چرا باید صندوق امین سامان را به حساب‌های سپرده ترجیح داد؟

0

با توجه به نوسانات مقطعی بازار ارز و طلا، قیمت‌های نجومی و سر به فلک کشیده مسکن و شرایط نه‌چندان مناسب اقتصادی برای ایجاد کسب‌وکار یا راه‌اندازی صنایع تولیدی، شاید شما هم به این نتیجه رسیده باشید که به دنبال سرمایه‌گذاری با ریسک و درگیری فیزیکی و ذهنی کمتر بگردید. طی سال‌های اخیر، یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری و فعالیت غیرمستقیم در بازار، سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت بوده که به دارندگان سرمایه این اطمینان را داده که بابت سرمایه‌گذاری انجام‌شده، ماه‌به‌ماه سود پیش‌بینی‌شده در صندوق را دریافت کنند. یکی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری که تقریباً به سن هشت‌سالگی رسیده و در طول سال‌های فعالیت، توانسته رضایت خاطر مشتریانش را جلب کند، صندوق امین سامان بوده است.

این مطلب به شما کمک می‌کند تا ضمن آشنایی با روند کلی فعالیت‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری، در جریان جزئیات و روش سرمایه‌گذاری در این صندوق که زیر نظر بانک سامان فعالیت می‌کند، قرار بگیرید.

رونیکس

صندوق سرمایه‌گذاری چیست؟

صندوق‌های سرمایه‌گذاری درواقع نقش واسطه را برای شما و سرمایه‌ای که دارید بازی می‌کنند و بهترین فرصت سرمایه‌گذاری برای افراد باقدرت ریسک پایین را به وجود آورده‌اند. صندوق‌ها با فعالیت ترکیبی مجموعه‌ای از سهام، اوراق مشارکت و سپرده‌های بانکی و… به‌عنوان واسطه، سرمایه اعضای صندوق را در فعالیت‌های اقتصادی صرف می‌کنند تا افراد بتوانند سرمایه‌گذاری کم‌ریسک‌تر و حرفه‌ای‌تری داشته باشند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری انواع مختلف دارد که کم‌ریسک‌ترین آن‌ها صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت هستند که صندوق امین سامان یکی از آن‌هاست. درواقع این صندوق‌ها بیشترین حجم دارایی خود را در قالب سپرده‌های بانکی، گواهی سپرده بانکی اوراق مشارکت و سایر اوراق بهادار سرمایه‌گذاری می‌کنند.

چرا صندوق امین سامان را به‌جای حساب‌های سپرده انتخاب کنیم؟

شما با انتخاب سپرده‌های کوتاه یا بلندمدت بانک‌ها با یک سری محدودیت‌هایی مواجه هستید. مثلاً در حساب‌های کوتاه‌مدت حداکثر سودی که به سرمایه شما تعلق می‌گیرد، سود ۱۰ درصدی سالیانه است که به‌صورت ماه شمار محاسبه و پرداخت می‌شود. بنابراین حتی اگر به موجودی حساب خود در طول یک ماه دست هم نزنید نهایتاً، سودی تقریباً نصف سود صندوق سرمایه‌گذاری امین سامان دریافت می‌کنید. اگر هم سراغ حساب‌های بلندمدت یک‌ساله بروید، در صورت داشتن مبلغ کافی برای دریافت سود حداکثری که نهایتاً ۲۰ درصد و تقریباً برابر با سود امین سامان خواهد بود، این سنگ بزرگ را پیش روی خودتان می‌بینید که تا یک سال نمی‌توانید به سرمایه خود دست بزنید. چراکه در صورت دست زدن به‌حساب، نرخ شکست به‌حساب شما تعلق می‌گیرد و بسته به مدت‌زمان بستن حساب سود کمتری از نرخ عقد قرارداد دریافت می‌کنید.

مزیت سرمایه‌گذاری در صندوق امین سامان

با توجه به نکات منفی که درباره حساب‌های سپرده بانکی گفته شد باید این مزیت را در نظر بگیرید که شما با سرمایه‌گذاری در صندوق امین سامان، در پایان هرماه سودی برابر یا بیشتر از سپرده‌های یک‌ساله دریافت می‌کنید و هر زمان که بخواهید می‌توانید بدون داشتن نرخ شکست و ضرر و زیان، سرمایه خود را از صندوق خارج کنید. نکته مهم و اساسی دیگر اینکه شما برای دریافت سودی معادل یا حتی بیشتر از حساب‌های سپرده، نیاز به سرمایه‌گذاری با رقم‌های بالا ندارید و حتی با خریدن حداقل واحدهای صندوق امین سامان هم می‌توانید از این سود بهره‌مند شوید.

