آبشار مارگون؛ جاذبه‌ای بهشتی در سرزمین فارس

0

آبشار مارگون یکی از آبشارهای دیدنی ایران در استان فارس است. آبشار زیبایی که سرکشانه از دل صخره‌ها سر بیرون آورده است. رقص آب بر صخره و دیواره‌های کوه، هیاهویی که برای گذر از میان سنگ‌ها راه می‌اندازد و صدای موسیقی خوش‌آهنگی که می‌نوازد تا با سقوطش سمفونی شنیدنی خود را کامل کند، بی‌بدیل‌ترین نمایش جریان سبز زندگی است. این نمایش باطراوت، اجرای روایت زیبایی آبشارهایی است که در نقاط مختلف زمین، ازجمله ایران پهناور ما، جا خوش کرده‌اند.

ایران، سرزمین آبشارهای نقره‌ای است و در گوشه‌وکنارش، این جاذبه‌ٔ طبیعت به چشم می‌خورد. یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری و جاهای دیدنی ایران، آبشار مارگون نام دارد که در حدود ۵۰ کیلومتری شهر اردکان، در سپیدان فارس واقع شده است تا شکوه جاذبه‌های تاریخی فارس را با طراوت دیدنی‌های طبیعت کامل کند. اگر قصد سفر به شهر اردکان و منطقهٔ خوش‌آب‌وهوای سپیدان را دارید، با ما همسفر شوید و خودتان را برای تماشای نمایش نقره‌ای مارگون، به‌روی صخره‌های سبز و سرسخت آماده کنید.

وقتی که چشمه‌ها آبشار مارگون را پدید می‌آورند

شهرستان سپیدان فارس با وجود آبشار مارگون بدون شک یکی از گنجینه‌های منحصربه‌فرد جهان محسوب می‌شود. چشم هیچ گردشگری از تماشای این پدیده‌ٔ زیبای خلقت سیر نمی‌شود. مارگون یکی از بلندترین و چشم‌نوازترین آبشارهای ایران و جهان است که خود شروع جریان یک رود است و پیش از صخره‌ای که این آبشار در آن متولد می‌شود، جریان رودی وجود ندارد. این ویژگی‌ِ فوق‌العاده است که این آبشار را از نمونه‌های دیگر خود متمایز کرده است.

رونیکس

آغاز سفر آبشار از چشمه تا رود

نمایی از آبشار مارگون

راز پرآبی و جوش‌وخروش و زیبایی این آبشار در دل صخره و دیواره‌ٔ آن نهفته است. چشمه‌های متعددی درون سنگ جا خوش کرده‌اند تا با آب زلال خود یکی از بلندترین آبشارهای چشمه‌ای دنیا را در اردکان فارس پدید آورند. چشمه‌ها از نیمه‌های صخرهٔ خشن آبشار، یکی‌یکی سر بیرون می‌‌آوردند و هر سنگی را که در مسیر خود می‌یابند، سبز می‌کنند و همچون رشته‌‌موهای پریشانی، رنگی نقره‌ای به کمر کوه می‌بخشند. آب این چشمه‌ها سرآغاز جریان آبشار هستند و بعد از سقوط و پیمودن مسیری طولانی، با رود کهر یکی می‌شوند.

زیبایی‌های بی‌بدیل آبشار نقره‌ای سپیدان

آبشار مارگون - عکس از فرزاد افضلی
آبشار مارگون – عکس از فرزاد افضلی

این آبشار نیروی حیات‌بخش منطقه‌ٔ مارگون است و طراوت را به آن هدیه کرده است. به‌واسطه‌ٔ حضور این آبشار در منطقه‌ٔ حفاظت‌شده‌ٔ مارگون، وقت‌گذرانی در طبیعت حوالی آبشار و کنار رود پرجنب‌وجوش این ناحیه، بسیار لذت‌بخش و دوست‌داشتنی خواهد بود. با سفر به استان فارس، در سرزمین کوهستانی این منطقه پیاده‌روی و در زیبایی وصف‌نشدنی طبیعتش احساس رهایی کنید.

رود پایین آبشار مارگون - عکس افشین عزیزی
آبشار مارگون – عکس افشین عزیزی

در حین پیاده‌روی، تماشای قاب درختان و گیاهان سر از خاک بیرون زده را از دست ندهید. اگر در بهار مسافر مارگون شدید، حتما خودتان را به دشت حوالی آبشار برسانید تا رنگارنگی گل‌های بهاری را از نزدیک ببینید تا شما را بیش از پیش شیفته‌ٔ طبیعت زیبای فارس کند.

پیش به‌سوی آبشار چشمه‌ای ایران

آبشار مارگون - از آبشارهای چشمه‌ای ایران

این آبشار مثل هر پدیده‌ٔ طبیعی، در هر فصل زیبایی منحصربه‌فرد خود را دارد. مارگون در بهار صحنهٔ نمایشی از رنگ‌هاست، در گرمای داغ تابستان با آب‌وهوایی خنک و روح‌بخش، خستگی و گرما را از تن مسافران دور می‌کند، در پاییز قدرت آب‌وهوای کوهستانی‌اش را به رخ می‌کشد و در زمستان خود را با یخ آذین‌ می‌بندد. بنابراین برای یک گردش به‌دور از سرمای کوهستانی و لذت از طبیعت بکر، بهار و تابستان فصل مناسبی است تا آبشار مارگون را مقصد خود کنید.

کوله‌بارتان را به سمت شیراز ببندید و پس از گشت‌زنی در شهر شعر و شاعری، به سمت سپیدان و جاده‌ٔ مارگون راه بیفتید. در این جاده، آبشار چشمه‌ای، به انتظار شما نشسته تا از زیبایی‌هایش خاطره‌ای خوش بسازید. این خاطرات شیرین را برای ما بنویسید و تجربه‌تان را با گردشگران شیفته‌ٔ طبیعت تقسیم کنید.


در ادامه بخوانید: جاهای دیدنی اردبیل؛ ۷ جاذبه گردشگری سردترین شهر ایران

فرمول شادی و مثبت‌اندیشی را یاد بگیرید و با افسردگی خداحافظی کنید

۱۰،۰۰۰ تومان


اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید



ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.