آشنایی با دانشگاه پلی تکنیک میلان و شرایط پذیرش آن

1

دانشگاه پلی تکنیک میلان یکی از بهترین مقصدهای تحصیلی در رشته‌های مهندسی در ایتالیاست. به کلیهٔ متقاضیان تحصیل در گرایش‌های فنی و مهندسی توصیه می‌کنیم که در کنار دانشگاه‌های فنی سوئد، آلمان، فرانسه و هلند؛ دانشگاه‌های فنی ایتالیا به‌خصوص پلی تکنیک میلان را در نظر داشته باشند. تحصیل در این دانشگاه رایگان نیست (سالانه ۳۵۰۰ یورو برای رشته‌های انگلیسی‌زبان)، اما به واجدان شرایط بورسیه (ماهانه ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ یورو) تعلق می‌گیرد. دانشگاه پلی تکنیک میلان موردتأیید ادارهٔ کل دانش‌آموختگان وزارت علوم است و دانشجویان این دانشگاه، می‌توانند از بانک مرکزی ماهانه هزار دلار ارز دانشجویی با نرخ نیمایی دریافت کنند.

در این مقاله که راهنمای جامعی برای اخذ پذیرش از دانشگاه پلی تکنیک میلان در سال ۲۰۱۹ است، شما را با رشته‌ها، شیوهٔ پذیرش، مدارک موردنیاز پذیرش، بورسیه‌های تحصیلی، نحوهٔ گرفتن خوابگاه، ارتباط با اساتید دانشگاه و هر آنچه برای دریافت پذیرش و تحصیل در مقطع کارشناسی تا دکترا نیاز دارید، آشنا خواهیم کرد. با ایتالیاگردی ما همراه باشید.

چرا تحصیل در ایتالیا؟

همچون سوئد، اسپانیا، فرانسه، آلمان، هلند، لهستان و نروژ که سالانه هزاران دانشجوی ایرانی را برای تحصیل در قارهٔ سبز، جذب دانشگاه‌های معتبر خود می‌کنند، ایتالیا هم یکی از مقصدهای تحصیلی ایرانیان در اروپاست. تحصیل در ایتالیا، به‌دلیل شرایط فرهنگی، اقتصادی و هنری حاکم بر این کشور توریستی، از دیرباز متقاضیان زیادی داشته است.

رونیکس

البته سهولت دریافت روادید توریستی و دیداری و تحصیلی ایتالیا برای ایرانیان و دایر بودن سفارت آن در تهران را نیز باید از دلایل استقبال ایرانیان از تحصیل در این کشور تاریخی دانست. ایتالیا، یکی از برترین مقصدهای گردشگری جهان است؛ سالانه بیش از بیست‌میلیون گردشگر از سراسر دنیا به رم، میلان و فلورانس می‌روند تا از مقصدهای گردشگری و طبیعت گردی آن استفاده کنند. ونیز ایتالیا مثل پاریس فرانسه، پایتخت عشاق و یکی از دیدنی‌ترین مقصدهای توریستی جهان است.

اگر شما در رشته‌های هنری تحصیل کرده‌اید و دوست دارید نقاشی، طراحی، موسیقی، مجسمه‌سازی، عکاسی، تئاتر و هنرهای دراماتیک را در محفلی تخصصی با رویکردی جهانی در کنار کارگاه‌ها، انجمن‌ها و جشنواره‌های بین‌المللی بیاموزید، دانشگاه‌های هنر ایتالیا، بهترین انتخاب برای شما هستند. بد نیست بدانید که امکان تحصیل به زبان انگلیسی در بسیاری از رشته‌ها در این کشور وجود دارد. اما مشکل اینجاست که مردم و بسیاری از اساتید دانشگاه‌های ایتالیا برخلاف کشورهای اسکاندیناوی، به زبان انگلیسی تسلط ندارند و این موضوع برای کسانی که زبان ایتالیایی نمی‌دانند، در درازمدت مشکل‌آفرین خواهد بود.

نمایی از دانشگاه پلی تکنیک میلان

توصیه به متقاضیان تحصیل به زبان ایتالیایی

اگر قصد دارید به زبان ایتالیایی در پلی تکنیک میلان یا دیگر دانشگاه‌های ایتالیا تحصیل کنید، توصیه می‌کنیم که مقدمات یادگیری زبان ایتالیایی را در مرکز استان خود فراهم کنید تا در ایران با این زبان آشنا شوید. سطح آشنایی شما باید حداقل در سطح آیلتس ۵ از ۹ انگلیسی باشد. یعنی چه؟ یعنی اینکه در چهار مهارت خواندن، نوشتن، گوش کردن و صحبت کردن به زبان ایتالیایی، اصول و مقدمات را فرا بگیرید و بتوانید متون ساده را بخوانید و بنویسید و حداقل هزار کلمهٔ ایتالیایی برای محاوره و برقراری ارتباط بدانید و به دستور زبان مقدماتی این زبان مسلط باشید. زبان ایتالیایی مثل زبان روسی یا چینی نیست که هیچ حسی برای ایرانیان نداشته باشد!

تشابه این زبان با انگلیسی، اسپانیایی و لاتین، سبب یادگیری سریع‌تر آن توسط ایرانیان علاقه‌مند می‌شود. شما می‌توانید از درگاه‌های آموزش مجازی زبان ایتالیایی نیز برای یادگیری هرچه بیشتر، استفاده کنید. استفاده از شبکه‌های اجتماعی ویدیویی ایتالیایی نیز برای تقویت مهارت شنیداری و آشنایی با سبک محاورهٔ امروزی این زبان، توصیه می‌شود. یادگیری زبان ایتالیایی در ایران، این حسن را دارد که شما می‌توانید با هزینهٔ خیلی کم، این زبان را فرا بگیرید. مخصوصا با نوسانات ارزی و افزایش قیمت یورو، یادگیری این زبان در ایران، کاملا مقرون‌به‌صرفه است.

منابع یادگیری زبان ایتالیایی (کتاب، ویدیو و لوح فشرده)، در ایران بسیار ارزان هستند و مدرسین این زبان نیز به‌صورت حضوری و مجازی، با قیمت‌های قابل‌قبول، آمادهٔ تدریس این زبان در سطوح مختلف به متقاضیان تحصیل و کار در ایتالیا هستند. لذا از این فرصت‌ها در داخل کشور استفاده کنید تا مجبور به هدر دادن یوروهای خود جهت یادگیری زبان نباشید. بهتر است که زبان شما در ایتالیا تقویت شود و زمان و پول‌تان بابت کاری که می‌توانید با هزینهٔ کم در ایران انجام دهید، هدر نرود.

