دریافت ویزای خوداشتغالی کانادا ۲۰۱۹

آنچه برای درخواست ویزای Self-Employed نیاز داریم

2

مهاجرت به کانادا در سال ۲۰۱۹ میلادی به شیوه‌های مختلفی امکان‌پذیر است و همه چیز به سواد، تحصیلات، تجارب، مهارت‌ها و همچنین سرمایهٔ شما بستگی دارد. اگر قصد دریافت اقامت ارزان کانادا را دارید، دریافت ویزای تحصیلی و کار درحین و پس از تحصیل به‌منظور دریافت اقامت توصیه می‌شود. این مقاله، شما را با ویزای خوداشتغالی که مناسب ۴۵ رشتهٔ اصلی و صدها گرایش فرعی مختص به هنرمندان، نویسندگان، ورزشکاران و فعالان فرهنگی و هنری داخل کشور است، آشنا می‌کند.

اگر سرمایه‌گذار هستید، ویزای کارآفرینی که ایالات مختلف کانادا به کارآفرینان ارائه می‌دهند، گزینهٔ خوبی برای شما خواهد بود. اگر در زمینه‌ای تخصص دارید (مثلا پزشک یا مهندسی باسابقه هستید)، ویزای «skilled worker» فدرالی و ایالاتی مناسب شماست. خلاصه، با هر وضعیتی، ویزای مخصوص برای متقاضیان مهاجرت و کار و اقامت در کانادا، در دسترس خواهد بود.

دریافت ویزای خوداشتغالی حدود ۲۵ ماه طول می‌کشد و فرآیندی زمان‌بر است که برای هر متقاضی واجد شرایط (QUALIFIED APPLICANT) حدود ۱۵۴۰ دلار کانادا هزینه دارد.

رونیکس

مهاجرت به کانادا با ویزای خوداشتغالی

همان‌طور که می‌دانید، برای مهاجرت به کانادا یا سفر به سرزمین‌های سرد آمریکای شمالی که به‌دلیل وسعت و امکانات گسترده‌اش، یکی از بهترین مقصدهای تحصیلی و مهاجرتی و سرمایه‌گذاری جهان در قرن بیست‌ویکم است، روش‌های بسیاری وجود دارد. در چند سال اخیر، محبوب‌ترین ویزای کانادا برای ایرانیان، ویزای گردشگری ۵ سالهٔ multiple بوده است که امکان تردد نامحدود و آسان به این کشور را در بازهٔ ۵ ساله فراهم می‌کند و شما می‌توانید هر سال، شش ماه در این کشور اقامت داشته باشید. دریافت این ویزا برای کسانی که ویزای شنگن دارند و از درآمد و سابقهٔ شغلی خوبی برخوردارند، آسان‌ترین شیوهٔ سفر به کاناداست. اما با ویزای گردشگری، حق کار و حق درخواست پذیرش تحصیلی برای اقامت دائم وجود ندارد.

ویزای خوداشتغالی کانادا
انواع ویزاهای کانادا را در این تصویر مشاهده می‌کنید.برای کسب توضیحات تکمیلی درباره اطلاعات موجود در تصویر بالا، به سایت رسمی Canada.ca مراجعه کنید.

یکی دیگر از ویزاهای محبوب کانادا برای ایرانیان، ویزای تحصیلی است. اگر بتوانید برای تحصیل در مقاطع کارشناسی تا دکترا از یکی از دانشگاه‌های کانادا پذیرش تحصیلی بگیرید، دریافت ویزای تحصیلی یک‌ساله همانا و امکان داشتن کار پاره‌وقت همان! اگر متأهل باشید، همسر شما نیز امکان دریافت ویزا و حق کار خواهد داشت. روش دیگر، روش مهاجرتی است که بخش‌های مختلفی دارد. هر بخش، دارای امتیازی است که باید حدنصاب آن را کسب کنید.

شخص خوداشتغال، یعنی فرد با تجربه‌ای که با ملیت خارجی بتواند در کانادا، برای خود کسب‌وکاری راه‌اندازی کند و به‌عنوان کارآفرین مشغول به کار شود. این ویزا با ویزای سرمایه‌گذاری تفاوت دارد و نباید با آن اشتباه گرفته شود. برنامهٔ خوداشتغالی، متقاضیانی را شامل می‌شود که دارای تجربهٔ لازم به‌منظور ایجاد شغل باشند و بتوانند سهم قابل‌ملاحظه‌ای در رونق فرهنگی، ورزشی و هنری کانادا داشته باشند. این متقاضیان باید ارزش خالص دارایی قابل‌قبولی داشته باشند. اما تا ۲۰ دسامبر ۲۰۱۸، هیچ مبلغی برای اثبات توانایی مالی جهت دریافت ویزای خوداشتغالی، اعلام نشده است.

فرد خوداشتغال، یا باید حداقل ۲ سال سابقهٔ خوداشتغالی (در ۵ سال اخیر) در زمینهٔ فرهنگی، هنری یا ورزشی داشته باشد یا دو سال سابقهٔ شرکت در فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ورزشی در سطح جهانی را در کارنامهٔ خود داشته باشد. فرآیند ویزای خوداشتغالی کانادا، حدود ۲۵ ماه طول می‌کشد.

