آموزش ساخت اسلایم؛ ۲ روش برای ساخت اسلایم در خانه

16

خمیر اسلایم، خمیری است که هم برای بازی کودکان و هم آرامش روان بزرگسالان استفاده می‌شود. این خمیر به هر شکلی درمی‌آید و کودکان می‌توانند ساعت‌ها با آن بازی کنند. این خمیر بازی بهترین گزینه برای بازی‌های بی‌سروصداست. در ادامه در دو روش با آموزش ساخت اسلایم در خانه آشنا می‌شوید.

 

روش ساخت اسلایم

درست کردن اسلایم مثل درست کردن ماکارونی در آشپزخانه، ساده و راحت است. هنگام درست کردن آن از کودک‌تان هم کمک بگیرید. بدین ترتیب لحظات شادی در کنار هم خواهید داشت. روش‌های مختلفی برای ساخت اسلایم وجود دارد. در واقع با توجه به موادی که در اختیار دارید و نوع اسلایمی که می‌خواهید، می‌توانید یکی از این روش‌ها را انتخاب کنید.

رونیکس

ساخت اسلایم، خمیر بازی

روش اول: استفاده از بوراکس

مواد لازم

  • پودر بوراکس؛
  • آب؛
  • ۱۲۰ میلی‌گرم چسب مات یا شفاف؛
  • یک عدد قاشق چای‌خوری؛
  • کاسه؛
  • فنجان مدرج؛
  • رنگ غذا.

روش ساخت

  1. ۱۲۰ میلی‌گرم چسب را داخل فنجان مدرج‌ بریزید.
  2. سپس نصف فنجان آب به چسب اضافه کنید.
  3. اگر مایل بودید، رنگ غذای دلخواه‌تان را به این ترکیب بیفزایید تا اسلایم‌تان رنگی باشد. در غیر این‌صورت، اسلایم شما سفید مات یا شفاف خواهد بود.
  4. اکنون در ظرفی دیگر، ۲۴۰ میلی‌لیتر آب و یک قاشق چای‌خوری پودر بوراکس را با هم کاملا ترکیب کنید.
  5. سپس این مواد را به‌تدریج به مخلوط آب و چسب اضافه کنید.
  6. بعد از اینکه مخلوط‌تان آماده شد، اجازه بدهید کاملا خشک شود.
  7. اکنون اسلایم، آمادهٔ بازی کردن است و هرچه بیشتر با آن بازی شود، سفت‌تر شده و چسبندگی آن کمتر می‌شود.

روش دوم: ساخت اسلایم بدون استفاده از بوراکس

بوراکس مادهٔ محبوب تولید خمیرهای اسلایم است، اما علاوه بر اینکه بسیار چسبنده است، نباید به مدت طولانی در تماس با پوست قرار گیرد. چراکه برای پوست و همچنین سلامت کلی بدن، مضر است.

البته برخی معتقدند که استفاده از بوراکس در مقدار کم خطری ندارد اما برخی دیگر ترجیح می‌دهند این ماده را در دسترس کودکان قرار ندهند.

اگر شما می‌خواهید اسلایم بی‌خطر درست کنید، دستور ساخت این نوع اسلایم درست مانند روش اول است، فقط به‌جای استفاده از بوراکس، می‌توانید از جوش شیرین یا مایع لنز تماسی یا نوعی محلول نمک استفاده کنید. در ادامه چند نوع روش ساخت اسلایم را آورده‌ایم:

مواد لازم برای ساخت اسلایم بدون بوراکس (۱)

  • ۱/۲ فنجان نشاسته حل شده در آب
  • ۱ فنجان چسب شفاف
  • رنگ غذا

روش ساخت: تمام مواد فوق را با هم ترکیب کنید و بدین ترتیب اسلایم رنگی بسازید.

مواد لازم برای ساخت اسلایم بدون بوراکس (۲)

  • ۱ تا ۱/۲ فنجان آرد
  • ۱ فنجان نشاسته ذرت
  • ۱ تا ۱/۲ فنجان آب
  • رنگ غذا

روش ساخت: ابتدا ۳/۴ فنجان آب را با نشاسته ذرت و رنگ غذا ترکیب کنید. سپس ترکیب را تا حدی که گرم شود، حرارت دهید. اکنون آرد را به آرامی به ترکیب اضافه کنید. باقی‌مانده آب را هم به آن بیفزایید. سپس ترکیب را از روی حرارت بردارید . بگذارید آن خنک شود. اسلایم‌تان آماده است.