سامانه ارز دانشجویی - دانشگاه پلی تکنیک میلان

در کدام دانشگاه‌های ایتالیا تحصیل کنیم؟

خیلی‌ها این سؤال را می‌پرسند که در کدام دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و آموزشگاه‌های این کشور تحصیل کنیم؟ چرا که فرصت‌های تحصیلی در این کشور بسیار است و حق انتخاب فراوان. اما توجه داشته باشید که همهٔ این مراکز که در اینترنت قابل‌جست‌وجو و معرفی هستند، مراکز مطلوبی برای تحصیل آکادمیک نیستند.

لذا توصیه می‌شود، اگر دانشگاه‌های ایتالیا را برای تحصیل در نظر گرفتید، حتما به این موضوع توجه کنید که تنها، مدارک دانش‌آموختگی دانشجویانی موردتأیید است که در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی موردتأیید ادارهٔ کل دانش‌آموختگان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تحصیل کنند.

دانشگاه های ایتالیا - دانشگاه پلی تکنیک میلان

اگر شما از دانشگاه‌هایی که در فهرست این دو وزارت‌خانه قرار دارند، فارغ‌التحصیل شوید، مدارک دانش‌آموختگی شما در ایران ارزشیابی و معادل‌سازی خواهد شد و می‌توانید از فواید مادی و معنوی آن بهره‌مند شوید. مثل چی؟ مثل اینکه اگر در رشتهٔ مهندسی مکانیک، عمران یا برق درس خوانده باشید، به شما این امکان را می‌دهد که به عضویت سازمان نظام مهندسی ساختمان درآیید و رتبه و حق امضا بگیرید، ادامهٔ تحصیل بدهید یا اگر در رشته‌های پزشکی درس خواندید که موردتأیید وزارت بهداشت است، اجازهٔ تأسیس مطب و شرکت در گرایش‌های دستیاری به شما داده شود.

توجه کنید که پرداخت ارز دانشجویی به قیمت سامانهٔ نیما به دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در دانشگاه‌های ایتالیا، تنها در صورتی انجام می‌شود که متقاضی، در دانشگاه‌های موردتأیید وزارت علوم و وزارت بهداشت ایران تحصیل کند.

در غیر این صورت، از دریافت سهمیهٔ ارز دانشجویی نیز بی‌بهره خواهد بود. دانشگاه پلی تکنیک میلان ازجمله دانشگاه‌های موردتأیید وزارت علوم ایران است و دانشجویان کارشناسی‌ ارشد و دکترای این دانشگاه، قادر به دریافت ارز دانشجویی و معادل‌سازی مدرک پس از دانش‌آموختگی هستند. لذا اگر برای ترم تحصیلی پیش رو در این دانشگاه پذیرفته شدید، می‌توانید با مراجعه به سامانهٔ ارز دانشجویی وزارت علوم، نسبت به ثبت درخواست معرفی‌نامهٔ وزارت علوم به بانک‌های عامل جهت دریافت ارز، اقدام کنید.

دربارهٔ دانشگاه پلی تکنیک میلان

دربارهٔ دانشگاه پلی تکنیک میلان

شهر میلان ایتالیا، پایتخت اقتصاد و صنعت این کشور است. ایتالیا یکی از چند قدرت اقتصادی اروپاست که پس از آلمان و فرانسه، نقش زیادی در رونق اقتصادی اتحادیهٔ اروپا دارد. گرچه در دههٔ اخیر، تغییر مداوم دولت و سیاست‌های ریاضتی، سبب کاهش قدرت خرید مردم و افزایش بیکاری ایتالیایی‌ها شد، اما صنعتی عالی با گرایش‌های مختلف دارد. پس جای تعجب ندارد که دانشگاه پلی تکنیک میلان در قلب صنعت ایتالیایی‌ها، درخشش خوبی داشته باشد.

دانشگاه پلی تکنیک ایتالیا در سال ۱۸۶۰ میلادی تأسیس شده است و مثل دانشگاه‌های بولونیا یا اوپسالا، قدمت صدهاساله ندارد. این دانشگاه قریب به چهل‌هزار دانشجو دارد که درصدی از آنها را دانشجویان بین‌المللی از ده‌ها ملیت جهان، ازجمله ایران، تشکیل می‌دهند. پلی تکنیک بزرگ‌ترین دانشگاه فنی ایتالیاست و می‌توان آن را KTH ایتالیایی‌ها دانست.

این دانشگاه یکی از مقصدهای تحصیلی ارزان و باکیفیت برای تحصیل در رشته‌های مهندسی در اروپاست و برخی از دانش‌آموختگان آن برای ادامهٔ تحصیل به دانشگاه‌های آلمان، فرانسه و سوییس می‌روند. این دانشگاه در سال‌های اخیر در فهرست ۱۰۰ دانشگاه برتر اروپا قرار گرفته است، لذا تحصیل در آن توصیه می‌شود. آنجلو سالمویراقی اولین فارغ‌التحصیل این دانشگاه بود که موفق شد در سال ۱۸۷۰، در رشتهٔ مهندسی صنایع دانش‌آموخته شود.

این دانشگاه دارای دوازده دپارتمان است و در برخی از رشته‌ها مثل معماری، مکانیک و برق رتبهٔ جهانی دارد. تحصیل در بسیاری از رشته‌ها در مقطع کارشناسی این دانشگاه به زبان ایتالیایی است و تسلط به این زبان از شرایط اصلی پذیرش در آن است. مگر اینکه در شرایط پذیرش رشتهٔ مربوطه قید شده باشد که پیش از تحصیل، کلاس‌هایی برای تقویت زبان در دسترس دانشجو قرار خواهد گرفت. اما در مقاطع ارشد و دکترا، رشته‌های زیادی به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند. دوره‌های دکترای دانشگاه پلی تکنیک میلان تحقیق محور (research based) هستند که گذارندن آنها بین سه تا پنج سال به طول می‌انجامد.

مزایای تحصیل در دانشگاه پلی تکنیک میلان

مزایای تحصیل در دانشگاه پلی تکنیک میلان

  • تحصیل در یکی از بهترین مقصدهای تحصیلی رشته‌های فنی در اروپا
  • تحصیل در یکی از بهترین مراکز آموزش معماری در ایتالیا
  • تحصیل در یکی از بهترین مراکز آکادمیک ایتالیا با گرایش صنعتی و تولیدی
  • فرصت کارآموزی در شرکت‌ها و کارخانجات طرف قرارداد با دانشگاه پلی تکنیک میلان
  • فرصت دریافت بورسیه برای دانشجویان واجد شرایط (qualified students)
  • امکان دریافت بورسیه تحصیلی DSU که به متقاضیان بین‌المللی اهدا می‌شود.
  • امکان تحصیل ارزان در اروپا به‌منظور کسب ویزای تحصیلی و اشتغال حین تحصیل.
  • امکان دریافت آسان ویزای شنگن ایتالیا برای سفر به ۲۶ کشور اروپا
  • امکان شرکت در کلاس‌های ارزان یا بعضا رایگان آموزش زبان ایتالیایی

زمان ثبت‌نام دانشگاه پلی تکنیک میلان

زمان ثبت‌نام دانشگاه پلی تکنیک میلان

دانشگاه پلی تکنیک میلان درطول سال، در چند مرحله نسبت به پذیرش دانشجو اقدام می‌کند. البته دانشجویان دکترا و پسادکترا باید توجه کنند که بورسیه‌ها، موقعیت‌های اعلامی دانشکده‌های این دانشگاه و همچنین بودجهٔ اساتید برای جذب دانشجوی جدید، به‌گونه‌ای است که درطول سال، فرصت‌های متنوعی را در اختیار آنها قرار می‌دهد و نباید خودشان را مقید به تاریخ یا ضرب‌الاجل خاصی برای ارسال درخواست کنند.