برای مهاجرت به روش خوداشتغالی، شما باید:

  • تجربه‌ای مرتبط با کاری که قصد انجامش را دارید، داشته باشید. مثلا در فعالیت‌های فرهنگی یا قهرمانی در کلاس جهانی فعالیت کرده باشید یا در حوزهٔ فرهنگی و ورزشی، کارآفرینی باشید که توانمندیش قابل‌احراز باشد.
  • تجربهٔ مرتبط (relevant experience) یعنی شما در این حوزه‌ها، ۲ سال سابقهٔ کار داشته باشید. این تجربهٔ دو ساله باید طی ۵ سال اخیر کسب شده باشد. یعنی مقام ورزشی یا فرهنگی مرتبط با ۱۰ سال پیش شما، امتیازی نخواهد داشت. هرچه سابقهٔ بیشتری داشته باشید، امتیاز بیشتری کسب خواهید کرد.
  • شما می‌توانید برای درخواست مهاجرت خوداشتغالی، یک سال فعالیت خوداشتغالی فرهنگی داشته باشید یا به مدت یک سال در یک برنامهٔ فرهنگی در کلاس بین‌المللی مشارکت کرده باشید. تشخیص این موضوع، با ادارهٔ مهاجرت است.
پاسپورت - ویزای خوداشتغالی کانادا
دریافت ویزای خوداشتغالی، الزاما تضمینی برای دریافت گذرنامهٔ کانادایی نیست و باید شرایط متقاضی پس از راه‌اندازی کسب‌و کار در کانادا اثبات شود.

یعنی شما برای مهاجرت خوداشتغالی به کانادا که مخصوص هنرمندان و ورزشکاران است، باید درطول ۵ سال اخیر، دو سال سابقهٔ کار در فعالیتی فرهنگی یا ورزشی خوداشتغالانه داشته باشید. هیچ توانایی مالی خاصی برای متقاضیان ویزای خوداشتغالی کانادا در سال ۲۰۱۹ ارائه نشده است و ما نیز به تصویر زیر که در سایت رسمی دولت کانادا منتشر شده است، استناد می‌کنیم.

آیا در برنامهٔ خوداشتغالی، متقاضی باید ارزش خالص دارایی خاصی داشته باشد؟ پاسخ: خیر. به‌هرحال، متقاضی باید مسئول بررسی پرونده در سفارت کانادا را نسبت به تأمین هزینه‌های خود در زمان سفر به این کشور، قانع کند.

چه کسانی واجد شرایط برنامهٔ مهاجرتی خوداشتغالی کانادا هستند؟

  • نویسندگان و مؤلفان مقاله و کتاب
  • خبرنگاران
  • ورزشکاران
  • مدیران باشگاه‌های ورزشی
  • متخصصان امور ورزشی و مربیان
  • دارندگان مدارک رسمی و بین‌المللی رشته‌های ورزشی
  • افرادی که مقام ملی یا جهانی در یکی از رشته‌های ورزشی داشته باشند
  • مدیران مسئول رسانه‌های دیجیتالی و مکتوب
  • مدیران مسئول انتشارات و چاپخانه‌ها و صحافان و ویراستاران
  • هنرمندان در کلیهٔ امور هنری
  • موسیقی‌دانان و فعالان موسیقی در کلیهٔ بخش‌ها
  • نقاشان و مجسمه‌سازان
  • عوامل پشت صحنه در ساخت فیلم و سریال تلویزیونی و سینمایی
  • طراحان خلاق
  • کلیهٔ فعالان در عرصهٔ هنرهای دراماتیک
  • کلیهٔ فعالان در زمینهٔ هنرهای دستی
  • متخصصان طراحی خلاق
  • متخصصان طراحی منظر
  • هر فردی که فعالیت فرهنگی و هنری و ورزشی قابل‌اثبات داشته باشد
  • طب سنتی به‌عنوان فعالیت فرهنگی قابل‌قبول نیست

ادارهٔ امور توسعهٔ اجتماعی و اشتغال کانادا که ESDC‌ نام دارد، لیست کامل رشته‌های فرهنگی، هنری و ورزشی را که مشمول ویزای خوداشتغالی می‌شوند در این لینک اعلام کرده است که بیش از ۴۵ حوزهٔ اصلی و صدها حوزهٔ فرعی را در بر می‌گیرد.

همان‌طور که در عکس بالا مشاهده می‌کنید، ادارهٔ مهاجرت کانادا، تعریف خاصی برای مشمولین برنامهٔ مهاجرتی خوداشتغالی در قالب هنرمند و ورزشکار دارد. مثلا تعریف آن از نویسنده در لینک noc.esdc.gc.ca ارائه شده است که تصویر صفحهٔ مربوطه را در عکس زیر مشاهده می‌کنید.

ویزای خوداشتغالی کانادا
عناوینی را که ادارهٔ مهاجرت کانادا در زیرمجموعهٔ نویسندگان و مؤلفان (AUTHORS) ارائه کرده است در عکس بالا مشاهده می‌کنید. تمام نویسندگان از نویسندهٔ پزشکی و مهندسی گرفته تا سخنرانان و فعالان تبلیغاتی، شامل این حوزه هستند.