صندوق امین سامان چه کارنامه‌ای دارد؟

صندوق سرمایه‌گذاری امین سامان در سال ۱۳۹۰ از سازمان بورس و اوراق بهادار (سبا) مجوز فعالیت گرفته و به‌عنوان صندوق سرمایه‌گذاری موضوع ‌بند ۲۰ ماده ۱ قانون بازار اوراق بهادار فعالیت خود را آغاز کرده است. این صندوق بر اساس مفاد اساسنامه و امیدنامه و در چارچوب قوانین و مقررات مربوطه و تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار فعالیت می‌کند. دارایی‌های صندوق که عمدتاً شامل سهام شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس می‌شود، توسط مدیر سرمایه‌گذاری صندوق مدیریت می‌شود و سرمایه‌گذاران بابت سرمایه‌گذاری که در این صندوق انجام می‌دهند، گواهی سرمایه‌گذاری دریافت می‌کنند. صدور واحد سرمایه‌گذاری و ابطال آن‌ها بر اساس ارزش خالص دارایی‌های روز بعد از ارائه درخواست صورت می‌گیرد و ضامن صندوق پرداخت وجوه سرمایه گذران حداکثر ۷ روز پس از ارائه درخواست ابطال را ضمانت کرده است.

حداقل سرمایه‌گذاری و سود صندوق امین سامان چقدر است؟

شما برای سرمایه‌گذاری در صندوق امین سامان باید حداقل ۱۰ واحد خریداری کنید که با توجه به قیمت حدوداً ۱۰۰ هزارتومانی هر واحد، رقم حداقل سرمایه‌گذاری در این صندوق یک‌میلیون تومان خواهد بود. برای اینکه در جریان سود صندوق امین سامان قرار بگیرید باید به این نکته توجه کنید که میانگین سود یک سال گذشته این صندوق حدود ۱۸٫۲ درصد بوده که البته در برخی ماه‌ها ازجمله ماه‌های پایانی سال ۹۷، سود ۲۰ درصدی نیز از سوی این صندوق پرداخت‌شده است. درواقع شما با سرمایه‌گذاری در صندوق امین سامان تقریباً سودی مشابه با حساب‌های سپرده یک‌ساله دریافت می‌کنید. البته با این تفاوت که حداقل سرمایه‌گذاری برای دریافت این سود یک‌میلیون تومان است و هر زمان که اراده کنید، بدون سود و زیان امکان دسترسی به مبلغ سرمایه‌گذاری خود را دارید. البته با این توضیح که برای ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری و پس دادن سرمایه نقدی شما، هزینه ۲۰۰۰ تومانی به‌عنوان هزینه ابطال از شما دریافت می‌شود.

چطور باید در صندوق امین سامان سرمایه‌گذاری کنیم؟

ساده‌ترین روش برای سرمایه‌گذاری در صندوق امین سامان این است که شما در بانک سامان دارای حساب بانکی باشید تا بدون نیاز به مراجعه حضوری به کارگزاری صندوق بتوانید هر زمان که می‌خواهید نسبت به صدور و ابطال واحدهای خود اقدام کنید. بنابراین اگر مشتری بانک سامان هستید برای سرمایه‌گذاری در صندوق امین سامان به سایت امین سامان مراجعه و طبق مراحل تعریف‌شده در صندوق ثبت‌نام و خرید واحدهای سرمایه‌گذاری خود را انجام دهید. سقف سرمایه‌گذاری شما در هر مراجعه ۵۰ میلیون تومان است که می‌توانید به‌صورت اینترنتی آن را انجام دهید. اگر هم رقم سرمایه‌گذاری شما بیش از ۵۰ میلیون تومان است و می‌خواهید به‌یک‌باره و با یک‌بار مراجعه کل سرمایه‌تان را در صندوق سرمایه‌گذاری کنید می‌توانید از طریق شعب بانک سامان پرداخت را انجام و با فیش واریزی در سایت صندوق نسبت به خرید واحدهای سرمایه‌گذاری اقدام کنید.

چطور سرمایه‌ام را پس بگیرم؟

هر زمان که شما نیاز به ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری و دریافت سرمایه خودتان داشتید، می‌توانید به پنل کاربری‌تان وارد شوید و با انجام مراحل مربوط به ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری، سرمایه‌تان را پس بگیرید. درصورتی‌که که شما تعداد واحدهای موردنیاز برای ابطال را وارد کنید، مبلغ معادل با تعداد واردشده محاسبه‌شده و نمایش داده می‌شود و درصورتی‌که مبلغ موردنیاز برای ابطال را وارد کنید، تعداد واحدهای ابطالی بر اساس رقم درخواستی شما نمایش داده می‌شود. بعد از تکمیل فرایند درخواست ابطال، درخواست‌های شما برای بررسی و تأیید نهایی در اختیار کارشناس صندوق قرار می‌گیرد و نهایتاً بعد از یک روز کاری، مبلغ مربوط به واحدهای ابطال‌شده به‌حساب شما واریز خواهد شد.

نکاتی که بد نیست برای سرمایه‌گذاری در صندوق امین سامان بدانیم

  • درخواست صدور زمانی تأیید و ثبت می‌شود که نرخ صدور مشخص‌شده باشد که در صندوق سرمایه‌گذاری امین سامان، نرخ صدور هرروز در اولین روز کاری بعد و معمولاً تا قبل از ساعت ۱۴ مشخص می‌شود.
  • با توجه به اینکه سود هرماه در ابتدای ماه بعد پرداخت می‌شود بهترین زمان برای سرمایه‌گذاری و خرید واحدهای جدید ابتدای هرماه است.
  • کارمزد صدور واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق امین سامان صفر است و همان‌طور که در بالا گفته شد کارمزد ابطال به ازای هر درخواست مبلغ ۲۰۰۰ تومان است.
  • کلیه واحدهای صندوق امین سامان، معاف از مالیات هستند.
هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.