کارگاه چطور در رویداد بازاریابی دیجیتال ۲۰۱۹ با موضوع بازاریابی محتوایی

0

حتماً تا به حال، اصطلاح بازاریابی را در موقعیت‌های گوناگون شنیده‌اید؛ مثلا از زبان افرادی که خودشان را بازاریاب می‌دانند، صاحبان کسب‌وکار یا حتی بنرهای تبلیغاتی. احتمالاً این روزها بیشتر از قبل هم این اصطلاح و اصطلاح جزئی‌تر و تخصصی‌تر بازاریابی دیجیتال به گوش‌تان خورده است.

امروزه، بازاریابی که به‌عنوان تخصصی مهم در عصر ارتباطات و فناوری‌های دیجیتال شناخته می‌شود، فقط به شرکت‌های بزرگ و به‌نام محدود نمی‌شود. با گسترش صنعت دیجیتال و افزایش استفاده مردم از اینترنت و فضای مجازی برای تأمین نیازها و خواسته‌هایشان، مؤسسات و کسب‌وکارهای کوچک و انفرادی نیز، پا به عرصه دیجیتال مارکتینگ گذاشته‌اند و برای پیشرفت در تمامی وجوه این عرصه، بر بازاریابی دیجیتال نیز تمرکز دارند.

رونیکس

در یک تعریف کوتاه و مختصر، می‌توان بر اساس سایت HubSpot که از سایت‌های معتبر در حوزه بازاریابی دیجیتال و استراتژی محتوا محسوب می‌شود، بازاریابی دیجیتال را این‌گونه تعریف کرد:

در یک تعریف کلی و مختصر، بازاریابی دیجیتال شامل مجموعه همه ابزارها و فعالیت‌هایی می‌شود که برای بازاریابی محصولات و خدمات در بستر دیجیتال (وب، اینترنت، شبکه‌های مجازی یا سایر ابزارهای دیجیتال) استفاده می‌شود.

با توجه به این تعاریف و اهمیتی که بازاریابی به‌خصوص در عرصه تجارتِ الکترونیک و دیجیتال داشته است، دومین رویداد «روز بازاریابی دیجیتال» با حضور و میزبانی متخصصان و برندهای نام‌آشنای این حوزه در روزهای پنجشنبه و جمعه گذشته برگزار شد.

هدف از برگزاری این رویداد که مخاطبان آن کارشناسان بازاریابی دیجیتال، کارشناسان تولید محتوا، مدیران کسب‌و‌کارها و علاقه‌مندان به حوزه استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای نوپا بودند، آشنایی تخصصی با بازاریابی دیجیتال و بهره‌مندی از تجربیات شرکت‌ها و استارتاپ‌های متخصص در این حوزه بود.

با توجه به اهمیت تولید محتوا و تأثیر آن بر بازاریابی دیجیتال و موفقیت در آن، مدیرعامل و گروهی از دست‌اندرکاران وبسایت چطور نیز در این همایش حضور داشتند و میزبان برگزاری کارگاهی با عنوان Content Marketing بودند. این کارگاه سه‌ساعته با خوشامدگویی و سخنرانی کوتاه و مختصر مؤسس و مدیرعامل وبسایت چطور، آرمان والی، شروع شد و در ادامه، سه نفر از اعضای تیم چطور اداره بقیه کارگاه را بر عهده داشتند. در تمام طول کارگاه نیز آرمان والی در کنار ارائه‌دهندگان کارگاه حضور داشت و با سعه‌صدر به سؤالات و دغدغه‌های شرکت‌کنندگان کارگاه پاسخ داد. درواقع این کارگاه مشارکتی حاصل تجربه دست‌اندرکاران تیم چطور و مدیرعامل سایت بود که برای مخاطبان کسب تجربه‌ای ارزشمند را رقم زد.

در ادامه، بخشی از نکته‌های گفته‌شده و کاربردی این کارگاه که می‌تواند برای هر علاقه‌مندی به این حوزه جالب‌توجه و ارزشمند باشد، گردآوری شده است. تیم چطور بر اساس آمار و شواهد توانسته است در مدت کوتاهی با استراتژی موفق قدم در راه رسیدن به اهدافش بگذارد و به چشم‌اندازی که برای خود ترسیم کرده، نزدیک شود.

از این رو، شنیدن و خواندن برخی از تجربیات و گفته‌های تیم دست‌اندرکار چطور خالی از لطف نیست و ما را در پرورش ایده‌ها و قدم‌ گذاشتن در این مسیر یاری می‌کند.

توجه؛ کلیدواژه و برگِ برنده ما در تولید محتوای چطور

بعد از آرمان والی، مهرزاد خسروی، به‌عنوان مدیر توسعه کسب‌وکار از تجربه‌های خود در این عرصه سخن گفت. او بر اساس تجربیات و فعالیت‌های مستمرش در این حوزه از تأثیر و اهمیت تولید محتوا در بازاریابی دیجیتال به نکته‌های مهمی که در ادامه می‌آید، اشاره کرد:

«برای شروع و راه‌اندازی هر کسب‌وکاری ما به داشتن محصول یا بیزینس پلن مدون و ازپیش‌آماده‌ای نیاز نداریم. می‌توان از طریق مارکتینگ، درآمد کسب کرد. می‌توان رسانه شد و از رسانه‌بودن درآمد کسب کرد. ما در «چطور» به‌جای رجوع به رسانه‌ها، خودمان رسانه شدیم.»

او در ادامه صحبت‌هایش چگونگی فرایند تبدیل شدن به رسانه را تشریح کرد و هر مرحله را با مثالی ملموس توضیح داد.