معیارهای پذیرش متقاضیان ویزای خوداشتغالی

معیارهای ارزیابی (SELECTION CRITERIA) برای پذیرش پروندهٔ متقاضیان ویزای خوداشتغالی کانادا در سال ۲۰۱۹، براساس تجربه (EXPERIENCE)، تحصیلات (EDUCATION)، سن (AGE)، مهارت زبانی (LANGUAGE) و تطبیق‌پذیری (ADAPTABILITY) تعیین شده‌اند. در موضوع تطبیق‌پذیری، سابقهٔ سفر به کانادا و شرکت در برنامه‌های فرهنگی، هنری، ورزشی و علمی و آموزش، امتیاز مثبت خواهد بود.

سایت اداره مهاجرت کانادا - ویزای خوداشتغالی کانادا
(بخش معرفی ویزای خوداشتغالی کانادا در سایت ادارهٔ مهاجرت این کشور)

همچنین متقاضی خوداشتغالی، باید توسط پزشکان موردتأیید ادارهٔ مهاجرت، معاینهٔ پزشکی شود و از طریق ادارهٔ پلیس گواهی‌های اثبات عدم سوءپیشینه ارائه کند. همچنین از آنجا که در این ویزا، هیچ کمک دولتی و فاندی به متقاضی ارائه نمی‌شود، شما باید برای پشتیبانی از هزینه‌های زندگی در کانادا، تمکن مالی داشته باشید و این تمکن را اثبات کنید. مثلا با ارائهٔ صورت‌حساب بانکی (bank statement) یا دارایی‌های مختلف.

شما باید برای مهاجرت به کانادا از طریق روش خوداشتغالی، حداقل ۳۵ امتیاز کسب کنید. حداکثر امتیاز نیز ۱۰۰ است. احتمال دارد که این ۳۵ امتیاز، هر آن تغییر کنند. چرا که متقاضیان قدرتمند با CV (رزومه) اپلای می‌کنند و هرچه امتیاز شما بیشتر باشد،پروندهٔ شما سریع‌تر ارزشیابی خواهد شد. لذا به حداقل امتیاز، بسنده نکنید. پذیرش متقاضیان SELF-EMPLOYED برحسب مدارکی انجام می‌شود که در اختیار ادارهٔ مهاجرت قرار می‌گیرند.

به‌عنوان بخشی از فرآیند مهاجرتی (IMMIGRATION PROCESS) این احتمال وجود دارد که در فرآیند بررسی مدارک شما، برای راستی‌آزمایی اظهارات‌تان و مستنداتی که ارائه کرده‌اید، مصاحبه‌ای تلفنی یا حضوری به زبان انگلیسی یا زبان فرانسه صورت بگیرد. بنابراین آماده‌ باشید. مأمور (OFFICER) یا همان کسی که با شما از ادارهٔ مهاجرت مصاحبه می‌کند، به مسائل شخصی شما کاری ندارد. برای او، شفاف‌سازی اطلاعات و احراز صلاحیت شما اهمیت دارد.

  • حداکثر امتیاز تحصیلات برای مهاجرت به روش خوداشتغالی ۲۵ امتیاز است.
  • حداکثر امتیاز تجربه برای مهاجرت به روش خوداشتغالی ۳۵ امتیاز است.
  • حداکثر امتیاز سن برای مهاجرت به روش خوداشتغالی ۱۰ امتیاز است.
  • حداکثر امتیاز دانش زبان انگلیسی یا فرانسه برای مهاجرت به روش خوداشتغالی ۲۴ امتیاز است.
  • حداکثر امتیاز تطبیق‌پذیری برای مهاجرت به روش خوداشتغالی ۶ امتیاز است.

مجموع امتیازها ۱۰۰ است. اما شما به ۱۰۰ نیاز ندارید و باید حداقل یک‌سوم امتیاز کل را کسب کنید.

امتیازات بخش EDUCATION در مهاجرت به روش خوداشتغالی در سال ۲۰۱۹

سطح تحصیلات شما باید در حدی باشد که بتوانید امتیاز موردنظر را کسب کنید. برای اثبات ادعای خود، باید مدارک ترجمهٔ رسمی‌شدهٔ خود را ارائه دهید. هر تخلفی، منجر به ابطال کل پرونده و ممنوعیت دائمی شما از ورود به کانادا خواهد شد. لذا ریسک ارائهٔ مدرک تقلبی را قبول نکنید. امتیازات بخش «تحصیلات» در مهاجرت به روش خوداشتغالی در سال ۲۰۱۹ به‌ شرح زیر است:

  • ۲۵ امتیاز: برای متقاضی روش خوداشتغالی که مدرک کارشناسی ارشد و دکترا یا معادل آن را دارد.
  • ۲۲ امتیاز: برای متقاضی روش خوداشتغالی که مدرک کارشناسی و ۱۵ سال تحصیل تمام‌وقت دارد.
  • ۲۲ امتیاز: برای متقاضی روش خوداشتغالی که مدرک دیپلم یا گواهی تجاری و ۱۵ سال تحصیل تمام‌وقت دارد.
  • ۲۰ امتیاز: برای متقاضی روش خوداشتغالی که ۲ سال در مقطع کارشناسی مشغول به تحصیل بوده است.
  • ۲۰ امتیاز: برای متقاضی روش خوداشتغالی که دیپلم و ۱۴ سال سابقهٔ تحصیل تمام‌وقت دارد.
  • ۱۵ امتیاز: برای متقاضی روش خوداشتغالی که یک سال در مقطع کارشناسی تحصیل کرده است و ۱۳ سال سابقهٔ تحصیل تمام‌وقت دارد.
  • ۱۵ امتیاز: برای متقاضی روش خوداشتغالی که دیپلم و گواهی صلاحیت حرفه‌ای و ۱۳ سال سابقهٔ تحصیل تمام‌وقت دارد.
  • ۱۲ امتیاز: برای متقاضی روش خوداشتغالی که دیپلم و گواهی صلاحیت حرفه‌ای و ۱۲ سال سابقهٔ تحصیل تمام‌وقت دارد.
  • ۵ امتیاز: برای متقاضی روش خوداشتغالی که مقطع دبیرستان را تمام کرده است و تحصیلات دانشگاه و گواهی صلاحیت حرفه‌ای (TRADE CERTIFICATE) ندارد.