مواد لازم برای ساخت اسلایم بدون بوراکس (۳)

  • ۲ فنجان نشاسته
  • ۱ فنجان آب گرم
  • رنگ غذا

روش ساخت: نشاسته ذرت و آب گرم را با هم کاملا مخلوط کنید. آب گرم به حل شدن سریع نشاسته کمک می‌کند. اگر می‌خواهید اسلایم ضخیم‌تری داشته باشید، نشاستهٔ بیشتری به آن اضافه کنید. البته برای روان حرکت کردن اسلایم باید آب بیشتری به مواد اضافه کنید. برای داشتن اسلایم رنگی، اکنون به آن رنگ‌ غذا بیفزایید. وقتی تمام مواد با هم ترکیب شدند، بگذارید خنک شود. اکنون اسلایم‌تان آمادهٔ بازی است.

مواد لازم برای ساخت اسلایم بدون بوراکس (۴)

  • ۳/۴ فنجان نشاسته ذرت
  • ۲ فنجان روغن سبزیجات

روش ساخت: مواد را با هم ترکیب کرده و اسلایم آماده شده را در یخچال بگذارید. هر زمان که خواستید با اسلایم بازی کنید، مواد را که از هم جدا شده‌اند، هم بزنید و آن را کمی حرارت بدهید و پس از خنک شدن، آمادهٔ بازی است.

با مواد دیگری مانند خمیر ریش و حتی پودر بچه هم می‌توانید خمیر اسلایم کاملا بی‌خطری درست کنید.

چگونگی سازوکار اسلایم

اسلایم نوعی سیال غیر نیوتنی است. در سیال نیوتنی ویسکوزیته (گران‌رَوی) –منظور توانایی جاری شدن- فقط تحت تأثیر دماست. به‌طور مثال، اگر مایعی را خنک کنید، کندتر حرکت می‌کند. اما در سیالات غیر نیوتنی عوامل دیگری در کنار دما، روی گران‌رَوی مایع اثر دارند. ویسکوزیته اسلایم با فشار و ایجاد برش در آن تغییر می‌کند. بنابراین اگر اسلایم را بچلانید یا تکان بدهید، با زمانی که آن را میان انگشتان‌تان سُر می‌دهید، حرکت متفاوتی دارد.

اسلایم نوعی پلیمر است. چسب سفیدی که در روش تهیهٔ اسلایم‌های قدیمی هم استفاده می‌شد، نوعی پلیمر بود.

مولکول‌های بلند پلی‌وینیل استات موجود در چسب، باعث می‌شوند تا چسب بتواند به راحتی از درون تیوب خارج شود. وقتی پلی‌وینیل استات با مولکول‌های سدیم تترابورات دکاهیدرات موجود در پودر بوراکس، واکنش می‌دهد، مولکول‌های پروتئینی چسب و یون‌های بورات، تشکیل پیوند متقاطع می‌دهند. مولکول‌های پلی‌وینیل استات نمی‌توانند به راحتی حرکت کنند و همین، عامل چسبندگیِ ایجاد شده در اسلایم است.