شروع ثبت‌نام دورهٔ دوم دانشگاه پلی تکنیک، معمولا از اوایل خرداد تا اواسط مرداد همان سال ادامه پیدا می‌کند. مدارک شما باید پس از ترجمهٔ رسمی براساس فرمتی که دانشگاه‌ اعلام کرده و در سایت دانشگاه ارائه شده است، آپلود شود.

مدرک زبان انگلیسی و ایتالیایی موردنیاز دانشگاه پلی تکنیک میلان

مدرک زبان مورد نیاز دانشگاه پلی تکنیک میلان

توجه کنید که برای پذیرش دانشگاه، باید مدرک زبان داشته باشید. مدارک زبان برای تحصیل در دانشگاه پلی تکنیک تنها به‌صورت زیر و با نمرات اعلامی قابل‌قبول است.

  • (TOEFL: CBT -۲۱۰ / IBT – ۷۸ / PBT- ۵۴۷ (Our TOEFL code is ۹۷۹۵
  • TOEIC (only listening and reading) – ۷۲۰
  • IELTS (Academic) – ۶
  • CAMBRIDGE: Proficiency – C / Advanced – C / First – B TRINITY COLLEGE: ISE II

اگر شما یکی از مقاطع تحصیلی خود را (مثل کارشناسی یا ارشد) در دانشگاه‌های انگلیسی‌‌زبان جهان و به زبان انگلیسی گذرانده باشید، با دریافت نامه از دانشگاه مربوطه، از ارائهٔ مدارک زبان معاف خواهید شد و اصطلاحا «ENGLISH LANGUAGE PROFICIENCY WAIVER» دریافت خواهید کرد. باید در معرفی‌نامهٔ شما قید شود که زبان آموزش (MEDIUM OF INSTRUCTION) انگلیسی بوده است و شما به زبان انگلیسی تسلط دارید.

باید در نامهٔ شما حتما این جمله قید شود:

THE UNIVERSITY ATTESTING THAT YOUR PROGRAM WAS ENTIRELY TAUGHT IN ENGLISH LANGUAGE.

اگر متقاضی تحصیل در رشته‌های ایتالیایی‌زبان هستید، داشتن مدرک B۱ الزامی است. مدارک زبان شما باید توسط صادرکننده به دانشگاه ارسال شوند. برای این کار که از طریق ETS.ORG یا IELTS.ORG انجام می‌شود، باید بین ۲۰ تا ۳۰ دلار هزینه کنید.

شرایط و رشته‌های تحصیلی دانشگاه پلی تکنیک میلان در مقاطع مختلف

رشته‌های کارشناسی ارشد دانشگاه پلی تکنیک میلان

رشته‌های ارشد دانشگاه POLYTECHNIC میلان، طیف گسترده‌ای را شامل می‌شوند که پاسخگوی نیازهای دانشجویان علاقه‌مند به تحصیل در رشته‌های فنی هستند. شماری از رشته‌های اصلی به‌ شرح زیر هستند:

  • کارشناسی‌ ارشد مهندسی معماری
  • کارشناسی‌ ارشد معماری (دانشکدهٔ میلانو لئوناردو)
  • کارشناسی‌ ارشد معماری (دانشکدهٔ مانتوا)
  • کارشناسی‌ ارشد معماری (دانشکدهٔ پیاسنزا)
  • کارشناسی‌ ارشد مهندسی کنترل و اتوماسیون
  • کارشناسی‌ ارشد طراحی و مهندسی شهری
  • کارشناسی‌ ارشد طراحی سیستم‌های تولید
  • کارشناسی‌ ارشد مهندسی مدیریت (دانشکدهٔ کومو)
  • کارشناسی‌ ارشد مهندسی عمران برای کاهش ریسک
  • کارشناسی‌ ارشد مهندسی سیستم‌های الکترونیک
  • کارشناسی‌ ارشد مهندسی انرژی برای محیط زیست پایدار
  • کارشناسی‌ ارشد مهندسی سیستم‌های کامپیوتری (دانشکدهٔ لئوناردو)
  • کارشناسی‌ ارشد مهندسی سیستم‌های کامپیوتری (دانشکدهٔ کومو)
  • کارشناسی‌ ارشد مهندسی فضا
  • کارشناسی‌ ارشد مهندسی اینترنت
  • کارشناسی‌ ارشد مهندسی برق
  • کارشناسی‌ ارشد مهندسی محیط زیست و سیستم اطلاعات جغرافیایی
  • کارشناسی‌ ارشد مهندسی مکانیک (دانشکدهٔ لکو)
  • کارشناسی‌ ارشد مهندسی مواد و نانوتکنولوژی

شرایط تحصیل دانشجویان کارشناسی‌ ارشد در دانشگاه پلی تکنیک میلان

دانشجویان ایرانی متقاضی تحصیل در کلیهٔ گرایش‌های مقطع کارشناسی‌ ارشد، باید شرایط زیر را برای دریافت پذیرش داشته باشند:

  • اسکن ترجمهٔ رسمی کلیهٔ مدارک تحصیلی شامل دبیرستان، کارشناسی یا ارشد.
  • خلاصه‌ای از قابلیت‌های آکادمیک و تجربه‌های کاری در قالب CV
  • اسکن گذرنامه‌ای که حداقل یک سال اعتبار داشته باشد.
  • هر مدرکی که دانشکدهٔ موردنظر از شما درخواست می‌کند.
  • ترجمهٔ رسمی مدارک تحصیلی باید به تأیید سفارت ایتالیا در تهران برسد. تأییدیه (DECLARATION OF VALUE OF UNIVERSITY DEGREE‌) نیز باید ضمیمهٔ ترجمه‌ها شود.

