جاهای دیدنی ماسوله؛ بهشتی که بر زمین جا مانده است

0

ایران جواهری از موهبت‌های طبیعت است و هر گوشه از نقشه‌اش، شگفتی منحصربه‌فردی برای دیدن و لذت بردن دارد. زمرد این سرزمین پر از جواهر را باید طبیعت سرسبز شمالی آن دانست که زیبایی وصف‌ناپذیری دارد و محبوب‌ترین و پرطرفدارترین مقاصد گردشگری را به خود اختصاص داده است. روستای زیبای ماسوله که امروزه شیوه‌ی معشیت مردمانش به شهرنشینی شباهت پیدا کرده است، یکی از شاعرانه‌ترین مناطق شمالی ایران محسوب می‌شود که همچون تابلوی نقاشی بی‌بدیلی بر فراز کوه جلوه‌گری می‌کند. معماری خاص و پلکانی این روستا به کمک طبیعت بهشتی‌اش آمده و قابی زیبا از سرزمین شمالی ایران ساخته است. برای گشتن پله به پله‌ی این تکه از بهشت، کوله‌بارتان را ببندید و همسفر ما شوید تا با هم جاهای دیدنی ماسوله را کشف کنیم.

کشف جاهای دیدنی ماسوله بر فراز کوهستان جنگلی

جاهای دیدنی ماسوله - نمایی از شب‌‌های ماسوله - عکس از پرستو عطرساعی
نمایی از شب‌‌های ماسوله – عکس از پرستو عطرساعی

لذت‌بردن از آب‌وهوای کوهستانی و تنفس در اکسیژن خالص روستایی، انگیزه‌ی جذابی است که هر شهرنشینی را عاشق سفر به فضای جنگلی ماسوله می‌کند و این یکی از دلایل اصلی رونق گردشگری در این ناحیه محسوب می‌شود. ماسوله در 65 کیلومتری رشت جا خوش کرده و تا فومن حدود 35 کیلومتر فاصله دارد. موقعیت جغرافیایی و آب‌وهوایی این بهشت پلکانی به شکلی است که بیشتر روزهای سال در مه زیبایی فرو می‌رود و حال‌وهوایی رؤیایی به خود می‌گیرد. معماری عجیب و زیبای ماسوله، جذابیت آن را دوچندان کرده و این شیوه‌ی طراحی، ناخودآگاه در صمیمت مردم این سرزمین مؤثر بوده است.

جاهای دیدنی ماسوله - نمای ابری روستا

رونیکس

خانه‌های مزین به گلدان‌های شمعدانی، به شکلی زنجیروار روی کوه بنا شده‌اند و بام هر خانه، حیاط خانه‌ی بالایی است؛ این نکته هم به زیبایی فضای کوهستانی ماسوله افزوده و هم پیوند زندگی مردم این روستا را نشان می‌دهد. وارد این منطقه‌ی زیبا که شدید، می‌توانید سراغ هتل‌های سنتی یا اقامتگاه‌های محلی آن بروید و بعد از کمی استراحت، آماده‌ی گشت‌وگذار در خیابان‌های پله‌ای آن شوید. تصویر سادگی و زیبایی جاهای دیدنی ماسوله تا مدت‌ها در ذهن‌تان رنگی خواهد ماند.

موزه مردم‌شناسی، تماشای تاریخ و فرهنگ ماسوله

موزه مردم شناسی - از جاهای دیدنی ماسوله
موزه مردم‌شناسی – از جاهای دیدنی ماسوله

رفتن به ماسوله و بدون تماشای موزه مردم‌شناسی آن، کامل نخواهد بود. این موزه چکیده‌ای مصور از تاریخ زندگی روستایی ماسوله است که در آن المان‌هایی از شیوه‌ی زندگی و روش‌های زراعتی مردم را از قرن‌ها پیش تا دوران معاصر می‌توان یافت. در این موزه که به‌دست فرهنگ‌پژوهی به‌نام «فرهاد شرفی ماسوله‌ای» تأسیس شده، می‌توان رد پای تاریخ و فرهنگ را در سه بازه‌ی زمانی دید. یک بخش از این موزه شامل کتیبه‌ها و لوازم زندگی و معیشتی مردم در قرن معاصر است، بخش دوم مربوط به لوازم و اسناد یافت‌شده‌ در ماسوله و اطراف آن، طی دو قرن گذشته است و بخش سوم قدمت تاریخ و فرهنگ این سرزمین گیلانی را در چهار قرن گذشته به نمایش می‌گذارد.