چند نکته در مورد اسلایم

  • اگر می‌خواهید اسلایم‌تان به‌جای شفاف بودن، مات باشد، از چسب‌های مات استفاده کنید. اسلایم‌های شفاف نتیجهٔ استفاده از چسب‌های شفاف‌اند.
  • اگر به پودر بوراکس دسترسی ندارید، می‌توانید از مایع لنز که حاوی سدیم بورات است، استفاده کنید. این مایع، تمام مواد مورد نیاز ساخت اسلایم را در خود دارد.
  • اسلایم خوردنی نیست. البته ماده‌ای سمی نیست اما برای بدن خوب هم نیست. به ویژه مراقب باشید کودکان آن را به دهان نبرند. بوراکس یکی از مواد مورد نیاز گیاهان است.
  • تکه‌های اسلایم چسبیده به لباس را که خشک شده‌اند، می‌توانید با خیس کردن آنها در آب گرم و صابون، به راحتی تمیز کنید. اگر هنگام ساخت اسلایم از رنگ‌های خوراکی استفاده کنید، ممکن است روی لباس کودکان‌تان را لک بیندازد و برای تمیز کردن آن مجبور به استفاده از سفیدکننده هستید.
  • پیوندهای تشکیل شده اسلایم طوری هستند که مولکول‌های این ماده را به‌خوبی کنار هم قرار می‌دهند. بنابراین هر مادهٔ دیگری هم به آن اضافه کنید، در اسلایم باقی می‌مانند. با توجه به این ویژگی می‌توانید دانه‌های پلی‌استایرن را به اسلایم اضافه کنید و آن را بیشتر شبیه فوم کنید. می‌توانید به اسلایم، پودر رنگدانه یا رنگ خاصی اضافه کنید یا رنگی بیفزایید که زیر لامپ سیاه بدرخشد. لامپ سیاه، به طیف خاصی از نور ماوراء‌ِبنفش گفته می‌شود که با چشم غیرمسلح دیده نمی‌شوند ولی با تابش به ترکیبات رنگی خاصی می‌درخشد. علاوه بر این می‌توانید ماده‌ای پرزرق و برق به اسلایم اضافه کنید.

ساخت اسلایم، پرزرق و برق

  • می‌توانید موقع ساخت اسلایم، آن را به چند بخش تقسیم کنید و به رنگ‌های متفاوتی درآورید و سپس این تکه‌ها را با هم ترکیب کنید و اسلایمی با چند رنگ بسازید.
  • می‌توانید با اضافه کردن اکسید آهن، خاصیت آهنربایی به آن بدهید. البته این نوع اسلایم را نباید در اختیار کودکان خیلی کوچک قرار دهید، زیرا ممکن است خمیر را به دهان ببرند و آهن موجود در آن، سلامتی‌شان را به خطر بیندازد.
  • برای خوشبو کردن اسلایم هم چند قطره اسانس معطر به آن اضافه کنید.
  • هنگام درست کردن اسلایم حتما روی میزتان، رومیزی یا روکش‌های پلاستیکی پهن کنید تا بتوانید میزتان را راحت‌تر تمیز کنید.
  • پس از بازی با این خمیر حتما دست‌هایتان را با آب و صابون بشویید.

با استفاده از این خمیر بازی بی‌نظیر می‌توانید لحظات خوشی برای کودک‌تان رقم بزنید.


در ادامه بخوانید: ۷ فایده بازی های کامپیوتری و موبایل برای مغز که نمی‌دانستید
کسب‌وکار خود را با سرمایه کم شروع کنید

به مدت محدود با تخفیف ۵۰٪

منبع thekitchn.com thoughtco.com
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 16 دیدگاه)
  1. LAVIN می‌گوید

    سلام ببخشید ام🙂بوراکس چیهع😑😐

    1. عرفان برقبانی می‌گوید

      سلام دوست گرامی.
      همون‌طورکه توی مقاله ذکر شده، بوراکس مادۀ محبوب تولید خمیرهای اسلایمه.
      برای اطلاعات بیشتر، می‌تونید این مطلب رو بخونید: بوراکس

      1. مامان می‌گوید

        سلام از چسب چوب هم میشه استفاده کرد؟

        1. نادیا زکالوند می‌گوید

          سلام دوست عزیز.
          بله از چسب چوب هم می‌توان استفاده کرد.

  2. Hadi می‌گوید

    اسلایم های داخل بازار هم با همین ترکیب درست میشن؟

    1. نادیا زکالوند می‌گوید

      سلام دوست عزیز
      از آنجایی‌که انواع متفاوتی اسلایم، خامه‌ای، شفاف، دونه برفی و غیره، وجود دارد، بنابراین هر کدام از آنها ترکیبات متفاوتی دارند. اما اگر خودتان می‌خواهید در خانه اسلایم درست کنید، از همین ترکیباتی که در این مقاله ارائه شده استفاده کنید.

  3. محمد می‌گوید

    سلام بسیار مفید بود

    1. نادیا زکالوند می‌گوید

      سلام. خیلی ممنون. خوشحالم که مقاله توجهتون رو جلب کرده.
      موفق باشید.