۸ توصیه کاربردی برای موفقیت در بازاریابی بصری

0

آیا شنیدن عبارت بازاریابی بصری، حرصتان را درمی‌آورد و اعصابتان را خرد‌ می‌کند؟ ما بازایاب‌ها، می‌دانیم که مخاطبان امروزی به اطلاعات ارزشمندی بیش از آنچه تنها جنبه آگاهی بخشی و آموزشی داشته باشد، نیازمندند. آنها برای سرگرم شدن و لذت بردن نیز، خواهان محتوای دیداری هستند. اما برای بازاریابانی که فوبیای طراحی با منابع محدود دارند، چه کاری می‌توان کرد؟ احتمالا از اینکه بشنوید ساخت محتوای دیداری عالی و با کیفیت، کاری غیرممکن نخواهد‌بود، خوشحال خواهید‌ شد. یعنی حتی اگر یک طراح گرافیک حرفه‌ای نیستید، باز هم قادر خواهید بود که محتوای دیداری متفاوتی را خلق کنید که برند شرکت‌تان برای تمایز با رقبایش به آن نیاز دارد. در ادامه ۸ توصیه کاربردی را مرور خواهیم‌ کرد که به شما در تولید محتوا برای داشتن بازاریابی بصری‌‌ قدرتمندی که مورد پسند مخاطبانتان هم باشد، کمک می‌کند.

۱. استراتژی بازاریابی محتوایی و دیداری خود را هم‌سو کنید

هم سویی بازاریابی محتوایی و دیداری

با وجود خیل عظیم سایر بازاریابان و برند‌هایی که هر روز تصاویر، ویدئوها و داستان‌های جدیدی را خلق می‌کنند، جلب توجه گروه‌های مختلف مخاطبانِ هدف دشوارتر می‌شود. اگر استراتژی محتوای دیداری هوشمندی ندارید، شک نکنید که عناصر بصری مورد استفاده‌تان در دست‌یابی برند شما به اهداف بازاریابی‌اش هیچ کمکی نخواهد‌کرد.

رونیکس

در ادامه به برخی از پرسش‌های مفیدی پاسخ می‌دهیم که در زمان تدوین استراتژی محتوای دیداری، به دردتان خواهد‌ خورد.

  • با استفاده از بازاریابی دیداری انتظار انجام چه کاری را داریم؟
  • مخاطبان ما چه کسانی هستند و به چه نوع محتوایی بیشتر علاقه دارند؟
  • کسب‌و‌کار ما در حل چه چالش‌ها و مشکلاتی به مردم کمک می‌کند؟
  • چگونه احساس و نگاهی منسجم ایجاد کنیم که بتواند ما را در کسب بهترین جایگاه برای برندمان در صنعتی که در آن فعالیت می‌کنیم، یاری کند؟
  • دیدگاه ما نسبت به اینکه که هستیم و چه چیزی کسب‌و‌کار ما را منحصر به فرد و از رقبایمان متمایز می کند، چیست؟ چگونه می توانیم این پیام و مفهوم را در قالبی دیداری و قانع کننده ارائه کنیم؟
  • با توجه به اهداف سئو، در نتایج جستجوی چه عبارت‌هایی می‌بایست محتوای دیداری شما نمایش داده بشود؟
  • موفقیت استراتژی و فرایند را با چه معیارهایی می توان به طور مؤثر و با دقت سنجید؟

۲. مرتبط و معتبر باشید

به کار بردن الگوها و عناصر بصری فرهنگ مدرن در جای مناسب، می‌تواند یک راه جذاب و سرگرم کننده برای تعامل با مخاطبان و درگیر کردن آن‌ها باشد، اما از آنجا که این موارد نمی‌توانند به درستی هویت برندتان را معرفی کنند در استفاده از آن‌ها زیاده‌روی نکنید. عناصری را در نظر بگیرید که با برند شما ارتباط دارند و مملو از نشانه‌های آن هستند؛ و با مخاطبانتان نیز ارتباط احساسی و پرشور برقرار کنید.