وسایل تاریخی در موزه مردم شناسی ماسوله - جاهای دیدنی ماسوله

وسایل جذاب تاریخی و کهن که با نوع زندگی مردم زمان خود ارتباط دارد، این موزه را تماشایی کرده است. در موزه مردم‌شناسی، با سبک زندگی ماسوله‌ای‌ها در طول چند قرن آشنا می‌شوید. کتیبه، کوزه، پول‌های قدیمی، گهواره، کفش‌های سنتی، هاون، ترازوهای بسیار قدیمی، چینه‌های گلی، چند نوع داس و… این موزه را رنگ‌ولعاب بخشیده‌اند.

بازار ماسوله، تبلور شور زندگی در کوهستان

بازار ماسوله - جاهای دیدنی ماسوله - عکس از حمید علیان
بازار ماسوله – عکس از حمید علیان

رنگی‌ترین قسمت ماسوله را باید بازار محلی آن دانست. این بازار خوش‌آب‌ورنگ، پر از خوراکی‌های متنوع و صنایع دستی روستایی است. در این بازار علاوه بر خرید می‌توانید از تماشای ظاهر رنگارنگ مغازه‌ها با نماهای چوبی و پر گلدان آن‌ها نیز لذت ببرید و حس خوب گشت‌زنی در سادگی روستایی را لمس کنید. در این بازار که یکی پر طرفدارترین جاهای دیدنی ماسوله محسوب می‌شود، به‌راحتی می‌توانید سوغات متنوع و رنگارنگی بخرید و چمدان‌تان را پر از خوشحالی و زیبایی دست‌رنج مردم ماسوله کنید. طعم‌های خوشی همچون مربا، نان محلی، ترشیجات و… از خوشمزگی‌های ماسوله است که می‌توانید تهیه کنید. همچنین اگر شیفته‌ی صنایع دستی و سنتی گیلان هستید، در بازار ماسوله می‌توانید آ‌ن‌ها را پیدا کنید. بافتنی، گلیم، کیف‌های جاجیمی و هر دست‌سازی که رنگ‌وبوی شمالی دارد، در این بازار پیدا می‌شود.

بقعه عون‌بن‌علی، آرامش عرفانی در دل سبزینگی کوهستان

بقعه عون بن علی - جاهای دیدنی ماسوله

بقعه عون‌بن‌محمد حنیفه‌بن‌علی (ع) از جاهای تاریخی و مذهبی ماسوله است که زیبایی این روستای دیدنی را رنگ‌وبویی از عرفان بخشیده است. این امام‌زاده با معماری هشت‌ضلعی و کنده‌کاری‌های زیبای در آبنوس چله خانه‌اش، فضای دیدنی و روح‌بخش دارد و یکی از جاهای دیدنی ماسوله محسوب می‌شود. گنبد سبز و دو مناره‌ی این آرامگاه، لطافت روحانی آن را در کل این منطقه‌ی کوهستانی به زیبایی روایت می‌کند و گردشگران را مجذوب سادگی و آرامش خود می‌کند.

قله شاه معلم، انتخاب محبوب کوهنوردان

مسیر قله شاه معلم - جاهای دیدنی ماسوله

یکی از مرتفع‌ترین نقاط گیلان متعلق به دیار ماسوله است که با نام قله شاه معلم شناخته می‌شود. این قله ارتفاعی در حدود سه هزار متر دارد و یکی از مناطق کوهستانی محبوب کوهنوردها محسوب می‌شود. خیلی از کوهنوردان به قصد گذر از طبیعت بی‌بدیل کوهستانی که در مسیر منتهی به این قله خودنمایی می‌کند، راهی ماسوله می‌شوند. از ویژگی‌های جذاب کوهنوردی در این منطقه، تماشای مناظر حیرت‌آور طبیعت آن است که در هر ارتفاعی از کوهستان، زیبایی شگفت‌آوری را از خود به نمایش می‌گذارد.