شهریهٔ رشته‌های کارشناسی‌ ارشد دانشگاه پلی تکنیک میلان

شهریهٔ رشته‌های کارشناسی ارشد میلان باید در دو قسط پرداخت شود. قسط اول به‌ محض ثبت‌نام (ENROLLMENT)‌ و قسط بعدی نیز در آغاز ترم یعنی در ماه مه پرداخت خواهد شد. همهٔ شهریه باید در قالب دو قسط پرداخت شود و تقسیط بیشتری ندارد. اگر پذیرش شما تأیید شد، باید برای تأییدیهٔ پذیرش و صدور نامهٔ پذیرش، با کارت بانکی ۱۶۰ یورو پرداخت کنید. توجه کنید که اگر منصرف شوید، این مبلغ عودت نخواهد شد و از شهریهٔ تحصیلی شما نیز کسر می‌شود.

شهریهٔ تحصیل در رشته‌های کارشناسی‌ ارشد دانشگاه پلی تکنیک میلان، ۳۸۹۸ یورو در سال است. قسط اول ۸۹۵ یورو و قسط بعدی نیز ۳۰۰۳ یورو است. این شهریه برای دانشجویانی که رکورد تحصیلی عالی دارند، قابل‌بخشش (WAIVE) است. جزئیات را در بخش بورسیه مشاهده کنید. هزینه‌های اعلامی تنها پس از دریافت پذیرش قابل‌پرداخت هستند و قبل از آن نیازی به پرداخت هیچ هزینه‌ای نیست.

دانشجویان باید به سایت www.polimi.it مراجعه و حساب کاربری درست کنند؛ پس از آپلود کردن مدارک خود می‌توانید از طریق همین حساب کاربری، از وضعیت قبولی یا عدم قبولی خود مطلع شوید. جزئیات دوره‌ها و ساختار برنامه‌ها در سال ۲۰۱۹ را مشاهده کنید.

رشته‌های مقطع دکترای دانشگاه پلی تکنیک میلان

توجه داشته باشید که دورهٔ دکترا در این دانشگاه، حداقل س ساله است و تا ۶ سال امکان تداوم تحصیل دارد. لذا تحصیل در مقطع دکترای دانشگاه پلی تکنیک میلان، هیچ حقی برای استخدام و اخذ اقامت دائم این کشور به شما نمی‌دهد. مهلت اقدام برای مقطع دکترا نیز از آوریل تا مه است و مهلت مشخصی برای ارائهٔ مدرک زبان دارید.

  • دکترای معماری، محیط زیست و ساخت‌وساز مهندسی
  • دکترای معماری، طراحی شهری و داخلی
  • دکترای مهندسی هوا و فضا
  • دکترای مهندسی زیستی
  • دکترای طراحی
  • دکترای مهندسی برق
  • دکترای تکنولوژی و علوم هسته‌ای و انرژی
  • دکترای مهندسی زیرساختی و محیط زیست
  • دکترای مهندسی شیمی و شیمی صنعتی
  • دکترای تکنولوژی اطلاعات
  • دکترای مهندسی صنعتی، مدیریت و اقتصاد
  • دکترای مهندسی مواد
  • دکترای مدل‌ها و متدهای ریاضی در مهندسی
  • دکترای مهندسی مکانیک
  • دکترای فیزیک
  • دکترای نگهداری از میراث باستانی
  • دکترای مهندسی ژئوتکنیک لرزه‌ای و سازه
  • دکترای طراحی و مهندسی شهری

برای آشنایی با رشته‌های دکترای دانشگاه پلی‌تکنیک میلان به سایت www.dottorato.polimi.it مراجعه کنید. این قسمت دارای بخش‌هایی مثل معرفی رشته‌ها، شیوهٔ ارسال درخواست برای رشته‌های دکترا و همچنین نحوهٔ ثبت‌نام و معرفی مسئول هماهنگی و اطلاعات هر رشته است که مقاضیان تحصیل دکترا در دانشگاه میلان باید آن را به‌دقت مطالعه کنند.
۱۸ برنامهٔ دکترا در دانشگاه پلی‌تکنیک میلان ارائه شده است که هر کدام ۳ سال به طول می‌انجامند و همگی به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند. در سال ۲۰۱۷ بیش از هزار تن از دانشجویان این دانشگاه در مقطع دکترا تحصیل می‌کردند. ۳۰ درصد دانشجویان بین‌المللی این دانشگاه در مقطع دکترا تحصیل می‌کنند که از ۶۰ کشور جهان ازجمله ایران هستند. اگر با سؤالی درمورد تحصیل در مقطع دکترای این دانشگاه، روبه‌رو شدید، آن را به نشانی dottorato.ricerca@polimi.it ارسال کنید.

رشته های دکترای دانشگاه پلی تکنیک میلان
فهرست بالا، رشته‌های فعال مقطع دکترای دانشگاه پلی‌تکنیک میلان را معرفی می‌کند.

در تصویر بالا با شماری از رشته‌های مقطع دکترای دانشگاه پلی‌تکنیک میلان آشنا می‌شویم. رشته‌هایی مثل، هوافضا (AEROSPACE ENGINEERING)، معماری و طراحی داخلی (ARCHITECTURE, URBAN & INTERIOR DESIGN)، مهندسی زیستی (BIO ENGINEERING)، آنالیز اطلاعات (DATA ANALYSIS)، مهندسی الکترونیک (ELECTRICAL ENGINEERING)، انرژی و مهندسی هسته‌ای (NUCLEAR SCIENCE)، مهندسی زیرساخت و محیط زیست (ENVIRONMENTAL AND INFRASTRUCTURAL ENGINEERING)، فناوری اطلاعات (ICT) و غیره.
صفحهٔ مربوط به رشتهٔ مهندسی ساخت در مقطع دکترا را بررسی می‌کنیم.

رشته مهندسی ساخت دانشگاه پلی تکنیک میلانهمان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، نام انگلیسی و ایتالیایی رشتهٔ مهندسی ساخت و شهرسازی درج شده است. جزئیات سایت اختصاصی دپارتمان ارائه‌کنندهٔ این رشته نیز ذکر شده است که در قسمت www.abc.polimi.it در دسترس خواهد بود. صفحات مربوط به معرفی رشته‌های دکترا در این دانشگاه، دارای بخش هایی چون: معرفی رئیس دپارتمان، معاونین، صفحات مربوط به هر دوره و اطلاعات تکمیلی اساتید است. یکی از امکانات خوبی که در قسمت معرفی رشته‌های دکترای دانشگاه پلی‌تکنیک میلان به چشم می‌خورد، قسمت معرفی آرشیو تزهاست که راهنمای خوبی برای دانشجویان جدیدالورود به‌منظور آشنایی با اولویت‌های تحقیقاتی دانشگاه پلی‌تکنیک میلان و همچنین اساتید مشغول در حوزه‌های مختلف است.

بخش DURING YOUR PHD سایت دانشگاه پلی‌تکنیک میلان
شما می‌توانید در بخش DURING YOUR PHD سایت دانشگاه پلی‌تکنیک میلان، با شیوه و استاندارد تألیف پایان‌نامهٔ دکترا و شرکت در آزمون جامع و همچنین دوره‌‌های مقطع دکترا و دانلود فرم‌های مربوطه آشنا شوید.