امتیازات بخش تجربه در مهاجرت به روش خوداشتغالی در سال ۲۰۱۹

  • ۲۰ امتیاز: برای متقاضی روش خوداشتغالی کانادا که ۲ سال سابقهٔ کار مرتبط داشته باشد.
  • ۲۵ امتیاز: برای متقاضی روش خوداشتغالی کانادا که ۳ سال سابقهٔ کار مرتبط داشته باشد.
  • ۳۰ امتیاز: برای متقاضی روش خوداشتغالی کانادا که ۴ سال سابقهٔ کار مرتبط داشته باشد.
  • ۳۵ امتیاز: برای متقاضی روش خوداشتغالی کانادا که ۵ سال سابقهٔ کار مرتبط داشته باشد.

امتیازات بخش سن در مهاجرت به روش خوداشتغالی در سال ۲۰۱۹

  • صفر امتیاز: برای متقاضی روش مهاجرتی خوداشتغالی که زیر ۱۶ سال سن داشته باشد.
  • ۲ امتیاز: برای متقاضی روش مهاجرتی خوداشتغالی که ۱۷ سال سن داشته باشد.
  • ۴ امتیاز: برای متقاضی روش مهاجرتی خوداشتغالی که ۱۸ سال سن داشته باشد.
  • ۶ امتیاز: برای متقاضی روش مهاجرتی خوداشتغالی که ۱۹ سال سن داشته باشد.
  • ۸ امتیاز : برای متقاضی روش خوداشتغالی که ۲۰ سال داشته باشد.
  • ۱۰ امتیاز: برای متقاضی روش خوداشتغالی که بین ۲۱ سال تا ۴۹ سال سن داشته باشد.
  • ۸ امتیاز: برای متقاضی روش خوداشتغالی که ۵۰ سال سن داشته باشد.
  • ۶ امتیاز: برای متقاضی روش خوداشتغالی که ۵۱ سال سن داشته باشد.
  • ۴ امتیاز: برای متقاضی روش خوداشتغالی که ۵۲ سال سن داشته باشد.
  • ۲ امتیاز: برای متقاضی روش خوداشتغالی که ۵۳ سال سن داشته باشد.
  • صفر امتیاز: برای متقاضی روش خوداشتغالی که بیش از ۵۴ سال سن داشته باشد.

امتیازات بخش دانش زبان انگلیسی/فرانسه در مهاجرت به روش خوداشتغالی

دانش زبان (LANGUAGE PROFICIENCY) شما چه به انگلیسی و چه فرانسوی، براساس ۴ مهارت خواندن، نوشتن (WRITING)، حرف زدن (SPEAKING) و گوش کردن (LISTENING) و خواندن (WRITING) ارزیابی می‌شود. شما در این بخش ۲۴ امتیاز دریافت خواهید کرد. شما باید مشخص کنید که بیشتر به زبان انگلیسی تسلط دارید یا فرانسوی. هر کدام که اولویت دارد، زبان اول (FIRST LANGUAGE)‌ شما خواهد بود. امتیازات زبان دوم، کمتر از زبان اول است.

مدارکی که باید برای اثبات دانش زبان انگلیسی یا فرانسهٔ خود ارائه کنید، مدارکی همچون IELTS ،CELPIP یا TEF هستند. برای اطلاع از مدرک TEF فرانسه به این نشانی مراجعه کنید. مدرک زبان فرانسه از TCF CANADA هم قابل‌قبول است. برای اطلاعات تکمیلی به آدرس ciep.fr بروید.

  • اگر در هر ۴ مهارت، رتبهٔ HIGH اخذ کنید، سطح زبان انگلیسی/فرانسوی شما در سطح عالی است.
  • اگر در هر ۴ مهارت، رتبهٔ MODERATE اخذ کنید، سطح زبان انگلیسی/فرانسوی شما در سطح معمولی است .
  • اگر در هر ۴ مهارت رتبهٔ BASIC اخذ کنید، سطح زبان انگلیسی/فرانسوی شما در سطح ابتدایی است.
  • اگر سطح زبان انگلیسی/فرانسوی شما در سطح ضعیف باشد، هیچ نمره‌ای کسب نمی‌کنید.

امتیازات بخش تطبیق‌پذیری در مهاجرت به روش خوداشتغالی

امتیازات شما در این بخش، حداکثر ۶ است. اگر شما سابقهٔ اشتغال در کانادا را داشته باشید، ۵ امتیاز دریافت خواهید کرد. شما باید حداقل یک سال به‌صورت تمام‌وقت در کانادا کار کرده باشید و کار شما براساس اجازهٔ کار رسمی (VALID WORK PERMIT) باشد.