پارک جنگلی ماسوله، تنوع سبزینگی در ماسوله

پارک جنگلی ماسوله - جاهای دیدنی ماسوله

یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی ماسوله را باید پارک جنگلی آن دانست که با تنوعی از درختان و گیاهان دارویی، سبزینگی این روستا را کامل می‌کند. خوش‌آب‌وهوایی پارک جنگلی ماسوله در کنار تنوع درختانی همچون راش، توسکا، فندق و… گردشگران را شیفته‌ی خود می‌کند. لذت تنفس در اکسیژن خالص فضای این پارک جنگلی، روح‌تان را حسابی جلا می‌دهد و انرژی رفته را از نو به شما باز می‌گرداند. پارک جنگلی ماسوله فرصت مغتنمی است که در دل سبزینگی، آرامش را تجربه کنید و گوش‌تان را به شنیدن سمفونی زیبای طبیعت مهمان کنید.

ییلاق کوربار ماسوله، طبیعتی که طعم خوش زندگی را یادآور می‌شود

ییلاق کوربار ماسوله - جاهای دیدنی ماسوله

یکی از موهبت‌های سرسبزی کوهستان‌های جنگلی ماسوله، ییلاق کوربار است که چهره‌ی بهشتی گیلان را کامل و در پناه این روستا، حس خوب زندگی سبز را به گردشگران منتقل می‌کند. این ییلاق همان سرزمین دنجی است که برای رهایی از زندگی پرمشغله‌ی امروز و رسیدن به آرامش، محتاج آن هستیم. منظره‌ی فوق‌العاده و منحصربه‌فرد ییلاق کوربار آن را به یکی از خواستنی‌ترین جاهای دیدنی ماسوله تبدیل کرده است. این ییلاق یک انتخاب دلچسب برای مشتاقان کوهنوردی است تا خاطراتی سبز و فراموش‌نشدنی برای خود به‌وجود آورند.

آبشار ماسوله رودخان، جذابیت رودخانه‌‌ی پرآب کوهستانی

آبشار ماسوله رودخان - جاهای دیدنی ماسوله - عکس از سعید پیرانی
آبشار ماسوله رودخان – عکس از سعید پیرانی

یک از رودهای پرآب و دیدنی این منطقه، ماسوله رودخان است که وقت گذرانی در حاشیه‌ی امتداد آن، انتخاب دنجی برای رسیدن به آسایش است. آبشار ماسوله رودخان، در میانه‌ی راه رود واقع شده و یکی از جاهای دیدنی ماسوله محسوب می‌شود که گردشگرهای بسیاری سراغ آن می‌روند. این آبشارها هم مثل سایر آبشارها، یکی از گزینه‌های گشت‌وگذار در تابستان است و خنکای لذت‌بخشش، سر ذوق‌تان می‌آورد.

آبشار کوشم، زیبایی کوهستانی

آبشار کوشم - جاهای دیدنی ماسوله

یکی دیگر از آبشارهای زیبای ماسوله آبشار کوشم است که در پناه صخره‌های سنگی واقع شده است. این آبشار در ارتفاعات طبیعت کوهستانی و جنگلی واقع شده و مسیر منتهی به آن، فرصت جذابی را برای پیاده‌روی به‌وجود می‌آورد. اگر راهی ماسوله شدید، رفتن به سمت ماسوله رودخان و تماشای آبشار آن را از دست ندهید.

خانه‌های روستایی ماسوله - جاهای دیدنی ماسوله

تماشای سرزمین پلکانی با آن شمعدانی‌های خوش‌آب‌ورنگ، از زیبایی‌های همیشگی ماسوله محسوب می‌شود و زیباترین قاب نقاشی گیلانی را پیش روی چشم‌تان قرار می‌دهد. باید زیبایی‌های معماری و طبیعت ماسوله را از نزدیک ببینید تا هوش از سرتان ببرد و حال‌وهوای طبیعت‌دوستی را باری دیگر در وجودتان زنده کند.

از سفرتان به جاهای دیدنی ماسوله و گشت‌وگذار در خیابان‌های سنتی و باصفای آن برای ما بنویسید تا ما هم در لذت سفر و تجربیات شما شریک شویم.


در ادامه بخوانید: جاهای دیدنی کیش؛ ۱۰ جاذبه گردشگری مروارید خلیج فارس

فرمول شادی و مثبت‌اندیشی را یاد بگیرید و با افسردگی خداحافظی کنید

۱۰،۰۰۰ تومان


اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید



ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.