اگر می‌خواهید دربارهٔ روش تحصیل و نحوهٔ برگزاری آزمون‌ها و ارزشیابی دوره‌ای دانشجویان دکترای دانشگاه پلی‌تکنیک میلان، اطلاعات خوبی به دست آورید، توصیه می‌کنیم که به بخش DURING YOUR PHD مراجعه کنید و از ۱۴ زیرمجموعهٔ آن (که در تصویر بالا با فلش زرد مشخص شده‌اند) استفاده کنید. شما با قوانین و ضوابط پذیرش، نحوهٔ طی کردن دورهٔ دکترا و تعامل با اساتید و همچنین تهیهٔ برنامهٔ تحصیل (STUDY PLAN) آشنا می‌شوید و نحوهٔ نگارش تز، دفاع، برگزاری امتحان جامع و دوره‌های موردنیاز و همچنین نحوهٔ نمره‌‌دهی را خواهید آموخت.
یکی از خوبی‌های تحصیل در رشته‌های دکترای دانشگاه میلان این است که می‌توانید دورهٔ دکترای خود را ضمن کار در شرکت یا پروژه‌ای صنعتی و خدماتی در ایتالیا بگذرانید. به این دوره‌ها، دورهٔ دکترای اجرایی گفته می‌شود که اطلاعات تکمیلی آن در بخش EXECUTIVE PHD در دسترس است. نحوهٔ قرارداد شما با دانشگاه و شرکت‌ها برای دوره‌های دکترای صنعتی که INDUSTRIAL PHD‌ مشاهده کنید.
پس از اینکه تحصیل شما در مقطع دکترا تمام شد، فرصت‌های استخدامی در دانشگاه و شرکت‌های ایتالیایی در اختیار شما قرار خواهد گرفت. برای آشنایی با خدماتی که دانشگاه در اختیار فارغ‌التحصیلان دکترا قرار می‌دهد، به لینک Career Service بروید. فرصت‌های شغلی دانش‌­آموخته‌های دکترا در بخش Job opportunities در دسترس است و اتحادیهٔ فارغ‌التحصیلان مقطع دکترای دانشگاه پلی‌تکنیک میلان نیز در بخش Alumni Association، خدمات خوبی را به شما ارائه می‌دهد. آمار استخدامی دانش‌آموختگان دانشگاه پلی‌تکنیک میلان را در Employment Statistics مشاهده کنید.
برنامه‌های بین‌المللی دورهٔ دکترای دانشگاه پلی‌تکنیک میلان را در لینک‌های اصلی انگلیسی‌زبان زیر مشاهده کنید:

شهریهٔ دانشجویان دکترای دانشگاه پلی‌تکنیک میلان

کلیهٔ دانشجویان دکترایی که در سال ۲۰۱۹ موفق به دریافت بورسیه نشده‌اند، باید مبلغ ۱۷۲ یورو در سال پرداخت کنند که شامل هزینه‌های دانشجویی و بیمه است.

بورسیه‌های تحصیلی دانشگاه پلی تکنیک میلان

همان‌طور که قبلا گفتیم، دانشگاه پلی تکنیک مثل دانشگاه میلان و دانشگاه رم، به دانشجویان مستعدی که رزومهٔ خوبی داشته باشند و نظر اساتید دانشکدهٔ مزبور را جلب کنند، کمک‌هزینه (FINANCIAL AIDS) یا اسکولارشیپ (SCHOLARSHIP) اعطا می‌کند. مبلغ این کمک‌هزینه که به‌صورت ماهانه یا سالانه پرداخت می‌شود، هر سال تغییر می‌کند. بسیاری از بورسیه‌های تحصیلی به دانشجویان ارشد و دکترایی تعلق می‌گیرد که برای ترم پاییز اقدام می‌کنند. اگر پذیرش شما برای ترم بهمن باشد، هر بورسیه‌ای از پاییز باقی مانده باشد به شما تعلق می‌گیرد. لذا شانس دریافت بورسیه کاهش می‌یابد.

دانشگاه پلی تکنیک میلان، ۳ نوع بورسیه دارد که طلایی، نقره‌ای و پلاتینی نام دارند. معمولا سی روز پس از ارسال درخواست، اسامی دانشجویانی که بورسیه تحصیلی به آنها تعلق گرفته است اعلام می‌شود. ارزش بورسیه تحصیلی پلاتینی، سالانه ده‌هزار یورو است و شهریهٔ دانشگاه را نیز شامل می‌شود و بخشی از هزینه‌ٔ خوابگاه را پوشش می‌دهد. به نظر می‌رسد که ماهی ۸۰۰ یورو برای زندگی دانشجویی در این شهر بزرگ و شلوغ، کافی باشد.

بورسیه تحصیلی طلایی، نصف بورسیه تحصیلی پلاتینی و پنج‌هزار یورو است. احتمال دارد که نرخ این بورسیه تحصیلی برای سال ۲۰۱۹ و پس از آن تغییر کند. این مبلغ نیز برای پوشش حداقل نیازهای دانشجویی کافی است. بورسیه تحصیلی نقره‌ای، کلیهٔ هزینه‌های مربوط به شهریهٔ دانشگاه را پوشش می‌دهد. بورسیه تحصیلی دیگری هم که در ابتدای مطلب به آن اشاره کردیم، اس دی یو نام دارد که به دانشجویان کشورهای درحال توسعه‌ای که توسط سازمان CAFF ‌شده‌اند، تعلق می‌گیرد.

مبلغ بورسیه در دورهٔ دکترا که توسط CAFF پرداخت می‌شود، معمولا رقمی پایین‌تر از مبلغی است که سالانه به دانشجویان دکترا داده می‌شود و معمولا ماهانه ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ یورو است. اگر شما موفق به دریافت بورسیهٔ مقطع دکترا نشوید، باید سالانه ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ یورو شهریه پرداخت کنید.