این اصطلاحات از نظر حقوقی، بار خاصی دارند. اگر شما مقاطع ارشد یا دکترای خود را در کانادا گذرانده باشید، ۵ امتیاز کسب می‌کنید. همچنین اگر ۱۴ سال سابقهٔ تحصیل در مدرسه و دانشگاه این کشور را داشته باشید، ۴ امتیاز دریافت خواهید کرد. اگر شما در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی و تحقیقاتی این کشور مشغول به تحصیل باشید، ۵ امتیاز کسب می‌کنید. مخصوصا اگر فرزند یا همسر شما هم سابقهٔ تحصیل داشته باشند، این امتیازات به شما تعلق خواهد گرفت.

آزمایشات پزشکی برای متقاضیان روش خوداشتغالی

همان‌طور که گفتیم، متقاضیان مهاجرت به روش خوداشتغالی، باید برای دریافت ویزا، معاینات پزشکی انجام دهند و MEDICAL TEST REPORT ارائه کنند. اسامی پزشکان موردتأیید ادارهٔ مهاجرت کانادا در ایران و سایر نقاط جهان را در نشانی www.cic.gc.ca مشاهده کنید. همچنین مدارک و نیازمندی‌های آزمایشات پزشکی را در سایت www.canada.ca دنبال کنید. این دو لینک در ۲۹ دسامبر ۲۰۱۸ به‌روزرسانی شده‌اند.

راهنمای درخواست ویزای خوداشتغالی کانادا

همیشه بخش «HOW TO APPLY» را در سایت‌های مهاجرتی، دانشگاهی و کاری دنبال کنید تا با فرآیند ارسال تقاضا در موضوع موردنظر آشنا شوید. به این منظور، شما باید «APPLICATION PACKAGE» داشته باشید و مدارک‌تان را ترجمهٔ رسمی کنید. همچنین هزینهٔ درخواست‌تان (APPLICATION FEE) را پرداخت کنید و پرونده‌تان را به‌صورت رسمی ارسال (SUBMIT) کنید.

به این منظور باید فرآیند زیر طی شود:

  • به بخش forms در سایت www.canada.ca بروید و PDF‌ مربوط به فرم تقاضانامه را پر کنید. این فرم: GENERIC APPLICATION FOR CANADA نام دارد که شمارهٔ آن IMM ۰۰۰۸ است. این فرم نیم مگابایت حجم دارد. آن را تکمیل و امضا کنید.
  • همهٔ اطلاعات تکمیلی (SUPPORTING DOCUMENTS) را ضمیمهٔ مدارک‌تان نمایید و اطمینان حاصل کنید که موردی از قلم نیفتاده باشد. چک لیست مدارک را در فرم permanent residence مشاهده کنید. اگر مدارک شما ناقص باشد، درخواست شما ناقص است و بررسی نخواهد شد.
  • پاسخ شما به همهٔ سؤالات باید کامل و مبتنی‌بر مدارک مستند و مثبته و قابل‌راستی‌آزمایی باشد. اگر اطلاعات شما اشتباه باشد و عمدی در کار باشد، درخواست شما باطل می‌شود و تا ۵ سال امکان ثبت درخواست مجدد نخواهید داشت و از ورود شما به کانادا به هر دلیلی جلوگیری خواهد شد.
  • هزینهٔ اپلیکیشن خود را نیز باید پرداخت کنید. اطلاعات لازم را در بخش information سایت www.cic.gc.ca مشاهده کنید. این هزینه باید به‌صورت آنلاین و از طریق کارت‌های اعتباری بین‌المللی پرداخت شود.
(چک‌لیست مدارک متقاضیان ویزای خوداشتغالی کانادا)
  • شما باید هزینهٔ خدمات بیومتریک (BIO-METRIC) شامل انگشت‌نگاری در سفارت کانادا در یکی از کشورهای جهان (مثل ترکیه) را پرداخت کنید. جزئیات تکمیلی را در قسمت biometrics مشاهده کنید.
  • کلیهٔ مدارک ترجمهٔ رسمی‌شدهٔ شما باید به آدرسی که ادارهٔ مهاجرت کانادا اعلام می‌کند ارسال شود. جزئیات آدرس‌ها را در صفحه راهنمای اقامت دائم (خوداشتغالی) مشاهده کنید. فقط باید مدارک خود را به نشانی‌های اعلامی ارسال کنید.

هزینه‌های مربوط به فرآیند درخواست ویزای کانادا در سال ۲۰۱۹

  • ۸۵ دلار کانادا برای هزینهٔ بیومتریک هر نفر
  • ۱۷۰ دلار کانادا برای هزینهٔ بیومتریک ۲ یا چند متقاضی
  • ۲۵۵ دلار کانادا برای هزینهٔ بیومتریک گروهی از هنرمندان
  • ۱۵۰ دلار کانادا برای متقاضی دارندهٔ تجربهٔ بین‌المللی
  • ۲۰۰ دلار کانادا برای متقاضی اجازهٔ اقامت موقت کانادا
  • ۱۵۵ دلار کانادا برای متقاضی دریافت اجازهٔ کار کانادا
  • ۴۹۰ دلار کانادا برای متقاضی اقامت دائم که «RIGHT OF PERMANENT RESIDENCE FEE» نام دارد. این مبلغ برای متقاضیان ویزای خوداشتغالی کاناداست و شامل فرزندان و همسر نمی‌شود.