۳. از تصاویر آماده اجتناب کنید

درست است که استفاده از تصاویر آماده موجب صرفه‌جویی در زمان می‌شود، ولی شما باید بین استفاده از آن‌ها و تصاویر تولیدی خود سبک‌و‌سنگین کنید، چرا که این تصاویر به اندازه تصاویر اصیل و بدیع و مبتکرانه، در بیان موضوع و داستان برند، متقاعد کننده و مؤثر نیستند و جلب توجه نمی‌کنند. عکس گرفتن از کارکنان (و حتی مشتریانتان)، زمانی که در حال استفاده از محصولات شما یا انجام کار جالبی هستند، جایگزینی عالی برای تصاویر آماده است.

۴. ارزش ایجاد کنید و مفید باشید

راهنماهای تصویری و عکس‌های راهنما، به ویژه در رسانه‌های اجتماعی، با ارائه‌ی ارزش و به طریقی کمک به مخاطبان، کارکرد مطلوبی خواهند‌ داشت. برای کسانی که در تنگنای زمانی هستند، راهنماهای تصویری و عکس‌های راهنما، واقعا مفیدند، چون خوانندگان می‌توانند به سرعت آن ها را مرور کنند و فورا نکات کلیدی را دریابند.

۵. محتواهای قدیمی‌تان را برای اهداف جدید بازتولید کنید

باز تولید و هدف گذاری مجدد

احتمالا مخاطبان هدف شما در استفاده از محتواهای تولید شده، اولویت‌ها، سلیقه‌ها و مزیت‌های متفاوتی خواهند‌داشت. محتواهای محبوب و همیشه سبز خود را تغییر داده و به شکل دیداری، مانند اینفوگرافیک‌ها، چک‌لیست‌ها، نمودارها و ارائه‌های اسلایدشیر، ارائه کنید. با به‌کاربردن این راهکار می‌توانید شاهد باشیدکه محتوایتان به بیشترین میزان بازدید و اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی دست‌یافته‌است.

۶. از محتوای تولید شده توسط کاربران بهره ببرید

اگر طرفدارانتان قبلا تصاویری را برای برند شما تولید نموده‌اند، چرا از آن ها برای پیشبرد اهداف بازاریابی بصریتان استفاده نکنید؟ این کار روشی بسیار خوب برای به رسمیت شناختن و تشکر از طرفداران است، که تعامل را افزایش داده و موجب افزایش وفاداری به برند نیز می‌شود.

برای مثال، استرالیا توریسم، لایوفایر را مسئول بازتولید محتوای تولید شده توسط کاربران برای استفاده در جهت اهداف جدید نموده است. این عکس‌ها که کاربران با آنها تعطیلاطشان را به تصویر کشیده‌اند، داستان‌هایی متقاعد‌کننده و وسوسه‌انگیز را از تجربه گذراندن تعطیلات در استرالیا بازگو می‌کنند.

گردشگری استرالیا

۷. به برندتان پایبند باشید

بهترین محتوای بصری، عناصر دیداری پایدار و ثابتی دارد که به افراد در یادآوری و تشخیص برند کمک می‌کند، مانند استفاده از رنگ‌ها و لوگوها. برای نمونه، لوگوهای موسسه بازاریابی محتوایی در نوع خود عالی هستند و هرکدام کاربرد جداگانه‌ای دارند، اما در عین حال با برند سازگارند و وحدت آنها قابل تشخیص است.

یکپارچگی

۸. برای پلتفرم‌های مختلف سفارشی سازی انجام دهید

سفارشی سازی پلتفرم

همان‌گونه که هر کانال ارتباطی نیازهای تصویری متفاوتی دارد، یک تصویر نیز در پلتفرم‌های مختلف همواره یکسان عمل نمی‌کند. همچنین هر کانال گروه مخاطبان خاص خود را دارد، و ترجیحات آنها نیز می‌تواند با مخاطبان سایر پلتفرم‌ها متفاوت باشد. برای بیشنیه نمودن تعداد مخاطبان، باید سفارشی سازی محتوای تصویری خود را بر اساس پلتفرمی که آن را نمایش می‌دهد، انجام دهید.