طبق گفته مهرزاد خسروی فرایند تبدیل شدن به یک رساله، عبارت است از:

  • تعیین حوزه محتوا؛
  • ایجاد تفاوت بین محتوای خود با بقیه محتواهای مشابه (برندسازی)؛
  • ساخت پایگاه محتوا؛
  • ورود مخاطبان و جمع‌آوری اطلاعات‌شان؛
  • کسب درآمد.

خسروی در ادامه صحبت‌ها و پاسخ به سؤالات علاقه‌مندان حاضر در کارگاه به بیانیه مأموریت و اهمیت آن در هر کسب‌وکار نوپایی اشاره کرد:

در بیانیه مأموریت باید دقیق و جامع به این سه سؤال پاسخ داد:

  • مخاطبان ما چه کسانی هستند؟ (تأمین‌کنندگان یا مشتری)
  • قصد دارم چه چیزی به مخاطب ارائه کنم؟
  • محتوای من چه فایده‌ای برای مخاطب دارد؟

با پاسخ دقیق به این سؤال، حالا می‌توان قدم در راه ساخت پایگاه محتوایی گذاشت. تلاش برای تولید یک‌نوع محتوا در یک پلتفرم و ارائه مداوم و منظم محتوا به مخاطبان از دلایل موفقیت در این مرحله است.

او صحبت‌هایش را با تأیید و تأکید به مسئله توجه و اهمیت آن در کسب‌وکارهای دیجیتال اشاره کرد و گفت: اگر قرار باشد در این زمینه موفق باشیم، باید بتوانیم بیشتر از رقیبان‌مان «توجه» مخاطبان را در حوزه موردنظر جلب کنیم و از آن‌ها مخاطبان و مشتریان وفادار بسازیم.

عنصر موفقیت در تولید محتوا: ایده‌پردازی و داشتن چشم‌انداز

بخش دوم کارگاه به مریم ناصری، سردبیر سایت و استراتژیست محتوا اختصاص داشت. او در این بخش به چگونگی تولید محتوا اشاره داشت و از روند ایده‌پردازی، تولید و انتشار محتوا در وبسایت چطور گفت.

او با توجه به اهمیت تولید محتوا در بازاریابی دیجیتال تأکیدی زیادی بر استراتژی بلندمدت برای تولید محتوا داشت و گفت:

در چشم‌اندازی بلندمدتی که برای تولید محتوا به‌منظور هدفی خاص که می‌تواند همان بازاریابی باشد، باید به نکات زیر توجه زیادی داشت:

  • توجه به اهداف بازاریابی؛
  • توجه به اهداف و منابع سازمان؛
  • شناسایی مخاطب‌ها و خریدارن بالقوه.

ادامه این بخش به موضوع «چگونه چهارچوب تولید محتوا بسازیم» اختصاص داشت. مریم ناصری با توجه به تجربیات خود در سایت چطور و آزمون و خطاهایی که حکم نقشه‌راه را برای او دارند، از تعیین و ساخت چهارچوب محتوا به‌صورت کلی برای شروع هر کسب‌وکاری گفت که هدف‌شان تولید محتوای دست‌اول و ارزشمند است.

تصویرسازی، برنامه‌سازی و زمان‌بندی، ایجاد یک جریان کاری، انتشار و پروموشن و تحلیل نتایج از عوامل مهم و تأثیرگذار در ساخت چهارچوب تولید محتوا بودند که مریم ناصری به آن‌ها اشاره کرد.

او تأکید زیادی داشت که فرایند تولید محتوا با انتشار مطالب به پایان نمی‌رسد و استراتژیست موفق کسی است که بعد از انتشار نتایج را بررسی می‌کند و به‌دنبال رفع نواقص و بهبود حداکثری باشد.

ایجاد تفاوت و برندسازی با تولید محتوای ویدئویی

بخش آخر این کارگاه به خشایار رحیمی و بیان تجربیات او به‌عنوان مدیر محتوای چندرسانه‌ای گروه نبضی‌نو اختصاص داشت.

او با توجه به موفقیت وبسایت چطور در ساخت چند ویدئو که مورد استقبال مخاطبان بسیاری قرار گرفت و در شبکه‌های مجازی بسیاری منتشر شد، از اهمیت تولید محتوایی ویدئویی گفت.

«برای ساخت ویدئو نیازی به امکانات خاص یا داشتن استودیویی پرامکانات نیست. با داشتن سناریویی قوی و همان وسایل و ابزار دم‌دستی و معمول می‌توان متناسب با هدف‌مان، ویدئویی تولید کنیم که موردتوجه هم واقع شود. اما مهم است که از امکاناتی متناسب با هدف و نوعِ محتوایمان استفاده کنیم. مثلا ما در ویدئوی «فارسی را درست بنویسم» از تخته وایت‌برد و چند ماژیک استفاده کردیم. چون هدف ویدئو چیزی جز درست‌نوشتن نبود و ما باید از طریق نوشتن این هدف را به مخاطب القاء می‌کردیم.»

خشایار رحیمی در ادامه صحبت‌هایش از لزوم داشتن تقویمی مناسبتی گفت که بر اساس آن می‌توان ویدئوهای مناسبی ساخت و در روز به‌خصوص هر کدام به‌اشتراک گذاشت.

بخش سوم کارگاه نیز با صحبت‌های خشایار رحیمی با موضوع ارزشمندی و تأثیر تولید محتوای ویدئویی و تماشای دو ویدئوی تولیدی وبسایت چطور پایان یافت.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.