پس از ارسال مدارک، در صورت موافقت با پروندهٔ ویزای خوداشتغالی کانادای شما، ادارهٔ مهاجرت کانادا نامه‌ای برایتان ارسال می‌کند. درصورتی که بین ۱۴ تا ۷۹ سال سن دارید، باید به یکی از سفارت‌های کانادا مراجعه کنید و اطلاعات بیومتریک‌تان را که شامل اثر انگشت و عکس می‌شود، ثبت نمایید.

شما ۳۰ روز فرصت دارید تا به یکی از سفارت‌خانه‌ها مراجعه و اطلاعات بیومتریک خود را ثبت کنید. حتی اگر قبلا برای ویزای کانادا درخواست داده باشید و اطلاعات بیومتریک شما ثبت شده باشد، باز هم باید این کار را انجام دهید. اگر اطلاعات ثبت‌شدهٔ شما در تقاضانامه، در مدت بررسی فرآیند پرونده تغییر کرد، از طریق این فرم به ادارهٔ مهاجرت کانادا اعلام کنید.

نکته‌ای که باید دربارهٔ آزمایشات پزشکی متقاضیان ویزای خوداشتغالی بدانید، این است که آزمایشات پزشکی باید پیش از عزیمت شما به کانادا انجام شوند. اعضای خانوادهٔ شما نیز باید این آزمایشات پزشکی را انجام بدهند. حتی اگر همراه شما به کانادا نمی‌آیند. نحوه‌ٔ آزمایشات پزشکی شما، پس از ارسال پروندهٔ شما به ادارهٔ صدور ویزا، طی نامه‌ای اعلام خواهد شد.

نکتهٔ دیگر گواهی عدم سوءپیشینه است. توجه کنید که گواهی پلیس (درصورتی که مسئولان ادارهٔ مهاجرت تشخیص دهند) باید توسط شما و همهٔ اعضا خانوادهٔ شما ارائه شود.

پس از اینکه با درخواست مهاجرت شما به کانادا تحت رویهٔ خوداشتغالی موافقت شد، کنسول کانادا درخارج از ایران، ویزای اقامت دائم (PERMANENT RESIDENT VISA) صادر خواهد کرد که شامل شماره‌ای به نام CORP است که تأییدیه اجازهٔ اقامت یا «CONFIRMATION OF PERMANENT RESIDENCE» است.

