از بانک‌های ترکیه سپرده‌گذاری کرده و از این طریق، شهروندی را دریافت کند. البته این کار به معنای این نیست که شما می‌توانید ۳۶ ماه در ترکیه زندگی کنید. اگر شما معادل نیم میلیون دلار در یکی از صنایع ترکیه سرمایه‌گذاری کنید و پنجاه هزار نفر در آن مشغول به کار شوند، مشمول این قانون خواهید بود.

از دیگر روش‌های دریافت حق شهروندی ترکیه، مالکیت خانه یا زمین در این کشور است که اگر به‌مدت ۶۰ ماه بدون وقفه در ترکیه زندگی کرده باشید، تابعیت ترکیه را کسب خواهید کرد. شما باید 185 روز از 366 روز سال را به‌صورت قانونی در ترکیه باشید و ارزش و قیمت زمین و ملک در این مورد بی‌تأثیر است.

هر کودکی که در خانواده‌ای تُرک زندگی کند یا در خاک ترکیه به دنیا آمده باشد، به شرطی که یکی از والدینش ترک باشد، تابعیت ترکیه را کسب می‌کند. همچنین هر کودکی که پدر یا مادر ترک داشته باشد نیز می‌تواند تابعیت ترکیه بگیرد. تابعیت ترکیه نه بر حسب مکان تولد، بلکه بر مبنای تبار کسب می‌شود. به این موضوع توجه کنید.

ترکیه تابعیت مضاعف را پذیرفته است و فردی که در این کشور متولد شود، اگر حتی والدین وی تابعیت ترکیه نداشته باشند، فرزند نمی‌تواند تابعیت این کشور را به‌دست آورد.

مدارک لازم برای اخذ تابعیت ترکیه از طریق تولد به شرح زیر است:

  • ارائه گواهی بیمارستانی ممهور به مُهر مرکز درمانی رسمی ثبت‌شده در این کشور (مبنی بر تولد فرزند در یکی از شهرهای ترکیه)؛
  • ارائه گواهی مبنی بر اقامت والدین در ترکیه و مدارک هویتی آنان؛
  • ارائه سند ازدواج والدین؛
  • ارائه فرم درخواست اقامت برای فرزند متولدشده؛
  • پرداخت هزینه‌های اخذ اقامت برای فرزند متولدشده.

یکی دیگر از روش‌های اخذ اقامت ترکیه، همان‌طور که در بالا گفته شد، ازدواج یک فرد با تبعه ترک است. باید 36 ماه از این موضوع گذشته باشد تا برای دریافت تابعت ترکیه اقدام کنید. زن و شوهر باید اثبات کنند که با هم زندگی کرده‌اند و ازدواج موفقی داشته‌اند و تهدیدی علیه امنیت ملی ترکیه نیستند.

البته با روش TURQUOISE SYSTEM که به روش فیروزه‌ای شناخته می‌شود نیز می‌توان نسبت به دریافت اقامت این کشور اقدام کرد. این روش، شبیه روش دریافت روادید SKILLED WORKERS است که در نیوزلند و کانادا و استرالیا در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد (از هنرمندان گرفته تا ورزشکاران و تاجران). جزئیات تکمیلی را در سایت giris.turkiye.gov.tr بخوانید.

اقامت یک ساله ترکیه - دریافت اقامت

فرایند اخذ تابعیت ترکیه

برای اخذ تابعیت ترکیه لازم است به دفاتر رسمی دولتی این کشور یا سفارت ترکیه در تهران مراجعه کنید. برای این کار، باید مدارکی در اختیار مقامات ترک قرار بگیرد که بسته به شرایط شما متفاوت خواهد بود. اما در کل، داشتن گذرنامه، گواهی تولد، جواز اقامت، سند ازدواج، عکس و تمکن مالی (BANK STATEMENT) الزامی است. لازم به ذکر است که مصاحبه به زبان ترکی انجام می‌شود.

اقامت ترکیه با تابعیت ترکیه فرق دارد و هر کدام مزایا و معایبی دارد.