موارد مؤثر در اخذ بورسیهٔ ارشد و دکترای دانشگاه پلی تکنیک میلان

در کسب بورسیه از این دانشگاه و هر دانشگاه دیگری در دنیا، موارد زیر را که مبتنی‌بر تجارب دانشجویان دریافت‌کنندهٔ بورسیه تحصیلی هستند، در نظر داشته باشید:

  • معدل، یکی از چند پارامتر در دریافت بورسیه است و شرط کافی نیست.
  • رزومه، یکی از چند پارامتر در دریافت بورسیه است و شرط لازم نیست.
  • متقاضیانی که مقاله داشته باشند (چه در کنفرانس و چه ISI)، رویکرد مثبتی برای دریافت بورسیه تحصیلی دارند.
  • نمرات سه سال اول دورهٔ لیسانس برای اخذ بورسیه تحصیلی ارشد موردنظر است.
  • خلاصهٔ پایان‌نامهٔ مقطع ارشدتان را همیشه به زبان ایتالیایی/انگلیسی ضمیمهٔ مدارک کنید.
  • اگر اختراع داشتید، گواهی سند اختراع را ترجمهٔ رسمی کنید.
  • حتما ۲ توصیه‌نامهٔ تحصیلی (LETTER OF RECOMMENDATION) ارائه کنید.
  • متقاضی باید انگیزش‌نامه (STATEMENT OF PURPOSE) ارائه دهد.
  • رزومهٔ آکادمیک (CV) شما باید استاندارد نوشته شود. اصول رزومه‌نویسی علمی را یاد بگیرید.
  • کلیهٔ مدارک باید ترجمهٔ رسمی شوند.
  • بهتر است که مدارک خود را به زبان ایتالیایی ترجمهٔ رسمی کنید تا انگلیسی!
  • سوابق تجربی در رشتهٔ مهندسی، در اخذ بورسیهٔ ارشد و دکترای دانشگاه پلی تکنیک میلان بسیار مؤثر است.
  • اگر شما در مقطع کارشناسی مهندسی مکانیک تحصیل کرده‌اید و متقاضی بورسیهٔ مهندسی صنایع هستید، شانس شما از متقاضیانی که مدرک کارشناسی صنایع دارند، کمتر خواهد بود. مگر اینکه، توانایی خود را اثبات کنید.

موارد تأثیرگذار در ارزیابی متقاضیان بورسیهٔ دانشگاه پلی تکنیک میلان

‌کیفیت پروژهٔ تحقیقی، دلایل انتخاب رشتهٔ موردنظر و کیفیت رزومه در انتخاب دانشجویان بسیار مؤثر است. مسئولین پذیرش برای انتخاب متقاضیان نمره‌‌بندی خاصی دارند که از ۱۰۰ نمره محاسبه می‌شود. رزومه و کیفیت آن حداکثر ۵۰ امتیاز و دلایل انتخاب (SOP) و همچنین علت علاقه به رشته (مبتنی‌‌بر مستندات و استدلال) ۱۵ امتیاز دارد. اگر پروژهٔ تحقیقاتی و حوزه‌های تحقیقاتی موردعلاقهٔ شما (FAVORITE RESEARCH AREA) موردنظر دانشگاه باشد، ۳۵ امتیاز کسب خواهید کرد.

کسب ۶۰ امتیاز از صد امتیاز، سبب افزایش شانس شما برای دریافت بورسیه تحصیلی خواهد شد. معمولا از کاندیداهای بورسیه (SHORT LIST)، مصاحبهٔ تلفنی به عمل می‌آید. لذا خود را آماده کنید.

آشنایی با سایت دانشگاه پلی‌تکنیک میلان

بخش انگلیسی سایت دانشگاه پلی تکنیک میلان

بخش انگلیسی سایت دانشگاه پلی‌تکنیک میلان که از دانشگاه میلان متفاوت است، در این نشانی قرار دارد. با کلیک روی گزینهٔ MENU که در عکس زیر مشاهده می‌کنید، صفحه‌ای برای شما باز می‌شود که در آن، اطلاعات مربوط به رشته‌ها، دانشکده‌ها، دپارتمان‌ها، حوزه‌های تحقیقاتی، شیوهٔ پذیرش، خدمات و فرصت‌هایی که در اختیار دانشجویان بین‌المللی قرار دارد، ارائه شده است.

درواقع چهار بخش زیر، قسمت‌هایی هستند که حتما باید به آنها رجوع کنید:

  • بخش THE POLITECHNICO که به معرفی دانشگاه پلی‌تکنیک میلان و امکانات آن اختصاص دارد.
  • بخش PROGRAMS که به معرفی رشته‌ها و مقاطع تحصیلی دانشگاه اشاره دارد.
  • بخش SCIENTIFIC RESEARCH که به معرفی فرصت‌های تحقیقاتی و علمی دانشگاه می‌پردازد.
  • بخش THIRD ADMISSION شما را با تمام اطلاعاتی که برای پذیرش نیاز دارید، آشنا خواهد کرد.
  • بخش SERVICES & OPPORTUNITIES خدمات دانشگاه و ظرفیت‌های فرصت‌آفرین را معرفی می‌کند.
  • بخش CAMPUS‌ به معرفی خوابگاه‌های دانشگاه، خدمات و قیمت آن اشاره دارد.
  • بخش DEPARTMENTS به معرفی کلیهٔ دپارتمان‌های دانشگاه میلان می‌پردازد.
  • بخش SCHOOLS شما را با مدارس فنی و مهندسی این دانشگاه آشنا خواهد کرد.

توجه کنید که در این دانشگاه مدرک BACHELOR OF SCIENCE که معادل کارشناسی است، LAUREA نام دارد و مدرک MASTER OF SCIENCE که معادل کارشناسی ارشد است، در زبان ایتالیایی LAUREA MAGISTERALE نام دارد. بیش از ۳۳‌هزار دانشجوی این دانشگاه را در صفحهٔ اینستاگرام دانشگاه پلی‌تکنیک میلان مشاهده کنید و با آنها در تعامل باشید.

همان‌طور که در عکس زیر مشاهده می‌کنید، یکی از بخش‌های مهم سایت دانشگاه پلی‌تکنیک میلان، بخشی است که به معرفی ظرفیت‌های دانشگاه برای دانشجویان فعلی و آینده می‌پردازد. شما به‌عنوان متقاضی تحصیل دراین دانشگاه، حتما به این قسمت که در قسمت INFO FOR ارائه شده است، مراجعه کنید و اطلاعات خوبی به دست آورید.

INFO FOR - دانشگاه پلی تکنیک میلان
بخشINFO FOR به معرفی دانشجویان فعلی، دانش‌آموختگان و اطلاعاتی که برای ارتباط با اساتید دانشکده‌ها نیاز دارید می‌پردازد.