۴۰ نکته دربارهٔ ویزای خوداشتغالی کانادا

  • مدت دریافت ویزای خوداشتغالی کانادا برای واجدان شرایط از زمان ارسال درخواست تا دریافت پذیرش، ۲۵ ماه است.
  • هیچ تضمینی وجود ندارد که شرایط فعلی دریافت ویزا، همچون سطح امتیازات، هزینهٔ درخواست، مدارک موردنیاز، عدم نیاز به تمکن مالی و مدت زمان دریافت آن، تا سال‌های بعد هم به همین شکل باشد. اگر متقاضی هستید، بجنبید!
  • هزینهٔ دریافت ویزای خوداشتغالی حدود ۱۵۴۰ تا ۲۰۰۰ دلار کاناداست. این شامل هزینهٔ بررسی تقاضای شما و هزینه‌های بیومتریک در سفارت است و شامل هزینه‌های پزشکی و رفت‌وآمد شما نمی‌شود.
  • از تاریخ ۱۰ مارچ ۲۰۱۸، پرونده‌های جدید در گروه کشاورزان، توسط ادارهٔ مهاجرت کانادا پذیرفته نمی‌شود.
  • ویزای خوداشتغالی کانادا شامل حال نویسندگان، ورزشکاران و فعالان فرهنگی و هنری که سابقهٔ کاری مثبت مستند و مستدل در ایران یا جهان باشند، می‌شود.
  • ویزای خوداشتغالی با ویزای سرمایه‌گذاری و کارآفرینی فرق دارد و از شما نمی‌خواهد تا مثلا ۲۰۰ تا ۹۰۰ هزار دلار کانادا تمکن مالی داشته باشید.
  • ویزای خوداشتغالی کانادا با ویزای تحصیلی و ویزای گردشگری multiple پنج‌ساله و ویزای دیداری فرق دارد و هر یک، شرایط و مدارک خاص خود را طلب می‌کنند. لذا در ارائهٔ مدارک و آماده کردن مدارک به‌منظور ترجمهٔ رسمی و ارسال به دفاتر امور مهاجرتی استانی این کشور، دقت لازم را مبذول فرمایید.
  • مهاجرت تضمینی به کانادا در قالب ویزای تحصیلی تضمینی کانادا، ویزای مهاجرتی سرمایه‌گذاری تضمینی کانادا و ویزای مهاجرتی تضمینی کانادا برای کارگران ماهر (skilled worker) وجود خارجی ندارد. چرا که تصمیم نهایی درمورد اعطای ویزا و همچنین قبولی پروندهٔ شما، در اختیار مؤسسات گردشگری، وکلا یا مشاوران مهاجرتی در ایران یا خارج از کشور نیست و به تصمیم ادارهٔ مهاجرت استانی بستگی دارد که برای آن درخواست داده‌اید. لذا برای وقت، هزینه و بودجهٔ خود، ارزش قائل شوید.
  • هر اطلاعاتی دربارهٔ دریافت هر نوع ویزای کانادا، اعم از تحصیلی، دیداری، گردشگری، بازرگانی، ورزشی، تحقیقاتی، سرمایه‌گذاری و کارآفرینی، باید از طریق سایت رسمی ادارهٔ مهاجرت کانادا که به‌صورت ماهانه به‌روز می‌شود و اطلاعات دقیق با لینک و مشخصات در آن منتشر می‌شود، دریافت شود. این سایت در نشانی: GC.CA قرار دارد و محفل جهانی برای آشنایی میلیون‌ها متقاضی مهاجرت به کانادا محسوب می‌شود.
  • پاسخ سؤالات‌تان دربارهٔ ویزای خوداشتغالی کانادا را در بخش HELP CENTER بیابید.
  • تنها در صورتی از کانال‌های تلگرامی یا اینستاگرامی که تبلیغ آگهی‌های تضمینی کسب ویزای خوداشتغالی کانادا را می‌کنند، استفاده کنید که دوستان یا آشنایان شما، از خدمات آنها استفاده کرده و موفق به دریافت ویزای خوداشتغالی کانادا شده باشند.
  • ویزای خوداشتغالی کانادا با ویزای تحصیلی کانادا که به دانشجو و همراه او، اجازهٔ کار پاره‌وقت تحت شرایط خاصی می‌دهد، تفاوت آشکاری دارد.
  • ارتباط با ایرانیان مقیم کانادا که در سال‌های اخیر توانسته‌اند با روش‌های قانونی و در قالب ویزای خوداشتغالی به این کشور سفر کنند، یکی از بهترین منابع برای دریافت اطلاعات مهاجرتی است.
  • متقاضی مهاجرت به کانادا از طریق ویزای خوداشغالی، باید امتیازات لازم را کسب کند و برای تسریع در بررسی پروندهٔ مهاجرتی خود، باید حداکثر امتیازات قانونی موردنیاز را کسب نماید تا پرونده‌اش در pool قرار بگیرد. این اصطلاحی است که در فرآیند مهاجرتی متقاضیان مطرح است.
  • سرمایهٔ متقاضیان خوداشتغالی برای مهاجرت به کانادا، هر سال تغییر نمی‌کند. اما از آنجا که قیمت ارز در ایران با نوسان همراه است، لذا توصیه می‌شود که برای تبدیل بخشی از سرمایه به دلار کانادا، تنها در صورتی اقدام کنید که شانس دریافت ویزای کانادا و قبولی پروندهٔ شما در این مسیر زیاد باشد؛ هرگز تا دریافت اقامت دائم کانادا (PERMANENT RESIDENCE PERMIT) نسبت به فروش دارایی و املاک در ایران اقدام نکنید. برای متقاضیان برنامهٔ خوداشتغالی کانادا، حداقل ارزش خالص دارایی اعلام نشده است.
ویزای خوداشتغالی کانادا
(سایت stuydyincanada.com یکی از سایت‌های خوب برای آشنایی با فرصت‌های تحصیلی و بورسیه برای متقاضیان ویزای خوداشتغالی در کاناداست)
  • از آنجا که قیمت ارز از نیمهٔ اول سال ۹۷ با نوسانات زیادی همراه بوده است و پیش‌بینی قیمت ارز در آیندهٔ اقتصاد ایران نیز به‌دلیل تغییرات قیمت نفت و تحریم‌ها، صعودی پیش‌بینی می‌شود (اما با شیب آرام)، لذا توصیه می‌شود که برای مهاجرت به کانادا به روش خوداشتغالی، در اسرع وقت اقدام کنید تا ارزش ریالی دارایی شما درمقابل افزایش قیمت دلار کانادا، کاهش پیدا نکند و در ارزیابی سال ۲۰۱۹، کمتر از سال ۲۰۲۰ و بعد از آن نشود.
  • برای اینکه واجد شرایط دریافت ویزای خوداشتغالی در یکی از استان‌های کانادا باشید، باید در حوزهٔ کاری خود، ۲ سال سابقهٔ کار داشته باشید. شما باید بتوانید از طریق برنامهٔ تجاری (BUSINESS PLAN) اثبات کنید که توانایی مالی، شغلی و مهارتی راه‌اندازی و مدیریت کسب‌وکار در قالب قانون کانادا و الزامات آن را دارید.
(از طریق صفحهٔ رسمی اینستاگرام ادارهٔ مهاجرت کانادا، در جریان اخبار برنامهٔ خوداشتغالی قرار بگیرید)
  • شما باید ادارات مهاجرت استانی کانادا را نسبت به این موضوع که می‌توانید در رونق اقتصاد دانش‌بنیان کانادا، کمک کنید، توجیه (JUSITFY) کنید.
  • یکی از راه‌های خوب برای آشنایی با ایرانیانی که موفق به دریافت ویزای خوداشتغالی و اقامت دائم کانادا از این راه شده‌اند، آشنایی با متخصصان و سرمایه‌گذاران ایرانی در لینکدین است.
  • توییتر ادارهٔ مهاجرت برای برنامهٔ خوداشتغالی به نشانی canadavisa_com است.