گذرنامه ترکیه - اقامت یک ساله ترکیه

جواز اقامت دائم ترکیه که LONG TERM RESIDENCE PERMIT نامیده می‌شود، جوازی است که می‌توان بدون محدودیت تا آخر عمر در ترکیه زندگی کرد و هویت ایرانی خود را نیز حفظ کرد. اما حقوق یک شهروند ترک مثل رأی دادن را ندارید. روند درخواست و دریافت این جواز در مقایسه با روند دریافت تابعیت، به زمان کمتری نیاز دارد؛ البته محدودیت‌هایی هم دارد. مثلا پس از دریافت LTRP نمی‌توانید بدون وقفه در کشوری دیگر زندگی کنید؛ مگر آن‌که به‌قصد درمان باشد یا تحصیل. همچنین مزایای بازنشستگی و بیمه نخواهید داشت.

تابعیت ترکیه که TURKISH CITIZENSHIP نام دارد، همه حقوق سیاسی و اجتماعی را به شما می‌دهد. شماره ملی و گذرنامه خواهید داشت و از مزایای بیمه تأمین اجتماعی و بازنشستگی برخوردار خواهید شد. بازدید شما از مقاصد گردشگری ترکیه نیز ارزان‌تر از گردشگران خارجی است.

مزایای تابعیت ترکیه

  • حق کار و اعطای حق رای در انتخابات؛
  • برخورداری از گذرنامه و شناسنامه ترکیه؛
  • برخورداری از مزایای بازنشستگی؛
  • دسترسی آسان به تسهیلات مالی و بانکی ترکیه؛
  • حق مالکیت خطوط سیم‌کارت.

مزایای اقامت دائم و محدودیت‌ها

  • ملزم به دانستن زبان ترکی نیستید؛
  • نیازی به تمدید جواز اقامت ندارید؛
  • روند آسانی برای دریافت اجازه اقامت خواهید داشت؛
  • نیازی به پرداخت مالیات ندارید؛
  • از خدمت سربازی معاف هستید؛
  • حقوق کار؛ تأمین اجتماعی و بازنشستگی به شما تعلق نمی‌گیرد؛
  • حق رأی ندارید.

مدارک موردنیاز برای اقامت ترکیه با اجاره خانه

  • پرداخت هزینه اجاره خانه؛
  • پرداخت هزینه دفتر خانه رسمی که منوط به حضور صاحب ملک و وکیل اوست؛
  • پرداخت هزینه بیمه یک ساله؛
  • پرداخت هزینه تست پزشکی؛
  • مالیات اتباع خارجی؛
  • هزینه تأییدیه مدارک متقاضی در کنسول ترکیه در تهران.

مدارک موردنیاز برای اقامت یک ساله

اقامت یک ساله ترکیه - سایت مربوط به مدارک لازم

  • تکمیل فرم راندوو (درخواست ملاقات)؛ برای کسب اطلاعات بیشتر به آدرس e-ikamet.goc.gov.tr سر بزنید.
  • ترجمه رسمی شناسنامه؛
  • چهار قطعه عکس؛
  • بیمه درمانی برای افرادی ۱۸ تا ۶۵ سال؛
  • پرداخت هزینه‌های اداری صدور کارت اقامت؛
  • رضایت‌نامه والدین برای افراد زیر ۱۸ سال

دریافت اقامت ترکیه با اجاره خانه، روش مقرون‌به‌صرفه‌تری نسبت به سایر روش‌های کسب اقامت ترکیه است. در ترکیه به اجازه اقامت RESIDENCE PERMIT) IKAMET) گفته می‌شود.