بخش‌های مهمی در این قسمت سایت از دانشگاه پلی‌تکنیک ارائه شده‌اند که عبارتند از:

  • بخش PROSPECTIVE INTERNATIONAL STUDENTS که اطلاعات موردنیاز دانشجویان جدید را ارائه کرده است.
  • بخش CURRENT STUDENTS در همهٔ سایت‌های دانشگاهی دیده می‌شود. تمام اطلاعات موردنیاز دانشجویان فعلی دانشگاه (و البته علاقه‌مندان به تحصیل در این دانشگاه) در این بخش در دسترس است. مثل ساعت کار کتابخانه و برنامهٔ کلاسی و غیره.
  • بخش EXCHANGE STUDENTS قسمتی است که به ارائهٔ اطلاعات دربارهٔ دانشجوی تبادلی می‌پردازد. توجه کنید که شما می‌توانید یک ترم تحصیلی را در یکی از دانشگاه‌های طرف قرارداد با دانشگاه میلان تحصیل کنید. این کار رایگان است.
  • بخش ALUMNI قسمتی است که همیشه باید در سایت‌های دانشگاهی بررسی کنید. این بخش شما را با دانش‌آموختگان دانشگاه آشنا می‌کند که فرصت خوبی برای آشنایی با دانشگاه و فرصت‌های بورسیه است.
  • بخش FACULTY AND STAFF قسمتی است که در کلیهٔ سایت‌های دانشگاهی دیده می‌شود. همه باید به این قسمت بروند. چرا؟ چون شما را با اساتید دانشکده‌ها و همچنین روزمهٔ آنها آشنا می‌کند. برای چه خوب است؟ برای اینکه وقتی می‌خواهید انگیزه‌نامه (SOP) بنویسید یا برای بورسیه تحصیلی درخواست دهید، بدانید که کدام استاد در کدام دانشکده، روی کدام موضوع تحقیقاتی موردعلاقهٔ شما کار می‌کند.
  • بخش COMPANIES که شما را با مراکز صنعتی و خدماتی طرف قرارداد با دانشکده‌های دانشگاه پلی‌تکنیک میلان آشنا می‌کند، بخشی است که به شما امکان می‌دهد تا با فرصت‌های کارآموزی آشنا شوید.
  • بخش PRESS هم اخبار دانشگاه را در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد.

آشنایی با بخش دانشجویان آینده

سایت های دانشگاهی ایتالیا - دانشگاه پلی تکنیک ایتالیا
بخش Prospective International Students تقریبا در کلیهٔ سایت‌های دانشگاهی ایتالیا وجود دارد و راهنمای خوبی برای متقاضیان بین‌المللی تحصیل در این کشور است.

قسمتی که تحت عنوان دانشجویان آینده و بین‌المللی دانشگاه پلی‌تکنیک میلان ارائه شده است، در آدرس www.polinternational.polimi.it در دسترس است. اگر می‌خواهید بی‌نیاز از مؤسسات مجاز و غیرمجاز اعزام دانشجو باشید و در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید، توصیه می‌شود که حتما به این قسمت مراجعه کنید و صفر تا صد ارسال درخواست را بشناسید.

در این قسمت، شاهد ۵ بخش اصلی هستیم:

  • بخش OVERVIEW شما را با اطلاعات مختصر و خوبی دربارهٔ دانشجویان بین‌المللی دانشگاه و فرصت‌ها و خدماتی که در اختیارشان قرار دارد آشنا می‌کند.
  • بخش EDUCATIONAL OFFER قسمتی است که فرصت‌های تحصیلی دانشگاه‌ها، سیستم نمره‌دهی، برگزاری کلاس و قواعد آموزشی دانشگاه را به دانشجویان بین‌المللی معرفی می‌کند.
  • بخش HOW TO APPLY که باید آن را مهم‌ترین قسمت سایت دانشگاه دانست، نیازمندی‌های پذیرش و شیوهٔ ارسال درخواست را معرفی می‌کند.
  • بخش EXCHANGE‌ نیز به معرفی اطلاعاتی می‌پردازد که شما برای دانشجوی تبادلی شدن به آن نیاز دارید. گفتیم که صدها دانشگاه با این دانشگاه طرف قرارداد هستند و شما می‌توانید یک ترم تحصیلی را در خارج از دانشگاه بگذرانید.
  • بخش LIFE‌ هم به معرفی شیوهٔ زندگی دانشجویان در دانشگاه می‌پردازد. برای بررسی بیشتر بخش HOW TO APPLY را ببینید.

در قسمت شیوهٔ درخواست (HOW TO APPLY)، به معرفی رشته‌های کارشناسی تا دکترا پرداخته شده است و مدارک موردنیاز برای ارسال درخواست، معرفی شده‌اند. برای درخواست تحصیل در رشته‌های کارشناسی تا دکترای این دانشگاه، بسیار اهمیت دارد که بدانیم، فرآیندها یکسان نیستند و همان‌طور که در عکس بالا هم ذکر شده است، DIFFERENT PROCEDURES (فرآیندهای متفاوت) وجود دارد.

شما می‌توانید به‌جای تحصیل در رشته‌های کارشناسی، کارشناسی‌ ارشد و دکترای دانشگاه، در دوره‌های کوتاه و میان‌مدت نیز ثبت‌نام کنید. اما اعطای ویزای تحصیلی توسط کنسول سفارت ایتالیا در تهران، در هاله‌ای از ابهام قرار خواهد گرفت.

دانشگاه پلی تکنیک میلان
فهرست شماری از رشته‌های مهندسی مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه پلی‌تکنیک میلان

به تصویر بالا که عکسی از بخش معرفی رشته‌های کارشناسی ارشد دانشگاه میلان است، توجه کنید. اسم رشته‌ها ذکر شده است. رشته‌هایی چون معماری در گرایش‌های مختلف، مهندسی بیومدیکال، مهندسی عمران (BUILDING ENGINEERING)، مهندسی شیمی (CHEMICAL ENGINEERING)، طراحی ارتباطات (COMMUNICATION DESIGN) و علوم رایانه (COMMUTER SCIENCE & ENGINEERING)‌ و غیره.

با کلیک روی هر رشته، اطلاعات مربوط به همان رشته به نمایش در خواهد آمد. توجه کنید که برخی از رشته‌ها که با پرچم ایتالیا نشانه‌گذاری شده‌اند، به زبان ایتالیایی هم ارائه می‌شوند. لذا همان‌طور که توجه می‌کنید، این دانشگاه حداقل در مقطع کارشناسی‌ ارشد، رشته‌های بسیاری به زبان انگلیسی دارد.