ویزای خوداشتغالی کانادا

  • چون کانادا در ایران سفارتی ندارد، اطلاعات مربوط به ویزای خوداشتغالی را از طریق کنسول کانادا در ترکیه، دوبی، گرجستان، مالزی و کشورهایی که امکان سفر بدون ویزا و آسان به آنها وجود دارد، به دست آورید.
  • هر زمان سؤالی درمورد انواع ویزای کانادا داشتید، آن را در بخش CONTACT US سایت رسمی ادارهٔ مهاجرت کانادا مطرح کنید تا اطلاعات حقوقی به‌روز را دریافت کنید.
  • حتی اگر با پروندهٔ مهاجرتی شما برای ویزای خوداشتغالی موافقت شود، باز هم باید مدت مشخصی در کانادا مشغول به کار و زندگی شوید و نمرهٔ قبولی را در ارزشیابی‌های دوره‌ای کارشناسان ادارهٔ کار استان محل اقامت خود به دست آورید تا زمینه برای تبدیل روادید به اقامت دائم و شهروندی کانادا فراهم شود.
  • آخرین اطلاعات دربارهٔ مهاجرت از طریق ویزای خوداشتغالی را از طریق اپلیکیشن‌هایموبایل ادارهٔ مهاجرت کانادا دنبال کنید.
  • اگر در اینستاگرام، فیس‌بوک و توییتر عضو هستید، اطلاعات رسمی مهاجرت به کانادا از طریق ویزای خوداشتغالی (در سال ۲۰۱۹ و پس از آن) را در این قسمت social دنبال کنید.
  • اخرین خبرها از قوانین مهاجرتی سال ۲۰۱۹ میلادی کانادا به‌منظور تحصیل، گردش، تجارت، ویزای همراه، ویزای امور بهداشتی و درمانی و همچنین کارآفرینی و خوداشتغالی را در بخش NEWS ادارهٔ مهاجرت دنبال کنید و دنبال اطلاعات نادرست کانال‌ها و وبلاگ‌ها نباشید.
  • هیچگاه بدون اشراف اطلاعاتی دربارهٔ CATEGORY (زمینه اپلای ویزا مثل تحصیل وگردش و کار) موردنیاز خود برای درخواست ویزای کانادا و قبل از آشنایی با مدارکی که باید فراهم کنید (ADMISSION’S REQUIREMENTS)، با هیچ وکیل، مؤسسه یا مجموعه‌ای در داخل یا خارج از کشور قرارداد امضا نکنید و پیش پرداخت ندهید. چرا که شاید شما اصلا واجد شرایط (QUALIFY) طی کردن پروسهٔ CATEGORY‌ مربوطه نباشید.
  • هر سؤالی دارید، به‌صورت تلفنی یا ایمیل، مستقیما از مسئولان ادارهٔ مهاجرت کانادا سؤال کنید تا جواب رسمی و دقیق به دست آورید. یادتان باشد که فقط به سؤال دقیق می‌توان، جواب دقیق داد.

هموطن گرامی

اگر خواهان دریافت ویزای خوداشتغالی کانادا هستید، به اطلاعات ارائه‌شده در این مقاله که از سایت رسمی ادارهٔ مهاجرت کانادا با آخرین به‌روزرسانی منتهی به ۲۹ دسامبر ۲۰۱۸ میلادی برداشته شده است، رجوع کنید و اگر با سؤالی روبه‌رو شدید در بخش نظرات مطرح کنید تا بررسی شود.

توجه داشته باشید که وزارت علوم و وزارت بهداشت از آذر ۹۷ به کلیهٔ دانشجویان رشته‌های پزشکی و غیرپزشکی که در یکی از دانشگاه‌های موردتأیید (مثل دانشگاه‌های موردتأیید در کانادا) تحصیل کنند، ارز دانشجویی به نرخ سامانهٔ نیما اعطا می‌‌کنند. این موضوع شامل حال دانشجویان کانادا نیز خواهد شد. مراقب تبلیغاتی که مدعی اخذ ویزای multiple تضمینی ۵ سالهٔ کانادا بدون سابقهٔ کار و تمکن مالی در سریع‌ترین زمان هستند، باشید. دریافت ویزای تضمینی کانادا همچون ویزای تضمینی شنگن، ادعایی واهی است و هیچ آژانسی نمی‌تواند دریافت هیچ ویزایی را در هیچ کجای دنیا، برای شما تضمین کند. تنها تضمین، قابلیت‌های فردی، تخصصی و مالی شما و همچنین برنامهٔ شما برای سفر به کشور مقصد و بازگشت از آن است که سفارت را نسبت به اعطای روادید، قانع می‌کند.

دنیای تحصیل، بورسیه تحصیلی و مهاجرت را در چطور دنبال کنید.


در ادامه بخوانید: جاهای دیدنی تورنتو؛ ۱۸ جاذبه یکی از معروف‌ترین مقاصد مهاجرت ایرانیان
اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید



ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 2 دیدگاه)
  1. امید می‌گوید

    ممنون از این همه توضیحات کامل و اپدیت

  2. sahar می‌گوید

    وققتون بخیر مرسی از مطالب مفیدتون درباره خوداشتغالی
    میشه مشاوره در رابطه با این فرایند مهارجرتی معرفی کنید