نکات مهم که باید برای اقامت ترکیه بدانید

  • خرید و اجاره ملک در شهرهای ترکیه از سریع‌ترین روش‌ها برای دریافت اقامت کوتاه‌مدت یک ساله و تمدید آن و تبدیل به اقامت بلند است.
  • اطلاعات مربوط به شماره مالیاتی (VERGI NUMASI) و همچنین اداره مالیاتی (VERGI DIARESI) برای متقاضیان دریافت اقامت دائم الزامی است. این اطلاعات را از اداره مالیات ترکیه کسب کنید که مثل ایران برای اشخاص حقیقی و حقوقی الزامی است.
  • دریافت بیمه (SIGORTA) برای کسانی که نیازمند اقامت بلندمدت در ترکیه هستند، الزامی است.
  • گذرنامه خود را به زبان ترکی ترجمه کنید و به تأیید دفاتر اسناد رسمی (NOTER) برسانید. این کار حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ لیر هزینه دارد و معمولا برای کارهای اداری و حقوقی به آن نیاز خواهد بود.
  • اجاره‌نامه محل زندگی یا سند مالکیت نیز به‌منظور تسلیم به مراکز اداری و حقوقی و امنیتی ترکیه باید به تأیید محضر یا همان نوتر برسد.
  • متقاضی اقامت در ترکیه باید حداقل ماهانه ۵۰۰ دلار درآمد داشته باشد و آن را اثبات کند. به این منظور، پرینت حساب بانکی الزامی خواهد بود که موجودی شما به دلار یا لیر مشخص باشد. این اطلاعات باید به اداره امنیت ترکیه تسلیم شود.
  • اداره yabanci buro amirligi اداره امور اتباع خارجی در ترکیه است که برای تشکیل پرونده متقاضیان اقامت کوتاه‌مدت و بلندمدت باید به آنجا رجوع کرد.
  • اخذ اقامت ترکیه با اجاره ملک در مقایسه با خرید ملک دارای حقوق و قوانین متفاوتی است که باید به آن آگاهی داشته باشید.
  • همواره در زمان اجاره ملک یا خرید ملک، از طریق مراکز رسمی و قانونی اقدام کنید. بر اساس مبایعه‌نامه و قرارداد نیز این کار را انجام دهید تا از کلاهبرداری‌های رایج در امان باشید.
  • اطلاعات آدرس محل اجاره یا خرید ملک باید طبق اطلاعاتی باشد که در شهرداری شهرهای ترکیه ثبت شده است. همان آدرس هم باید در برگه اجاره‌نامه محضری قید شود.
  • حضور شما در مدت زمانی که قانون ترکیه تعیین می‌کند، در مکان آدرسی که به‌عنوان محل اقامت اعلام کردید، الزامی است. پلیس گاهی به‌صورت سر زده به آنجا مراجعه خواهد کرد و اگر دلایل موجهی برای عدم اقامت خود ارائه نکنید، اجازه اقامت شما باطل خواهد شد.
  • بر اساس قوانین ترکیه، اگر اقامت شما در ترکیه بر اساس اجاره ملک است، باید آدرس خود را به اداره مهاجرت ترکیه اطلاع دهید. اگر به هر دلیلی، آدرس خود را تغییر داده‌اید، باید به اداره مهاجرت رجوع کنید و تغییر آدرس را اطلاع دهید.
  • اقامت ترکیه از طریق اجاره‌ خانه به شهروندان خارجی یک ساله و تمدیدشدنی نیست و به‌صورت توریستی است. لذا تمدید آن منجر به اقامت دائم نخواهد شد.
  • اگر شما برای املاک درحال ساخت ترکیه سرمایه‌گذاری کنید، امکان دریافت اقامت را دارید. بر اساس متمم جدیدی که در هفتم دسامبر ۲۰۱۸ میلادی به قانون دریافت شهروندی ترکیه اضافه شد، شهروندی ترکیه با خرید املاک و مستغلات در حال ساخت امکان‌پذیر است. سند ملک که ارزش آن توسط کارشناسان تأیید شده باشد، الزامی است. قرارداد خرید نیز باید به‌صورت محضری و رسمی در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شود.
  • املاکی که در ترکیه می‌خرید، نباید زیر ۲۵۰ هزار دلار قیمت کارشناسی رسمی داشته باشد (چه در حال ساخت و چه ساخته‌شده) تا امکان دریافت اقامت را داشته باشید.