۴۰ نکته برای موفقیت در پذیرش دانشگاه پلی‌تکنیک میلان

  • همهٔ بخش‌های این مقاله را به‌دقت مطالعه کنید.
  • انگیزه‌نامه (STATEMENT OF PURPOSE یا MOTIVATIONAL LETTER)، باید نهایتا ۲ صفحه و مشخص‌کنندهٔ چرایی تحصیل شما در دانشگاه و رشتهٔ مزبور و آینده‌ای باشد که پس از دانش‌آموختگی برای خود متصور هستید.
  • توصیه‌نامهٔ شما نهایت ۲ مورد و توسط اساتید شما در مقطع تحصیلی قبلی صادر شده و به زبان انگلیسی باشد. الزامی به ارسال توسط استاد نیست.
  • مدرک زبان شما باید توسط صادرکنندهٔ کارنامه به دانشگاه ارسال شود. اگر ضمیمهٔ مدارک خود کنید، قابل‌قبول نخواهد بود.
  • دانشگاه پلی‌تکنیک میلان، ارفاق‌هایی برای دانشجویانی که به زبان انگلیسی درس خوانده‌اند، ارائه می‌کند.
  • دریافت بورسیه برای ۸۰ درصد متقاضیان واجد شرایط مقطع دکترا، امکان دارد. باید با دانشگاه رایزنی کنید.
  • سفارت ایتالیا در تهران و سفارت ایران در ایتالیا، پاسخگوی نیازهای اطلاعاتی شما دربارهٔ اقامت و ویزا هستند.
  • دانشگاه پلی‌تکنیک میلان، دانشگاهی است که حجم تقاضای زیادی در سال دارد؛ لذا رزومهٔ خوبی آماده کنید.
  • پذیرش تضمینی دانشگاه پلی‌تکنیک میلان در سال ۲۰۱۹ یا ۲۰۲۰، منوط به ارائهٔ CV عالی در فضای رقابتی است.
  • ارز دانشجویی به کلیهٔ دانشجویان این دانشگاه که بورسیه نباشند، به قیمت سامانهٔ نیما تعلق می‌گیرد.
  • برای آشنایی با این دانشگاه، به صفحات دانش‌آموختگان پلی‌تکنیک میلان در LINKEDIN مراجعه کنید.
  • استفاده از شبکه‌های اجتماعی مثل فیسبوک و اینستاگرام، روش خوبی برای آشنایی با دانشگاه و خدمات آن است.
  • استفاده از هشتگ MILAN در اینستاگرام، شما را با فرصت‌های تحصیلی، گردشگری، مد، خرید، ورزشی، هنری، فرهنگی و اجتماعی این شهر آشنا می‌کند.
  • داشتن ویزای گردشگری شنگن، شرط لازم یا شرط کافی برای دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا از سفارت این کشور در تهران نیست.
  • سفارت ایتالیا در تهران، ویزای گردشگری را از طریق کارگزاری سنگاپوری مستقر در مرکز خرید گالریای ولنجک تهران ارائه می‌کند.
  • تسلط به زبان ایتالیایی، شرط لازم یا شرط کافی برای اخذ پذیرش از دانشگاه پلی‌تکنیک میلان نیست.
  • کلیهٔ رشته‌های کارشناسی ارشد و دکترای دانشگاه پلی‌تکنیک میلان، به زبان انگلیسی هم تدریس می‌شوند.
  • دارا بودن حداقل شرایط اعلامی برای کسب پذیرش دانشگاه پلی‌تکنیک میلان، تضمینی برای پذیرش نیست.
  • دریافت پذیرش از دانشگاه پلی‌تکنیک میلان، روال مشخص و دقیقی دارد که دنبال کردن فرآیندهای آن، شما را از کمک مؤسسات اعزام دانشجو بی‌نیاز می‌کند.
  • اگر خواستید از مؤسسات اعزام دانشجو برای درخواست تحصیل در دانشگاه پلی‌تکنیک میلان استفاده کنید، از مؤسساتی کمک بگیرید که موردتأیید معاونت بورسیه تحصیلی و امور دانشجویان خارج از کشور وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باشند. فهرست مؤسسات مجاز اعزام دانشجو در سال ۱۳۹۸ را ببینید.
  • دانشگاه پلی‌تکنیک میلان، رشته‌های هنری، علوم انسانی، علوم پزشکی و پیراپزشکی را ارائه نمی‌دهد. برای تحصیل در این رشته‌ها، به سایر دانشگاه‌های ایتالیا مراجعه یا از سایت وزارت آموزش عالی ایتالیا استفاده کنید.
  • برای درخواست تحصیل در دانشگاه پلی‌تکنیک، باید در سایت آن حساب کاربری داشته باشید.
  • باید مدارک خود را به آدرس دفتر پذیرش دانشگاه میلان که در ادامه به آن اشاره شده است، ارسال کنید.
  • Politecnico di Milano International Admissions Office International Projects Service Piazza Leonardo da Vinci ۳۲ ۲۰۱۳۳ Milano (MI) – Italy Tel. +۳۹ ۰۲ ۲۳۹۹ ۹۸۰۲
  • اگر برای رشتهٔ ARCHITECTURE, URBAN PLANNING AND POLICY DESIGN درخواست می‌کنید، باید مدارک بیشتری ارائه کنید. مدارک شما باید نشان‌دهندهٔ پروژه‌ها و طراحی‌های شما باشند و نهایت ۲۰ مگابایت حجم داشته باشند و در حساب کاربری دانشجویی شما در سایت دانشگاه آپلود شوند. به هیچ عنوان اصل مدارک را به دانشگاه ارسال نکنید. مدارک شما باید مشخص کنند که قابلیت‌های طراحی، فنی و تجربی شما چیست.
  • برای متقاضیانی که برای رشتهٔ مهندسی انرژی در دپارتمان PIACENZA CAMPUS درخواست می‌دهند، ارائهٔ مدرک GRE‌ الزامی است. در بخش تحصیلی سایت چطور دربارهٔ این مدرک توضیح داده‌ایم. اگر با سؤالی روبه‌رو شده‌اید آن را به ایمیل دانشگاه ارسال کنید: GRE-MANAGEMENTENGINEERING@POLIMI.IT
  • همهٔ مدارک شما در زمان درخواست پذیرش باید به‌صورت PDF در حساب کاربری شما در سایت دانشگاه‌ ذخیره شده باشند. هر مدرک حداکثر ۴ مگابایت.
  • اصل مدارک آپلودشده را تنها در صورت نیاز دانشگاه، ارسال کنید. از دانشگاه سؤال کنید که آیا مهر وزارت امور خارجه یا وزارت دادگستری برای تأیید مدارک ترجمه‌شدهٔ شما نیاز است یا خیر. چرا که هزینهٔ این تأییدیه‌ها در سال ۱۳۹۸، به‌صورت صفحه‌ای محاسبه می‌شود و نسبتا گران است.

متقاضیان گرامی

در صورت مواجهه با هر گونه سؤال درمورد تحصیل در این دانشگاه‌، با ذکر رزومه‌ای مختصر، سؤالات خود را به‌صورت شفاف و دقیق با ما در میان بگذارید تا بررسی شود.

دنیای تحصیل، بورسیه تحصیلی و مهاجرت را با چطور دات کام دنبال کنید.


در ادامه بخوانید: بهترین دانشگاه های جهان که تحصیل در آن‌ها آرزوی هرکسی است
اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید



ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

۱ دیدگاه
  1. امیرحسین می‌گوید

    من متوجه یه چیزی نشدم. آیا امکان تحصیل برای گرفتن لیسانس از دانشگاه پلی تکنیک میلان نیست؟مثلا من که ۱۸ سال دارم، نمیتوانم اقدام بکنم؟ اگر بخام مهندسی پزشکی بخونم، زبان تحصیل من ایتالیایی است یا انگلیسی؟
    ممنون از مقاله مفیدتون.