خب حالا که برای آغاز برنامه بازاریابی بصری‌تان آماده شده‌اید، از کجا شروع می‌کنید؟ چه ابزارهایی وجود دارند که شما می‌توانید با استفاده از آنها عکس، ویدئو، اینفوگرافیک و هر چیز دیگری که نیاز دارید را تولید کنید؟

در ادامه تعدادی از منابعی که می‌توان در تولید محتوای بصری از آن‌ها استفاده کرد، معرفی می‌کنیم.

  1. GIMP یک ویرایشگر تصویر شبیه فتوشاپ است که به شما این امکان را می‌دهد تا بدون صرف هزینه و به صورت رایگان، تصاویری زیبا را خلق و ویرایش کنید. در صورتی که این امکانات در محصولات شرکت ادوبی باید خریداری شوند.
  2. Venngage ابزاری فریمیوم است که با استفاده از آن می‌توانید تصاویری خیره‌کننده برای نمایش تصویری داده‌ها، اینفوگرافیک‌ها، نمودارها و … تولید کنید. با ایجاد یک حساب کاربری رایگان به تعدادی از تم‌ها، قالب‌ها، نمودارها، آیکون‌های منتخب و تصاویر آپلودی خودتان دسترسی دارید و می توانید از آن ها استفاده کنید.
  3. Awesome Screenshot یک ابزار تحت وب است که به شما امکان عکس گرفتن از صفحه نمایشتان و افزودن طرح‌هایی از قبیل متن، فِلِش، باکس و … را می‌دهد.
  4. Piktochart ابزاری رایگان با کاربری آسان برای طراحی اینفوگرافیک، پوستر، گزارش و ارائه است که بدون استخدام یک طراح گرافیک حرفه‌ای می‌توانید از آن استفاده کنید.
  5. Camtasia یک ویرایشگر ویدئو و ابزاری برای تصویر‌برداری از صفحه نمایش است که به شما اجازه می‌دهد ویدئوهای کوتاه و دموی محصولات را تولید کنید؛ حتی قادر خواهید‌بود به ارائه‌های پاورپوینت خود نَرِیشِن اضافه نموده و آن‌ها را برای مخاطبانتان پویاتر و جذاب‌تر کنید.
  6. PowToon نیز یک ابزار فریمیوم برای ساخت انیمیشن و ارائه است. قالب‌ها، عناصر و موسیقی‌های آماده‌ای در آن موجود است که شما می‌توانید به راحتی آنها را با کشیدن و رها کردن (drag and drop) به درون پلتفرمی شبیه پاورپوینت آورده و ویدئوها و ارائه‌های خود را بسازید.
  7. VideoScribe تخته سفیدی قدرتمند برای طراحی است که می‌توان با آن انیمیشن‌هایی دست‌ساز و خیره‌کننده ساخت. حتی می‌توانید تصاویر خود را آپلود کرده و از ابزار رسم برای طراحی روی آن استفاده کنید.
  8. Interact و Qzzr ابزارهایی فریمیوم هستند که به شما امکان طراحی و به اشتراک گذاری آزمون‌های تعاملی را می دهند. همچنین شبکه‌های اجتماعی و وبسایت‌های شما را ارزیابی می‌کنند.
  9. Woobox هم یکی دیگر از ابزارهای فریمیوم است که به شما امکان طراحی هر چیزی را می‌دهد، از جمله: مسابقه، بلیت، شرط بندی، نظرسنجی، تخفیف، پاداش و افزونه‌های شبکه‌های اجتماعی. با استفاده از این‌ها می‌توانید گروه مخاطبان‌تان را گسترش بدهید و پیام‌های بازاریابی خود را تقویت کنید.

برگرفته از: digitalistmag.com

یک سیستم فروش حرفه‌ای و منسجم طراحی و اجرا کنید تا فروش خود را به طور چشم‌گیری افزایش دهید.
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.