اقامت یک ساله ترکیه - تابعیت و شهروندی در ترکیه

  • خریدار خانه در ترکیه (ارزش خانه از میزانی که دولت هر ساله تعیین می ‌کند (در سال ۲۰۱۸ مبلغ ۲۵۰ هزار دلار) کم تر نباشد) تا ۳ سال حق فروش خانه و واگذاری حقوقی به شخصی دیگر را ندارد.
  • سعی کنید اگر برای اولین بار قصد خرید ملک در ترکیه را به‌منظور اقامت دارید، یک بار به این کشور سفر و مدتی در آنجا اقامت کنید. در این مدت، اوضاع زمین، نحوه قراردادها و قوانین ترکیه در زمینه خریدوفروش و اجاره و مشارکت در ساخت خانه را از نزدیک جویا شوید. همچنین هر اقدامی را زیر نظر وکیل مجرب انجام دهید تا با مشکلات حقوقی و کلاهبرداری مواجه نشوید.
  • بهتر است ملک را از شرکت یا صاحب ملک یا شهروند ترکیه‌ای بخرید که در صورت وجود مشکل، امکان پیگرد حقوقی وجود داشته باشد.
  • بهتر است هزینه کل خرید خانه یا اجاره خانه را از طریق صرافی یا بانک ترکیه به حساب فروشنده واریز و رسید دریافت کنید.
  • پیش از دریافت سند ملک خریداری‌شده در یکی از شهرهای ترکیه، کارشناسان رسمی ثبت اسناد ترکیه باید ارزش ملک را کارشناسی و بر اساس قیمت روز، محاسبه کنند. بهتر است این کار در حضور وکیل شما صورت بگیرد. چراکه وکیل سند ملک و شرایط رهن آن را نظارت می‌کند تا رهن سه ساله برای اخذ شهروندی ترکیه از طریق خرید ملک به‌درستی انجام شود.
  • وقتی ملک کارشناسی و سند آن به نام شما صادر شد، مدارک شما همراه این سند به آنکار ارسال می‌شود تا فرایند اقامت طی شود.
  • اتاق تجاری ترکیه مربوط به سرمایه‌گذاری خارجی، محلی است که فرایند مصاحبه با سرمایه‌گذاران خارجی را انجام می‌دهد و کارت‌های اقامت سرمایه‌گذاران خارجی را صادر می‌کند. پس از آن، بین ۳ تا ۶ ماه بعد، کارت شهروندی ترکیه به شما اعطا می‌شود.
  • برای اخذ اقامت کوتاه‌مدت یا بلندمدت ترکیه، چه از راه خرید یا اجاره ملک، محل ملک اهمیتی ندارد. یعنی مهم نیست شما در آنکارا اقامت دارید یا ازمیر یا آنتالیا یا استانبول.

اقامت یک ساله ترکیه؛ خرید ملک

  • برای اخذ اقامت یک ساله ترکیه بر اساس روش‌هایی که در اینجا به آن‌ها اشاره شد، استناد شما به لینک رسمی سایت‌های دولتی ترکیه باشد. حتی اطلاعات این نوشته نیز به‌دلیل تغییرات قانون در ترکیه می‌تواند برای سرمایه‌گذاران معتبر نباشد. در نتیجه، این مقاله فقط راهنمایی است که شما را نحوه کلی روند دریافت اقامت کوتاه‌مدت و بلندمدت و حق شهروندی ترکیه آشنا می‌کند.
  • ایرانیان در سال‌های اخیر بیش از ۱۰ هزار ملک در ازمیر خریده‌اند. مشاوره با آن‌ها می‌تواند شما را برای دریافت اقامت ترکیه یاری کند.
  • سفارت ترکیه در ایران و سفارت ایران در ترکیه می‌تواند راهنمای خوبی برای ایرانیان علاقه‌مند به کسب اقامت ترکیه و گذرنامه ترکی باشد.

در ادامه بخوانید: بهترین کشور برای مهاجرت کاری ایرانیان کدام است؟
اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید



ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.